Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2004, 15:09   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
naar dit forum komen was een grove fout...
het heeft geen zin...
bye....
je mag antwoorden wat je wil... ik kom niet meer erin...
de link wordt dadelijk gewist...
Dat is uw zaak. 't Gaat u goed.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 17:11   #102
Jo23
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Ze hebben niet anders gedaan dan rond de tafel zitten. Ik zeg wel wiens fout het was want anders kan je rond de pot blijven draaien en zitten we binnen 50 jaar nog met dezelfde miserie.
Je kunt dagen rond de tafel zitten, maar als je conflictdragende oplossingen aanbiedt en niet tot een overeenkomst kunt komen dan blijf je daar zitten. En ik heb het nu niet specifiek over DHL, maar spreek in het algemeen.
Spijtig genoeg zie je de fout altijd bij de walen.

Asymetrische partijen zijn een gevolg van het democratisch kiessysteem. Meer ga ik daar niet over zeggen.
Dat klopt, maar je kan niet om de gevolgen geen.
Jo23 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 17:17   #103
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo23
Je kunt dagen rond de tafel zitten, maar als je conflictdragende oplossingen aanbiedt en niet tot een overeenkomst kunt komen dan blijf je daar zitten. En ik heb het nu niet specifiek over DHL, maar spreek in het algemeen.
Spijtig genoeg zie je de fout altijd bij de walen.
Als je de onderhandelingen begint met een 'njet maintenant et njet toujours' dan kan je nog veel de goeie ziel uithangen. btw : lees eens de waalse kranten en zie wie daar van alles (zelfs van verstopte rioolputtekes) de fout krijgt. Dat leest als Nazi-propaganda over joden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2004, 20:01   #104
Jo23
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als je de onderhandelingen begint met een 'njet maintenant et njet toujours' dan kan je nog veel de goeie ziel uithangen.
Dat is nu juist wat ik zeg. Als je de confrontatie en het conflict opzoekt, kom je nergens. Dit geldt net zo goed voor walen als voor vlamingen.
btw : lees eens de waalse kranten en zie wie daar van alles (zelfs van verstopte rioolputtekes) de fout krijgt. Dat leest als Nazi-propaganda over joden.
Het zou mij verbazen dat een beetje deftige krant zulke dinges zou schrijven en ik heb al waalse kranten gelezen. Je mag mij altijd eens zeggen welke kranten het zijn, dan kan ik het checken. Trouwens zelf schuif je altijd de schuld op de walen, maar als blijkt dat zij hetzelfde doen met de vlamingen dan ben je verontwaardigd. Daarbij bedenk dit: als iemand slecht is, moet je dan even slecht worden of moet je juist fier zijn dat je beter bent dan de ander.
Oud 28 december 2004, 20:28   #105
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar met de walen begin je ALTIJD met een njet. Niets vragen en alles op zijn beloop laten is de enige manier om dat niet aan uwe rekker te hebben. Dan doe je niet meer aan een beleid en dat is net wat er gebeurt.

Citaat:
Daarbij bedenk dit: als iemand slecht is, moet je dan even slecht worden of moet je juist fier zijn dat je beter bent dan de ander.
Ik ga mijn plechtige communie niet doen. Ik wil dat er eens wat kan bewegen in dit land.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 29 december 2004, 00:48   #106
Jo23
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar met de walen begin je ALTIJD met een njet. Niets vragen en alles op zijn beloop laten is de enige manier om dat niet aan uwe rekker te hebben. Dan doe je niet meer aan een beleid en dat is net wat er gebeurt.

Ik ga mijn plechtige communie niet doen. Ik wil dat er eens wat kan bewegen in dit land.
Maar er beweegt heel wat in dit land. Praktisch elke regering voert tegenwoordig wel een staatshervorming door.
Oud 29 december 2004, 00:54   #107
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo23
Maar er beweegt heel wat in dit land. Praktisch elke regering voert tegenwoordig wel een staatshervorming door.
Ja... nogal erg veel. Door het constante njet komt elk van die staatshervorming neer op het feit dat ergens nen ambtenaar een leeuwestickerke op zijn nietjesmachine mag kleven. De wezenlijke zaken veranderen niet.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 30 december 2004, 00:05   #108
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Ik vraag mij af hoe sommige mensen überhaupt met de Euregio af kunnen komen als het gaat over Belgisch-Limburg...

