Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2016, 15:22   #101
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Die zal je vaker in Frankrijk vinden waar hij nooit in het Nederlands zal bediend worden. De rijke Vlaming houdt zich daar ook niet bezig, hij houdt zich met geld bezig. En geld is niet taalgebonden.
En de franstaligen houden zich liever niet met geld bezig, of ze stelen het liever van de Vlamingen, dat is gemakkelijker in la Belgique???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2016, 15:24   #102
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Tweede taal? Laat me niet lachen... Op het einde van hun studies verstaan ze zelfs de doodgewoonste Vlaamse vraag niet, laat staan dat ze erop kunnen antwoorden...
En als ze het wel zouden kunnen dan zijn ze te beschaamd om dat toe te geven tegenover de arrogantie van de andere franstalige leerlingen met franstalige oogkleppen op...
Heb jij je middelbaar onderwijs dan in brussel genoten, dat je daar uitspraken over meent te kunnen doen ?
Of weet je dat via de lezersreacties op hln.be ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2016, 15:26   #103
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Terwijl menig Vlaamse metselaar die moeite schijnbaar wel doet. Vorige week maakte ik een toeristische fietstocht in le Haut-Pays. Tot mijn verbazing zag ik een onooglijk dorpje Vlaamse bouwvakkers die bezig waren met de bouw van enkele gezinswoningen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat is niet zo verwonderlijk hoor Jan. In het stukje Henegouwen voorbij de taalgrens is de nieuwbouw activiteit grotendeels een vlaams gebeuren. Nog veel beschikbare bouwgrond, aan interessante prijzen. Die mensen hun netwerk zit in vlaanderen, die gaan daar zoeken naar aannemers.
En het hangt er ook vanaf waar de meeste bouwbedrijven gevestigd zijn. Hier in V. Brabant zie ik bijna uitsluitend Limburgse bouwfirma's. Zijn de Vlaams Brabanders daarom lui
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2016, 15:27   #104
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat kan, maar of dat een goeie,professionele indruk maakt op de klanten betwijfel ik een beetje.
Laatst waren we op Cyprus en daar konden we uitleg krijgen in het Nederlands over de uitstapjes die georganiseerd werden door het hotel. Dat zou ik nog eens via plaatjes willen zien doen.
Engels of Frans had ook gekund, en daar verwachtten we ons eerder aan, maar het feit dat ze het ook in het NL deden was gewoon een pluspunt voor eventuele toekomstige verblijven in deze hotels. Jawel, in Cyprus.
In Wallonië zijn ze zo ver nog niet.
En erger, ze gaan er eerder op achteruit dan erop vooruit...
Kan ook niet anders want de Waalse regering doet er alles aan opdat dat zo zou zijn... Waar ze kan ontmoedigt ze het aanleren van het Nederlands en het aanbod slinkt dan ook eerder dan dat het uitgebreid wordt.
Oud 26 augustus 2016, 15:31   #105
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mja, in het begin hebben ze daar serieus mee uitgepakt. maar ook in de Franstalige pers lees ik daar toch zeer weinig over. Is dat nog steeds een succes? en vooral, komt er iets uit? Een taal leer je nog altijd door ze constant te gebruiken, niet alleen op school.
Ik heb eerder negatieve klanken gehoord en dat het vooral de Engelse taalbadscholen zijn die het goed doen...
Oud 26 augustus 2016, 15:34   #106
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hangt er een beetje vanaf welke bevolkingsgroep. Ik heb altijd al gemerkt dat de hoger opgeleiden (dus meestal de kinderen van 'gegoede' ouders) moeite deden om Nederlands te leren en te spreken.

Langs de andere kant, als je kind metser of magazijnier gaat worden in Marcinelle of Habay-la-Neuve, waarom zou je dan de moeite doen (en geld uitgeven) om ze Nederlands te laten leren?
Mijn ervaring is dat de gemiddelde laaggeschoolde Vlaming zich verstaanbaar kan maken in het Frans terwijl de gemiddelde hogergeschoolde Belgische Franstalige dat niet kan in het Nederlands.
Oud 26 augustus 2016, 15:35   #107
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Als Franstalige zou ik ook geen Nederlands leren.
Ik weet niet waarom maar het is zo.
Het zou jou, als franstalige, door jouw franstalige omgeving dan ook hartstikke afgeraden worden...
Oud 26 augustus 2016, 15:37   #108
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb jij je middelbaar onderwijs dan in brussel genoten, dat je daar uitspraken over meent te kunnen doen ?
Of weet je dat via de lezersreacties op hln.be ?
Familie, Pandareus, familie...
Kan ik veel verder zien dan mijne kerktoren, of die nu in Wallonië of niet staat...
Oud 26 augustus 2016, 15:38   #109
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En het hangt er ook vanaf waar de meeste bouwbedrijven gevestigd zijn. Hier in V. Brabant zie ik bijna uitsluitend Limburgse bouwfirma's. Zijn de Vlaams Brabanders daarom lui
Zou het kunnen dat de Limburgse bouwbedrijven goedkoper zijn???
Oud 26 augustus 2016, 15:40   #110
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou het kunnen dat de Limburgse bouwbedrijven goedkoper zijn???
Ja.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2016, 15:42   #111
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet iemand wat dat moet betekenen : "zogenaamde vlaamse vredigerspredikers" ?
Iedereen met open visie weet het; je moet al een echte sos zijn om je eigen soortgenoten niet te herkennen.

