Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2016, 20:18   #101
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Dus weet 55% van de Vlamingen, die voor CD&V en Nieuwe Vreemdelingen Alliantie hebben gekozen wat "confederalisme is ! En....dat hiervoor eerst twee of meer onafhankelijke staten nodig zijn !
Je denkt dat het begrip 'confederalisme' in Vlaanderen een onbekend begrip is?

Verschillende partijen hebben en hadden het al vele jaren in het partijprogramma staan, maar niemand kent het?

Natuurlijk, het maakt weinig uit, tenslotte stemmen de mensen op een programma en tellen al de stemmen, ook van diegenen die denken dat confederalisme een Japanse vogelnestsoep is.
Oud 12 juli 2016, 20:42   #102
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus weet 55% van de Vlamingen, die voor CD&V en Nieuwe Vreemdelingen Alliantie hebben gekozen wat "confederalisme is ! En....dat hiervoor eerst twee of meer onafhankelijke staten nodig zijn !
De zoveelste die komt aandraven met de definitie uit de boekjes over staatsrecht en staatsvorm. Als N-VA het confederatie-thema weer op tafel zou gooien besef dan wel dat het er volstrekt niet op aankomt dat jouw theoretisch modelletje braafjes wordt gevolgd. Waar het op aankomt is dat in deze federale staat een volgende staatshervorming op het getouw wordt gezet die de deelstaten nog veel meer homogene beleidsbevoegdheden toekent. Zodanig veel dat er eigenlijk wordt van uit gegaan dat omzeggens alle bevoegdheden toekomen aan de deelstaten, behalve datgene wat de deelstaten overeenkomen om af te staan aan een federaal niveau.
Dat is een toestand die de facto overeenstemt met hetgeen men aantreft in een confederale staat, ook al heeft men dan in het Belgisch geval de theoretische procedure niet gevolgd zoals die in de boekjes beschreven staat.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 01:08   #103
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De zoveelste die komt aandraven met de definitie uit de boekjes over staatsrecht en staatsvorm. Als N-VA het confederatie-thema weer op tafel zou gooien besef dan wel dat het er volstrekt niet op aankomt dat jouw theoretisch modelletje braafjes wordt gevolgd. Waar het op aankomt is dat in deze federale staat een volgende staatshervorming op het getouw wordt gezet die de deelstaten nog veel meer homogene beleidsbevoegdheden toekent. Zodanig veel dat er eigenlijk wordt van uit gegaan dat omzeggens alle bevoegdheden toekomen aan de deelstaten, behalve datgene wat de deelstaten overeenkomen om af te staan aan een federaal niveau.
Dat is een toestand die de facto overeenstemt met hetgeen men aantreft in een confederale staat, ook al heeft men dan in het Belgisch geval de theoretische procedure niet gevolgd zoals die in de boekjes beschreven staat.
Kan in uw model Vlaanderen vrij uit de confederatie treden als onafhankelijke staat?
Oud 13 juli 2016, 07:51   #104
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Maw, de federale staat Belgie, met zijn verantwoordelijkheid tov Europa en de rest van de internationale instellingen blijft bestaan ! Daar komt het Nieuwe Vreemdelingen Alliantie confederalisme eigenlijk op neer, of heb jij een andere uitleg voor mijn stelling ?
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 07:53   #105
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik ben nog steeds aan het wachten op jou betreffende de datum waarop het Waals parlement de onafhankelijkheid van Wallonië uitroept en de aanhechting van Wallonië bij Frankrijk stemt.
Daar is geen datum voor.

U bent weer aan het fantaseren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 07:55   #106
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Jij lijkt mij een geduldig man...
Dat wachten gaat je goed af.
Het is niet iedereen gegeven een manuscript uit te schrijven om België op te doeken en vervolgens vlaanderen te laten verdwijnen om dan allemaal happy in het achterste van de Ollanders te kruipen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 08:35   #107
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ben jij het eens met je voorzitter dat een referendum niet wenselijk is ? En dus ook een referendum over vlaamse onafhankelijkheid niet wenselijk is ?

Ik ben benieuwd of de forumwoordvoerder van N-VA even duidelijk en ondubbelzinnig gaat antwoorden op deze vraag als zijn Grote Leider heeft gedaan.

Schoofzak ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 juli 2016 om 08:36.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 09:35   #108
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij het eens met je voorzitter dat een referendum niet wenselijk is ? En dus ook een referendum over vlaamse onafhankelijkheid niet wenselijk is ?