Diezelfde Euregio die nog niets betekend heeft voor Limburg? De Euregio bestaat al j�*�*�*ren en Limburg is nog steeds in hetzelfde bedje ziek. Als er al een evolutie is in de Euregio wordt Limburg constant vergeten. Er komt bijvoorbeeld een snelle treinverbinding tussen Maastricht en... Luik. Niks Limburg, niks Hasselt, niks...

De tUL, transnationale Universiteit Limburg was een maat voor niets en men is het nu al aan het herbekijken. De Ijzeren Rijn kan niet heropend worden door het getalm in Nederland (geen prioriteit)

Waarom zouden we dan nog meer energie steken in een Euregio zonder (voor Limburg althans) potentie? Laten we liever naar Vlaanderen kijken, uit economisch oogpunt een veel aantrekkelijkere optie.

Cultureel zijn en blijven Limburgers echter verbonden met elkaar. Ik heb meer vrienden in Nederlands-Limburg dan in de rest van Vlaanderen. Ik heb meer verwantschap met Nederlands-Limburgers dan met Antwerpenaren, Brabanders of W/O-Vlamingen.

Eeuwenoude culturele festiviteiten met vooral het OLS (Oud Limburgs Schuttersfeest) zijn daar een getuige van.

Echter, uit economisch standpunt is B-Limburg hoogst onaantrekkelijk voor N-Limburg, een provincie die door haar regering lang niet zo stiefmoederlijk behandelt werd als wij door het Belgische regime. Nogmaals een bewijs dat ondermeer taal wel degelijk een grote bariérre is en dat België meer slecht dan goed heeft gedaan.

Economisch daarom bij Vlaanderen, maar mijn hart zal altijd bij onze Oosterburen blijven...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 00:08   #109
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Echter, de werkelijkheid wijst erop dat er geen enkel Limburgs "volksgevoel" (dat nog iets anders dan een streekgevoel dat wel bestaat, maar in Limburg helemaal niet uniek is) bestaat. Daarom is het prietpraat.
Dat volksgevoel bestaat er echter wel... Limburgers zullen altijd eerst voor elkaar opkomen. Wat daarom niet betekend dat een onafhankelijk Limburg goed zou zijn. Zeker niet voor Nederlands-Limburg, wat het goed heeft in Nederland, en dat tegenover een Limburg 'aan de andere kant' dat altijd al stiefmoederlijk behandelt is geworden.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 00:11   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Dat volksgevoel bestaat er echter wel... Limburgers zullen altijd eerst voor elkaar opkomen. Wat daarom niet betekend dat een onafhankelijk Limburg goed zou zijn. Zeker niet voor Nederlands-Limburg, wat het goed heeft in Nederland, en dat tegenover een Limburg 'aan de andere kant' dat altijd al stiefmoederlijk behandelt is geworden.
U verwart duidelijk "volksidentiteit" met "volksgevoel". Natuurlijk weet ik best dat er een Limburgs volksgevoel bestaat, net zoals dat ook bij de andere streken in België het geval is. Maar een "volksidentiteit" is iets anders: het gaat hier dan om het beschouwen als een apart volk.
Oud 30 december 2004, 00:36   #111
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Diezelfde Euregio die nog niets betekend heeft voor Limburg? De Euregio bestaat al j�*�*�*ren en Limburg is nog steeds in hetzelfde bedje ziek. Als er al een evolutie is in de Euregio wordt Limburg constant vergeten. Er komt bijvoorbeeld een snelle treinverbinding tussen Maastricht en... Luik. Niks Limburg, niks Hasselt, niks...
Er is al een treinverbinding tussen Maastricht en Luik, maar veel sneller zal die niet worden. De enige kwestie die speelt is het laten beginnen en eindigen van een Thalys per dag in Maastricht.

De spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken wordt inmiddels gerenoveerd, zodat daar vanaf eind 2006 of begin 2007 weer goederentreinen overheen kunnen. Bij mijn weten is het de bedoeling van de Vlaamse regering om ook het traject Lanaken-Beverst te renoveren, zodat er weer reizigerstreinen tussen Maastricht en Hasselt kunnen gaan rijden.

Citaat:
De Ijzeren Rijn kan niet heropend worden door het getalm in Nederland (geen prioriteit)
Ik zie eerlijk gezegd niet wat de voordelen van de IJzeren Rijn zijn voor Limburg, aangezien de treinen Limburg alleen doorkruisen. Ik zie wel de nadelen: geluidsoverlast voor de bevolking en verstoring van de natuur (o.a. Nationaal Park de Meinweg).

Wat het onderwerp betreft: hereniging van Limburg lijkt me geen slecht idee, maar onafhankelijkheid als Euregio slaat natuurlijk nergens op.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 20:32   #112
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een zeer interessant stukje informatie gevonden op het internet, over de geschiedenis van Limburg:

http://users.pandora.be/luc.klaps/Limburg.htm

Zelfs het Limburgs volkslied staat erbij:

Het Limburgs volkslied

Waar in 't bronsgroen eikenhout,

't Nachtegaaltje zingt;
Over 't malse korenveld,
't Lied des leeuweriks klinkt;
Waar de hoorn des herders schalt,
Langs des beekjes boord;

refrein:

Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!

Waar de brede stroom der Maas,
Statig zeewaarts vloeit;
Weeldrig sappig veldgewas,
Kostlijk groeit en bloeit;
Bloemengaard en beemd en bos,
Overheerlijk gloort.

Waar der vaadren schone taal,
Klinkt met heldre kracht;
Waar men kloek en fier van aard,
Vreemde praal veracht;
Eigen zeden, eigen schoon,
't Hart des volks bekoort.

Waar aan 't Oud Oranjehuis,
't Volk blijft hou en trouw;
Met ons roemrijk Nederland,
Eén in vreugd en trouw;
Trouw aan plicht en trouw aan God,
Heerst van Zuid tot Noord.

Met die laatste alinea ben ik wel niet akkoord.

Laatst gewijzigd door Wanne : 30 december 2004 om 20:36.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 20:34   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik heb een zeer interessant stukje informatie gevonden op het internet, over de geschiedenis van Limburg:

http://users.pandora.be/luc.klaps/Limburg.htm
Inderdaad! Lees maar eens goed:

Citaat:
Toen Napoleon in 1815 definitief verslagen werd in Waterloo, gingen de negen 'Belgische' departementen - ontstaan uit de in 1795 bij Frankrijk ingelijfde Oostenrijkse Nederlanden en het prinsbisdom Luik - naar het kersverse Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. De nieuwe koning Willem I wilde dat het voormalige departement van de Nedermaas 'Limburg' zou gaan heten. Daarmee wou hij aanknopen bij de roemrijke traditie van de Zeventien Provinciën, hoewel de naam 'Limburg' niets met onze huidige provincie te maken had. Het oude, kleine hertogdom Limburg had ten noordoosten van het prinsbisdom Luik gelegen en was opgegaan in de nieuwe provincie Luik. Maar de naam klonk de eigenzinnige vorst beter in het oor dan die van het stilaan vergeten graafschap Loon.
Oud 30 december 2004, 20:35   #114
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad! Lees maar eens goed:
Er staat ook nog wel wat meer in als dat. Ik vind vooral de alineas 'Loon en Limburg allein' en 'Limburg gebannen uit de geschiedenis' interessant.

Laatst gewijzigd door Wanne : 30 december 2004 om 20:44.
Oud 30 december 2004, 20:43   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er staat ook nog wel wat meer in als dat.
Juist die alinea is heel interessant rekening houdend met de discussie die we enige tijd geleden hebben gevoerd, toen u beweerde dat Limburgers geen Vlamingen kunnen zijn omdat het graafschap Vlaanderen zich nooit uitstrekte tot aan de huidige Vlaamse provincie Limburg.

