Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2014, 21:25   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Om de personencultus rond Russische politici weer naar een persoon te verschuiven die geen regeringsleider is, en om de Sovjetbladzijde definitief om te draaien door een link te leggen met de tijd ervoor.
Kortom, nog minder democratie en nog meer totaal onbelangrijke uiterlijkheden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 21:29   #102
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, nog minder democratie en nog meer totaal onbelangrijke uiterlijkheden.
Dat is dan uw visie. Ik beperk monarchie niet tot absolute constructies, noch hecht ik geloof in de allesomvattende werkbaarheid van democratie.
Oud 2 juni 2014, 21:33   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan uw visie. Ik beperk monarchie niet tot absolute constructies, noch hecht ik geloof in de allesomvattende werkbaarheid van democratie.
Euh, kunt u even vertalen naar begrijpbaar Nederlands? Wat moet ik immers begrijpen onder "de monarchie niet beperken tot absolute constructies" en hoe verhoudt zich dat wel tot mijn opmerking?

Daarnaast ben ik wat verwonderd dat u ogenschijnlijk ervan uitgaat dat democratie niet kan werken in Rusland. Om welke reden dan wel?
Oud 2 juni 2014, 21:47   #104
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, kunt u even vertalen naar begrijpbaar Nederlands?
Begrijpbaar Nederlands is een rekbaar en geladen begrip.
Citaat:
Wat moet ik immers begrijpen onder "de monarchie niet beperken tot absolute constructies" en hoe verhoudt zich dat wel tot mijn opmerking?
Jij spreekt over minder democratie. Dat kan ik alleen maar verstaan als een verwijzing naar absolutisme.
Citaat:
Daarnaast ben ik wat verwonderd dat u ogenschijnlijk ervan uitgaat dat democratie niet kan werken in Rusland. Om welke reden dan wel?
Heb ik nooit gesteld. Ik stel echter dat ik niet geloof in de allesomvattende werkbaarheid van democratie. Dat omvat ook ons land.

Ik ben van mening dat Fukuyama dwaalt. De parlementaire democratie is geen mythisch einddoel waartoe de hele geschiedenis gewerkt heeft. Het volk is makkelijk bespeelbaar en heeft weinig binding met de instituten waarvoor zij stemmen. In Rusland is de Communistische Partij de tweede grootste partij, maar wat ik zeg ik geenszins exclusief op Rusland van toepassing.

Laatst gewijzigd door Tóraí : 2 juni 2014 om 21:47.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 21:52   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik nooit gesteld. Ik stel echter dat ik niet geloof in de allesomvattende werkbaarheid van democratie. Dat omvat ook ons land.

