Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2019, 11:19   #101
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Alleen hebben katten geen natuurlijke vijand.
Toch wel, de dierenarts die ze steriliseert.

Vandaar dat de koppeling "predator/prooi" hier niet van toepassing is. Bijna alle huiskatten zijn gesteriliseerd. (ja, zwerfkatten zijn een probleem).

Het vogelbestand kan niet "plots" ineenstuiken omdat er al 5000 jaar katten rondlopen bij ons, en mocht het door de katten zijn dat het vogelbestand ineen stuikt, dan zou het INSEKTENBESTAND ontploffen, terwijl het omgekeerd is.

Het is dus wel degelijk de daling van het insektenbestand dat de voornaamste oorzaak is dat het vogelbestand daalt. Samen met het afbreken van de meeste niches van vogels, die door menselijk gebruik ingenomen worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:02   #102
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

De muizen dansen op tafel.

Straks komt de overheid af met meer jobs voor rattenverdelgers.
De burger echter.....minder en minder vrijheid. Dat is de tendens ongeacht welke partij aan de macht is. De enen willen je vrijheid beperken omwille van milieu, de anderen omwille van veiligheid of big business belangen. Elk excuus is goed eigenlijk.

Laatst gewijzigd door Bach : 28 november 2019 om 12:02.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:35   #103
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat wilt ge, de cijfers van de katten vereniging?
Ik hoef geen cijfers, ik zie hoe het aantal vogels elk jaar afneemt.
Zeg nu zelf, hoelang is het geleden dat ge nog eens een veldleeuwerik gezien hebt in België?
Een veldleeuwerik leeft in de velden en zal niet veel last hebben van katten, de achteruitgang van deze vogel heeft andere oorzaken.

https://www.natuurpunt.be/nieuws/300...e-het-europees
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:37   #104
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Vandaar dat de koppeling "predator/prooi" hier niet van toepassing is. Bijna alle huiskatten zijn gesteriliseerd. (ja, zwerfkatten zijn een probleem).

Het vogelbestand kan niet "plots" ineenstuiken omdat er al 5000 jaar katten rondlopen bij ons, en mocht het door de katten zijn dat het vogelbestand ineen stuikt, dan zou het INSEKTENBESTAND ontploffen, terwijl het omgekeerd is.

Het is dus wel degelijk de daling van het insektenbestand dat de voornaamste oorzaak is dat het vogelbestand daalt. Samen met het afbreken van de meeste niches van vogels, die door menselijk gebruik ingenomen worden.
De grote schuldige van de achteruitgang van vogels is volgens mij de mens en zijn gebruik van pesticide.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:39   #105
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat was toen ook al een slecht antwoord.

als je problemen wil aanpakken, of dat nu ecologische problemen zijn of economische zoals besparingen of begrotingsuitdagingen, dan pak je de grote posten aan van het plaatje. Met een nicheprobleem dat mss 5% van je probleem uit maakt aan te pakken, verander je NIKS in het eindresultaat.

als je ecologie wil aanpakken, pak je dus de industrie en de eindconsument aan ...
als je wil besparen, dan pak je je personeelskost aan.
Zo eenvoudig is het niet.
We kunnen niet meer gaan leven zoals 100 jaar terug.
Katten binnen houden is wel mogelijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:43   #106
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
wacht effe, wacht effe

even Blue Sky recapituleren: de huiskat, die zichzelf semigedomesticeerd heeft ongeveer 10000 jaar geleden toen de eerste agragische nederzettingen ontstonden en de opslag van landbouwproducten knaagdieren aantrok, en die dus instinctief van nature jaagt op kleine prooidieren, moet tegen haar eigen natuur in opgesloten worden in een niet-natuurlijke omgeving omdat haar instinctief, natuurlijk gedrag mogelijks misschien een kleine impact heeft op haar prooidieraantallen.

