Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2004, 20:48   #101
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik ben lid van een schrijfgroep LL Lowlands.. waar meestal in het engels geschreven wordt (...) Een van de schrijverds merkte op dat hij met een spaanstalige dame getrouwd is en dat ze samen veel op reis gaan. Welnu : als hij in een niet-engelstalig land reist en er met de "inboordelingen" in het engels geconverseerd moet worden,
laat hij zijn vrouw dit karweitje opknappen vermits het aangeleerde engels voor hem
als "native speaker" een vreemde taal is. Wat toch duidelijk vragen oproept bij "Engels als wereldtaal".

Dit is trouwens volgens mij de reden waarom men voor topfunkties op gebied van management en research specifiek naar "Native Speakers" vraagt wat toch impliceerd dat iemand die na zijn geboorte het engels niet als eerste taal aangeboden krijgt om te leren (dus waar de mama een andere taal tegen spreekt dan het engels) in de heerlijke nieuwe wereld een 2de rangsbruger zal zijn. Want diegenen die engels als 2de of 3de taal aangeleerd krijgen zullen niet de eer hebben om door "native" speakers zelf aangesproken te worden want die hebben moeite om dit 2de handse engels te verstaan.

Zaterdagavond Coninckx & Van Wijck gevolgd ? Over het BAM ? Het is zo ver weet je : de opleiding tussen Bachelor en Master zal in het 2de handse Engels gegeven worden & alle studenten zijn razend enthoesiast. De experimenten ivm met 2talige opvoeding van kinderen wijzen in de goeie richting : het kan ! (ik ben er trouwens zelf een levend bewijs van .. nederlands/duits) .. Binnen maximaal 3 generaties hebben we
een Engelstalig verenigd europa en studeren onze studenten met trots aan de New Catholic University at New-Louvain..
Linguistic problems in the EU state of Belgium ? Never heard of !
Oud 4 oktober 2004, 21:33   #102
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In het verleden heb ik tijdens een tijdelijke betrekking eens een Engelse reportage in school laten bekijken. Een heel groot deel van de leerlingen had gewoon niet begrepen wat er juist gezegd werd: men kon het hoogstens afleiden uit enkele losse woorden en de beelden.
Laten we niet overdrijven. Ik zeg niet dat Engels de meest evidente taal is om te verstaan, maar een Britse reportage is 10 tegen 1 wel heel goed begrijpbaar. Als je natuurlijk nooit les hebt gehad in de Engelse taal, of er alleszins nooit echt moeite voor gedaan hebt, kan ik begrijpen dat je er kop noch staart aan krijgt. Maar als je geen moeite doet om de Nederlandse spelling wat onder de knie te krijgen, dan maak je ook -d/-t-fouten.

N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2004, 05:11   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Laten we niet overdrijven. Ik zeg niet dat Engels de meest evidente taal is om te verstaan, maar een Britse reportage is 10 tegen 1 wel heel goed begrijpbaar.
Ik overdrijf helemaal niet. Leerlingen DENKEN vaak dat ze Engels begrijpen, menen dat ze Engels kunnen spreken. Tot je ze loslaat in een echt 100% Engelstalige wereld, dan wordt pijnlijk duidelijk dat ze slechts wat vercreoolst Engels kunnen. Maar Engels? Vergeet het. Indien de maatstaf tegenwoordig als dat kinderlijk Engels wordt, dan zijn we wel heel ver van huis. Niemand neemt vercreoolst Duits als maatstaf. Waarom zouden we dat plotseling voor het Engels doen? Als u meent dat leerlingen een Britse reportage bijna steeds begrijpen, dan kan ik bijna iedere reportage in het Hongaars volgen (ik heb immers een basiskennis van het Hongaars te vergelijken met wat een leerling in het zesde jaar middelbaar aan Engels kent). Wel, ik kan u in alle eerlijkheid bekennen dat ik nog steeds heel veel niet begrijp van wat de Hongaren op tv vertellen...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 oktober 2004 om 05:13.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2004, 05:13   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Maar als je geen moeite doet om de Nederlandse spelling wat onder de knie te krijgen, dan maak je ook -d/-t-fouten.
Natuurlijk. Maar bij het Engels sta je nog voor veel grotere problemen. Juist wie dieper gaat doordringen in de taal en het Engels goed wil beheersen, krijgt te maken met een ongelooflijke berg idiomatisch taalgebruik. Daarnaast is de spelling van het Engels een van de warrigste van alle Europese talen (samen met het Frans). Een ongelooflijke ballast.

Juist dat alles heeft het Esperanto niet en laat toe dat men zich onmiddellijk op de taalbeheersing concentreert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be