Ik ben van mening dat Fukuyama dwaalt. De parlementaire democratie is geen mythisch einddoel waartoe de hele geschiedenis gewerkt heeft. Het volk is makkelijk bespeelbaar en heeft weinig binding met de instituten waarvoor zij stemmen. In Rusland is de Communistische Partij de tweede grootste partij, maar wat ik zeg ik geenszins exclusief op Rusland van toepassing.
Ik lees slechts dat u die bepaalde opvatting meent te kunnen koesteren, maar enige argumentatie ontbreekt. Om welke reden zou democratie niet kunnen werken in Rusland bijvoorbeeld? Is het Russische volk "makkelijker bespeelbaar" dan bijvoorbeeld het volk in het Westen?
Oud 2 juni 2014, 22:17   #106
Nota Bene
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Poetin instrumentaliseert het christendom in het algemeen en de orthodoxe Kerk in het bijzonder in het geheel van zijn streven naar een hechte en sterke Russische identiteit. Daarbij gaat het hem inderdaad niet om Jezus' boodschap, maar wel om de Kerk als invloedrijk instituut. In die zin leunt Poetin heel nauw aan bij de Franse denker Maurras en diens visie op de samenhang tussen Kerk en Staat.
Deden keizer Constantijn, Clovis of Vladimir de Heilige uiteindelijk iets anders?
Oud 2 juni 2014, 22:20   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nota Bene Bekijk bericht
Deden keizer Constantijn, Clovis of Vladimir de Heilige uiteindelijk iets anders?
Sta ik dan te juichen bij deze figuren?
Oud 2 juni 2014, 22:44   #108
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees slechts dat u die bepaalde opvatting meent te kunnen koesteren, maar enige argumentatie ontbreekt.
Wat dien ik dan te beargumenteren? Als democraat, Vlaams-separatist en moderne katholiek (die laatste twee veronderstel ik slechts) volgen we radicaal-verschillende maatstaven . Ik ga niet werken in uw referentiekader, en u niet in het mijne.
Citaat:
Om welke reden zou democratie niet kunnen werken in Rusland bijvoorbeeld? Is het Russische volk "makkelijker bespeelbaar" dan bijvoorbeeld het volk in het Westen?
Of het ene volk makkelijker bespeelbaar is dan het andere, daar kan ik niet over oordelen. Ik ga me er dan ook niet over uitspreken. Ik maak een algemene opvatting. De populariteit van de Communistische Partij is dan, voor zover ik weet, ook een historisch relict.
Oud 2 juni 2014, 22:49   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat dien ik dan te beargumenteren? Als democraat, Vlaams-separatist en moderne katholiek (die laatste twee veronderstel ik slechts) volgen we radicaal-verschillende maatstaven . Ik ga niet werken in uw referentiekader, en u niet in het mijne.
Wat is uw referentiekader dan wel, waardoor u ogenschijnlijk met zekerheid kunt vaststellen dat mijn referentiekader fundamenteel van het uwe verschilt?
Oud 2 juni 2014, 22:50   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of het ene volk makkelijker bespeelbaar is dan het andere, daar kan ik niet over oordelen. Ik ga me er dan ook niet over uitspreken. Ik maak een algemene opvatting. De populariteit van de Communistische Partij is dan, voor zover ik weet, ook een historisch relict.
Wat heeft dat dan te maken met uw voorliefde voor een terugkeer naar het tsarisme?
Oud 2 juni 2014, 23:59   #111
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is uw referentiekader dan wel, waardoor u ogenschijnlijk met zekerheid kunt vaststellen dat mijn referentiekader fundamenteel van het uwe verschilt?
Ik ben een monarchist, u bent dat niet.
Ik ben een traditionalistische conservatief, u bent dat niet.
Ik ben niet Rooms-Katholiek, u bent dat wel.

U komt me over als eerder wettisch. Een legalistisch kader, een weinig gepassioneerd appel aan de democratie, en een strikte scheiding van religie, politiek en ethiek. Uw goed recht als dat ook effectief zo is, maar in zo'n denkkader kan ik me moeilijk plaatsen.

Als ik u verkeerd inschat, voelt u vrij me te verbeteren. Ik hoop u ook niet te beledigen, slechts een idee te geven van hoe ik u inschat op basis van wat ik gelezen heb. Met een beter begrip van uw referentiekader kan ik ook u wellicht beter begrijpen.
Citaat:
Wat heeft dat dan te maken met uw voorliefde voor een terugkeer naar het tsarisme?
U hebt nogal een neiging om dingen die u veronderstelt als feit te poneren, nee? Is dat een stijlvorm? De tsaar en het tsarisme, die haalde u aan. Misschien om de negatieve perceptie te hanteren. Ik sprak over de monarchie, die al langer bestond dan het tsarisme. Ik kijk niet op naar het verlichte despotisme van Peter de Grote en zijn voorgangers.

Zoekt u eens naar "High Tory" via een zoekrobot, de Wikipediapagina volstaat mijns inziens. Ik leun daar het dichtst bij, getuige ook mijn gebruikersnaam. Misschien kunt u dan enigszins begrijpen waarvan ik kom en waarvan ik redeneer.

Laatst gewijzigd door Tóraí : 2 juni 2014 om 23:59.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2014, 19:59   #112
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ja, puur propagandistisch is dat best knap. Beter dan wat arrogante grijnzen op tronies langs de steenweg.
Wat is er in godsnaam knap aan?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2014, 21:12   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een monarchist, u bent dat niet.
Ik ben een traditionalistische conservatief, u bent dat niet.
Ik ben niet Rooms-Katholiek, u bent dat wel.

