![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vooreerst geeft zij, volgens de persberichten, toe dat het van haar medewerkers komt. Daarnaast: de fouten van de een gelden nooit als de verrechtvaardiging van de fouten van de ander. Het is niet omdat bv. Di Rupo slecht Frans spreekt dat je daarom zomaar een beleidsverklaring in koeterwaals moet vertalen of dat goedkeuren. Overigens, zoals ik eerder al zei: de Nederlandstalige versie leest ook vreemd. Vlot Nederlands is anders. Je merkt dat bv. verbanden tussen alinea's en gedachten niet uitgewerkt zijn. Mij komt het over als een werkdocument waarin al veel geschrapt werd, en andere zaken aan toegevoegd werden. Zo krijg je natuurlijk een bont amalgaan. Het excuus van ambtelijke of wettelijke taal kan hier niet gelden omdat bepaalde wendingen juist niet ambtelijk klinken. Voor mij blijven beide versies een vreemd document, en ik kan alleen maar hopen dat de beleidsverklaringen van de regering toch anders klinken en lezen. Anders lijkt de eis van Hoomans i.v.m. de taalkennis nog de beste grap van het jaar te worden. Laatst gewijzigd door hagel : 27 november 2014 om 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Staatssecretaris
|
![]() Als je in de titel al leest 'het Frans', dan weet je dat toplitteratuur in een ander universum te vinden is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik naar buitenland ga is het mij volledig onder te dompelen. Ik kom liefst geen Belgen tegen. Het laatste dat ik zou doen trouwens is naar een B&B gaan die door Vlamingen is gerund. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Elke Sleurs kan beter eerst haar Nederlands bijschaven vooraleer ze aan haar Frans begint.
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke Nederlandstalige minister sprak naar jouw oren goed Frans ?
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister-President
|
![]() Dat kan je , buiten Bourgeois , eigenlijk van iedere politieker zeggen: geen aandacht voor de taal. Zo erger ik mij iedere keer aan het woordje belangRIJK dat Peeters veelvuldig gebruikt, maar telkens verkeerd uitspreekt.
Zou niemand hem daar al op gewezen hebben?? Het is immers RIJK aan belang!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Begin 2015 wordt een vergadering georganiseerd waar onder meer de aanbevelingen overlopen en toegewezen zullen worden en ook besproken zal worden hoe de opvolging verzekerd zal worden. Wat bedoelt Elke Sleurs hier eigenlijk ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb jij een lijst van die "talloze fouten" ?
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 27 november 2014 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() jij moet nooit een wetboek gebruiken ?
nochtans een klassieker in elke cursus 'inleiding tot het recht' in B check toch maar de Franstalige kant om te zien wat echt bedoeld werd. Laatst gewijzigd door Anna List : 27 november 2014 om 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat je meestal blijft horen dat iemand een andere moedertaal heeft dan diegene waarin hij zich op dat ogenblik uitdrukt, is zo goed als onvermijdelijk. Ik hoor, om het op Belgisch niveau te houden, zelfs bij diegenen die vlot spreken, zowel fouten tegen het Nederlands als tegen het Frans. Maar als je officiële teksten publiek maakt, is het ontoelaatbaar om dergelijke fouten te schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet dat er regelmatig reparatiewetten passeren. Ik heb de indruk dat de vertaalfouten in de wetboeken iets van het verleden zijn. Het onderwerp ligt wel in mijn interessesfeer. Als je ergens weet hebt van een lijst van vertaalfouten in wetteksten gooi het dan hier op het forum.
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
naar mijn aanvoelen was de taalkritiek vanuit Vlaanderen steeds gericht op Eerste Minister of Koningshuis. officiële tweetalige functies inherent aan hun taakomschrijving. de taaleis uitbreiden naar alle federale ministers en staatssecretarissen, hoe persoonlijk zinvol die mij ook lijkt ... is iets, en dat weet jij zo goed als ik, is iets wat het vooral in Franstalig B nooit zou halen ... en eigenlijk zou die eis ook maar een pro Belgica recuperatiepoging zijn ... ik denk eigenlijk dat er inmiddels nergens meer vraag naar is. historisch heeft die vraag in Vlaanderen mogelijk bestaan, maar Vlaanderen is daar voorbij, ligt geen kat meer van wakker. Belgie, Wallonië, da's geschiedenis, buitenlandse geschiedenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
voor alle andere is dat geschiedenis. dan gaat het over de bedoeling vd tekst, de letterlijkheid van de tekst eigenlijk nog meer dan de bedoeling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 27 november 2014 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De wetteksten zijn zelden impliciet in hun bedoelingen. De letter van de wetteksten volstaat zelden.
![]() |
![]() |