Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams Blok arrest
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams Blok arrest Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen die te maken hebben met het Vlaams Blok arrest terecht.

Discussietools
Oud 11 november 2004, 15:34   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Zeggen dat ALLE vreemdelingen dieven zijn is geen mening, dat is een leugen.
En?

Het Vlaams Blok zegt NIET dat ALLE vreemdelingen dieven zijn. Of heeft u mij soms een concreet bewijs?

Zoek maar goed. Het zal lang duren, want het Vlaams Blok heeft nooit dergelijke zaken gezegd.

Maar er zijn wel problemen met vreemdelingen. Dat is een feit. Of om het met de burgemeester van Rotterdam te zeggen (toch geen VB'er dunkt me): "Kleur is geen probleem, maar het probleem heeft wel een kleur."
Jan van den Berghe is offline  
Oud 11 november 2004, 15:35   #102
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Juist, de editie van 2003 van de Van Dale is inderdaad "gedateerd" en natuurlijk ook "subjectief". Zoveel is duidelijk. Ook de omschrijving van het woord "stoel" is natuurlijk subjectief en al eveneens gedateerd...
Ik heb de definitie van 'stoel' door Meneer Van Dale nog niet bestudeerd dus kan ik daar niet op antwoorden. Het boek van Van Dale is ook 'maar een boek', een subjectieve opinie of interpretatie zoals een ander boek. Van Dale heeft in de geschiedenis bij elke nieuwe editie steeds woorden toegevoegd en andere weer gewist en zelfs definities herzien, beperkt of uitgebreid. Ik zou, als ik jou was, ook voor Meneer Van Dale enige reserves inbouwen.
Citaat:

Joden en zigeuners behoren allemaal tot het blanke ras. Daar hadden de nazi's geen probleem mee. Wel konden ze het moeilijk overeens geraken tot welke ondergroep die nu behoorden. En juist in de ondergroepen is het heel moeilijk bepaalde grenzen te trekken.
'ondergroepen'.... o la la..... hier gaan we weer.... het voorvoegsel 'onder' (waarom niet 'boven'?) is al een stevige aanhef om de zoveelste tirade over de superioriteit van een zogenaamd blank ras aan te tonen. Zelfs de huidige wetenschap is er niet zeker van of Neanderthalers en homo sapiens sapiens al dan niet hetzelfde mensenras behoorden.

Citaat:
Dat doet niets af van het algemeen en voor de meest eenvoudige volksmens vast te stellen onderscheid dat een Chinees tot het gele ras behoort, een Nigeriaan tot het zwarte en een Ier tot het blanke. Daarvoor moet men geen zware antropologische studies hebben gedaan.
En wat moet er dan gebeuren met al die 'rassen' die zich vermengd hebben? Hoe definieer jij het ras van het kind van een Chinese vrouw en een Nigeriaanse man? Is dat een nieuwe 'ondergroep' die we best wel anders (minderwaardig) mogen behandelen?
Oud 11 november 2004, 15:42   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ik heb de definitie van 'stoel' door Meneer Van Dale nog niet bestudeerd dus kan ik daar niet op antwoorden. Het boek van Van Dale is ook 'maar een boek', een subjectieve opinie of interpretatie zoals een ander boek. Van Dale heeft in de geschiedenis bij elke nieuwe editie steeds woorden toegevoegd en andere weer gewist en zelfs definities herzien, beperkt of uitgebreid. Ik zou, als ik jou was, ook voor Meneer Van Dale enige reserves inbouwen.
Dat woorden komen en gaan heeft niets met deze discussie te maken. Dat bepaalde woorden een andere betekenis hebben gekregen, zal ook weerspiegeld worden in het woordenboek. Bij mijn weten echter heeft Van Dale nog steeds niet de definite van "racisme" aangepast aan de door Leman (of zijn staf) uitgedachte omschrijving. Dit betekent dan ook dat die omschrijving zeker niet algemeen is en niet alomverspreid is in het Nederlands taalgebruik. Van Dale is immers niet normatief, maar registrerend.

En in mijn Frans beschrijvend woordenboek, Robert, vind ik bijna woordelijke dezelfde definite. Ook gedateerd, zeker? Hoogstwaarschijnlijk zijn dan ook alle woordenboeken volgens u gedateerd.
Oud 11 november 2004, 15:45   #104
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dat is hier dan alleszins NIET het geval: de term "racist" behoudt nog steeds haar oorspronkelijke betekenis en wordt helemaal geen "eretitel".
geus was juist hetzelfde, en hij werd ook met fierheid gedragen.
Alleen de volks en landveraders waren degen die "dachten" dat dit een scheldwoord was. Tot wanneer de schellen van hun ogen zijn gevallen!
fernand is offline  
Oud 11 november 2004, 15:46   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'ondergroepen'.... o la la..... hier gaan we weer.... het voorvoegsel 'onder' (waarom niet 'boven'?) is al een stevige aanhef om de zoveelste tirade over de superioriteit van een zogenaamd blank ras aan te tonen.
Wat een onzin. In het blanke ras zijn er ondergroepen. Dat heeft niets met de waarde van de ene tegenover de andere te maken, wel met classificatie. In het blanke ras kan men de noordse, mediterane... ondergroep onderscheiden. Op zijn beurt kan men het noordse type dan weer verder onderverdelen.
Oud 11 november 2004, 15:47   #106
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik raad je aan om het arrest van 21 april nog eens door te nemen, want voor iemand die in het onderwijs staat breng je het er toch maar slapjes vanaf. In dat arrest staat erg duidelijk waar, hoe en waarom het Blok de antiracismewet heeft overtreden. Iemand die het arrest heeft gelezen kan nadien niet meer zeggen dat hij niet snapt wat racisme is of wat 'aan racisme doen of aanzetten tot' betekent. Ik heb het altijd een goed arrest gevonden en ik zal waarschijnlijk ook van de enigen op dit forum zijn die het helemaal (en herhaaldelijk) gelezen heeft.
Maar zeker nog niet goed begrepen heeft!
Nog ne keer lezen, maar dan begrijpend!
fernand is offline  
Oud 11 november 2004, 15:48   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat moet er dan gebeuren met al die 'rassen' die zich vermengd hebben? Hoe definieer jij het ras van het kind van een Chinese vrouw en een Nigeriaanse man? Is dat een nieuwe 'ondergroep' die we best wel anders (minderwaardig) mogen behandelen?
Ik sta verbaasd van uw onwetendheid.

Ooit over halfbloeden gehoord? Een wat ouderwetse term voor mensen van gemengd ras.

En waar stel ik dat we dergelijke mensen "best" "anders of minderwaardig" moeten behandelen?

Nergens. Ik ben immers geen racist.
Oud 11 november 2004, 15:53   #108
thePiano

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. In het blanke ras zijn er ondergroepen. Dat heeft niets met de waarde van de ene tegenover de andere te maken, wel met classificatie. In het blanke ras kan men de noordse, mediterane... ondergroep onderscheiden. Op zijn beurt kan men het noordse type dan weer verder onderverdelen.
En eens alles 'geclassificeerd' is, volgens de subjectieve waarden en normen van een bepaalde groep, individu of partij, kan er gediscrimineerd worden. Het 70-puntenplan laat daar geen twijfel om bestaan. Het 'zondebokmechanisme' kan dan op volle toeren draaien zoals het dat al 25 jaar lang door het Vlaams Blok wordt ingelepeld.
Oud 11 november 2004, 15:54   #109
thePiano

Standaard

Citaat:
Ik ben immers geen racist.
... en ik geloof ook niet in Sinterklaas.
Oud 11 november 2004, 15:58   #110
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En eens alles 'geclassificeerd' is, volgens de subjectieve waarden en normen van een bepaalde groep, individu of partij, kan er gediscrimineerd worden. Het 70-puntenplan laat daar geen twijfel om bestaan. Het 'zondebokmechanisme' kan dan op volle toeren draaien zoals het dat al 25 jaar lang door het Vlaams Blok wordt ingelepeld.
als ze geen zonden bedrijven, zullen ze bok niet worden genoemd!
fernand is offline  
Oud 11 november 2004, 15:58   #111
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar wel in mohamed ?
fernand is offline  
Oud 11 november 2004, 15:59   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mr. Pianodinges is weer aan het doordraaien. Volgens hem is classificatie al gelijk aan of zorgt onlosmakelijk tot discriminatie. Larie natuurlijk. Enkel een links geperverteerd verstand kan tot dergelijke waanideeën komen.

Grote boodschap van mr. Pianodinges aan de wetenschappers: stop de dieren, de planten, de gesteenten, enz. te classificeren. Het is allemaal discriminatie.

En met het zeventigpuntenplan heeft dit hier al evenmin iets te maken. Of waar ontwaart u ergens in dat plan een classificatie van de rassen?