Instinctief dierlijk gedrag is slecht, de dieren moeten in een niet-natuurlijke omgeving opgesloten worden, en dat moet geregeld worden met opgelegde, nagenoeg onmogelijk afdwingbare wetten

Wie is er hier de dierenvriend eigenlijk?
Denkt ge echt dat we nog katten nodig hebben op muizen te bestrijden?
Oud 28 november 2019, 12:44   #107
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die 'zwerfkatten' waren toch stilaan een probleem aan het worden. Die verplichte sterilisatie is een goede zaak.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 12:51   #108
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die groene inquisiteurs beginnen steeds meer mensen op de heupen te werken. Ze zijn allesbehalve consequent. Ja een kat grijpt wel eens een huismuis, een spitsmuis, een vogel, een mol enz. Maar hebben de groenen al eens geverifieerd welke enorme schade de door hun toedoen officieel beschermde vossen veroorzaken? Idem voor wat de (eveneens “beschermde”) eksters betreft! Bovendien in de natuur grijpt elke predator prooien van de meest uiteenlopende soorten. Bijvoorbeeld de slechtvalk. Deze schitterende en ooit bijna uitgeroeide soort beleeft overal een succesvolle terugkeer, óók in de steden. Welnu een slechtvalk is een zeer nuttig dier om de pest van verwilderde duiven in veel steden tegen te gaan. Maar vraag een slechtvalk niet om een onderscheid te maken tussen een verwilderde stadsduif en een duif van een duivenmelker. Meer nog, die valk grijpt wat hij in volle vlucht te pakken krijgt. Dat kan net zogoed een beschermde vogelsoort zijn. Idem voor bijvoorbeeld wezels en hermelijnen die konijnen en hazen in de strot grijpen of met eieren gaan lopen.
Kortom, de natuur is nu eenmaal zo en de katten zijn niet de enige “killers”, verre van.
En ze stelen al eens een biefstuk van de buurvrouw.
Ik heb er geen probleem mee dat hun baasjes eindelijk een verantwoordelijk zijn voor hun huisdier. Bij honden is dat al lang zo.
Oud 28 november 2019, 13:12   #109
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
De grote schuldige van de achteruitgang van vogels is volgens mij de mens en zijn gebruik van pesticide.
Absoluut, plus het afbouwen van de ecologische niches voor die vogels (hoewel dat eigenlijk hetzelfde is, pesticides is ook het afpakken van ecologische niches). Omdat we gewoon meer en meer plaats in pakken.

Natuurlijk is het zo dat als je een dierenbestand al op andere manieren zwaar onder druk zet, een reeds bestaande predatorendruk "te groot" kan worden, maar het is er zeker niet de *oorzaak* van.
Oud 28 november 2019, 13:14   #110
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, niet echt. Katten willen van nature buiten kunnen leven. Ge kunt niet echt een kat binnenhouden als ge in een huis woont he. Zet ge een raam open, dat beest springt daar door.
Oud 28 november 2019, 13:15   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt ge echt dat we nog katten nodig hebben op muizen te bestrijden?
We hebben al dat volk ook niet nodig he.
Oud 28 november 2019, 13:20   #112
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, niet echt. Katten willen van nature buiten kunnen leven. Ge kunt niet echt een kat binnenhouden als ge in een huis woont he. Zet ge een raam open, dat beest springt daar door.
Ik wil de kattenliefhebbers niet te eten geven die hun katten binnenhouden hoor.
Oud 28 november 2019, 13:27   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil de kattenliefhebbers niet te eten geven die hun katten binnenhouden hoor.
Kijk ik heb jaren op het 10de verdiep gewoond en toen bleven die ook binnen he. Behalve een schele kat die van het balkon gevallen is en natuurlijk dood was beneden. Met een huis waar ge alle ramen open zet kunt ge dat niet he. En trouwens, dat wilt ge ook niet. Gij wilt ook niet thuis opgesloten zitten he.

