Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Zijn vaccins nuttig?
Ja 19 76,00%
Neen 6 24,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2021, 16:16   #101
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Toch wel. Elke vrijheid moet rationeel te verantwoorden zijn als de uitoefening ervan gevolgen heeft voor anderen.
Aha, dan zal het alweer de ethische rationaliteit zijn die daarover beslist. Al vind ik dat je de lat nu wel snel heel hoog legt, want die ethische rationaliteit implementeren vergt volgens mij toch enkele generaties. Je enthousiasme is daarentegen toe te juichen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 december 2021 om 16:18.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 16:17   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Elke vrijheid moet rationeel te verantwoorden zijn als de uitoefening ervan gevolgen heeft voor anderen.
Neen, u verwart immers enerzijds het recht op vrijheid dat een rationeel gegeven is en ook binnen een wettelijk kader kan uitgewerkt worden, met anderzijds de invulling van ieder individu dat vorm en inhoud geeft aan die vrijheid. Als iemand dagelijks een hamburger wil eten en daar geen enkele rationale verklaring voor kan geven, behoort dat niettemin toch tot zijn vrijheid en bijgevolg ook zijn zelfbeschikking. Het gaat over zelfbeschikking: recht en meesterschap over het eigen lichaam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 16:17   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook "lulkoek" mag. Kijk maar naar de boeken van Von Däniken. Als u zelf meent dat u in een bunker moet wonen om u te beschermen tegen een buitenaardse invasie, dan is dat uw recht. Niet echter als u anderen daartoe dwingt.
Als door in zo een bunker gaan te wonen, je een plan hindert waarvan iedereen rationeel gezien beter van zou worden, dan ga je dat recht op die bunker mogen vergeten he. Rechten zijn er niet om idioten toe te laten anderen te hinderen, maar om rationeel gezien hun maximale voordeel kunnen te halen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 16:18   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als iemand dagelijks een hamburger wil eten en daar geen enkele rationale verklaring voor kan geven, behoort dat niettemin toch tot zijn vrijheid en bijgevolg ook zijn zelfbeschikking.
Nee, natuurlijk niet, want dan zou hamburgers verbieden voor zijn gezondheid normaal zijn. Het is enkel omdat hij plezier kan beleven aan het eten van die hamburger dat er een argument is om die hamburgers niet te verbieden.
Oud 7 december 2021, 16:19   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel. "ik heb er geen voordeel bij op geen enkel vlak, maar toch wil ik een absoluut nadeel ondergaan en hierdoor iedereen hinderen". Nee dus, zoiets telt niet. Dat zijn idiote argumenten waar men bijgevolg geen rekening mee moet houden, en dus ook geen vrijheden voor toekennen.
O jawel, het behoort juist tot de vrijheid van opinie om daar geen afbakening aan te geven. De ratio kan een rol spelen, maar er is daartoe geen enkele dwingend element. Zeker niet binnen de filosofische basis van het zelfbeschikkingsrecht. Je hoeft het zelfs niet te beargumenteren. Laat staan een kwalificatie te geven van die argumenten.
Oud 7 december 2021, 16:21   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, natuurlijk niet, want dan zou hamburgers verbieden voor zijn gezondheid normaal zijn. Het is enkel omdat hij plezier kan beleven aan het eten van die hamburger dat er een argument is om die hamburgers niet te verbieden.
Toch wel, u brengt hier trouwens een element in dat niets ter zake doet: het verbieden van hamburgers, want dat staat los van het zelfbeschikkingsrecht. Niet het subjectief element "pret" wordt gebruikt om iets te verbieden, maar wel het objectieve van schade aan de anderen. Als ik in vrijheid beslis om mijn plezier te vinden in het kapot slaan van andermans auto's, dan zal de overheid hier wel bij optreden.
Oud 7 december 2021, 16:21   #107
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als door in zo een bunker gaan te wonen, je een plan hindert waarvan iedereen rationeel gezien beter van zou worden, dan ga je dat recht op die bunker mogen vergeten he. Rechten zijn er niet om idioten toe te laten anderen te hinderen, maar om rationeel gezien hun maximale voordeel kunnen te halen.
Maar zou jij anders niet diegene zijn die zegt dat zelfs al zijn hun beweegredenen illusoir ze toch binnen hun 'denken' voordeel ervaren? Zoals overigens zeer vaak het geval is bij mensen, dat ze handelen vanuit een illusoire waarnemingshorizon, waarbij hun gedrag dat eruit volgt natuurlijk ook effecten heeft op anderen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 december 2021 om 16:21.
Oud 7 december 2021, 16:22   #108
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Aha, dan zal het alweer de ethische rationaliteit zijn die daarover beslist.
Nee, jij gaat een stapje verder en jij gaat mij vertellen dat ik EIGENLIJK die hamburger niet lekker vind, maar dat enkel maar zo lijk te ervaren omdat ik niet aristocratisch genoeg ben opgevoed.

Ik aanvaard uiteraard alle vormen van plezier beleven, en ga mensen niet zeggen dat ze geen plezier beleven ook al ervaren zij van wel.

Waar ik het hier over heb, is dat er een verschil is tussen:

ja hamburgers zijn ongezond, maar ik eet ze graag en dat geeft mij plezier

versus

ik heb in de verste verte geen enkel plezier, voordeel, argument om geen vaccin te nemen, en objectief gezien is dat enkel maar nadelig, maar toch wil ik niet, gewoon omdat dat mijn 'vrijheid' is om dat niet te willen.

