Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2016, 15:37   #101
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Een stadsstaat op zichzelf worden vraagt wel onderhandelen met Vlaanderen over de bescherming van de Vlaamse Brusselaars.
Er zullen dan twee Brussels komen, een Franstalig en een Nederlandstalig.

Want als 'wij spreken Frans dus wij zijn hier baas' telt, dan telt 'wij spreken Nederlands dus wij zijn hier baas' natuurlijk ook.
Oud 7 januari 2016, 15:39   #102
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat een gezaag allemaal.

Per verkiezing zal er wel een richting aangegeven worden, in den ene zijn goesting of in den andere zijn goesting.

en dan komen we ad hoc ergens uit.

Zo vroegen ze minister La Hoya haar voorspelling en zij antwoordt haar verlangen voor 2019: geen rondje maar iets deftiger.

Wel, als de belgicistische partijen fors zullen winnen; en in de meer gematigde partijen die politieke kleppers die belgicistisch zijn intern in de partij winnen, dan zal haar wens/voorspelling niet uitkomen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:40   #103
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu neem je je wensen voor werkelijkheid. Het VB is aan een heropgang bezig.
Tot welk doel?
Oud 7 januari 2016, 15:41   #104
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat een gezaag allemaal.

Per verkiezing zal er wel een richting aangegeven worden, in den ene zijn goesting of in den andere zijn goesting.

en dan komen we ad hoc ergens uit.

Zo vroegen ze minister La Hoya haar voorspelling en zij antwoordt haar verlangen voor 2019: geen rondje maar iets deftiger.

Wel, als de belgicistische partijen fors zullen winnen; en in de meer gematigde partijen die politieke kleppers die belgicistisch zijn intern in de partij winnen, dan zal haar wens/voorspelling niet uitkomen.

.
Geef gerust het voorbeeld en stop met zagen.
Oud 7 januari 2016, 15:42   #105
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is een visie die niet terug te vinden is bij N-VA en ook niet bij het Vlaams Belang. Het Vlaams Belang kiest resoluut voor Brussel als Vlaamse tweetalige stad. N-VA heeft in haar confederatie-congres gekozen voor de Brusselkeuze. De Brusselkeuze houdt in dat inwoners van Brussel naar analogie met de Vlaamse zorgverzekering kunnen kiezen voor Vlaamse of Waalse persoonsverbonden overheidsdiensten en dat het Brussels gewest wordt gezamenlijk wordt bestuurd door Wallonië en Vlaanderen.

Het staat jou vrij om een politieke partij te vormen die in Brussel voldoende stemmen haalt om hen een "door omstandigheden gedwongen keuze" te laten maken.
Dat is dan ook de reden waarom Vlaanderen tegen die Brusselkeuze is : het gezamenlijk bestuur van Brussel door Vlaanderen en Wallonië. Dat is, weet iedereen, niet werkzaam. Kijk maar eens naar de treinstaking : zelfs de Vlaamse en Waalse vakbonden kunnen niet samenwerken.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:43   #106
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Unie van Utrecht en Atrecht heeft een groot deel van oostelijk België niks mee te maken zoals uit bijgevoegde kaart blijkt. EN dat kleine deel tat er toch mee te maken leunde aan bij de unie van Atrecht, samen met merendeel van de Franstalige gebieden.

PS Mijn geboorteregio is bij de vorming van het verenigd koninkrijk door de grote mogendheden bij dit land gevoegd, zonder rekening te houden met de wens van de plaatselijke bevolking of de oorspronkelijke overheden. Evenals er met de wens van NED Limburgse bevolking geen rekening gehouden werd bij de vorming van België.

Mag ik er op wijzen dat wat betreft taal in het Zuid-Westen van NED-Limburg sommige gemeenten tot na de eerste wereldoorlog enkel Duits gesproken werd. Dat in Maastricht tot begin vorige eeuw Franstalige kranten uitgegeven werden.
Zoals ik zei is praktisch overal ter wereld een taalgrens een landsgrens en waar dat niet het geval is, is er miserie.
Buiten Doornik kozen alle franstalige gebieden voor de unie van Atrecht.
En inderdaad het grootste gedeelt van het huidige Luik en Limburg behoorden tot het Prinsbisdom.

