Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2015, 17:14   #101
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Niet akkoord! Als jij in zee gaat met een firma om een poetsvrouw te krijgen, is het de firma die bepaalt wie ze gaan sturen. Niet jij. Kun jij daar als klant niet mee leven, ga dan elders.
Dat klopt niet, als jij winst wilt maken met het contract dat ik met jou eerst zal tekenen.

Citaat:
Als jij een keuken koopt bij DSM of een andere keukenfirma, wie bepaalt dan wie die komt placeren? Jij of de firma?

Als ik vooraleer het contract te tekenen, even daarover praat .... dan kan dsm beslissen of ze begerig zijn naar mijn centen.

Citaat:
Als jij contract afsluit bij een aannemer om iets te komen metselen, afbreken of om een oprit aan te leggen, wie bepaalt dan wie komt mestelen, afbreken of de oprit aanleggen? Jij of de aannemer?
Dit is inderdaad de grote uitzondering. Dat kunnen alleen Polen zijn.

Citaat:
Wie bepaalt wie de meterstanden van het water komt opnemen? Jij of de waterfirma?
Dat ligt er aan of ik de deur open doe.

Citaat:
Het is simpel hoor: als ik een bedrijf heb, dan maak IK de planning en bepaal ik wie van mijn personeel welke opdracht uitvoert. Niet de klant!
Nogmaals, dat ligt er aan of je mijn centen wilt.

Citaat:
Dit soort zaken is héél simpel op te lossen: wie wil bepalen wie ik moet sturen, bepaalt tegelijkertijd de planning van mijn bedrijf. En dat komt met een kost: dubbel tarief. Als die dienstenchecquebedrijven dit ook zouden toepassen, zullen we nog wel eens zien hoeveel er nog gaan klagen over de huidskleur of geloofsovertuiging van hun kuisvrouw.
Daar heb je gelijk in.
Dubbel betalen zal ik niet gauw doen.
Maar jij zult klanten verspelen ....

post scrotum: de Schoof zelf heeft geen problemen met de meeste allochtonen. Poetsvrouw die te recent uit een zandbakland komt, en geen "opleiding" of "ervaring" heeft met onze manier van poetsen, ... dat is wel een uitzondering.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 17:23   #102
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Stel
hyothetische constructie

dat deze steekproef niet in aanmerking zal komen voor een nobelprijs is een feit
.
dat 2/3 vd opgebelde kuisbedrijven op de vraag ingaan om te discrimineren is eveneens een feit.
misschien had de reporter pech dat hij heel toevallig en per ongeluk zonder het zelf te beseffen de volle 100% vd Belgishce discriminerende bedrijven heeft opgebeld
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 17:23   #103
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Stel
hyothetische constructie

dat deze steekproef niet in aanmerking zal komen voor een nobelprijs is een feit
.
dat 2/3 vd opgebelde kuisbedrijven op de vraag ingaan om te discrimineren is eveneens een feit.
misschien had de reporter pech dat hij heel toevallig en per ongeluk zonder het zelf te beseffen de volle 100% vd Belgishce discriminerende bedrijven heeft opgebeld
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 17:39   #104
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het is mijn kot en ik en niemand anders bepaalt wie er binnen komt.
Juist. Maar de overheid bepaalt aan welke voorwaarden gij een kuisvrouw kunt krijgen tegen gunsttarief.
Het staat u volledig vrij zelf een kuisvrouw te zoeken die beantwoordt aan uw wensen.

Ik begrijp wel dat sommigen liever geen allochtone poetsvrouw willen. Een Turkse die in het plaatselijke bejaardenhuis werkte en zeer goed Nederlands sprak vertelde mij dat ze veel problemen had om die oudjes te verstaan. Er zijn nu eenmaal nog ouderen die in hun gans leven bijna nooit Nederlands gesproken hebben, maar wel hun streektaal. Als het verstand dan nog een beetje begint na te laten heb je een taalprobleem.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 17:52   #105
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee dus. U betaalt via dienstencheques aan het bedrijf, en niet aan de poetsvrouw, en het bedrijf betaalt de poetsvrouw, dus ook het gewaarborgd loon bij ziekte, feestdagen, opzegtermijnen enz...en ja de subsidie is voor het bedrijf.
ha... OK
I stand corrected. 't zou er nog bij moeten komen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 17:53   #106
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is gewoonweg klare bullshit en achterlijk gedrag, noch min noch meer. Iemand die een kuisvrouw met een donkerder kleurtje niet vertrouwt alleen thuis, maar iemand met een Vlaamse naam en een wit velletje wel, is gewoon een debiel.

