![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn vaccins nuttig? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
19 | 76,00% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 24,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Europees Commissaris
|
![]() Aha, dan zal het alweer de ethische rationaliteit zijn die daarover beslist. Al vind ik dat je de lat nu wel snel heel hoog legt, want die ethische rationaliteit implementeren vergt volgens mij toch enkele generaties. Je enthousiasme is daarentegen toe te juichen.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 december 2021 om 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, u verwart immers enerzijds het recht op vrijheid dat een rationeel gegeven is en ook binnen een wettelijk kader kan uitgewerkt worden, met anderzijds de invulling van ieder individu dat vorm en inhoud geeft aan die vrijheid. Als iemand dagelijks een hamburger wil eten en daar geen enkele rationale verklaring voor kan geven, behoort dat niettemin toch tot zijn vrijheid en bijgevolg ook zijn zelfbeschikking. Het gaat over zelfbeschikking: recht en meesterschap over het eigen lichaam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als door in zo een bunker gaan te wonen, je een plan hindert waarvan iedereen rationeel gezien beter van zou worden, dan ga je dat recht op die bunker mogen vergeten he. Rechten zijn er niet om idioten toe te laten anderen te hinderen, maar om rationeel gezien hun maximale voordeel kunnen te halen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, natuurlijk niet, want dan zou hamburgers verbieden voor zijn gezondheid normaal zijn. Het is enkel omdat hij plezier kan beleven aan het eten van die hamburger dat er een argument is om die hamburgers niet te verbieden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel, u brengt hier trouwens een element in dat niets ter zake doet: het verbieden van hamburgers, want dat staat los van het zelfbeschikkingsrecht. Niet het subjectief element "pret" wordt gebruikt om iets te verbieden, maar wel het objectieve van schade aan de anderen. Als ik in vrijheid beslis om mijn plezier te vinden in het kapot slaan van andermans auto's, dan zal de overheid hier wel bij optreden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 december 2021 om 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik aanvaard uiteraard alle vormen van plezier beleven, en ga mensen niet zeggen dat ze geen plezier beleven ook al ervaren zij van wel. Waar ik het hier over heb, is dat er een verschil is tussen: ja hamburgers zijn ongezond, maar ik eet ze graag en dat geeft mij plezier versus ik heb in de verste verte geen enkel plezier, voordeel, argument om geen vaccin te nemen, en objectief gezien is dat enkel maar nadelig, maar toch wil ik niet, gewoon omdat dat mijn 'vrijheid' is om dat niet te willen. Het eerste is een kosten baten analyse, het tweede een voetstampend klein kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet, die stap zet ik totaal niet. Integendeel, ik laat u de volkomen vrijheid om vanuit het zelfbeschikkingsrecht zelf niet alleen een subjectief oordeel te vellen over hamburgers, maar ook om zoveel eten zoals u dat wil. Over uw persoonlijke afweging vel ik daarbij zelfs geen oordeel.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 december 2021 om 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet niet dat we hier een collectief voordeel in de balans liggen hebben. Dat is voor mij een nodige voorwaarde voor een vaccinale verplichting: 1) individueel voordeel voor iedereen op sanitair vlak 2) een collectief voordeel zoals groepsimmuniteit Een pretje dat enkel voorkomt uit waanzin (en dus niet uit ervaringen) kan niet opwegen tegen het collectieve voordeel dat daarmee om zeep geholpen zou worden he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ja, de 'berekeningen' van de meeste mensen zijn van dezelfde orde, vergroten hun eigen frustraties tegelijk met hun verlangens en scheppen vermijdbare conflicten. Ik heb daar al meermaals voorbeelden van gegeven, net als van zulke fenomenen op collectieve schaal.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 december 2021 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Immers, in die situatie, als ik dan niet het recht een spuit te weigeren, dan heeft iemand anders geen recht ze te dwingen. Of te mandateren, zoals men zo mooi kan zeggen.
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 7 december 2021 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Goed zo, patrickve!
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Idiotie is daar wanneer de wetenschappelijke methode daar niet is. Let wel, plezierige en onaangename ervaringen zijn wel basis gegevens die nooit idioot zijn an sich. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Europees Commissaris
|
![]() Hangt ervan af, ik ben niet tegen een materieel comfortabel leven voor iedereen, aangevuld met de vreugde van de rationele synergie (of althans de participatie daaraan, want niet iedereen hoeft een theoretisch begrip te hebben ervan), die tegelijk zichzelf garandeert, als via zichzelf dat comfort (door het vermijden van onnodige conflicten) en daarnaast alle mogelijke manifestaties van schoonheid en intellectuele, ambachtelijke... ontplooiing. Op individueel vlak wordt zo ook de waanzin vermeden die leidt tot masochisme etc.