Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 26 april 2014, 16:49   #101
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Foei, u heeft de grote francofonie vergeten, of is dat met opzet gedaan?
Ik heb meer dingen niet vermeld dan wel vermeld. Stop met overal een complot te zien. Ik dacht dat het duidelijk is dat mijn betoog in algemene termen is, frans nationalisme en francofonie vallen daar dan ook onder hé.

Citaat:
Weet u, ik ben altijd blij en fier geweest om Vlaming te zijn, Belg te zijn omdat ik nooit over het grote Vlaanderen heb horen spreken, omdat wij Vlamingen geen enkele nood voelen en voelden om onze grootheid over de grenzen heen uit te dragen; wij zaten eerder vol van complexen, maar wij waren vrij om, zonder ons om onze Eigen uitstraling te bekommeren, de buitenwereld open, vrij en vrolijk tegemoet te gaan en op die manier ook echte contacten te leggen, contacten die ons Vlaams zijn helemaal niet in de weg stonden, in tegendeel.
Idem wat het kleine België betrof.
Dat is inderdaad een grote zegen in vergelijking met 'grote landen' zoals Frankrijk, Duitsland, VK. Maar als u zegt 'fier' te zijn om Vlaming te zijn, klopt dat ook al niet.

Hoe kan een mens fier zijn op iets waar hij geen verdienste aan heeft? Fier zijn op uw kinderen kan, omdat je ze opgevoed hebt. Fier op uw loopbaan, fier op uw studieresultaten, etc. Maar fier op uw nationaliteit, dat slaat op niet veel.

Citaat:
En spijtig genoeg kunnen we dat niet, zelfs helemaal niet zeggen van de grote francofonie, die het kleine, lieve België totaal verbasterd hebben; die hun Vlaamse medelandgenoten waar ze konden achteruitgesteld hebben en die nu nog dromen van hun grote francofonie, na Bruxelles over heel Vlaams Brabant uit te zaaien.
U ziet toch dingen die ik niet zei. Zoals ik eerder al zie: Vlaanderen is nog nooit zo welgesteld geweest als vandaag. Als 'de francofonie' 'de Vlamingen' achtergesteld heeft willen houden is het daar miserabel in gefaald. Waarom bent u er dan continu over bezig? We spreken nu toch ook niet meer over de politieke partijen van Geert Lambert?

Citaat:
Ik verkies de open Vlaamse kultuur dan de bekrompen franstalige éénheidsworst.
En stop met over Vlaamse bekrompenheid te praten en de zogezegde franstalige verdraagzaamheid op te hemelen, want als geheel (persoonlijk is iedere mens een mens en vindt men overal van alles) bestaan ze alle twee niet en is het zuiver volksverlakkerij om dat de mensen te willen wijsmaken.
U ziet weer dingen die er niet zijn. Ik heb nog nooit over franstalige verdraagzaamheid en vlaamse bekrompenheid gepraat.

Pas eens die open Vlaamse cultuur van u toe, en stop met continu alles te zien als Vlaanderen vs. francofonie; N-VA vs. al de rest. Of zou u zeggen dat zo een wij-zij denken deel is van een open Vlaamse cultuur?
Ja_an is offline  
Oud 26 april 2014, 17:07   #102
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Toch voel ik me in Nederlandse steden minder in het buitenland dan in Waalse steden. En ik ben verre van de enige met dat gevoel.
Volledig mee eens!
quercus is nu online  
Oud 26 april 2014, 17:28   #103
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Op het VB dan ?
Wij stemmen hier allemaal op het VB , want de N-VA gaat de zaak niet oplossen en zeker niet met opportunisten als Bracke.
Bracke is zeker niet representatief voor de N-VA. Hij vertegenwoordigt straks alleen zichzelf. De vraag is evenwel wie jij vertegenwoordigt. Aan de peilingen te zien, practisch niemand.
robert t is offline  
Oud 26 april 2014, 17:31   #104
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De reden waarom ik niet op de N-VA stem.
stem jij maar op de sossen, meneer de geboren opportunist. De N-VA is nooit je partij geweest.
robert t is offline  
Oud 26 april 2014, 17:39   #105
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig mee eens!
Tiens, dat is nu eens hoogst verwonderlijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2014 om 17:41.
Het Oosten is offline  
Oud 26 april 2014, 17:44   #106
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik weet bijgod nog steeds niet wat die Vlaamse identiteit is. Ik zie geen verschil tussen een Vlaming, een Waal of een Hollander.
Dat is wel heel raar.