Het eerste is een kosten baten analyse, het tweede een voetstampend klein kind.
Oud 7 december 2021, 16:22   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals: u brengt eens te meer een subjectief element in de discussie. Wat u als "idiotie" ziet, kan een ander heel anders invullen.
Oud 7 december 2021, 16:24   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, jij gaat een stapje verder en jij gaat mij vertellen dat ik EIGENLIJK die hamburger niet lekker vind, maar dat enkel maar zo lijk te ervaren omdat ik niet aristocratisch genoeg ben opgevoed.
Helemaal niet, die stap zet ik totaal niet. Integendeel, ik laat u de volkomen vrijheid om vanuit het zelfbeschikkingsrecht zelf niet alleen een subjectief oordeel te vellen over hamburgers, maar ook om zoveel eten zoals u dat wil. Over uw persoonlijke afweging vel ik daarbij zelfs geen oordeel.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 7 december 2021 om 16:24.
Oud 7 december 2021, 16:25   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zou jij anders niet diegene zijn die zegt dat zelfs al zijn hun beweegredenen illusoir ze toch binnen hun 'denken' voordeel ervaren?
Als dat denken irrationeel is op een manier die gewoon belachelijk wordt, niet.

Vergeet niet dat we hier een collectief voordeel in de balans liggen hebben. Dat is voor mij een nodige voorwaarde voor een vaccinale verplichting:

1) individueel voordeel voor iedereen op sanitair vlak
2) een collectief voordeel zoals groepsimmuniteit

Een pretje dat enkel voorkomt uit waanzin (en dus niet uit ervaringen) kan niet opwegen tegen het collectieve voordeel dat daarmee om zeep geholpen zou worden he.
Oud 7 december 2021, 16:25   #112
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik aanvaard uiteraard alle vormen van plezier beleven, en ga mensen niet zeggen dat ze geen plezier beleven ook al ervaren zij van wel.

versus

ik heb in de verste verte geen enkel plezier, voordeel, argument om geen vaccin te nemen, en objectief gezien is dat enkel maar nadelig, maar toch wil ik niet, gewoon omdat dat mijn 'vrijheid' is om dat niet te willen.

Natuurlijk niet want als het psychische systeem dat gedrag stelt dat jij idioot vindt er zelf geen voordeel in zou zien, zou het dat niet doen. En dat kan ook zonder dat dat systeem 'achteraf' van gedacht verandert.

En ja, de 'berekeningen' van de meeste mensen zijn van dezelfde orde, vergroten hun eigen frustraties tegelijk met hun verlangens en scheppen vermijdbare conflicten. Ik heb daar al meermaals voorbeelden van gegeven, net als van zulke fenomenen op collectieve schaal.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 7 december 2021 om 16:26.
Oud 7 december 2021, 16:25   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, die stap zet ik totaal niet. Integendeel, ik laat u de volkomen vrijheid om vanuit het zelfbeschikkingsrecht zelf niet alleen een subjectief oordeel te vellen over hamburgers, maar ook om zoveel eten zoals u dat wil. Over uw persoonlijke afweging vel ik daarbij zelfs geen oordeel.
Jij niet maar Der Wanderer wel.
Oud 7 december 2021, 16:26   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet want als het psychische systeem dat gedrag stelt dat jij idioot vindt er zelf geen voordeel in zou zien, zou het dat niet doen. En dat kan ook zonder dat dat systeem 'achteraf' van gedacht verandert.
Zoals ik stelde, die systemen moeten geexecuteerd worden
Oud 7 december 2021, 16:27   #115
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

versus

Als ik iets niet doe, en dat "niets doen" hindert niemand, dan dient er zelfs geen kosten/baten analyse gemaakt te worden.
Immers, in die situatie, als ik dan niet het recht een spuit te weigeren, dan heeft iemand anders geen recht ze te dwingen. Of te mandateren, zoals men zo mooi kan zeggen.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 7 december 2021 om 16:42.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 16:27   #116
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een pretje dat enkel voorkomt uit waanzin (en dus niet uit ervaringen) kan niet opwegen tegen het collectieve voordeel dat daarmee om zeep geholpen zou worden he.
Daarom pleit ik ook voor ethische rationaliteit natuurlijk.

Goed zo, patrickve!
Oud 7 december 2021, 16:28   #117
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals: u brengt eens te meer een subjectief element in de discussie. Wat u als "idiotie" ziet, kan een ander heel anders invullen.
Idiotie is alles wat niet wetenschappelijk en rationeel kan beargumenteerd worden, he, maar toch een stelling wil verdedigen.

Idiotie is daar wanneer de wetenschappelijke methode daar niet is.

Let wel, plezierige en onaangename ervaringen zijn wel basis gegevens die nooit idioot zijn an sich.
Oud 7 december 2021, 16:28   #118
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals ik stelde, die systemen moeten geexecuteerd worden
Ik zou jou niet executeren omdat je de ethische rationaliteit nog niet aanvaardt hoor. Tenzij jij daar in Grenoble rare dingen doet met nucleaire installaties.
Oud 7 december 2021, 16:29   #119
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom pleit ik ook voor ethische rationaliteit natuurlijk.
Behalve dat jij primaire plezier ervaringen niet aanvaardt als uitgangspunt.
Oud 7 december 2021, 16:34   #120
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Behalve dat jij primaire plezier ervaringen niet aanvaardt als uitgangspunt.
Hangt ervan af, ik ben niet tegen een materieel comfortabel leven voor iedereen, aangevuld met de vreugde van de rationele synergie (of althans de participatie daaraan, want niet iedereen hoeft een theoretisch begrip te hebben ervan), die tegelijk zichzelf garandeert, als via zichzelf dat comfort (door het vermijden van onnodige conflicten) en daarnaast alle mogelijke manifestaties van schoonheid en intellectuele, ambachtelijke... ontplooiing. Op individueel vlak wordt zo ook de waanzin vermeden die leidt tot masochisme etc.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be