![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar met de walen begin je ALTIJD met een njet. Niets vragen en alles op zijn beloop laten is de enige manier om dat niet aan uwe rekker te hebben. Dan doe je niet meer aan een beleid en dat is net wat er gebeurt.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik vraag mij af hoe sommige mensen überhaupt met de Euregio af kunnen komen als het gaat over Belgisch-Limburg...
Diezelfde Euregio die nog niets betekend heeft voor Limburg? De Euregio bestaat al j�*�*�*ren en Limburg is nog steeds in hetzelfde bedje ziek. Als er al een evolutie is in de Euregio wordt Limburg constant vergeten. Er komt bijvoorbeeld een snelle treinverbinding tussen Maastricht en... Luik. Niks Limburg, niks Hasselt, niks... De tUL, transnationale Universiteit Limburg was een maat voor niets en men is het nu al aan het herbekijken. De Ijzeren Rijn kan niet heropend worden door het getalm in Nederland (geen prioriteit) Waarom zouden we dan nog meer energie steken in een Euregio zonder (voor Limburg althans) potentie? Laten we liever naar Vlaanderen kijken, uit economisch oogpunt een veel aantrekkelijkere optie. Cultureel zijn en blijven Limburgers echter verbonden met elkaar. Ik heb meer vrienden in Nederlands-Limburg dan in de rest van Vlaanderen. Ik heb meer verwantschap met Nederlands-Limburgers dan met Antwerpenaren, Brabanders of W/O-Vlamingen. Eeuwenoude culturele festiviteiten met vooral het OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) zijn daar een getuige van. Echter, uit economisch standpunt is B-Limburg hoogst onaantrekkelijk voor N-Limburg, een provincie die door haar regering lang niet zo stiefmoederlijk behandelt werd als wij door het Belgische regime. Nogmaals een bewijs dat ondermeer taal wel degelijk een grote bariérre is en dat België meer slecht dan goed heeft gedaan. Economisch daarom bij Vlaanderen, maar mijn hart zal altijd bij onze Oosterburen blijven... |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken wordt inmiddels gerenoveerd, zodat daar vanaf eind 2006 of begin 2007 weer goederentreinen overheen kunnen. Bij mijn weten is het de bedoeling van de Vlaamse regering om ook het traject Lanaken-Beverst te renoveren, zodat er weer reizigerstreinen tussen Maastricht en Hasselt kunnen gaan rijden. Citaat:
Wat het onderwerp betreft: hereniging van Limburg lijkt me geen slecht idee, maar onafhankelijkheid als Euregio slaat natuurlijk nergens op. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb een zeer interessant stukje informatie gevonden op het internet, over de geschiedenis van Limburg:
http://users.pandora.be/luc.klaps/Limburg.htm Zelfs het Limburgs volkslied staat erbij: Het Limburgs volkslied Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't Nachtegaaltje zingt; Over 't malse korenveld, 't Lied des leeuweriks klinkt; Waar de hoorn des herders schalt, Langs des beekjes boord; refrein: Daar is mijn Vaderland, Limburgs dierbaar oord! Daar is mijn Vaderland, Limburgs dierbaar oord! Waar de brede stroom der Maas, Statig zeewaarts vloeit; Weeldrig sappig veldgewas, Kostlijk groeit en bloeit; Bloemengaard en beemd en bos, Overheerlijk gloort. Waar der vaadren schone taal, Klinkt met heldre kracht; Waar men kloek en fier van aard, Vreemde praal veracht; Eigen zeden, eigen schoon, 't Hart des volks bekoort. Waar aan 't Oud Oranjehuis, 't Volk blijft hou en trouw; Met ons roemrijk Nederland, Eén in vreugd en trouw; Trouw aan plicht en trouw aan God, Heerst van Zuid tot Noord. Met die laatste alinea ben ik wel niet akkoord. ![]() Laatst gewijzigd door Wanne : 30 december 2004 om 20:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Wanne : 30 december 2004 om 20:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, indien u uw eigen redenering nu even op de Limburgers toepast, kunnen die geen Limburgers genoemd worden: het hertogdom Limburg had immers niets van doen met de huidige provincie Limburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de tekst staat er trouwens een kanje van een fout: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat lijken me heel sterke tekenen dat u maar uw eigen opvattingen hier spuit die weinig of niets met de werkelijkheid te maken hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Wanne : 30 december 2004 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |