Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2014, 12:08   #101
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
De Franse tekst van Sleurs is in ieder geval stukken beter dan het gewauwel van Di Rupo dat voor Nederlands moest doorgaan; DAT was nog eens een belediging!

Bovendien betreft het een document van de Kamer. Dat ze dat daar eens vertalen zeg, of hebben ze het daar misschien door Google Translate gedraaid? Wie zal het zeggen...

Vooreerst geeft zij, volgens de persberichten, toe dat het van haar medewerkers komt.
Daarnaast: de fouten van de een gelden nooit als de verrechtvaardiging van de fouten van de ander. Het is niet omdat bv. Di Rupo slecht Frans spreekt dat je daarom zomaar een beleidsverklaring in koeterwaals moet vertalen of dat goedkeuren. Overigens, zoals ik eerder al zei: de Nederlandstalige versie leest ook vreemd. Vlot Nederlands is anders. Je merkt dat bv. verbanden tussen alinea's en gedachten niet uitgewerkt zijn. Mij komt het over als een werkdocument waarin al veel geschrapt werd, en andere zaken aan toegevoegd werden. Zo krijg je natuurlijk een bont amalgaan. Het excuus van ambtelijke of wettelijke taal kan hier niet gelden omdat bepaalde wendingen juist niet ambtelijk klinken. Voor mij blijven beide versies een vreemd document, en ik kan alleen maar hopen dat de beleidsverklaringen van de regering toch anders klinken en lezen. Anders lijkt de eis van Hoomans i.v.m. de taalkennis nog de beste grap van het jaar te worden.

Laatst gewijzigd door hagel : 27 november 2014 om 12:09.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:15   #102
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Als je in de titel al leest 'het Frans', dan weet je dat toplitteratuur in een ander universum te vinden is.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:20   #103
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
't Is simpel: een konkrete tip: ga deze zomer eens op reis naar Frankrijk. De Vogezen vb, Bourgondie: als ze d�*�*r horen dat je Nederlands spreekt, ben je zeer welgekomen. Voor de toeristen zijn daar veel inlichtingen in het Nederlands ! In veel hotels of B&B heb je een voetje voor...

Als ik naar buitenland ga is het mij volledig onder te dompelen. Ik kom liefst geen Belgen tegen. Het laatste dat ik zou doen trouwens is naar een B&B gaan die door Vlamingen is gerund.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:21   #104
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
- Ongetwijfeld zal Elke werk maken van haar kennis van het Frans.
Elke Sleurs kan beter eerst haar Nederlands bijschaven vooraleer ze aan haar Frans begint.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:23   #105
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar tot nu toe spraken de Nederlandstalige ministers goed Frans, maw de kloof werd door hun gedicht.
Welke Nederlandstalige minister sprak naar jouw oren goed Frans ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 27 november 2014, 12:24   #106
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Dat kan je , buiten Bourgeois , eigenlijk van iedere politieker zeggen: geen aandacht voor de taal. Zo erger ik mij iedere keer aan het woordje belangRIJK dat Peeters veelvuldig gebruikt, maar telkens verkeerd uitspreekt.
Zou niemand hem daar al op gewezen hebben?? Het is immers RIJK aan belang!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:27   #107
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Je hebt taalfouten die het tekstbegrip niet hinderen en je hebt taalfouten die de tekst totaal onleesbaar maken. Bij Sleurs is de tekst vaak totale wartaal.
Een zinnetje uit de beleidsnota ter illustratie van de incompetentie van het kabinet van Sleurs
" (...) les recommandations vont être débordant (?) et assignés (?) et discute (?) aussi comment la suivi sera assuré."
De taalfouten maken een correct begrip van de tekst onmogelijk. En dat is het grote pijnpunt en bv niet de genusfouten.
Dezelfde zin in het Nederlands uit de beleidsnota van Elke Sleurs:

Begin 2015 wordt een vergadering georganiseerd waar onder meer de aanbevelingen overlopen en toegewezen zullen worden en ook besproken zal worden hoe de opvolging verzekerd zal worden.

Wat bedoelt Elke Sleurs hier eigenlijk ?

Oud 27 november 2014, 12:28   #108
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
beetje zoals vrijwel elk Belgisch wetboek nog steeds talloze fouten bevat in de Nederlandse vertalingen van de origineel Franstalig opgestelde wetten ?
Heb jij een lijst van die "talloze fouten" ?

Oud 27 november 2014, 12:30   #109
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
N-VA zit zowat in alle mogelijke besturen, bovendien moeten zij ook nog eens een ordentelijke opdeling van België voorbereiden tegen het einde van deze legislatuur ... die hebben wsl (hoewel inmiddels bijzonder veel politiek personeel) geen tijd om op elke slak de portie zout te leggen die jij daarop zou wensen hoor.
Denk jij dat de Nederlandstalige beleidstekst van Elke Sleurs model staat van het niveau van de "ordentelijke opdeling van België" waarvan jij N-VA verdenkt ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 27 november 2014 om 12:30.
Oud 27 november 2014, 12:30   #110
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Heb jij een lijst van die "talloze fouten" ?
jij moet nooit een wetboek gebruiken ?

nochtans een klassieker in elke cursus 'inleiding tot het recht' in B

check toch maar de Franstalige kant om te zien wat echt bedoeld werd.

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 november 2014 om 12:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:31   #111
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je een punt, want inderdaad ze zijn heel dun gezaaid.
Maar dat je meestal blijft horen dat iemand een andere moedertaal heeft dan diegene waarin hij zich op dat ogenblik uitdrukt, is zo goed als onvermijdelijk.