U komt me over als eerder wettisch. Een legalistisch kader, een weinig gepassioneerd appel aan de democratie, en een strikte scheiding van religie, politiek en ethiek. Uw goed recht als dat ook effectief zo is, maar in zo'n denkkader kan ik me moeilijk plaatsen.

Als ik u verkeerd inschat, voelt u vrij me te verbeteren. Ik hoop u ook niet te beledigen, slechts een idee te geven van hoe ik u inschat op basis van wat ik gelezen heb. Met een beter begrip van uw referentiekader kan ik ook u wellicht beter begrijpen.

U hebt nogal een neiging om dingen die u veronderstelt als feit te poneren, nee? Is dat een stijlvorm? De tsaar en het tsarisme, die haalde u aan. Misschien om de negatieve perceptie te hanteren. Ik sprak over de monarchie, die al langer bestond dan het tsarisme. Ik kijk niet op naar het verlichte despotisme van Peter de Grote en zijn voorgangers.

Zoekt u eens naar "High Tory" via een zoekrobot, de Wikipediapagina volstaat mijns inziens. Ik leun daar het dichtst bij, getuige ook mijn gebruikersnaam. Misschien kunt u dan enigszins begrijpen waarvan ik kom en waarvan ik redeneer.
Zonder op alle slakken zout te willen strooien, kan ik u meegegeven dat ik inderdaad systemen verwerp waarin mensen politieke voorrechten krijgen louter omwille van de bloedlijn. Ik kan immers geen gegronde redenen of rechtvaardiging daarvoor vinden.
Oud 3 juni 2014, 21:14   #114
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz Bekijk bericht
Natuurlijk wordt Poetin gedemoniseerd omwille van geopolitieke redenen. Dat verandert echter niets aan het feit dat het goor uitschot is.
Gewoon een gevalletje van de pot die de ketel verwijt... En vermits ik uit de pot eet en niet uit de ketel, steun ik de pot (in tegenstelling tot de nestbevuilers en nuttige idioten van deze wereld).
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2014, 21:19   #115
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt u dan werkelijk dat er geen "financiële en politieke elite" bestaat in bijvoorbeeld Rusland die "zich verrijkt op kosten van de bevolking"?
De gehate kaste van de "oligarchen", de cowboys die van de val van het Ijzeren Gordijn gebruik hebben gemaakt om voor een habbekrats staatseigendom te verwerven en zich er schaamteloos mee te verrijken, op kap van Ivan met de Pet.
Oud 3 juni 2014, 21:22   #116
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moskou stikt van de niet-Europese migranten, hoor.
Ik zeg zelfs meer: Rusland bestaat uit honderden ethnieën.
Oud 3 juni 2014, 21:23   #117
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat op dit ogenblik zij zich gevoelsmatig veel meer Rus dan Oekraïner voelen.
Wat doen zij dan nog in Oekraïne?
Oud 3 juni 2014, 21:46   #118
Tóraí
Lokaal Raadslid

Tóraí's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zonder op alle slakken zout te willen strooien, kan ik u meegegeven dat ik inderdaad systemen verwerp waarin mensen politieke voorrechten krijgen louter omwille van de bloedlijn. Ik kan immers geen gegronde redenen of rechtvaardiging daarvoor vinden.
Hoe rijmt u dat als katholiek met Jeanne d'Arc?
Oud 3 juni 2014, 21:47   #119
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Poetin is op bepaalde vlakken te verkiezen boven onze leiders. Dat neemt echter niet weg dat Rusland nog steeds geen morele modelsamenleving vormt, de monarchie niet hersteld is, Sovjetnostalgie hoogtij viert, ...
Wat zie jij als een morele modelsamenleving?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2014, 21:50   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe rijmt u dat als katholiek met Jeanne d'Arc?
Wat moet ik, als katholiek, dan wel met Jeanne d'Arc?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be