Ik heb al confrontaties op de franstalige TV gemaakt waar Vlaamse vertegenwoordigers werden uitgenodig, zogezegd om de Vlaamse standpunten te verdedigen en de meeste tijd was het de ene of andere franstalige die de puntjes op de i durfden te zetten, want de Vlamingen buiten in de franstalige kont te kruipen, brachtten er niets van terecht...

En dan, hier in Vlaanderen, maar verwonderd zijn, dat ze aan de overkant zo laatdukend over ons denken...
Oud 26 augustus 2016, 15:47   #112
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Terwijl menig Vlaamse metselaar die moeite schijnbaar wel doet. Vorige week maakte ik een toeristische fietstocht in le Haut-Pays. Tot mijn verbazing zag ik een onooglijk dorpje Vlaamse bouwvakkers die bezig waren met de bouw van enkele gezinswoningen.
Jouw verbazing verbaast me.

Overal langs staatsgrenzen kent men grensarbeiders.
(al of niet langs een traject over een staatsgrens, van de rue du dronckaert naar de dronckaertstraat:
https://goo.gl/maps/xBR5UUjDmeo

Wel Jan, vertel ons het verhaal van die dronkaards: wie waren zij, wat dreef hen ? En waar staat hun groot herdenkingsteken langs de autosnelweg zichtbaar ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2016, 19:33   #113
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tweede taal? Laat me niet lachen... Op het einde van hun studies verstaan ze zelfs de doodgewoonste Vlaamse vraag niet, laat staan dat ze erop kunnen antwoorden...
En als ze het wel zouden kunnen dan zijn ze te beschaamd om dat toe te geven tegenover de arrogantie van de andere franstalige leerlingen met franstalige oogkleppen op...
Wat is uw bron daarvan? Uw blinde haat tegenover de Franstaligen? U zevert, Marie. Zoals gewoon.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2016, 20:27   #114
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat is uw bron daarvan? Uw blinde haat tegenover de Franstaligen? U zevert, Marie. Zoals gewoon.
Lees de eerste post eens van deze draad.
Oud 28 augustus 2016, 19:50   #115
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Zelfs na het doorlopen van een immersieschool kunnen ze niet op een eenvoudige vraag antwoorden, tenzij ik ben xxx en ik woon in xxxx
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 19:50   #116
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

De jeugd ziet er echt het nut niet van in. Volwassenen zijn soms meer gemotiveerd.

Laatst gewijzigd door omaplop : 28 augustus 2016 om 19:51.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2016, 21:40   #117
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht

Natuurlijk is alles dat in jouw Belgische illusie niet past zever... Zoals gewoonlijk...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 28 augustus 2016 om 21:58.
Oud 28 augustus 2016, 21:50   #118
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen met open visie weet het; je moet al een echte sos zijn om je eigen soortgenoten niet te herkennen.

Ik heb al confrontaties op de franstalige TV gemaakt
waar Vlaamse vertegenwoordigers werden uitgenodig, zogezegd om de Vlaamse standpunten te verdedigen en de meeste tijd was het de ene of andere franstalige die de puntjes op de i durfden te zetten, want de Vlamingen buiten in de franstalige kont te kruipen, brachtten er niets van terecht...

En dan, hier in Vlaanderen, maar verwonderd zijn, dat ze aan de overkant zo laatdukend over ons denken...
Dat zou geloofwaardigheid hebben, moest je er een linkje naar geven...
Oud 28 augustus 2016, 21:52   #119
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is alles dat in jouw Belgische illusie niet pas zever... Zoals gewoonlijk...
De vraag was : "wat is de bron voor je bewering", niet gewoon wat gekeuvel van een huisvrouw...

Heb je een bron, of niet ?
Oud 28 augustus 2016, 21:59   #120
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou geloofwaardigheid hebben, moest je er een linkje naar geven...
RTBf, RTL...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be