Maar aan de andere kant: als je niet van nature kan inzien dat gemeenschappelijke taal DE bindende factor is dan ga ik mijn "latijn" aan een voortzetting van deze discussie niet langer besteden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:45   #107
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Voor ik u kan antwoorden moet ge eerst eens aangeven wat de internationaal aanvaarde term 'volk' inhoudt. Met bronvermelding natuurlijk.
Hanteer maar dezelfde criteria die u gebruikt om Vlamingen als een volk aan te duiden.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 15:47   #108
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Hanteer maar dezelfde criteria die u gebruikt om Vlamingen als een volk aan te duiden.
Naar aloude Politics.be gewoonte:

Citaat:
Voor ik u kan antwoorden moet ge eerst eens aangeven wat de internationaal aanvaarde term 'volk' inhoudt. Met bronvermelding natuurlijk.
Oud 7 januari 2016, 15:51   #109
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Allez, aangenomen dat Vlamingen een volk zijn en Brusselaars slechts een mengelmoes van Vlamingen en Walen; wat maakt er dan dat Vlaanderen aanspraak zou maken op de grotendeels Franstalige Brusselse gemeenten?

Een min of meer werkzaam begrip van territoriaal zelfbeschikkingsrecht zou inhouden dat er binnen een aanduidbaar gebied een homogene populatie is (één volk). Is dat het geval in het Brusselse?
Sorry hoor maar buiten Franstaligen ( geen Walen) en Vlamingen telt Brussel nog over de honderd andere nationaliteiten.
Daarom keer ik uw vraag om : waarom een Wallonië/Brux?
Oud 7 januari 2016, 15:58   #110
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Zoals ik zei is praktisch overal ter wereld een taalgrens een landsgrens en waar dat niet het geval is, is er miserie.
Buiten Doornik kozen alle franstalige gebieden voor de unie van Atrecht.
En inderdaad het grootste gedeelt van het huidige Luik en Limburg behoorden tot het Prinsbisdom.

Maar aan de andere kant: als je niet van nature kan inzien dat gemeenschappelijke taal DE bindende factor is dan ga ik mijn "latijn" aan een voortzetting van deze discussie niet langer besteden.
Maar daar het net over.

Niet de opgelegde overheidstaal zoals in bv vroegere Rusland, of huidige Schotland is de bindende factor voor volk.

Mijn streektaal is bv heel nauw aansluitend met de taal in Eupen. En zelfs tot ver in Duitsland kunnen wij bij de (oudere) bevolking terecht met onze taal. Daarom dat Van Veldeke deze taal gebruikte in zijn geschriften. Want de oorspronkelijke talen hebben geen grenzen. Zelfs Luxemburgs is nauw verband met onze streektaal. Eeuwenlang werd hier in de streek trouwens Frans als standaardtaal gebruikt.
Maar van West-Vlaams zou ik niks begrijpen indien ik niet met West-Vlamingen in het leger gezeten had.

Volkeren indelen op basis van een (recent) opgelegde taal in contact met de overheid is larie.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 januari 2016 om 15:58.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 16:00   #111
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar aloude Politics.be gewoonte:
Ik kan u niet geven wat niet bestaat. Je kan hoogstens uit res. 1514 de omstandigheden (alien subjugation, domination and exploitation) afleiden waaronder externe zelfbeschikking is toegelaten. Wat de facto neer komt op kolonies.

Ik vraag gewoon naar de uw definitie. Er is geen juiste, dus de uwe kan nooit fout zijn.