Ik ben benieuwd of de forumwoordvoerder van N-VA even duidelijk en ondubbelzinnig gaat antwoorden op deze vraag als zijn Grote Leider heeft gedaan.
Dat heeft Bart De Wever niet gezegd.
Hij heeft gezegd dat hij geen voorstander is van referenda, omdat het een tool is dat te vaak werkt als een bot mes.
Hij heeft wel iets gezegd over het referendum van Schotland.
Maar dat dring jij graag en vlug in het vergeethoekje van je geheugen.

Zo wil ik je wel één voorbeeldje van een Vlaams referendum ten beste geven:

Vraag: moeten de transferts naar Wallonië op jaarbasis lager blijven dan 10.000 euro belastingsgeld per Vlaams gezin ?
Ik geef je op een briefje dat de PS de Waalse onafhankelijkheid uitroept, nog voor het Vlaams Parlement zal kunnen stemmen of dit referendum er komt.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 09:40   #109
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Wel Jack ik ga het niet lezen.
Maar één zaak is zeker.
Je bent geen leerkracht.
Tijdens de lesweken zit je hier van de maandag tot de vrijdag zowat tijdens elk mogelijk lesuur te posten.
En dat is onmogelijk.
Nee, je bent, hetzij werkloos, of je hebt een job bij het leger maar niet te hoog, als sergeantje , net boven de 2000 bruto.
Voor al de rest ben je echt wel verbaal te beperkt.
En ik ben hier lang niet de enige die dat zo ziet.
Zou hij les geven in Safraanberg of hoe heet dat daar, die school van het leger ? Ik denk het niet. Ik ken twee sergeanten die bij de para's zijn/waren, en dat zijn fijne kerels.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 juli 2016, 09:48   #110
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schoofzak ?
Ja ?
Wordt meneer niet vlug genoeg op zijn wenken bediend ?

.

Oud 13 juli 2016, 10:02   #111
LETSPANIC
Schepen

Standaard

Citaat:
Dus : referendum is niet nodig, [b]de vlaming is te lomp
Zou ik niet zeggen. De modale Vlaming lijkt gewoon afgehaakt van de Politiek. Het is ergens wel een normale reflex, Wanner men weet dat de (eens om de vijf jaar) gedane beloften, in de beste gevallen slechts deeltelijk worden verwezenlijkt.
Slechts betere waarnemers:vdp., weten volgens welk mechanisme zoiets mogelijk is. De verwarring die zo ontstaat, word dan als leugen aanzien. Alhoewel dit in tè veel gevallen ook regelrecht het geval is!

Citaat:
5 jaar...
??? = ZO LANG, wat mij betreft, mag men (aan zulke voorwaarden) verkiezingen gewoon afschaffen. Echter niet in het voordeel van het 'Communisme' en zeker niet als 'Dictatuur'.

Citaat:
5
Is het getal van de: Teveel jaren die verloren gaan, wellicht aan het ijveren ter voortzetting van ieders individuele loopbaan en kapitaal vorming.

Terwijl de kiezers er (schijn) bedrogen uitkomen!

Citaat:
Ik hoop dat jij weet wat je hier aan het zeggen bent, voor mij is het een raadsel.
Tja, dat zal dan ook wel zo zijn, voor vele 'kiezers'. Ik had het over een zekere slogan = De tijd van verandering. Er werd niet bijgezegd dat het goede tijden zouden worden.

Citaat:
Je pleit voor de oude sovjet unie dus.
Dat is niet zo best afgelopen...
Klopt, maar . . deze diegenen die de 'URSS' tot vallen hebben gebracht, waren ook geen 'beroeps'.

Mij is het steeds raar overgekomen dat daden, die krachtige en intelligente vaardigheden vergen, aan de eerste den beste worden overgelaten??? - Vb.: De laagste leegloper, wiens kansen onveranderlijk op 0% staan: mogen kinderen maken. Simpel weg omdat het deel uitmaakt van de 'Universele mensenrechten' ?

Politiek, is zo iets uiterst kies, dat men het NIET aan gekozen 'Politici' zou mogen toevertrouwen. Veel te veel amateurisme en ellebogenspel.