Ik hoor, om het op Belgisch niveau te houden, zelfs bij diegenen die vlot spreken, zowel fouten tegen het Nederlands als tegen het Frans.

Maar als je officiële teksten publiek maakt, is het ontoelaatbaar om dergelijke fouten te schrijven.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:32   #112
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jij moet nooit een wetboek gebruiken ?
Ik weet dat er regelmatig reparatiewetten passeren. Ik heb de indruk dat de vertaalfouten in de wetboeken iets van het verleden zijn. Het onderwerp ligt wel in mijn interessesfeer. Als je ergens weet hebt van een lijst van vertaalfouten in wetteksten gooi het dan hier op het forum.

Oud 27 november 2014, 12:33   #113
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Denk jij dat de Nederlandstalige beleidstekst van Elke Sleurs model staat van het niveau van de "ordentelijke opdeling van België" waarvan jij N-VA verdenkt ?
nee, dat denk ik niet.

als je wil weten wat ik denk dan hoef je t mij maar te vragen.
Oud 27 november 2014, 12:33   #114
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet dat er regelmatig reparatiewetten passeren. Ik heb de indruk dat de vertaalfouten in de wetboeken iets van het verleden zijn. Het onderwerp ligt wel in mijn interessesfeer. Als je ergens weet hebt van een lijst van vertaalfouten in wetteksten gooi het dan hier op het forum.
excuus, was mijn post nog aan t aanvullen ter verduidelijking
Oud 27 november 2014, 12:37   #115
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en dan heb ik t niet zo zeer over echt letterlijke vertaalfouten, maar echt wetten waarvoor je de Franstalige versie moet lezen om de wet en de bedoeling van de wetgever te begrijpen. het Nederlands mag dan wel tamelijk correct zijn qua woorden, het blijft een vertaling. en elke vertaling blijft een vervorming.
Oud 27 november 2014, 12:43   #116
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
toch ff bijsturen hoor :

naar mijn aanvoelen was de taalkritiek vanuit Vlaanderen steeds gericht op Eerste Minister of Koningshuis.

officiële tweetalige functies inherent aan hun taakomschrijving.

de taaleis uitbreiden naar alle federale ministers en staatssecretarissen, hoe persoonlijk zinvol die mij ook lijkt ... is iets, en dat weet jij zo goed als ik, is iets wat het vooral in Franstalig B nooit zou halen ...
en eigenlijk zou die eis ook maar een pro Belgica recuperatiepoging zijn ... ik denk eigenlijk dat er inmiddels nergens meer vraag naar is. historisch heeft die vraag in Vlaanderen mogelijk bestaan, maar Vlaanderen is daar voorbij, ligt geen kat meer van wakker. Belgie, Wallonië, da's geschiedenis, buitenlandse geschiedenis.
Oud 27 november 2014, 12:48   #117
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dan heb ik t niet zo zeer over echt letterlijke vertaalfouten, maar echt wetten waarvoor je de Franstalige versie moet lezen om de wet en de bedoeling van de wetgever te begrijpen. het Nederlands mag dan wel tamelijk correct zijn qua woorden, het blijft een vertaling. en elke vertaling blijft een vervorming.
Als men de bedoeling van de wetgever wenst te interpreteren gaat men veelal af op de bespreking in de kamer, beleidsteksten en verklaringen van politici in functie in de media.

Oud 27 november 2014, 12:51   #118
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als men de bedoeling van de wetgever wenst te interpreteren gaat men veelal af op de bespreking in de kamer, beleidsteksten en verklaringen van politici in functie in de media.
voor nieuwe wetten.

voor alle andere is dat geschiedenis.

dan gaat het over de bedoeling vd tekst, de letterlijkheid van de tekst eigenlijk nog meer dan de bedoeling.
Oud 27 november 2014, 12:52   #119
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
toch ff bijsturen hoor :

naar mijn aanvoelen was de taalkritiek vanuit Vlaanderen steeds gericht op Eerste Minister of Koningshuis.

officiële tweetalige functies inherent aan hun taakomschrijving.

de taaleis uitbreiden naar alle federale ministers en staatssecretarissen, hoe persoonlijk zinvol die mij ook lijkt ... is iets, en dat weet jij zo goed als ik, is iets wat het vooral in Franstalig B nooit zou halen ...
en eigenlijk zou die eis ook maar een pro Belgica recuperatiepoging zijn ... ik denk eigenlijk dat er inmiddels nergens meer vraag naar is. historisch heeft die vraag in Vlaanderen mogelijk bestaan, maar Vlaanderen is daar voorbij, ligt geen kat meer van wakker. Belgie, Wallonië, da's geschiedenis, buitenlandse geschiedenis.
Die taalkritiek is naar mijn bescheiden mening populistische kritiek. Hier gaat het echter om beleidsteksten die niet duidelijk zijn in het Nederlands en ook niet in het Frans. Ik heb niet alle beleidsnota's gelezen. Ik heb er wel al ettelijke doorgenomen. Deze beleidstekst van Elke Sleurs is de meest amateuristische ooit.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 27 november 2014 om 12:53.
Oud 27 november 2014, 12:54   #120
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor nieuwe wetten.

voor alle andere is dat geschiedenis.

dan gaat het over de bedoeling vd tekst, de letterlijkheid van de tekst eigenlijk nog meer dan de bedoeling.
De wetteksten zijn zelden impliciet in hun bedoelingen. De letter van de wetteksten volstaat zelden.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be