Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen de afschaffing van de erfbelasting beneden 1 miljoen?
Ja 11 57,89%
Neen 6 31,58%
Prins Laurent zal dat betalen 2 10,53%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2019, 20:44   #101
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De rijken gaan gewoon officieel onder het miljoen duiken in hun erfenis aangifte en het deel daarboven veilig stellen. Dat is compleet voorspelbaar. Erfbelasting is totaal oneerlijk, compleet afschaffen die boel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2019, 20:45   #102
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De Provincie is een beleidsniveau dat effectief iets doet voor de mensen, itt het gewest waar haatzaaiers en ballekes in tomatensausadepten de plak zwaaien.
Ik ga mijn oordeel over ‘provincie’ nog moeten herzien.
Oud 5 november 2019, 21:22   #103
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ga mijn oordeel over ‘provincie’ nog moeten herzien.
Als ik het goed heb geeft de provincie Limburg ook nog subsidie aan 'delijn' zodat de studententickets voor de snelbussen redelijk blijven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2019, 21:37   #104
pajoske

Standaard

Citaat:
Is maar de halve waarheid. Een gesubsidieerd kot is iets, maar niet alles.

Een kotstudent kost u 800 euro per maand.
Dat lijkt me toch veel.

En wie een laag inkomen heeft kan rekenen op een studiebeurs, verlaagd inschrijvingsgeld enz..
De studenten kunnen tijdens hun vakantie ook nog vakantiewerk doen. Alle beetjes helpen. En een kookboek van de kvlv is ook al niet zo duur. En zo bespaart de student op kosten voor maaltijden.
Oud 5 november 2019, 21:44   #105
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Moeder was een marginaal geval die vertrok met alles wat in huis stond en alle bankrekeningen plunderde tot duizenden euro's onder 0.Vader mocht werken voor een ander huis en maakte zijn zoon duidelijk dat hij niks kon missen om zijn studies te betalen.Tja dat ventje is gewoon een jaloerse zak zeker.Sommigen hier hebben totaal geen idee van hoe veel mensen opgroeien.
TJa, als ik al ons geld zou opgezopen hebben konden mijn kinderen ook niet studeren. Maar dat is dan mijn verantwoordelijkheid. Daar kan je de gemeenschap toch niet voor ter verantwoording roepen. Het probleem is dan niet 'dure' studies. Het probleem is dan het gebrek aan verantwoordelijkheid van (een van de) de ouders.
Oud 5 november 2019, 22:04   #106
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
TJa, als ik al ons geld zou opgezopen hebben konden mijn kinderen ook niet studeren. Maar dat is dan mijn verantwoordelijkheid. Daar kan je de gemeenschap toch niet voor ter verantwoording roepen. Het probleem is dan niet 'dure' studies. Het probleem is dan het gebrek aan verantwoordelijkheid van (een van de) de ouders.
Inderdaad, ik moet mijn ouders die niet uit een ‘rijk’ milieu komen danken voor wat ze voor mij gedaan hebben.
Oud 6 november 2019, 07:16   #107
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je hebt studiebeurzen en een eenvoudige Google: in Limburg renteloze leningen. Wow dat wist ik niet.

http://www.limburg.be/Limburg/studie...ight=onderwijs
Het Britse systeem is op dat vlak, tenminste op papier, niet slecht. Ik weet niet hoe het in de praktijk werkt, maar in de UK kan je een "lening" bekomen voor uw studies. Je moet die enkel maar "afbetalen" als je later boven een zeker inkomensniveau zit: dat is dan zoals een "extra inkomens belasting" (die je niet moet betalen als je geen lening had genomen).

In feite is dat (op papier) een ideaal systeem: je neemt geen risico met een investering in uw studies: faalt ge, dan moet ge de lening niet terug betalen. Lukt het, dan is de investering gelukt, en moet je de lening via een soort extra belasting terug betalen.

Er blijft natuurlijk de drempel voor een 18-jarige om dat allemaal te beseffen en te doen. Maar dat is een administratieve drempel, geen financiele.