Maar katten horen vrij te zijn. Het zijn geen onderdanige beesten zoals honden he. De relatie tussen een kat en zijn "eigenaar" is er eerder een tussen twee gelijkwaardige wezens, eerder dan een meester en een slaaf. Het is juist die onafhankelijkheid die van katten aantrekkelijke huisdieren maakt: ge houdt U er zoveel of zo weinig mee bezig als ge wilt. Ge kunt ze alleen laten als ge op vakantie gaat, gewoon met genoeg kroketten en water in een plek waar ze aan kunnen. Soms verdwijnen ze dagen, soms blijven ze dagen thuis. Ze doen wat ze willen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 november 2019 om 13:28.
Oud 28 november 2019, 13:29   #114
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
het is geen keuze hé
als je de grote invloedrijke posten niet aan pakt, dan gebeurt er niks.
want dat is wat katten binnen houden gaat veranderen. 0,001% van niks.

niemand wil 100 jaar terug. maar de industrie moet wel naar cradle to cradle en de consument moet consuminderen.

en mijn kat blijft vrij buiten lopen, want die heeft niks of 0,0000001% te maken met het vogelbestand.

ttz mijn virtuele kat hé, ik heb uit ecologische overtuiging uiteraard geen huisdieren.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 november 2019 om 13:30.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 13:31   #115
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en de consument moet consuminderen.
Nee, we moeten gewoon voldoende andere consumenten afmaken, zodat wij meer kunnen consumeren.
Oud 28 november 2019, 13:43   #116
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, we moeten gewoon voldoende andere consumenten afmaken, zodat wij meer kunnen consumeren.
dat is ook een legitieme vorm van consuminderen hé.

wsl zelfs de efficiëntste vorm.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 november 2019 om 13:43.
Oud 28 november 2019, 13:45   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
wat denk je van automatische stemhokjes bij de volgende verkiezingen?

als ge Groen, Rood, PVDA of Tsjeef stemt, automatisch de verhakselaar in.
Oud 28 november 2019, 14:04   #118
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk ik heb jaren op het 10de verdiep gewoond en toen bleven die ook binnen he. Behalve een schele kat die van het balkon gevallen is en natuurlijk dood was beneden. Met een huis waar ge alle ramen open zet kunt ge dat niet he. En trouwens, dat wilt ge ook niet. Gij wilt ook niet thuis opgesloten zitten he.

Maar katten horen vrij te zijn. Het zijn geen onderdanige beesten zoals honden he. De relatie tussen een kat en zijn "eigenaar" is er eerder een tussen twee gelijkwaardige wezens, eerder dan een meester en een slaaf. Het is juist die onafhankelijkheid die van katten aantrekkelijke huisdieren maakt: ge houdt U er zoveel of zo weinig mee bezig als ge wilt. Ge kunt ze alleen laten als ge op vakantie gaat, gewoon met genoeg kroketten en water in een plek waar ze aan kunnen. Soms verdwijnen ze dagen, soms blijven ze dagen thuis. Ze doen wat ze willen.
Daarom dat ik geen liefhebber ben van katten.
Ik hou niet van dieren waar heel de buurt last van heeft.
Oud 28 november 2019, 14:21   #119
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hou niet van buren waar mijn katten last van hebben

Maar een van mijn katten is geliefd door de ganse buurt. Meestal weten de mensen niet eens dat het onze kat is. Mijn "buur" is een dagziekenhuis voor psychiatrisch gestoorde kinderen, en velen denken dat het "de kat van het ziekenhuis" is, omdat ze daar veel met de kinderen bezig is. Mijn overbuur dacht dat het een zwerfkat was, en gaf haar geregeld wat eten. Soms blijft ze wel eens een nachtje bij hem. En over 't laatst heb ik mijn buurvrouw betrapt met onze kat in haar huis waar ze die een "pateeke" aan gaf. En helemaal op 't einde van de straat woont een oud vrouwtje in een vervallen kot met honderden duiven in haar dak. Daar gaat mijn kat ook eens festijnen. Ik vermoed dat de duiven er voor iets tussen zitten

Dan heb ik een Persaanse, die hooguit 2 meter ver in de tuin durft te gaan, behalve in volle zomer, dan gaat ze in gans de tuin. Dat is een "huiskat". En mijn derde kat, een half Persaanse (dochter van de Persaanse omdat we niet snel genoeg gesteriliseerd hadden...), daar ken ik de wandel niet van. Soms blijft die dagen thuis, soms is die op wandel, maar niet bij de buren.
Oud 28 november 2019, 14:24   #120
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zie gewoonlijk de katten liever dan de rest van de buren.

de honden ook trouwens, ik ben daar niet racistisch in.

Laatst gewijzigd door Anna List : 28 november 2019 om 14:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be