Zoals ik al eerder zei: de oplossing is simpel. Als iemand de pretentie heeft om als klant te bepalen wie een bedrijf moet sturen om een klus uit te voeren en wie dat bedrijf vooral niet mag sturen, dan moet die persoon ofwel gratis de werkplanning komen doen in mijn bedrijf, of moet die persoon maar de extra kosten betalen die het herplannen met zich meebrengt ook op zich nemen. Dan zullen we nog wel eens zien hoeveel 'klanten' de behoefte hebben om zich te gaan moeien met mijn werkplanning.
Ik heb dan ook in mijn eerste post al gezegd dat ik het een belachelijke eis vind. Dat neemt niet weg dat werken in uw huis (terwijl je vaak niet aanwezig bent) toch een veel grotere vertrouwensrelatie vergt dan het plaatsen van een meubel in uw huis. Die vertrouwensrelatie zou bij mij natuurlijk niet afhangen van de huiskleur van de persoon in kwestie.

Maar hoe belachelijk ik de eis ook vind, ik vind het belangrijker dat men mag kiezen wie al dan niet in uw privéwoonst rondloopt.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 24 februari 2015 om 17:54.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 17:54   #107
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: http://www.belgium.be/nl/nieuws/2014...nel_maison.jsp
Ge hebt in die zin gelijk dat je een zelfstandige, eventueel in bijberoep, zou kunnen inhuren voor je poetsdiensten. Of je die gaat vinden is een andere zaak. Want de persoon die van een werkloosheidsuitkering geniet gaat niet zo maar een zelfstandige activiteit willen uitvoeren. En het uurloon van een zelfstandige zal ook al rap 40 euro bedragen als die in het wit werkt veronderstel ik. Tenzij ge een of ander gepensioneerde vindt die dat in bijberoep wil doen voor een laag prijsje....
ik heb het niet over de klant die als zelfstandige fungeert, maar over de poetsvrouw zelf die zichzelf dus ahw in dienst neemt.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 februari 2015, 19:18   #108
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Maar de overheid bepaalt aan welke voorwaarden gij een kuisvrouw kunt krijgen tegen gunsttarief.
Het staat u volledig vrij zelf een kuisvrouw te zoeken die beantwoordt aan uw wensen.

Ik begrijp wel dat sommigen liever geen allochtone poetsvrouw willen. Een Turkse die in het plaatselijke bejaardenhuis werkte en zeer goed Nederlands sprak vertelde mij dat ze veel problemen had om die oudjes te verstaan. Er zijn nu eenmaal nog ouderen die in hun gans leven bijna nooit Nederlands gesproken hebben, maar wel hun streektaal. Als het verstand dan nog een beetje begint na te laten heb je een taalprobleem.
En laat dat taalprobleem nu net de basis zijn van gans het discours. Van Bellingen had beter op plichten gewezen ipv op verzonnen rechten en dan bedoel ik niet dat mensen niet gelijk zijn, maar iemand die de taal van zijn /haar opdrachtgever spreekt kan ermee communiceren (en is dus sowieso meer waard dan iemand die dat niet met zijn werkgever kan), dan kan je een band opbouwen, wie hier wil rondhangen en de taal niet wil leren kan hier NIKS komen doen dan profiteren. En dus komen we terug aan bij de verplichte taaltest, het komt er steeds op neer. Bij ons werken enkel vriendelijke negers en vriendelijke hoofddoek dragende vrouwen, maar je kan ermee communiceren, dus op kleur scheiden is al even debiel als bijvoorbeeld vrouwenquota, anders validen quota etc. #de_juiste_man/vrouw_op_de_juiste_plaats_zonder_meer
Oud 24 februari 2015, 19:22   #109
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
hyothetische constructie
Uiteraard is dat hypothetisch. Moest ik over cijfermateriaal beschikken, dan had ik een andere discussie gevoerd.

Citaat:
.
Met de steekproef op zich heb ik niet zo zeer een probleem. Ik heb niet genoeg info om die te beoordelen. Een 250 telefoontjes op hoeveel bedrijven in totaal? Welke populatie en diversiteit? Afwijking? Gewoon niet genoeg info.

Citaat:
Neen, ze gaan in op een vraag gesteld door een klant. Daarvoor hoeven ze zelf niet per se te discrimineren, wat ik heb uitgelegd via mijn hypothetisch voorbeeld. Er is weldegelijk een nuance verschil tussen ingaan op een verzoek van een discriminerende klant en op verzoek van een klant zelf te gaan discrimineren. Op de klant gaan ze in (oorzaak). Dat daar discrimintatie uit zou volgen door het bedrijf is niet aangetoond (gevolg).

