Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2021, 12:18   #101
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Jullie zijn de objektieve bondgenoten van Olivier Maingain van het FDF die stelt: "Liever een onafhankelijk Vlaanderen, dat niets meer te zeggen heeft in Brussel, dan het konfederalisme waarbij België een lege doos is, maar waarbij Vlaanderen nog steeds mee Brussel bestuurt."

Zeer verstandig van die man vanuit zijn standpunt bekeken, en jullie zitten dus net op dezelfde lijn...!

Ik verkies daarentegen het omgekeerde: Liever een konfederaal België waarin België verworden is tot een lege doos, maar waarin de Vlaamse gemeenschap er nog steeds haar gemeenschapsbevoegheden kan uitoefenen en er zo de belangen van de Nederlandstaligen kan vrijwaren, dan een onafhankelijk Vlaanderen, met daarvoor als te betalen prijs, het erkennen van Brussel als volwaardig derde gewest waarin dan de officiële tweetaligheid leukweg kan worden afgeschaft bij meerderheid van stemmen.

Het Leitmotiv voor elke staatshervorming dient voor elke Nederlandstalige te zijn; komt dat ten goede aan de Nederlandstaligheid of niet.
Betekent die staatshervorming een bonus of een malus voor de Nederlandstaligheid ?
Een onafhankelijk Vlaanderen is dat momenteel dus duidelijk geen bonus voor de Nederlandstaligheid. Eerst moet immers Brussel hernederlandst worden.

Jullie, onafhankelijkheidsfetishisten, zijn allemaal defaitisten. Waarvoor men moet gaan is de Taalreconquista van Brussel.
En dat is mogelijk:
zie mijn onderschrift. In de plaats van met racistische praat de vreemdelingen in de armen van de Francophonie te drijven moet we ze omarmen en er Nederlandstaligen van maken, en zo voorkomen dat ze onze kulturele tegenstander, de Francité komen versterken. De vreemdelingen als sociologisch wapen tegen de verfransing. Het omgekeerde dus wat de Franstaligen doen, die lokken de vreemdelingen om verder de Nederlandstaligen te minoriseren. Jawel, de strijd om de vreemdelingen....!

De Taalreconquistra is vooral mogelijk door een massale investering in het NL -onderwijs.
Nu is de verhouding in het aangeboden onderwijs te Brussel: 22% NL en 78 % F.
De uitdaging die moet aangegaan worden is van het Franstalig onderwijs doodnuchter volledig over te nemen van die verhouding 100% NL versus 0% F te maken.

Afgaande op die onderwijscijfers is Brussel wel een stad met 200.000 Nederlandstaligen, dat is dus het dubbele van Leuven. En die willen jullie uitleveren aan het FDF ?

Fooi !
Volledig mee akkoord.

Mensen die Brussel willen opgeven horen op het schavot.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 12:24   #102
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hebben de Vlamingen in Brussel (voor zover er daar nog wonen) nu dan wel nog iets te zeggen ???
Zeker, in het Brusselse parlement zijn de Nederlandstaligen in feite oververtegenwoordigd. En de Brusselse regering is bijna-paritair samengesteld.
En dat zou natuurlijk niet waar zijn als Brussel een volwaardig derde gewest wordt, waarin het principe van 1 man -1 stem geldt.
Omgekeerd dan aan het federale niveau, is Vlaamse machtsdeelname te Brussel verankerd.
Maar bovenal kan de Vlaamse gemeenschap te Brussel haar gemeenschapsbevoegdheden uitoefenen, met als allerbelagrijkste het onderwijs. Want uitgerekend dat moet de motor worden van de hernederlandsingsmachine.
Net zoals vroeger het franstalig onderwijs de moter was van de verfransingsmachine.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 12:25   #103
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Volledig mee akkoord.

2
Oud 11 februari 2021, 12:35   #104
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker, in het Brusselse parlement zijn de Nederlandstaligen in feite oververtegenwoordigd. En de Brusselse regering is bijna-paritair samengesteld.
En dat zou natuurlijk niet waar zijn als Brussel een volwaardig derde gewest wordt, waarin het principe van 1 man -1 stem geldt.
Omgekeerd dan aan het federale niveau, is Vlaamse machtsdeelname te Brussel verankerd.
Maar bovenal kan de Vlaamse gemeenschap te Brussel haar gemeenschapsbevoegdheden uitoefenen, met als allerbelagrijkste het onderwijs. Want uitgerekend dat moet de motor worden van de hernederlandsingsmachine.
Net zoals vroeger het franstalig onderwijs de moter was van de verfransingsmachine.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 12:45   #105
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat is dan ook het geniale van het "Iers model"

Eerst Brussel voorlopig loslaten ,om zo vlug mogelijk Vlaanderen onafhankelijk te krijgen .

Nadien komen de Brusselaars wegens financiële noodzaak zelf smeken om bij het onafhankelijke Vlaanderen te mogen aansluiten.