En tussen een Fransman en een Duitser, dat zijn geen verschillende volkeren dan, of hoe moet ik u begrijpen?
Oud 26 april 2014, 17:46   #107
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik hoop dat u nu beseft dat u zedig uw mond moet houden wanneer u beweert dat 'la Belgique' kunstmatig is. Het Vlaanderen van nu is het maar even zeer.
Nee hoor. Vlaanderen is vandaag veel meer een sociologische realiteit dan belgie.
mvd is offline  
Oud 26 april 2014, 17:48   #108
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is meer verschil in mentaliteit en levenswijze tussen een Hollander en een Vlaming als tussen een Waal en Vlaming. Dat kan historisch bijna ook niet anders. Het enige wat Hollanders en Vlamingen bijna delen, is de taal. En daarmee houdt het op.
Onzin.

Trouwens als dé Vlaming niet bestaat, hoe kan hij dan meer gemeen hebben met de Waal dan de Nederlander.
mvd is offline  
Oud 26 april 2014, 17:51   #109
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Bracke is zeker niet representatief voor de N-VA. Hij vertegenwoordigt straks alleen zichzelf.
In De Stem van Vlaanderen corresponderen de standpunten van De Wever nochtans beter met die van Bracke (ongeveer 80%) dan met die van... Geert Bourgeois (ongeveer 75%).
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 26 april 2014, 17:55   #110
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
[aan Vlijmscherp:] stem jij maar op de sossen, meneer de geboren opportunist. De N-VA is nooit je partij geweest.
Wat is er opportunistisch aan een partij de rug toe te keren die op het punt staat een spectaculaire verkiezingsoverwinning te boeken?
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 26 april 2014, 18:03   #111
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat zou u ongetwijfeld beter vragen aan al diegenen die la Belgique en de daarbij horende 'nationaliteit' lieten/laten voor wat ze zijn, en elders hun heil gingen/gaan zoeken.

En aan onze forumgenoot "Henri1", natuurlijk. Tenslotte was hij het die met het woord 'ambitie' op de proppen kwam.
Mja... gelukzoekers en gouddelvers is iets van alle tijden. De moderne variant daarop zijn degenen die een hoeretent gaan openhouden in thailand. Lijkt me allemaal niet veel te maken te hebben met mensen die hun nationaliteit zouden laten vallen. Die gaan meestal ginder proberen dikke poen te pakken en keren dan op een bepaald moment terug want niemand van hen is zo dwaas zijn belgische nationaliteit op te geven. Het ander uiterste zijn ouwe pépé's die in een derde wereldland hun laatste sexuele escapade gaan beleven. Ook hier weer : heeft niet veel met nationaliteit opgeven te maken.

Ik blijf vooral zitten met de vraag : hoe kan een normaal mens het in zijn hoofd halen om te willen nederlander worden ? Dat is sado-masochisme in de derde graad.
Kijk hier op het forum : veel blabla maar weinig boemboem. De protagonisten van groot of heel nederland kletsen er graag over maar blijven toch maar braafjes belg. (o.a. quercus of vrijheideerst)

Doe de test : probeer eens een kleffe sandwich met een flinterdun (zuinig !) schelletje veel te jonge kaas + zo een walgelijke 'kroket' te vreten en spoel dat dan door middels een groot glas karnemelk.

Als je het overleeft, mag je naar de ambassade trekken om de papieren in te vullen.
Pandareus is offline  
Oud 26 april 2014, 18:17   #112
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Marie is en blijft een open, vrolijke, vrije Vlaming die heel goed kan lachen met zichzelf en dat ook van andere mensen verdraagt maar het moet open, vrolijk en vrij blijven zonder achterbakse bedoelingen, want die laatste worden, waar mogelijk ontmanteld.
Niks van aan. Dat is wel het toppunt van hypocrisie.
De hele vlaamse beweging zit te knokken voor het principe dat je woonplaats bepaalt wie je bent en welk de taal is die daar bij hoort. Ius Soli.

En dan komt ons Marieke La Wallonne die in wallonië leeft een beetje doodleuk vertellen dat ze een vlaming is ??? Forget it, jij bent een waalse imposteur (om je eigen jargon eens te gebruiken)
Pandareus is offline  
Oud 26 april 2014, 18:21   #113
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Gij, madame, hebt een serieus problem.

Ikke: geen kloten of een vagina te maken met jullie intern gelul. (ANYMORE)
Maar 't lezen is plezant, soms.

Pandareus is offline  
Oud 26 april 2014, 18:26   #114
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Onzin.

Trouwens als dé Vlaming niet bestaat, hoe kan hij dan meer gemeen hebben met de Waal dan de Nederlander.
Ik gebruik dan ook liever de term: de Nederlandstalige Belg. Die is historisch meer correct.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2014 om 18:27.
Het Oosten is offline  
Oud 26 april 2014, 19:48   #115
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Niks van aan. Dat is wel het toppunt van hypocrisie.
De hele vlaamse beweging zit te knokken voor het principe dat je woonplaats bepaalt wie je bent en welk de taal is die daar bij hoort. Ius Soli.

En dan komt ons Marieke La Wallonne die in wallonië leeft een beetje doodleuk vertellen dat ze een vlaming is ??? Forget it, jij bent een waalse imposteur (om je eigen jargon eens te gebruiken)
Er wordt slechts gevraagd de taal aan te leren en geen grondgebied te annexeren.

En iemand die in Wallonië woont, maar van Vlaamse afkomst is, kan nog altijd perfect Vlaming zijn.
mvd is offline  
Oud 26 april 2014, 19:50   #116
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik blijf vooral zitten met de vraag : hoe kan een normaal mens het in zijn hoofd halen om te willen nederlander worden ? Dat is sado-masochisme in de derde graad.
Kijk hier op het forum : veel blabla maar weinig boemboem. De protagonisten van groot of heel nederland kletsen er graag over maar blijven toch maar braafjes belg. (o.a. quercus of vrijheideerst)
Uiteraard blijven we belg, anders verliezen we hier onze 'politieke macht'. Dat heeft niks te maken met enige affiniteit tegenover belgie.
mvd is offline  
Oud 26 april 2014, 19:55   #117
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik gebruik dan ook liever de term: de Nederlandstalige Belg. Die is historisch meer correct.
Dat is niet historisch correcter, 'Vlaanderen' slaat reeds van in de beginperiode van belgie op het noordelijke Nederlandstalige deel.

Trouwens, het is niet eens zo dat mensen die vroeger in het hertogdom Brabant of het graafschap Vlaanderen woonden, zich daar mee identificeerden. Eerder identificeerden zij zich met hun lokale heer, hun religie, hun vorst, of hun lokale omgeving (streek).

Ook wat je hier eerder zei over 'Belges' waarmee de inwoners van de zuidelijke Nederlanden werden aangeduid, je vergeet erbij te vermelden dat dit een elitair, en zeker geen wijdverbreid fenomeen was. Aan de creatie van de belgische identiteit is na 1830 nog danig gewerkt.

Laatst gewijzigd door mvd : 26 april 2014 om 19:56.
mvd is offline  
Oud 26 april 2014, 20:01   #118
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Ik heb meer dingen niet vermeld dan wel vermeld. Stop met overal een complot te zien. Ik dacht dat het duidelijk is dat mijn betoog in algemene termen is, frans nationalisme en francofonie vallen daar dan ook onder hé.

Dat is inderdaad een grote zegen in vergelijking met 'grote landen' zoals Frankrijk, Duitsland, VK. Maar als u zegt 'fier' te zijn om Vlaming te zijn, klopt dat ook al niet.

Hoe kan een mens fier zijn op iets waar hij geen verdienste aan heeft? Fier zijn op uw kinderen kan, omdat je ze opgevoed hebt. Fier op uw loopbaan, fier op uw studieresultaten, etc. Maar fier op uw nationaliteit, dat slaat op niet veel.

U ziet toch dingen die ik niet zei. Zoals ik eerder al zie: Vlaanderen is nog nooit zo welgesteld geweest als vandaag. Als 'de francofonie' 'de Vlamingen' achtergesteld heeft willen houden is het daar miserabel in gefaald. Waarom bent u er dan continu over bezig? We spreken nu toch ook niet meer over de politieke partijen van Geert Lambert?

U ziet weer dingen die er niet zijn. Ik heb nog nooit over franstalige verdraagzaamheid en vlaamse bekrompenheid gepraat.

Pas eens die open Vlaamse cultuur van u toe, en stop met continu alles te zien als Vlaanderen vs. francofonie; N-VA vs. al de rest. Of zou u zeggen dat zo een wij-zij denken deel is van een open Vlaamse cultuur?
Om te beginnen val ik u niet aan; misschien in de eerste paragraaf, maar dat was knipogend bedoeld.

Ik zeg fier te zijn omdat ik Vlaming ben, niet omdat ik als Vlaming geboren werd, want daar zat ik, zoals u zegt, voor niets tussen, maar wel mijn ouders, maar omdat ik, achterom ziende, en gezien mijn ervaringen ook met buitenlanders ingezien heb wat een enorm voordeel het is geen 'grootheid' te moeten meeslepen; een vrije, onafhankelijke geest te mogen ontwikkelen en overal open naar anderen te kunnen luisteren zonder dat mijn 'grootheid' mij verplicht om eerst en vooral in mijn Eigen standing te geloven en hem op te houden.