Mooi staaltje onkunde of demagogie van de verdedigers des minderheden.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 21:25   #110
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu nog de tegen proef.
Hoeveel allochtonen willen een autochtone poetsvrouw?
.
Oud 24 februari 2015, 23:21   #111
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nu nog de tegen proef.
Hoeveel allochtonen willen een autochtone poetsvrouw?
.
Een onzedige zonder hoofddoek. ^^
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 23:55   #112
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
En laat dat taalprobleem nu net de basis zijn van gans het discours. Van Bellingen had beter op plichten gewezen ipv op verzonnen rechten en dan bedoel ik niet dat mensen niet gelijk zijn, maar iemand die de taal van zijn /haar opdrachtgever spreekt kan ermee communiceren (en is dus sowieso meer waard dan iemand die dat niet met zijn werkgever kan), dan kan je een band opbouwen, wie hier wil rondhangen en de taal niet wil leren kan hier NIKS komen doen dan profiteren. En dus komen we terug aan bij de verplichte taaltest, het komt er steeds op neer. Bij ons werken enkel vriendelijke negers en vriendelijke hoofddoek dragende vrouwen, maar je kan ermee communiceren, dus op kleur scheiden is al even debiel als bijvoorbeeld vrouwenquota, anders validen quota etc. #de_juiste_man/vrouw_op_de_juiste_plaats_zonder_meer
100 % akkoord !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 00:52   #113
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Voila, dat is de kern van de zaak.
Inderdaad !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 02:12   #114
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en wat wil die klant? Dat zijn/haar huis proper gekuist is, dat degene die komt kuisen op tijd is en de overeengekomen uren werkt en dat er geen onregelmatigheden gebeuren.
Dat is althans de originele bedoeling !!
Blindelings vertrouwen komt niet plots , of is dat verboden ??

Citaat:
Het is gewoonweg klare bullshit en achterlijk gedrag, noch min noch meer. Iemand die een kuisvrouw met een donkerder kleurtje niet vertrouwt alleen thuis, maar iemand met een Vlaamse naam en een wit velletje wel, is gewoon een debiel.
Wat als allochtonen een blanke Vlaamse Belg(se) weigeren om de klus te klaren ??

Volledig OFF-topic , maar toch .... vraagje:
Mag een blanke Belg een allochtoon(se) afwijzen of weigeren als lief ??
Mag een allochtoon(se) blanke Belgen afwijzen of weigeren als lief ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 07:12   #115
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De overheid bepaalt .... wat ze doet met jouw en onze centen.

En als de overheid wat teveel forceert tegen het gedacht van de mensen ... dan krijg je na enige tijd boel.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 25 februari 2015, 08:02   #116
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150223_0...amse-poetshulp

Van Bellingen vind het vreemd het percentage hoog dat de vraag van de klant in Limburg inwilligt. Vermoedelijk omdat hij 2 zaken door elkaar haalt.
Je hebt eerstens hun onderzoek dat eigenlijk neerkomt op een soort van test naar 'klantvriendelijkheid'. Maar het aantal klanten dat effectief vraagt naar niet-allochtonen werd niet onderzocht.

Het zou dus kunnen dat in Limburg de vraag/eis van klanten voor autochtonen dermate klein is dat men die vraag positief kan beantwoorden zonder problemen voor de allochtone werknemers.
Zeer goede opmerking. Het minderhedenforum creëert hier zelf een vraag. Een vraag die ongetwijfeld wel zal bestaan, maar in welke mate is hoogst onduidelijk. Gezien de tewerkstelling van zeer veel allochtonen bij de verschillende dienstencheque-bedrijven durf ik ernstig te betwijfelen of deze vraag massaal is. Daarom ook dat het heel aannemelijk is dat voor die enkele klanten die dat wel vragen ingegaan wordt op die vraag. Simpelweg omdat een bedrijf wil draaien (zo veel mogelijk klanten hebben) en een bedrijf is geen maatschappelijk heropvoedingsinstituut. Ik begrijp dus heel goed dat men, indien het geen probleem vormt voor de planning men geen discussies gaat aangaan met (potentiele) klanten.