Dat zal kunnen maar op onze voorwaarden ;Brussel wordt terug een Nederlandstalige stad met uitdovende faciliteiten voor de aanwezige Franstaligen.
Dat is pokerspel van de allerhoogste plank waaraan ik weiger van mee te doen.
Men geeft iets weg en voor hetzelfde geld blijft ge daar staan met lege handen.
Vergeet trouwens niet dat voor de Franstalige Brusselaar zijn identifikatie met de Francophonie belangrijker is dan zijn portemonnee.

Trouwens onafhankelijkheid om de onafhankelijkheid ?
Wat heb ik gezegd dat het Leitmotiv voor elke staatshervorming hoort te zijn ?

Er is trouwens - maar dan op ander vlak - een ernstige tegenindikatie voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Het gevaar is immers niet denkbeeldig dat Wallonië met Brussel dan aansluiten bij Frankrijk.
De zoveelste dominosteen van de historische Nederlanden valt dan in de Franse schoot. En daarna ben ik aan de beurt die op enkele kilometers van de Franse grens zal wonen.
Neen, neen, we moeten Wallonië bewaren als geografische buffer voor Dietsland. Anders hebben de legers die de Nederlanden verdedigden eeuwenlang voor niets gevochten.
De Walen zouden wel hun eigen boontjes moeten doppen, maar dat is weer een ander thema.
Ik sta daarom voor een konfederaal model dat niet België konfederaliseert, maar de ganse Nederlanden (Benelux), en waarin ik dan 4 komponenten of deelstsaten zie; 1° Dietsland, het Nederlandstalige deel, 2° het Franstalige gedeelte, 3° het Duitstalige gedeelte en tenslotte eventueel 4° Friesland.
Op die manier verenig ik bovendien het Groot-Nederlandisme met het Heel-Nederlandisme, maar dat is jullie waarschijnlijk een rotzorg...
Oud 11 februari 2021, 12:54   #106
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is pokerspel van de allerhoogste plank waaraan ik weiger van mee te doen.
Men geeft iets weg en voor hetzelfde geld blijft ge daar staan met lege handen.
Vergeet trouwens niet dat voor de Franstalige Brusselaar zijn identifikatie met de Francophonie belangrijker is dan zijn portemonnee.

Trouwens onafhankelijkheid om de onafhankelijkheid ?
Wat heb ik gezegd dat het Leitmotiv voor elke staatshervorming hoort te zijn ?

Er is trouwens - maar dan op ander vlak - een ernstige tegenindikatie voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Het gevaar is immers niet denkbeeldig dat Wallonië met Brussel dan aansluiten bij Frankrijk.
De zoveelste dominosteen van de historische Nederlanden valt dan in de Franse schoot. En daarna ben ik aan de beurt die op enkele kilometers van de Franse grens zal wonen.
Neen, neen, we moeten Wallonië bewaren als geografische buffer voor Dietsland. Anders hebben de legers die de Nederlanden verdedigden eeuwenlang voor niets gevochten.
De Walen zouden wel hun eigen boontjes moeten doppen, maar dat is weer een ander thema.
Ik sta daarom voor een konfederaal model dat niet België konfederaliseert, maar de ganse Nederlanden (Benelux), en waarin ik dan 4 komponenten of deelstsaten zie; 1° Dietsland, het Nederlandstalige deel, 2° het Franstalige gedeelte, 3° het Duitstalige gedeelte en tenslotte eventueel 4° Friesland.
Op die manier verenig ik bovendien het Groot-Nederlandisme met het Heel-Nederlandisme, maar dat is jullie waarschijnlijk een rotzorg...
Wie niet waagt niet wint en het leven is voor de durvers .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 12:56   #107
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Gij moogt dan wel lachen maar de huidige situatie is om te huilen.
De vraag naar NL-onderwijs te Brussel is zeer intens, maar wegens de centen weigert men van eraan tegemoet te komen.
Vele kindjes waarvan de ouders kiezen voor het NL-onderwijs worden wegens plaatsgebrek weggestuurd naar de F-school.
We missen een historisch momentum. Nu zou het verfransingsproces kunnen omgedraaid worden, en op een demokratische manier dan nog wel, maar men vertikt het!
Oud 11 februari 2021, 12:57   #108
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gij moogt dan wel lachen maar de huidige situatie is om te huilen.
De vraag naar NL-onderwijs te Brussel is zeer intens, maar wegens de centen weigert men van eraan tegemoet te komen.
Vele kindjes waarvan de ouders kiezen voor het NL-onderwijs worden wegens plaatsgebrek weggestuurd naar de F-school.
We missen een historisch momentum. Nu zou het verfransingsproces kunnen omgedraaid worden, en op een demokratische manier dan nog wel, maar men vertikt het!
De Vlaamse bekrompen dorpsmentaliteit die we dienen te overbruggen is dit. Niks tegen het dorpse leven verder, ik woon nu zelfs in een dorp. Men dient gewoon te beseffen dat er ook een wereld daarbuiten bestaat. Het is een deelverzameling van.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 februari 2021 om 12:59.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 12:58   #109
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wie niet waagt niet wint en het leven is voor de durvers .
Neen, ge zet uzelf al van bij de start in een verliespositie. Dat zijn geen durvers maar dommen.
Ge gaat trrouwens niet in op mijn tegenargumentatie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 12:59.
Oud 11 februari 2021, 13:03   #110
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Volledig mee akkoord.
Maar, ze moeten ze wel een eerlijk proces krijgen bij dat landverraad, en ze moeten de gelegenheid hebben om hun dwaling in te zien en tot inkeer te komen, waarbij ze gedegen en volledig geînformeerd worden.
Meer kunnen we helaas niet doen voor hen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 13:04.
Oud 11 februari 2021, 14:00   #111
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik koppel één voorwaarde aan het afstoten van Brussel: de volledige splitsing van België.
De Wever stuurt op een confederaal België aan. Dat zal Vlaanderen niet van de parasieten af helpen die Vlaanderen al decennialang leeg zuigen.
Wel ja, zoals ik stelde zit ge dus op dezelfde lijn dan het FDF, en ge zoudt zonder problemen met dat standpunt een overeenkomst kunnen sluiten met die partij. Want ge trekt volledig hun kaart. (Als ge in Brussel woonde zoudt ge er zelfs kunnen voor stemmen.)