De waarheid, niets dan mijn waarheid:
..............................Zo helpe mij God.
LETSPANIC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 10:09   #112
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Kan in uw model Vlaanderen vrij uit de confederatie treden als onafhankelijke staat?
Het zou erg zijn mocht dat niet mogelijk zijn.
Overigens twijfel ik ernstig over de reële kansen die het op poten zetten van een confederatie in la Belgique maakt. De Belgische francofonie zal alle mogelijke middelen aanwenden om dat ding van begin af aan uit te hollen. Ze zullen gulzig gebruik maken van alle trucs die de Belgische grendelgrondwet hen biedt. Omtrent hetgeen als resultaat van dat zoveelste "compromis" zal te voorschijn komen maak ik mij geen illusies: een dode mus. Naar mijn gevoel is er slechts één serieuze uitweg die Vlaanderen kan geven wat haar toekomt: een initiatief vanwege het Vlaams Parlement.
Oud 13 juli 2016, 10:14   #113
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maw, de federale staat Belgie, met zijn verantwoordelijkheid tov Europa en de rest van de internationale instellingen blijft bestaan ! Daar komt het Nieuwe Vreemdelingen Alliantie confederalisme eigenlijk op neer, of heb jij een andere uitleg voor mijn stelling ?
Dat er een federale staat zou blijven voortbestaan is niet zo erg. Op voorwaarde dat het leeuwendeel van de beleidsbevoegdheid in handen is van de deelstaten en dat het de deelstaten zijn die beslissen wat zij als restbevoegdheid nog willen overlaten aan een federaal niveau. En dat zal een heel groot stuk minder zijn dan nu.
Maar ik verwacht er uiteindelijk niet zo gek veel van. De francofonie van het zelfverklaarde "Wallo+Brux" zal met alle mogelijke middelen die de anti-Vlaamse grendelgrondwet hen biedt het hele confederale project pogen uit te hollen. Dan liever echte Vlaamse onafhankelijkheid.
Oud 13 juli 2016, 10:26   #114
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zou hij les geven in Safraanberg of hoe heet dat daar, die school van het leger ? Ik denk het niet. Ik ken twee sergeanten die bij de para's zijn/waren, en dat zijn fijne kerels.
Safraanberg. Bestaat dat nog? Luchtmachtschool destijds voor administratie oa. Ik heb er ooit nog een 2 of 3 weekse kursus gevolgd om met twee vingers te leren tikken.
Wel heel goed leren badminton spelen. Ah... de tijd van toen!

Neen. Nooit naar de miekes geweest op de Luiker steenweg.
(-Dank U Alzheimer.-)
Oud 13 juli 2016, 10:27   #115
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft Bart De Wever niet gezegd.
Hij heeft gezegd dat hij geen voorstander is van referenda, omdat het een tool is dat te vaak werkt als een bot mes.
Hij heeft wel iets gezegd over het referendum van Schotland.
Maar dat dring jij graag en vlug in het vergeethoekje van je geheugen.

Zo wil ik je wel één voorbeeldje van een Vlaams referendum ten beste geven:

Vraag: moeten de transferts naar Wallonië op jaarbasis lager blijven dan 10.000 euro belastingsgeld per Vlaams gezin ?
Ik geef je op een briefje dat de PS de Waalse onafhankelijkheid uitroept, nog voor het Vlaams Parlement zal kunnen stemmen of dit referendum er komt.

.

Je draait rond de pot om niet te moeten antwoorden, verwijst naar iets over schotland terwijl dat zelfs niet aan bod kwam in het geciteerde interview en probeert dan de aandacht weg te kanaliseren door te zeveren over transferts.

Effe N-VA voorzitter Bart zelve citeren : "Wettelijk gezien is dat niet mogelijk. Persoonlijk ben ik ook geen groot voorstander van referenda als een democratische tool, omdat je zo'n ingewikkelde vragen niet in een ja/nee-vorm aan je bevolking moet voorleggen. Mensen gaan dan met hun gevoel stemmen, en dat is nooit een goede zaak."
bron : http://www.hln.be/hln/nl/37422/Brexi...t-wettig.dhtml

Samengevat : een referendum is niet wenselijk.

Mag ik nu vragen aan schoofzak of hij nu aub mijn eerder ontweken vraag uit #42 alsnog wil beantwoorden ? (en graag bij het onderwerp blijven )

Citaat:

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 juli 2016 om 10:28.
Oud 13 juli 2016, 10:33   #116
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LETSPANIC Bekijk bericht
Zou ik niet zeggen. De modale Vlaming lijkt gewoon afgehaakt van de Politiek. Het is ergens wel een normale reflex, Wanner men weet dat de (eens om de vijf jaar) gedane beloften, in de beste gevallen slechts deeltelijk worden verwezenlijkt.
Slechts betere waarnemers:vdp., weten volgens welk mechanisme zoiets mogelijk is. De verwarring die zo ontstaat, word dan als leugen aanzien. Alhoewel dit in tè veel gevallen ook regelrecht het geval is!