Het koppelt in principe de twee generaties los van elkaar: als uw ouders "rijk" zijn en uw studies betalen, des te beter. Maar kunnen ze dat niet, dan kunt ge toch studeren, en ge neemt zelfs geen risico: het is enkel als het lukt, en die studies U nadien opbrengen, dat ge de investering ervoor moet terugbetalen via een belasting. Zo niet, is het de gemeenschap die uw risico en mislukking op zich neemt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 08:11   #108
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en dat is exact de reden waarom studiefinanciering niet afhankelijk mag zijn van de ouders van de student, maar een volledige voorfinanciering door de staat moet kennen. Zo is het in wel functionerende Westerse landen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 13:26   #109
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me toch veel.

En wie een laag inkomen heeft kan rekenen op een studiebeurs, verlaagd inschrijvingsgeld enz..
De studenten kunnen tijdens hun vakantie ook nog vakantiewerk doen. Alle beetjes helpen. En een kookboek van de kvlv is ook al niet zo duur. En zo bespaart de student op kosten voor maaltijden.
Mwoah, als ik even reken (intussen 15 jaar geleden afgestudeerd), dan was de rekening als student zonder subsidie die wel in een residentie van de KUL een kot had:
- 125€-150€ per maand voor het kot (dat was inclusief water, elek, gas, internet)
- 50€ per week voor eten en uitgaan dus 200€ per maand
- 35€ per 5 weken voor ne go-pass (denk ik dat dat toen kostte)
- Een 500€-600€ inschrijvingsgeld dacht ik en een 500€-600€ aan boeken dus dat is ook een 100€ per maand

Dus dat was toen al een 500€ high level per maand. Die 800€ lijkt me niet zo van de pot gerukt dus, zeker niet als je naar een kot gaat dat net iets meer is dan een kamer van 18m²
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 13:47   #110
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me toch veel.

Ikzelf had in der tijd een kot van 220 euro pm (redelijk cheap, ook toen al), en ik had in totaal 600 euro per maand nodig om veilig rond te komen.

50 euro per week aan eet/drink kosten en dan nog dingen zoals kleding, studiereizen, materialen (pc, boeken, enz...), treintickets, enz...

Mijn nicht die 10 jaar jonger is, had effectief 800 euro per maand nodig. Kot was duurder geworden (350 euro).

Studiebeurzen moet je al een halve schooier voor zijn eer je die krijgt, en let er op: veel hypotheken lopen nu nog op de leeftijd dat mensen hun kinderen naar de unief willen sturen. Die gaan dat de facto niet kunnen doen, en recht op een studiebeurs of andere hulp hebben ze niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 13:49   #111
Anna List
Banneling

Standaard

een studentenkot kost u vandaag 400-500 €
excl kosten.

in BE hé

in NL is dat minimum 700€

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 november 2019 om 13:49.
Oud 6 november 2019, 13:49   #112
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en dat is exact de reden waarom studiefinanciering niet afhankelijk mag zijn van de ouders van de student, maar een volledige voorfinanciering door de staat moet kennen. Zo is het in wel functionerende Westerse landen.
Je doelt op Nederland.

Dat WAS zo.

Stufi was een geweldig systeem.

Nu is het gewoon lenen en heel erg hoge collegegelden betalen, zeker voor masteropleidingen.
Oud 6 november 2019, 13:52   #113
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Je doelt op Nederland.

Dat WAS zo.

Stufi was een geweldig systeem.

Nu is het gewoon lenen en heel erg hoge collegegelden betalen, zeker voor masteropleidingen.
ik had niet één bepaald land in gedachten.

het is de evidentie zelve dat als je studeren toegankelijk wil maken voor iedereen in je samenleving, je die mogelijkheid moet voorzien van onafhankelijk van de ouders, volledige financiering. hoe en hoeveel je die financiering terugvraagt en terugkrijgt is een politiek debat.
verantwoording moet er uiteraard zijn, het kan niet de bedoeling zijn van iedereen 5 feestjaren te onderhouden bvb.

maar een gemotiveerde student, moet kunnen studeren, met of tegen de zin van de ouders en ongeacht hun middelen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 november 2019 om 13:53.
Oud 6 november 2019, 13:55   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
excl kosten.

in BE hé

How how how....

Niet overdrijven.

300-400 euro is de gangbare prijs voor een kamer in een studentenhuis in Nederland.

Delft:

https://www.huurwoningen.nl/huren/de...n-hasseltlaan/

https://kamernet.nl/huren/kamer-delf.../kamer-1718839

En ga zo maar door.

