![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ging me hier over die 2de plaats. Nu kan je veel stellen maar je kan niet zeggen dat het op de 2de plaats komt. Dat het her en der ondergeschikt is aan welbepaalde wetten ( die dan cross-gecheckt zijn met die beginselen ) betwist ik niet. Jij had toch iets met rechten gedaan, meende ik ? Anderzijds weet je nog dat ondanks mijn slechts zeer beperkte kennis dat onderwerp me meer en meer is gaan interesseren. Zo hebben we al eens een paar keren elkander ontmoet hier op het forum. Dan weet ge toch ook zo goed als ik dat in de hele wetgeving er een zekere hiërarchie terug te vinden is. Helemaal bovenaan heb je de internationale verdragen etc, vervolgens de grondwet ( waarin heel wat van die internationale principes zijn in terug te vinden ) en dan de gewone wetgeving. Ook bij wetswijziging zie je dat terug in de vorm van met welke meerderheid dient gestemd te worden. Vrije meningsuiting en godsdienstvrijheid ( ruim te nemen ... dus ook het recht om niet te hoeven deelnemen ) zijn zowat de hoogste principes die je maar kan bedenken. Anderzijds zit je inderdaad met het aanvaarde seculiere karakter. Concreet wilt dat zeggen dat zowat elke wet kan gestemd worden zonder invloed van maar met respect naar dat principe. Het is mede daarom dat heel dat hoofddoeken-debacle etc voor de RvS verschijnt om dat net te toetsen. Dus vandaar dat ik zeg dat je niet kan spreken over een 2de plaats ,integendeel. Wat niet het zelfde wilt zeggen dat die vrijheid ( geen enkel is dat ) absoluut zou zijn of dat de wet ondergeschikt zou zijn.... verre van... en gelukkig maar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, onversneden discriminatie!
Laatst gewijzigd door daiwa : 12 juli 2010 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() Daiwa heeft gelijk, trouwens in scholen met een goed doordacht schoolreglement staat "geen hoofddeksels", over religie geen woord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
( Ik spreek hier nu wel algemeen en in de situatie voor de hele polemiek van die kapkes en vervolgens religieuze symbolen in scholen van start is gegaan ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jongens jullie kunnen toch vreemd uit de hoek komen.
Even herhalen ( vorige situatie ) Wat zegt de anti-discriminatie wet ? Dat er geen onderscheid (meestal negatief) mag gevoerd worden op basis van blahblah , hier dus godsdienst. Doet men datte ? Neen, want een pet is geen religieus symbool/ornament Het is dus niet zo dat men religieuzen (niet-religieuzen ) wat ontzegt of toestopt. Het zou anders geweest zijn moest men bv de katholieken bv het dragen van een pet toestaan en de anders-gelovigen of niet-gelovigen dan weer niet. Het zou ook anders geweest zijn dat men bv het droegen van een pet voor gelovigen zou verbieden daar waar men het voor niet-gelovigen zou toestaan ( bij wijze van compensatiedrang ofzo ) Waar men echter wel terecht bezwaar op kon maken was waarom nu bv een keppeltje wel kon en een tulband, of eender wat anders, weer niet of zo. Blijkbaar was toch niet eender welke godsdienst evenwaardig in het volledig verkrijgen van die rechten. Niettemin weet ik niet wat de nieuwe regeling(en) allemaal teweeg zullen brengen maar in the end is het misschien wel het beste om komaf te maken met al dat gezeik. Nu zijn het hoofddoeken en morgen krijgen we er weer andere over de vloer met weer andere problemen. Dus ofwel laat je dat ten volle vrij (voor iedereen dan... want wie gaat er beslissen wat welke godsdienst ) en zever je er niet meer over ofwel ga je naar een soort gestroomlijnde binnen zekere marges dressingcode Laatst gewijzigd door praha : 12 juli 2010 om 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jan met de pet die niet gelovig is mag zijn pet niet dragen en zij die wel gelovig zijn mogen wel hoofddeksels dragen. Iemand die gelovig is krijgt dus voorrechten die een ongelovige niet krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Sinds wanneer draagt men een pet uit geloofsovertuiging?
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit geloofsovertuiging beslissen of men al iets op het hoofd draagt, mag diegene niet discrimineren die iets op zijn hoofd zet zonder gelovige motieven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Europees Commissaris
|
![]() Interview met de dochter van de leider van de Marokkaanse islamistische beweging "Al 'Adl Wal Ihsan"
http://www.youtube.com/watch?v=igd_w8bd_Wc Women in Islamist Movements: Toward an Islamist Model of Women's ActivismNadia Yassin met haar vader ![]() Belangrijkste fractieleden van de Algerijnse islamistische beweging Harakat Moudjtamaa As-Silm (Mouvement de la société pour la paix) Fatima Saidi Secrétaire National chargée des femmes et de la famille 43 ans Ingénieur d''état en génie civil Enseignante du secondaire ![]() Sabah Gheghissi Secrétaire Nationale – Chargée du Secrétariat du Bureau National 38 Ans Ingénieur d’état Licence en Droit Cadre Administratif ![]() In Indonesische islamistische Muhammadiyah Trias Setiawati ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Vanwaar het recht op godsdienstvrijheid dan?
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een supporter die gelooft in zijn club mag geen pet dragen maar een godsdienstfanaat die gelooft in iemand waarvan het bestaan nooit echt werd bewezen mag dan wel een hoofddoek/keppeltje dragen in school?
Laatst gewijzigd door daiwa : 13 juli 2010 om 20:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
|
![]() Citaat:
Bij mij mogen mn kinderen een pet dragen op school. Geen enkel probleem mee.
![]() |
![]() |