??? = ZO LANG, wat mij betreft, mag men (aan zulke voorwaarden) verkiezingen gewoon afschaffen. Echter niet in het voordeel van het 'Communisme' en zeker niet als 'Dictatuur'.

Is het getal van de: Teveel jaren die verloren gaan, wellicht aan het ijveren ter voortzetting van ieders individuele loopbaan en kapitaal vorming.

Terwijl de kiezers er (schijn) bedrogen uitkomen!

Tja, dat zal dan ook wel zo zijn, voor vele 'kiezers'. Ik had het over een zekere slogan = De tijd van verandering. Er werd niet bijgezegd dat het goede tijden zouden worden.

Klopt, maar . . deze diegenen die de 'URSS' tot vallen hebben gebracht, waren ook geen 'beroeps'.

Mij is het steeds raar overgekomen dat daden, die krachtige en intelligente vaardigheden vergen, aan de eerste den beste worden overgelaten??? - Vb.: De laagste leegloper, wiens kansen onveranderlijk op 0% staan: mogen kinderen maken. Simpel weg omdat het deel uitmaakt van de 'Universele mensenrechten' ?

Politiek, is zo iets uiterst kies, dat men het NIET aan gekozen 'Politici' zou mogen toevertrouwen. Veel te veel amateurisme en ellebogenspel.
Dus je streeft naar een dictatuur of een absolute monarchie ?

Laatst gewijzigd door Pandareus : 13 juli 2016 om 10:34.
Oud 13 juli 2016, 11:59   #117
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat er een federale staat zou blijven voortbestaan is niet zo erg. Op voorwaarde dat het leeuwendeel van de beleidsbevoegdheid in handen is van de deelstaten en dat het de deelstaten zijn die beslissen wat zij als restbevoegdheid nog willen overlaten aan een federaal niveau. En dat zal een heel groot stuk minder zijn dan nu.
Maar ik verwacht er uiteindelijk niet zo gek veel van. De francofonie van het zelfverklaarde "Wallo+Brux" zal met alle mogelijke middelen die de anti-Vlaamse grendelgrondwet hen biedt het hele confederale project pogen uit te hollen. Dan liever echte Vlaamse onafhankelijkheid.
Daar heb je het, Vlaanderen in Belgie in eender welke abstracte constructie = geen Vlaamse onafhankelijkheid.
Oud 13 juli 2016, 12:59   #118
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je draait rond de pot om niet te moeten antwoorden, verwijst naar iets over schotland terwijl dat zelfs niet aan bod kwam in het geciteerde interview en probeert dan de aandacht weg te kanaliseren door te zeveren over transferts.
...
Beste Reus,
er zijn nog andere interviews dan alleen maar datgene die het Laagste Nieuws brengen.

Citaat:
Een nieuw Schots referendum lijkt de Vlaamsnationalist dan weer wel "een interessant precedent". "Ik denk dat de Schotten dat zullen doen én zullen winnen, en dat het Verenigd Koninkrijk dus niet alleen de EU maar ook zichzelf ontbonden heeft", aldus nog De Wever, die zelf allerminst fan is van referenda. (NSK)
http://www.knack.be/nieuws/wereld/ba...al-721395.html

Daar staat ge nu met uw klein pietje hé.

.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 juli 2016 om 13:01.
Oud 13 juli 2016, 13:40   #119
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar de uiteindelijke verantwoordelijkheid tov Europa en de internationale instellingen, die moet natuurlijk de federale overheid dragen, ook al treffen zij geen enkele schuld als het ergens misloopt in de een of andere deelregering.
Maw, jou Nieuwe Vreemdelingen Alliantie confederalisme is al dood voor het geboren is
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2016, 13:58   #120
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste Reus,
er zijn nog andere interviews dan alleen maar datgene die het Laagste Nieuws brengen.

http://www.knack.be/nieuws/wereld/ba...al-721395.html

Daar staat ge nu met uw klein pietje hé.

.

Schoofke, stop nu eens met je pirouettes en bevestig eens of je ja of neen het eens bent met BDW dat een referendum niet wenselijk is als democratische tool, en dus ook niet voor een referendum over vlaamse onafhankelijkheid.

Ja of Neen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be