Zet u dat dan niet aan het denken...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 14:01.
Oud 11 februari 2021, 14:05   #112
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar, ze moeten ze wel een eerlijk proces krijgen bij dat landverraad, en ze moeten de gelegenheid hebben om hun dwaling in te zien en tot inkeer te komen, waarbij ze gedegen en volledig geînformeerd worden.
Meer kunnen we helaas niet doen voor hen.
Uiteraard. We leven in een rechtstaat.
Oud 11 februari 2021, 15:03   #113
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geacht Wit Hoedje

In heel wat scholen binnen het Nederlandstalig taalgebied was het vroeger ook tijdens de speeltijd verboden om Nederlands te spreken. Wie betrapt werd, werd gestraft. Die straf werd thuis nog eens overgedaan.

Met Vlaamse groet
In heel wat scholen binnen het Nederlandstalig taalgebied was het vroeger ook tijdens de speeltijd verboden om LiMBURGS te spreken.

Gij kunt dus met uwe Vlaamse zever de pot op.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 15:49   #114
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In heel wat scholen binnen het Nederlandstalig taalgebied was het vroeger ook tijdens de speeltijd verboden om LiMBURGS te spreken.

Gij kunt dus met uwe Vlaamse zever de pot op.
Limburgs is een Nederlands dialect,dus ook Nederlands Wie zou dat ooit verboden hebben in een Vlaamse school?

In de Franstalige scholen die er toenertijd ook nog waren in Vlaanderen ,
daar zal dat wel verboden geweest zijn
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:20   #115
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Willen we Brussel nog? Het is een vuile, gevaarlijke stad waar (bijna) uitsluitend buitenlanders wonen.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:20   #116
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Limburgs is een Nederlands dialect,dus ook Nederlands Wie zou dat ooit verboden hebben in een Vlaamse school?

Gij zijt duidelijk van en andere generatie dan de Pa.
Ook ik heb het dialektkaartje nog gekend op de speelplaats, waar dat werd doorgegeven als een zwarte piet als men dialekthoorde spreken, en diegene die dat dat op het einde van de speeltijd had was de pineut die slechte punten kreeg....
Oud 11 februari 2021, 16:23   #117
N-VA
Parlementsvoorzitter

N-VA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij zijt duidelijk van en andere generatie dan de Pa.
Ook ik heb het dialektkaartje nog gekend op de speelplaats, waar dat werd doorgegeven als een zwarte piet als men dialekthoorde spreken, en diegene die dat dat op het einde van de speeltijd had was de pineut die slechte punten kreeg....
Dat was niet alleen in Limburg, bij ons was het ook niet de bedoeling dat er dialect gesproken werd.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2021, 16:27   #118
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Dat was niet alleen in Limburg, bij ons was het ook niet de bedoeling dat er dialect gesproken werd.
Pajoske is van mening dat Limburgs geen Nederlands dialect is, maar een eigen taal.

Op de vraag welk Limburgs dan (er is immers geen eengemaakt Limburgs met een eigen woordenschat, grammatica,...) krijgen we nooit antwoord. Gaat het over Limburgs van de regio Genk? Of dat van Sint-Truiden? Dat van Maaseik? Geen idee.
Oud 11 februari 2021, 16:30   #119
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Willen we Brussel nog? Het is een vuile, gevaarlijke stad waar (bijna) uitsluitend buitenlanders wonen.
Dat is uw persoonlijke mening. Tja, niemand verplicht u van er te gaan wonen hé...

In de geschiedenis van Brussel is dat maar een momentopname; dat zijn wellicht de barensweeën van een samenleving in transitie.

Maar daar gaat het mij totaal niet om. Ook al zou ik er niet willen wonen, dat betekent daarom nog niet dat er aan de Taalreconquista moet worden verzaakt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 16:36.
Oud 11 februari 2021, 16:44   #120
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dialect was verboden in school. zelf mijn licht dialect dat een mengelmoes is van Aalsters, Nieuwerkerks en Meers, mocht absoluut niet. Frans was trouwens ook verboden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be