Laatst gewijzigd door Zeus : 7 januari 2016 om 16:04.
Oud 7 januari 2016, 16:03   #112
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Tot welk doel?
Niet dat je daarmee een punt maakt maar het is wel een feit dat door het carcan in de kranten en bij de vRT de kiezers niet op de hoogte zijn van het programma. Maar het is wel zo dat het standpunt van het VB in verband met de immigranten wel goed bekend is en dat meer en meer mensen ze daarom gelijk geven.
Oud 7 januari 2016, 16:05   #113
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry hoor maar buiten Franstaligen ( geen Walen) en Vlamingen telt Brussel nog over de honderd andere nationaliteiten.
Daarom keer ik uw vraag om : waarom een Wallonië/Brux?
Wilt u nationaliteit echt als een beslissende factor maken voor "volk"? Dan bent u danig in eigen voet aan het schieten.
Oud 7 januari 2016, 16:09   #114
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Behoort Liesbeth Homans dan niet tot een politieke partij die jij in jouw soort afdoet als "belgicistisch" ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 16:11   #115
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook de reden waarom Vlaanderen tegen die Brusselkeuze is : het gezamenlijk bestuur van Brussel door Vlaanderen en Wallonië. Dat is, weet iedereen, niet werkzaam. Kijk maar eens naar de treinstaking : zelfs de Vlaamse en Waalse vakbonden kunnen niet samenwerken.
Dat is ook de reden dat het Vlaams Belang zo'n 10 jaar terug Vlaanderen grootste partij was. Ze kregen de stemmen van tal van unitaristen die de mislukte staatshervormingen tot een halt wensten te roepen verenigd met separatisten die geen zou-taal gebruiken om Brussel als Vlaamse hoofdstad te declareren.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 16:14   #116
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe je het ook draait of keert.
Taal en gemeenschappelijke geschiedenis is overal ter wereld de bindende factor, Joske.
Multicul : dat is zever.
Ik zou daar kunnen over doorbomen maar dat heeft geen zin op dit forum.

PS: als je de posting geschiedenis van Jack analiseert, dan heeft hij 40 springuren per week.
Natuurlijk is taal en in mindere mate geschiedenis een bindende factor voor mensen.
Maar de moderne staatsgrenzen van veel landen staan wel los van taal. Sommige landen kennen tientallen dialecten (die elkaar niet of nauwelijks verstaan) of ronduit verschillende talen. Bv. India kent 24 officiële talen van de deelstaten, alleen zijn Hindi de officiële federale taal en Engels de officiële geassocieerde taal van India.
Onafhankelijkheid op basis van taal en/of geschiedenis moet wel aan de rede getoetst worden. Ik zou het niets vinden als we in de wereld niet 100+ maar plots 1000+ landen hebben... door het onafhankelijkheidsstreven der 'volkeren'.

Hier trouwens een lijst van officiële talen naar land (wikipedia)

Laatst gewijzigd door Guinevere : 7 januari 2016 om 16:26.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 16:28   #117
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet dat je daarmee een punt maakt maar het is wel een feit dat door het carcan in de kranten en bij de vRT de kiezers niet op de hoogte zijn van het programma. Maar het is wel zo dat het standpunt van het VB in verband met de immigranten wel goed bekend is en dat meer en meer mensen ze daarom gelijk geven.
Dat geloof ik graag, maar zelfs als VB en N-VA elk dertig% halen van de stemmen dan nog zal de N-VA voor de anti-Vlaamse vrienden van het ACW kiezen, tegen Vlaanderen en voor Belgie.

BDW zijn uitspraken en gedrag zijn toch duidelijk?

Hij gaat afstrijden dat de zon schijnt enkel en alleen omdat het VB dat vaststelt.
Oud 7 januari 2016, 16:30   #118
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Natuurlijk is taal en in mindere mate geschiedenis een bindende factor voor mensen.
Maar de moderne staatsgrenzen van veel landen staan wel los van taal. Sommige landen kennen tientallen dialecten (die elkaar niet of nauwelijks verstaan) of ronduit verschillende talen. Bv. India kent 24 officiële talen van de deelstaten, alleen zijn Hindi de officiële federale taal en Engels de officiële geassocieerde taal van India.
Onafhankelijkheid op basis van taal en/of geschiedenis moet wel aan de rede getoetst worden. Ik zou het niets vinden als we in de wereld niet 100+ maar plots 1000+ landen hebben... door het onafhankelijkheidsstreven der 'volkeren'.

India is dan ook een totaal kunstmatig land waar in sommige gebieden alleen de vrede min of meer bewaard kan worden mits de aanwezigheid van honderdduizenden soldaten.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 16:34   #119
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
India is dan ook een totaal kunstmatig land waar in sommige gebieden alleen de vrede min of meer bewaard kan worden mits de aanwezigheid van honderdduizenden soldaten.
India is Israël niet. Er bestaat weldegelijk een eeuwenlange geschiedenis die ertoe heeft geleid dat de gebieden tot het moderne India horen.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 16:34   #120
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht

waarom zou het erg zijn mochten we 1000+ landen hebben ipv 100+?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be