Dit zijn algemeenheden die voor elke niet dominante kultuur kunnen gelden en zeker niet alleen voor Vlamingen.
Ik vraag mij af of het niet u bent die ieder woord, iedere gedachte die een overtuigde Vlaming zegt insluit in het Vlaams zijn van dat individu.

Waar de Vlamingen echter niet buiten kunnen is dat ze in hun Eigen land in de hoek gedrumd worden door de francofonie.
U zegt dat Vlaanderen enorm welvarend is geworden; dus besluit u dat de francofonie hen niet moet uitgebuit hebben.
Vraag wie, buiten de mensen, die betaald werden voor hun werk, wie heeft er enorm geprofiteerd van die Vlaamse welvaart?
Zou het kunnen dat het dezelfde zijn die eens de afbraak van Wallonie hebben georkestreerd omdat hun geld veel meer opbracht in een op dat ogenblik braakliggend Vlaanderen met heel welwillende en brave werklieden?

En nu dat ze voelen dat de Vlamingen veel zelfverzekerder zijn geworden en niet langer hun verrijkingsmethodes goedkeuren en nog minder hoe de federale staat, onder hun auspiciën bestuurd, of misbestuurd wordt; nu dat ze voelen dat ze hun greep op Vlaanderen verliezen, nu vlug Vlaanderen zo veel mogelijk uitkleden, alle middelen zo vlug mogelijk terug investeren in franco-Brux om daarna Vlaanderen, totaal uitgekleed af te stoten en met het grootste deel van de belgische schuldenberg achter te laten?

Of u kent de economische toestand van België en van Vlaanderen en u blijft objectief, of u kent ze niet en kom dan niet af met dooddoeners van julie zijn (beter gezegd waren) een van de rijkste regio's van Europa, dus laat u nu maar verder zonder commentaar uitkleden.

Mijn open kultuur, mijn open geest zal nooit zwijgend het onrecht Vlaanderen aangedaan door la Belgique toestaan. Ik zal het blijven uitschreeuwen tot de laatste dag.
En hou op met dat bekrompenheid te noemen of zelfs Vlaamse bekrompenheid te noemen.

Ik woon in Wallonie en meer dan de meeste Vlamingen zie ik de totale indoctrinatie aan franstalige kant en nu ook meer en meer aan Vlaamse kant en heb ik de machtspelletjes door van de bewindvoerders die weten dat ze er alles doorkrijgen als ze de bevolking maar doen geloven in een buitenlandse vijand.
Hewel voor de franstaligen is dat sinds jaar en dag de Vlaming, die hen, arme francofoon niets gunt en hen nooit iets gegund heeft. Die hen niet toegelaten heeft de Waalse afgang tegen te houden, die hen niet toegelaten heeft om opnieuw een vooruitstrevend en welvarend volk te worden.

Hoe denk je dat de PS die verkommerde Waalse staat zo lang heeft kunnen mismeesteren?
Hewel zij maakte hen wijs dat het de fout van die egoïstische Vlamingen was die weigerden af te dokken voor de francophone welvaart.
De PS stond met de handen vastgebonden en kon er niets aan doen, terwijl verdomme zijzelf de grootste verantwoordelijken waren voor het blijven zwalmen in die slechte, benarde toestand ipv hen, in economisch gunstige tijden terug het juiste pad op te leiden.

Hou AUB op met de dooddoeners van de heersende klasse na te praten; de heersende klasse heeft enkel zijn Eigen macht en het behoud van zijn Eigen macht voor ogen en het lot van de bevolking is een van de laatste van haar kopzorgen.

Ofwel verdiept u zich in de problemen en komt u daarna met uw inzichten ons de toestanden duidelijk maken, ofwel komt u wat leuteren, wat u gegund is, maar hou dan op met anderen, die niet dezelfde mening hebben dan u, uit te maken omdat u hun houding niet begrijpt of misbegrijpt.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 20:01   #119
marie daenen
Banneling

Standaard

[quote=Ja_an;7114775]

idem

Laatst gewijzigd door marie daenen : 26 april 2014 om 20:02.
marie daenen is offline  
Oud 26 april 2014, 20:06   #120
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat is er opportunistisch aan een partij de rug toe te keren die op het punt staat een spectaculaire verkiezingsoverwinning te boeken?
De wetenschap dat als ze niet een overdonderende, zelfs volstrekte meerderheid heeft (wat meer dan waarschijnlijk niet zal gebeuren) ze in la Belgique, democratisch of niet, buiten spel zal worden gezet.
marie daenen is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be