Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2020, 20:04   #101
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zelfs een niet blinde fusie is hier niet aan de orde.
"Da gade gij nie bepalen hé miesterke"
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 20:18   #102
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Niet enkel politiek. Hollanders hebben nu eenmaal een grotere muil dan wij Vlamingen. Trouwens, dan zijn wij weer een duidelijke minderheidsgroep.
Ongetwijfeld zul jij het niet graag lezen of horen, maar de integratie tussen Nederland en Vlaanderen is reeds een eind gevorderd hoor. Nederlandse ondernemingen spelen bij ons een niet te onderschatten rol. En een groeiende massa Vlamingen doet online bestellingen bij Bol.com en bij Coolblue. Twee Nederlandse internet-ondernemingen. Ja Hollanders hebben inderdaad een grotere muil dan de meeste Vlamingen. Maar ze zeggen je dan ook zonder schroom waar het op staat, zonder te omfloersen en zonder achterbaksheid. Ik heb het hier op dit forum als eens vermeld: mijn buurman (veel minder politiek geëngageerd dan ik het ben) is een gepassioneerde paardenliefhebber en verkoopt elk jaar enkele jaarlingen aan particulieren, zowel in Vlaanderen als in Nederland. Welnu, zijn conclusie is dat hij liever zaken doet in Nederland dan hier. De reden? "Voor een Nederlander is een woord een woord, je kunt op hen betrouwen..." Woorden van mijn buurman.
Oud 6 januari 2020, 20:20   #103
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Er zijn maar een paar miljoen Hollanders.

Bij een hereniging zouden er meer Brabantenaren zijn dan Hollanders.
Oók een waarheid!
Oud 6 januari 2020, 20:20   #104
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik onze opperlimburger (Pajoske) hoor, zijn het nochtans dikke vriendjes met de Nederlandse Limburgers.
Voorts heet het voormalige Land van Loon Limburg omdat Willem I's bestuur de naam Limburg niet wou verloren doen gaan. Het is dus dankzij Nederland dat Belgisch Limburg Limburg heet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 januari 2020 om 20:24.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 20:26   #105
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jamaar, dat zijn verrekte duivels he!

In lang vervlogen tijden waarschuwde de katholieke geestelijkheid in Vlaanderen voor "den duivel uit het Noorden" wanneer er over Nederland gesproken werd. Een typische vertegenwoordiger van dat kwalijk vooroordeel was Guido Gezelle. Een schitterende dichter, maar een doodsbange priester...
Oud 6 januari 2020, 20:28   #106
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij overtuigde Belgicisten begrijp ik de Hollanderhaat nog een beetje (althans in hun logica). Er is immers niets dat België verbindt/gemeen heeft behalve het feit dat ze anti-Holland zijn. De Belgische identiteit is niet meer of niet minder dan: wij willen geen Nederland zijn.

Dat is vergelijkbaar met Pakistan. De enige nationale eenheid die men daar heeft, is hun haat voor India. Een afzonderlijke Pakistaanse identiteit bestaat niet, die bestaat enkel maar door hun haat voor India.