Daarnaast staat men ook niet stil bij de vraag achter de vraag. Waarom bestaat überhaupt de vraag om bepaalde mensen niet te zenden? Is dat omdat er veel mensen geboren worden met een racistisch gen? Of is dat eerder omdat er misschien wel wat mensen zijn die met bepaalde 'doelgroepen' al veel problemen en/of slechte ervaringen hebben gehad?
Het is net dezelfde discussie als bij tewerkstelling. Waarom geraken mensen van Aziatische origine bijvoorbeeld zeer makkelijk aan werk en mensen van Noord-Afrikaanse origine niet. Is dat vanwege een soort zeer selectief racisme of misschien toch niet omdat een aanzienlijk deel van de Noord-Afrikanen de reputatie van hun gehele gemeenschap naar de kl*ten heeft geholpen en er een objectief meetbaar verschil is in collegialiteit, werkethiek e.d.?

Dit soort vaststellingen gelden natuurlijk nooit voor 100% van een gemeenschap (dat geldt overigens voor zo goed als geen enkele vaststelling) maar als je met mensen uit gemeenschap A in 80% van de gevallen miserie hebt gehad en met mensen uit gemeenschap B slechts in 20% van de gevallen, dan heeft het bitter weinig met racisme te maken dat je A links laat liggen en kiest voor B.
Oud 25 februari 2015, 08:39   #117
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als na steekproeven blijkt dat 90% van de allochtone poetshulpen niet te vertrouwen valt en 10% van de autochtone. Wat ga je dan verkiezen? Mensen die een poetshulp hebben via een dienstenchequebedrijf weten goed genoeg dat het niet gemakkelijk is om er eentje te vinden die je ligt en je er dus best alles aan doet om je kansen te verhogen. Jij mag dat bullshit vinden maar als je elke week naar het dienstenchequebedrijf moet bellen met klachten dan raak je dat op den duur wel beu en dan wil je wel eens je kans verhogen door er eentje te vragen die wel Nederlands kan, die geen problemen heeft om uw onderbroeken van de grond te rapen en die uw varkensgehakt uit den diepvries wil halen zonder morren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:20   #118
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Dit soort vaststellingen gelden natuurlijk nooit voor 100% van een gemeenschap (dat geldt overigens voor zo goed als geen enkele vaststelling) maar als je met mensen uit gemeenschap A in 80% van de gevallen miserie hebt gehad en met mensen uit gemeenschap B slechts in 20% van de gevallen, dan heeft het bitter weinig met racisme te maken dat je A links laat liggen en kiest voor B.
Idd. het feit dat ik als verhuurder liever niet aan een Nederlander verhuur heeft ook weinig met racisme te maken. Wel met het feit dat het percentage problemen met Nederlandse huurders hier in de streek merkelijk hoger liggen dan met anderen.
Maar als je als gebruiker voordelen wil halen uit dienstencheques moet je wel rekening houden met de voorwaarden die daaraan verbonden zijn.

Terzijde: mijn bejaarde buren hadden ook hulp via dienstencheques. Na enige tijd waren ze terug overgestapt naar een zelfstandige klusjesdienst. Die waren per uur duurder. Maar werkten zo snel en goed dat dit nog beter uitkwam dan de hulp die via cheques gestuurd werden. En neen het waren uitsluitend autochtonen die gestuurd werden. Maar er was altijd iets. Ofwel waren ze ziek, of de boterhammen vergeten, of ze hadden zelfs geen verstand van gras maaien....Een mens vraagt zich af wat die gasten tot hun 18e op school gedaan hebben buiten hun broek verslijten. De 70-plusser die daar nu komt werken doet dat veel rapper, beter en goedkoper dan die jonge gasten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:30   #119
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu eens de zaak vanuit een zijlicht bekeken:
een goede poetsvrouw is goud waard;
en wie dat beseft als hij/zij er een heeft, zal ze in de watten leggen. Niet overdreven natuurlijk, maar gewoon: fatsoenlijke waarderen en belonen.

Ook op dit vlak (mogen de vakbonden eens beseffen) is er veel veranderd de laatste 30 jaar.

.

Oud 25 februari 2015, 09:40   #120
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedoelt U nu dat vlaamse autochtone poetsvrouwen 20-talig zijn en alle verschillende dialecten kennen? Of bedoel je dat die Turkse mevrouw onvoldoende Nederlands verstond en te weinig moeite deed om het plaatselijke dialect te begrijpen? Met een beetje inspanning lukt het zelfs voor een west-vlaamse poetsvrouw om Limburgs te begrijpen, dus voor een Turkse poetsvrouw die Nederlands heeft geleerd moet dit dan toch ook kunnen.
M.a.w. dit is een lapsus! Turken uit Anatolië begrijpen volgens jou dus ook geen Turken uit Konya?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be