Je moet wel wat sociaal zijn om daar binnen te geraken, de huidige bewoners stemmen de nieuwe in.
Oud 6 november 2019, 13:55   #115
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik had niet één bepaald land in gedachten.

het is de evidentie zelve dat als je studeren toegankelijk wil maken voor iedereen in je samenleving, je die mogelijkheid moet voorzien van onafhankelijk van de ouders, volledige financiering. hoe en hoeveel je die financiering terugvraagt en terugkrijgt is een politiek debat.
verantwoording moet er uiteraard zijn, het kan niet de bedoeling zijn van iedereen 5 feestjaren te onderhouden bvb.

maar een gemotiveerde student, moet kunnen studeren, met of tegen de zin van de ouders en ongeacht hun middelen.
Denemarken heeft een goed systeem
Oud 6 november 2019, 13:57   #116
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Provincie is een beleidsniveau dat effectief iets doet voor de mensen, itt het gewest waar haatzaaiers en ballekes in tomatensausadepten de plak zwaaien.
Op de provincies zitten de grootste scheppers en graaiers. Niet in het minst omdat ze het daar allemaal discreet kunnen flikken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 13:58   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
How how how....

Niet overdrijven.

300-400 euro is de gangbare prijs voor een kamer in een studentenhuis in Nederland.

Delft:

https://www.huurwoningen.nl/huren/de...n-hasseltlaan/

https://kamernet.nl/huren/kamer-delf.../kamer-1718839

En ga zo maar door.

Je moet wel wat sociaal zijn om daar binnen te geraken, de huidige bewoners stemmen de nieuwe in.
in Amsterdam vind je geen kot onder de 700€

en dan kan je idd aan de populariteitspoll beginnen onder de reeds aanwezige huurders op een "hospiteeravond" ... ziek systeem.

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 november 2019 om 14:01.
Oud 6 november 2019, 14:01   #118
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op de provincies zitten de grootste scheppers en graaiers. Niet in het minst omdat ze het daar allemaal discreet kunnen flikken.
De Provincie Limburg doet bijzonder veel voor haar burgers.
Oud 6 november 2019, 14:03   #119
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
in Amsterdam vind je geen kot onder de 700€

en dan kan je idd aan de populariteitspoll beginnen onder de reeds aanwezige huurders op een "hospiteeravond" ... ziek systeem.
Instemming is de correcte term

En in feite niet zo onnozel. Ruzie in een huis is ook maar niks, dus de rare gevallen kan je dan buiten houden.

En die rare gevallen vinden ook wel een huis, want je hebt ook rare huizen
Oud 6 november 2019, 17:38   #120
pajoske

Standaard

Citaat:
excl kosten.

in BE hé

Citaat:
Wat kost het?

Zo'n kamer met een huurprijs op maat kost je in 2019-2020:

tussen € 125 en € 311 huur per maand
voor 10 huurmaanden, aanrekeningen van oktober tot juli

Wat krijg je?

een contract voor 10 maanden, met een huurprijs op maat van het gezinsinkomen
de mogelijkheid om tijdens de zomermaanden aan dezelfde huurprijs door te huren

In je maandelijkse huurprijs zijn alle kosten inbegrepen:

gemeentebelasting
water- en energiekosten
de andere voorzieningen in de kamer en de gemeenschappelijke ruimten
internet: inbegrepen voor KU Leuven-studenten, maar een aparte vergoeding voor studenten van
UC Leuven-Limburg regio Leuven
LUCA School of Arts, campus Lemmens

Contacteer je onderwijsinstelling voor meer informatie.
bron: https://www.kuleuven.be/studentenvoo...r_voor-je-geld

Kijk dat is was ik bedoelde. Mijn kinderen hebben in dezelfde periode als Drosamadaris op kot (Arenberg) gezeten. Toen waren er ook die op een privékot van 300/400 euro gingen zitten. Maar als ge tevreden zijt met een gang met 14 (dacht ik) kamers en 2 toiletten en douches. en één keuken ben je veel beterkoop af. Plus dat je vele sociale vaardigheden oefent. EN als je dan nog overeenkomt dat ge met een man/vrouw of 5/6 afwisselt om zelf te koken in de gemeenschappelijke keuken is het nog voordeliger.

Veel ouders vergeten naar de infodagen te gaan. En dan achteraf klagen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 6 november 2019 om 17:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be