Wat ik echter niet begrijp is waarom sommige Vlaams-nationalisten die afkeer ook hebben. Besmet door het Belgicisme vermoed ik.
De spijker op de kop!
Oud 6 januari 2020, 20:30   #107
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De spijker op de kop!
Het is zelfs ietwat een taboe om in Nederland geïnteresseerd te zijn bij sommigen. Heeft een politieke reden.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 20:38   #108
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Voor mij geen fusie met nederland. als we van het waalse juk verlost zijn gaan we toch geen ander juk op onze nek nemen zijn. nederlanders zijn dermate dominant dat ze ons hun model gaan opdringen. Neen laat vlaanderen maar lekker zelf onafhankelijk zijn...we zijn economisch sterk genoeg om alleen door het leven te gaan. Samenwerking met onze buurlanden?? jazeker, waarom niet....wij kopen bij hun, zij kopen bij ons, andere samenwerkingen ?? jazeker, politie brandweer, defensie....samenwerkingen zijn kostenbesparend en kunnen de kwailiteit naar een hoger niveau tillen door uitwisselingen van kennis, ervaring.........maar nederlander worden, neen, bedankt...
Als je de moeite zou doen om deze draad nog eens te overlopen zou je zien dat ik, als overtuigde aanhanger van het samengaan van Nederland en Vlaanderen, hier een pleidooi heb gehouden om dat samengaan niet door te voeren in een "fusie" maar wel in een zorgvuldig doordachte "confederatie". Uitgerekend om bange Vlamingen zoals jij, met koudwatervrees voor dat samengaan, aan te tonen dat wij nog steeds grotendeels ons potje zelf kunnen koken maar niettemin in een staatsverband met Nederland kunnen vertoeven. Dat is met een confederatie perfect mogelijk.
Oud 6 januari 2020, 20:58   #109
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U had een Albert periode?
De Waalse was toen ik 20 was, de Nederlandse toen ik in de veertig was. Nee dus, zo laag ben ik nooit gevallen. Heb ook alleen maar wettige kinderen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:31   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In lang vervlogen tijden waarschuwde de katholieke geestelijkheid in Vlaanderen voor "den duivel uit het Noorden" wanneer er over Nederland gesproken werd. Een typische vertegenwoordiger van dat kwalijk vooroordeel was Guido Gezelle. Een schitterende dichter, maar een doodsbange priester...
Altijd vreemd gevonden dat GG ogenschijnlijk niet wist dat een groot deel van Nederland door en door katholiek was...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:36   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Waarom zouden we daar bij aansluiten? Zijn we als Vlamingen niet zelfstandig genoeg?
Er kunnen allerlei redenen aangehaald worden. Van economische over taalkundige tot historische.
Oud 6 januari 2020, 21:38   #112
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld zul jij het niet graag lezen of horen, maar de integratie tussen Nederland en Vlaanderen is reeds een eind gevorderd hoor. Nederlandse ondernemingen spelen bij ons een niet te onderschatten rol. En een groeiende massa Vlamingen doet online bestellingen bij Bol.com en bij Coolblue. Twee Nederlandse internet-ondernemingen. Ja Hollanders hebben inderdaad een grotere muil dan de meeste Vlamingen. Maar ze zeggen je dan ook zonder schroom waar het op staat, zonder te omfloersen en zonder achterbaksheid. Ik heb het hier op dit forum als eens vermeld: mijn buurman (veel minder politiek geëngageerd dan ik het ben) is een gepassioneerde paardenliefhebber en verkoopt elk jaar enkele jaarlingen aan particulieren, zowel in Vlaanderen als in Nederland. Welnu, zijn conclusie is dat hij liever zaken doet in Nederland dan hier. De reden? "Voor een Nederlander is een woord een woord, je kunt op hen betrouwen..." Woorden van mijn buurman.
Tiens, hier in de grensstreek is het eerder "Als ge met een Nederlander werkt moet ge dubbel op uw hoede zijn, nooit op zijn woord vertrouwen en alles op papier zetten." Ik heb enkel jaren geleden o.a.om die reden een Nederlands koppel als huurder geweigerd. Gelukkig maar, zoals ik achteraf via via vernam. Ze hadden ons leugens verteld. En wij hadden naar ons huurgeld kunnen fluiten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:38   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Voor mij geen fusie met nederland. als we van het waalse juk verlost zijn gaan we toch geen ander juk op onze nek nemen zijn. nederlanders zijn dermate dominant dat ze ons hun model gaan opdringen. Neen laat vlaanderen maar lekker zelf onafhankelijk zijn...we zijn economisch sterk genoeg om alleen door het leven te gaan. Samenwerking met onze buurlanden?? jazeker, waarom niet....wij kopen bij hun, zij kopen bij ons, andere samenwerkingen ?? jazeker, politie brandweer, defensie....samenwerkingen zijn kostenbesparend en kunnen de kwailiteit naar een hoger niveau tillen door uitwisselingen van kennis, ervaring.........maar nederlander worden, neen, bedankt...
Daar we een loot zijn aan de Nederlandse stam, zijn we historisch Nederlanders, ongeacht of we nu wel of niet deel uitmaken van het huidige Nederland.
Oud 6 januari 2020, 21:39   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tiens, hier in de grensstreek is het eerder "Als ge met een Nederlander werkt moet ge dubbel op uw hoede zijn, nooit op zijn woord vertrouwen en alles op papier zetten." Ik heb enkel jaren geleden o.a.om die reden een Nederlands koppel als huurder geweigerd. Gelukkig maar, zoals ik achteraf via via vernam. Ze hadden ons leugens verteld. En wij hadden naar ons huurgeld kunnen fluiten.
Kijk eens aan, die grote liefde voor een eengemaakt Limburg schijnt plotseling verdwenen te zijn. Die "andere" Limburgers zijn blijkbaar niet te vertrouwen...
Oud 6 januari 2020, 21:41   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
jonge, hier eten wij frieten maar in Holland is dat patat. Patat dat is rouw. Als gij rouwe patatten wil eten, ga je gang maar ik wil mijn frieten lekker krokant gebakken hebben hoor en niet met zo een kwak zoete mayonaise of pindasaus er op.

