Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2014, 17:57   #101
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vandaar salongeneuzel, het is niet omdat je met een bepaalde elite in aanraking komt, dat een cultuur ineens hoogstaand is.
Maar u mag me gerust uitleggen wat zo hoogstaand is aan de échte Turkse of Marokkaanse cultuur!
Iedere cultuur die overtuigd is van haar eigenwaarde ziet zichzelf als een model voor de andere, meer nog, ze dicht zichzelf een zending toe tegenover barbaren, heidenen, anders ontwikkelden.

Ze kan alleen haar eigen groot gelijk uitroepen, veilig genesteld in de eigenwaarde.

Zoals jij nu.

Onze eigen imperiale kolonisatiepolitiek, onze wereldoorlogen en ons ander falen hebben in de wereld veel, heel veel ellende gebracht. Is dat de 'grootsheid' van onze cultuur? Alles heeft twee facetten en wanneer je de ogen sluit voor andere culturen of voor het falen van de eigen cultuur dan sluit je jezelf op. Natuurlijk heeft onze cultuur - mijn cultuur - een zeer grote waarde en wil ik haar voor geen andere inruilen.

Culturen zijn incommensurabel waarbij je, om toch een eerlijke vergelijking te kunnen maken een comparatief model moet opstellen dat vrij is van de eigen uitgangspunten zodat je tot een gelijkwaardige benadering kan komen van verschillende culturen.

We zullen dus de zaak omkeren. Jij komt met een comparatief model (zoals dat bestaat in de comparatieve filosofie) en dan kunnen we elke cultuur op haar waarde vergelijken.

Daartegen zijn we vermoedelijk al 1000 en 1 nacht verder, een verzameling oosterse sprookjes ten andere.

Is het overigens alleen de elite die de cultuur maakt? Ze draagt zeker de cultuur. Maar denk je écht dat ik alleen met de elite in aanraking ben geweest? Ik vergeet bijvoorbeeld nooit de ongedwongen échte en gemeende vriendelijkheid van zovele Turkse volksmensen ergens in een afgelegen dorpje. Vruchteloos zocht ik, zonder ze te vinden, dezelfde vriendelijkheid hier in dezelfde mate. Ik vergeet nooit, ander voorbeeld, de Turk die na een toevallige ontmoeting in Brussel bij een volgend bezoek aan Turkijë zijn winkel een week dicht hield om ongevraagd als gastheer zijn gasten - want we waren met vier piloten - rondleidde en zijn stad toonde. Over Marokko, waar ik minder geweest ben kan ik soortgelijke verhalen vertellen.

Ook dat is cultuur. Met kleine c maar hoogstaand.

Ik verblijf in afwachting van een paradigmavrije vergelijkingsbasis van culturen om het veld open te trekken.
Oud 7 oktober 2014, 21:44   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Kallikles, u zag schijnbaar volgende vraag over het hoofd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet u mij eens verwijzen naar een islamitisch rechtsgeleerde die de goddelijke oorsprong van de koran in twijfel trekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2014, 08:03   #103
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kallikles, u zag schijnbaar volgende vraag over het hoofd:
Niet netjes om zich ineens te verstoppen. Ben ook benieuwd wat hij mij gaat antwoorden:

Citaat:
Voor alle duidelijkheid: beschuldigt u mij ervan een neo-nazi te zijn?

Laatst gewijzigd door Lukkas : 8 oktober 2014 om 08:05.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be