Maar eventjes opmerken dat mr. Pianodinges weer de leugenachtige toer opgaat: het gaat niet om "waarden" en "normen", maar om gewone lichamelijke kenmerken. Dat is de basis van de classificatie in mensen van het gele, blanke en zwarte ras.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 11 november 2004 om 16:02.
Oud 11 november 2004, 16:01   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat gaan de Georgiërs niet graag horen over een van hun lievelingsheiligen!
Oud 11 november 2004, 16:03   #114
thePiano

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om "waarden" en "normen", maar om gewone lichamelijke kenmerken. Dat is de basis van de classificatie in mensen van het gele, blanke en zwarte ras.
Je moet eens naar Antwerpen komen Jan. Je zal snel grijze haren krijgen in je poging om die kleurige smeltkroes die in de loop der eeuwen is ontwikkeld, onder te verdelen in rassen. Je zal daarin niet de eerste zijn en zeker niet de laatste.

Laatst gewijzigd door thePiano : 11 november 2004 om 16:04.
thePiano is offline  
Oud 11 november 2004, 16:03   #115
thePiano

Standaard

Citaat:
Ooops, heb ik weer op je zere pik getrapt Jantje?
Oud 11 november 2004, 16:08   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet eens naar Antwerpen komen Jan. Je zal snel grijze haren krijgen in je poging om die kleurige smeltkroes die in de loop der eeuwen is ontwikkeld, onder te verdelen in rassen. Je zal daarin niet de eerste zijn en zeker niet de laatste.
Het grootste deel van de mensen die in Antwerpen wonen behoren tot het blanke ras. Blijkbaar weet u niet dat een kind van een Marokkaan en een Vlaamse nog steeds tot het blanke ras behoort, want Marokkaan als Vlaming zijn leden van het blanke ras. En de niet geringe aantal afstammelingen van Spanjaarden die in "'t Stad" wonen, zijn ook allemaal blanken.
Oud 11 november 2004, 16:11   #117
thePiano

Standaard

Citaat:
Maar nu je het er toch over hebt. Een mooi voorbeeld is de actrice en oscarwinnares (voor haar rol in Monster's Ball uit 2001) Halle Berry, dochter van een afro-amerikaanse vader en een Georgische moeder.

Geef toe, de multiculturele samenleving leidt soms tot verrassende resultaten.
Oud 11 november 2004, 16:15   #118
Acid
Schepen

Acid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Welke intentie precies?
Als een politieke partij in haar programma stelt dat zij op bepaalde gebieden een onderscheid wenst te maken tussen Belgen en niet-Belgen, dan geeft zij volgens de racisme-wet de intentie weer om te discrimineren. Dit alleen al is genoeg om veroordeeld te worden, omdat (volgens de Gentse rechter) alleen de overheid bevoegd is om te discrimineren - zoals bvb. een visum-verplichting voor mensen die uit bepaalde landen afkomstig zijn.

Een partij die aan de macht is, kan dus een (volgens de wet) discriminerende maatregel laten uitvoeren. Maar geen enkele partij mag echter te kennen geven dat zij de intentie heeft om zo een (volgens de wet) discriminerende maatregel in te voeren.

Maw. het gevestigde establishment heeft, met deze op maat gemaakte wet, een oppositiepartij het zwijgen opgelegd. Mooi land is dit...
Oud 11 november 2004, 16:25   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Acid
Als een politieke partij in haar programma stelt dat zij op bepaalde gebieden een onderscheid wenst te maken tussen Belgen en niet-Belgen, dan geeft zij volgens de racisme-wet de intentie weer om te discrimineren. Dit alleen al is genoeg om veroordeeld te worden, omdat (volgens de Gentse rechter) alleen de overheid bevoegd is om te discrimineren - zoals bvb. een visum-verplichting voor mensen die uit bepaalde landen afkomstig zijn.
Juist. In het arrest van Gent staat er zelfs bij dat een onderscheid op basis van nationaliteit als een overtreding is en strafbaar is.

Hiermee wordt duidelijk dat men eigenlijk een politieke partij viseert. Juist dat element wordt door de Belgische overheid voortdurend overtreden. Maar omdat het Vlaams Blok stelt dat misdadige niet-Belgen uitgewezen moeten kunnen worden (zoals trouwens in Nederland al beperkt wordt gedaan), moest dit erin komen. Doel van dit alles was duidelijk een afrekening van een politiek opponent.
Oud 11 november 2004, 16:35   #120
thePiano

Standaard

Citaat:
Maar nu je het er toch over hebt. Een mooi voorbeeld is de actrice en oscarwinnares (voor haar rol in Monster's Ball uit 2001) Halle Berry, dochter van een afro-amerikaanse vader en een Georgische moeder.

Geef toe, de multiculturele samenleving leidt soms tot verrassende resultaten.
Volledigheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat de Amerikanen Halle Berry zien als een afro-amerikaan (één van de eerste -zoniet de eerste- zwarte vrouw die ooit een oscar ontving), en anderzijds de Georgiërs haar blijven zien als een Georgische. Die hebben waarschijnlijk teveel jouw lulkoek omtrent rassentheorieën gelezen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be