Welnu, indien u uw eigen redenering nu even op de Limburgers toepast, kunnen die geen Limburgers genoemd worden: het hertogdom Limburg had immers niets van doen met de huidige provincie Limburg.
Oud 30 december 2004, 20:45   #116
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist die alinea is heel interessant rekening houdend met de discussie die we enige tijd geleden hebben gevoerd, toen u beweerde dat Limburgers geen Vlamingen kunnen zijn omdat het graafschap Vlaanderen zich nooit uitstrekte tot aan de huidige Vlaamse provincie Limburg.

Welnu, indien u uw eigen redenering nu even op de Limburgers toepast, kunnen die geen Limburgers genoemd worden: het hertogdom Limburg had immers niets van doen met de huidige provincie Limburg.
Toch is er een vrij sterk samenhorigheidsgevoel in onze streek, en hebben we ook wel een vrij rijke geschiedenis.
Oud 30 december 2004, 20:51   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch is er een vrij sterk samenhorigheidsgevoel in onze streek, en hebben we ook wel een vrij rijke geschiedenis.
Natuurlijk, maar dat is helemaal niets bijzonders in het licht van de rest van de gebieden in de Lage Landen. Zoals reeds meerdere malen geschreven en herhaald bestaat er in onze streken nu eenmaal een sterke regionale identiteit die een overkoepelende Vlaamse identiteit helemaal niet in de weg staat.

In de tekst staat er trouwens een kanje van een fout:

Citaat:
De gemeenschappelijke geschiedenis van beide Limburgen met haar verbondenheid in cultuur, geschiedenis, in ontwikkelingen en gedachten, worden op een glasheldere, zij het beknopte, manier weergegeven in al haar facetten met bezienswaardigheden.
De beide Limburgen hebben immers maar nauwelijks een gemeenschappelijke geschiedenis. Min of meer kan men de huidige Vlaamse provincie Limburg gelijk stellen met het Land van Loon (met uitzondering van de vele Brabantse enclaves), maar Nederlands-Limburg was in die tijd verbrokkeld in allerlei vorstendommen waarvan een aantal trouwens bij de Spaanse/Oostenrijkse Nederlanden hoorden.
Oud 30 december 2004, 20:56   #118
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar dat is helemaal niets bijzonders in het licht van de rest van de gebieden in de Lage Landen. Zoals reeds meerdere malen geschreven en herhaald bestaat er in onze streken nu eenmaal een sterke regionale identiteit die een overkoepelende Vlaamse identiteit helemaal niet in de weg staat.
Ik heb de indruk dat veel Limburgers daar toch wel anders over denken, maar dan zijn we weer bij het welles/nietes-spelletje terecht gekomen, over iets waar nog niet veel klaarheid over bestaat.
Oud 30 december 2004, 21:00   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat veel Limburgers daar toch wel anders over denken, maar dan zijn we weer bij het welles/nietes-spelletje terecht gekomen, over iets waar nog niet veel klaarheid over bestaat.
Je hebt de indruk... Wel, zoals al eerder gezegd: ik merk nu eenmaal geen verzet tegen de steeds sterk wordende Vlaamse emancipatie. Er zijn geen Limburgse drukkingsgroepen, geen Limburgse partijen...

Dat lijken me heel sterke tekenen dat u maar uw eigen opvattingen hier spuit die weinig of niets met de werkelijkheid te maken hebben.
Oud 30 december 2004, 21:02   #120
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijken me heel sterke tekenen dat u maar uw eigen opvattingen hier spuit die weinig of niets met de werkelijkheid te maken hebben.
Als winnende partij met op dit moment zelfs geen enkele vorm aan waardige tegenstand in de politiek is het natuurlijk wel gemakkelijk om tot zo'n conclusie te komen.

Laatst gewijzigd door Wanne : 30 december 2004 om 21:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be