Die Hollanders vragen dan gewoonlijk, als ze hier in België ergens frieten gaan eten daar nog een Coca-Cola light bij. Welk kieke drinkt er nu een Coca Cola light bij een vettige friet?
Heel veel Vlamingen. Anders zou het niet aangeboden worden in de doorsnee Belgische frituur.
Oud 6 januari 2020, 21:42   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik onze opperlimburger (Pajoske) hoor, zijn het nochtans dikke vriendjes met de Nederlandse Limburgers.
De liefde is ondertussen verdwenen. Die "aan de overkant" zijn niet te betrouwen. Aldus pajoske.
Oud 6 januari 2020, 21:45   #117
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
En het land van Altena hoorde tot 1790 tot het Graafschap Holland, ook protestants, maar Brabants-pratend.
Mijn overgrootvader van mijn vaders kant komt uit het land van Heusen en Altena. Mooi gebied daar om eens te gaan wandelen en de dorpjes te bekijken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:48   #118
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aenigma Bekijk bericht
dan toch liever met een hollandse dan een waalse hoor ^^
Mijn grootmoeder was een Hollandse.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:48   #119
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Voorts heet het voormalige Land van Loon Limburg omdat Willem I's bestuur de naam Limburg niet wou verloren doen gaan. Het is dus dankzij Nederland dat Belgisch Limburg Limburg heet.
Willem wilde graag de titel hertog van Limburg dragen. Inderdaad heeft maar een heel klein stukje Bel. Limburg historisch iets met het hertogdom Limburg te maken. Ned- Limburg had historisch of bestuurlijk vlak ook weinig met Bel-Limburg te maken.
Wat betreft de bevolking is dat natuurlijk iets anders. De Maas een bevaarbare waterloop, handelsweg, was de natuurlijk band tussen de bevolking aan beide zijden. Vandaar dat wij aan beide zijden gemeenschappelijke voorouders, en een gemeenschappelijke taal en cultuur hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 21:50   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Willem wilde graag de titel hertog van Limburg dragen. Inderdaad heeft maar een heel klein stukje Bel. Limburg historisch iets met het hertogdom Limburg te maken. Ned- Limburg had historisch of bestuurlijk vlak ook weinig met Bel-Limburg te maken.
Wat betreft de bevolking is dat natuurlijk iets anders. De Maas een bevaarbare waterloop, handelsweg, was de natuurlijk band tussen de bevolking aan beide zijden. Vandaar dat wij aan beide zijden gemeenschappelijke voorouders, en een gemeenschappelijke taal en cultuur hebben.
Maar toch... die aan de overkant zijn niet te vertrouwen. Aldus uw eigen woorden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be