![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen die Brussel willen opgeven horen op het schavot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat zou natuurlijk niet waar zijn als Brussel een volwaardig derde gewest wordt, waarin het principe van 1 man -1 stem geldt. Omgekeerd dan aan het federale niveau, is Vlaamse machtsdeelname te Brussel verankerd. Maar bovenal kan de Vlaamse gemeenschap te Brussel haar gemeenschapsbevoegdheden uitoefenen, met als allerbelagrijkste het onderwijs. Want uitgerekend dat moet de motor worden van de hernederlandsingsmachine. Net zoals vroeger het franstalig onderwijs de moter was van de verfransingsmachine.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men geeft iets weg en voor hetzelfde geld blijft ge daar staan met lege handen. Vergeet trouwens niet dat voor de Franstalige Brusselaar zijn identifikatie met de Francophonie belangrijker is dan zijn portemonnee. Trouwens onafhankelijkheid om de onafhankelijkheid ? ![]() Wat heb ik gezegd dat het Leitmotiv voor elke staatshervorming hoort te zijn ? Er is trouwens - maar dan op ander vlak - een ernstige tegenindikatie voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Het gevaar is immers niet denkbeeldig dat Wallonië met Brussel dan aansluiten bij Frankrijk. De zoveelste dominosteen van de historische Nederlanden valt dan in de Franse schoot. En daarna ben ik aan de beurt die op enkele kilometers van de Franse grens zal wonen. Neen, neen, we moeten Wallonië bewaren als geografische buffer voor Dietsland. Anders hebben de legers die de Nederlanden verdedigden eeuwenlang voor niets gevochten. De Walen zouden wel hun eigen boontjes moeten doppen, maar dat is weer een ander thema. Ik sta daarom voor een konfederaal model dat niet België konfederaliseert, maar de ganse Nederlanden (Benelux), en waarin ik dan 4 komponenten of deelstsaten zie; 1° Dietsland, het Nederlandstalige deel, 2° het Franstalige gedeelte, 3° het Duitstalige gedeelte en tenslotte eventueel 4° Friesland. Op die manier verenig ik bovendien het Groot-Nederlandisme met het Heel-Nederlandisme, maar dat is jullie waarschijnlijk een rotzorg...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Europees Commissaris
|
![]() Gij moogt dan wel lachen maar de huidige situatie is om te huilen.
De vraag naar NL-onderwijs te Brussel is zeer intens, maar wegens de centen weigert men van eraan tegemoet te komen. Vele kindjes waarvan de ouders kiezen voor het NL-onderwijs worden wegens plaatsgebrek weggestuurd naar de F-school. We missen een historisch momentum. Nu zou het verfransingsproces kunnen omgedraaid worden, en op een demokratische manier dan nog wel, maar men vertikt het! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 11 februari 2021 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge gaat trrouwens niet in op mijn tegenargumentatie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Meer kunnen we helaas niet doen voor hen. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 13:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zet u dat dan niet aan het denken...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Gij kunt dus met uwe Vlaamse zever de pot op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Franstalige scholen die er toenertijd ook nog waren in Vlaanderen , daar zal dat wel verboden geweest zijn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Willen we Brussel nog? Het is een vuile, gevaarlijke stad waar (bijna) uitsluitend buitenlanders wonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook ik heb het dialektkaartje nog gekend op de speelplaats, waar dat werd doorgegeven als een zwarte piet als men dialekthoorde spreken, en diegene die dat dat op het einde van de speeltijd had was de pineut die slechte punten kreeg....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op de vraag welk Limburgs dan (er is immers geen eengemaakt Limburgs met een eigen woordenschat, grammatica,...) krijgen we nooit antwoord. Gaat het over Limburgs van de regio Genk? Of dat van Sint-Truiden? Dat van Maaseik? Geen idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2° In de geschiedenis van Brussel is dat maar een momentopname; dat zijn wellicht de barensweeën van een samenleving in transitie. 3° Maar daar gaat het mij totaal niet om. Ook al zou ik er niet willen wonen, dat betekent daarom nog niet dat er aan de Taalreconquista moet worden verzaakt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 februari 2021 om 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dialect was verboden in school. zelf mijn licht dialect dat een mengelmoes is van Aalsters, Nieuwerkerks en Meers, mocht absoluut niet. Frans was trouwens ook verboden.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |