Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wegwijzers voortaan in taal van bestemming. Een goed idee ?
Ja. 11 55,00%
Neen. 8 40,00%
Geen idee. 1 5,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2023, 23:04   #101
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het duidt erop dat de Taalwetgeving hinderlijk is in sommige specifieke gevallen als men ze te strikt toepast.
Mij lijkt het logisch dat men op internationale verkeersassen (ook) de taal van bestemming gebruikt.
Nu weet ik niet of er op de Brenner autostrade Monaco Di Bavaria staat of Munchen , maar dat staat er nog niet op , dat is nog te ver, verder zijn alle plaatsnamen daar very italian.

Innsbruck noemt gewoon Innsbruck bij mijn weten, maar ik zal nog eens goed zien als ik daar nog eens ben.

Trentino staat er ook op als Trento overigens vanaf daar ongeveer staan de plaatsnamen er in het Italiaans en Duits op.

Ja ze hebben daar ook nogal stevig geprobeerd om alles te Italianiseren tot het invoeren van arme sloebers uit het zuiden naar Bolzano (Bozen) toe, maar toen de laatste bom ergens in de jaren 80 afging hadden ze het wel begrepen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 23:09   #102
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nu weet ik niet of er op de Brenner autostrade Monaco Di Bavaria staat of Munchen , maar dat staat er nog niet op , dat is nog te ver, verder zijn alle plaatsnamen daar very italian.

Innsbruck noemt gewoon Innsbruck bij mijn weten, maar ik zal nog eens goed zien als ik daar nog eens ben.

Trentino staat er ook op als Trento overigens vanaf daar ongeveer staan de plaatsnamen er in het Italiaans en Duits op.

Ja ze hebben daar ook nogal stevig geprobeerd om alles te Italianiseren tot het invoeren van arme sloebers uit het zuiden naar Bolzano (Bozen) toe, maar toen de laatste bom ergens in de jaren 80 afging hadden ze het wel begrepen.
Eerlijk gezegd, moest ik bijvoorbeeld ter hoogte van Rijsel/Lille zijn (en ik ben een onwetende toerist) dan zou ik meer gediend zijn met een bord ‘België/Belgique/Belgium’ dan met een bord ‘Antwerpen/Anvers’.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 mei 2023 om 23:10.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 23:51   #103
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd, moest ik bijvoorbeeld ter hoogte van Rijsel/Lille zijn (en ik ben een onwetende toerist) dan zou ik meer gediend zijn met een bord ‘België/Belgique/Belgium’ dan met een bord ‘Antwerpen/Anvers’.
Ai! Hierboven weeral een slachtoffer door het gebrek aan aardrijkskunde in ons onderwijs.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 06:43   #104
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik zou eerder de vraag stellen: "wie gaat daar weer met verdienen?"

Waren er vroeger zo geen van die gekkigheden waar waarschijnlijk iemand veel met verdiende.

Laat ik als voorbeeld: de milieubox nemen?
De nagel op de kop, het draait altijd om de poen, graaien en zelfbediening uit onze gemeenschappelijke pot met drogredenen en dan meestal nog voor het "algemeen belang"
Oud 24 mei 2023, 07:12   #105
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ah ok. Toegegeven, ik spreek toch over enige jaren geleden.
Zo te lezen verandert er toch teen en tander in positieve zin.
Het wordt tijd dat die Vlaamse taalwetgeving ietwat wordt aangepast.
En dat zal pas gebeuren nadat de taal- en cultuurdreiging wegvalt, dus na de onafhankelijkheid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 07:14   #106
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waarom men namen van steden is gaan vertalen is me een raadsel.
Te weinig geschiedkundig inzicht?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 24 mei 2023, 07:16   #107
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat vraag ik mij ook af. Gebeurt dat in andere landen ook ?
Het is een Vlaams minister die het initiatief heeft teruggefloten. Is de taalwetgeving omtrent verkeersborden dan een gewestelijk probleem ?
KLopt. Een Vlaamse minister.

Politici die het gros van hun politieke ervaring opgedaan hebben in het Vlaams parlement, zijn net iets meer Vlaming-flamingant dan die uit het federale parlement.
Wellicht is dat ook zo aan de "andere kant".

Oud 24 mei 2023, 08:01   #108
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Ai! Hierboven weeral een slachtoffer door het gebrek aan aardrijkskunde in ons onderwijs.
Begrijpend lezen was ook al een probleem bij datzelfde slachtoffer.
Oud 24 mei 2023, 08:03   #109
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat een gezeik over een verkeersbord zeg. Echt, echt niets beters te doen?
We kunnen inderdaad over de heropening van de kerncentrales praten, zodat we de prijs van de elektriek kunnen halveren.

Wat is het standpunt van Vivaldi daarover, Rik?
Oud 24 mei 2023, 08:22   #110
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zij zijn blijkbaar de enigen die de Taalwetgeving kennen.

De NVA gaat een onderzoekscommissie eisen om uit te zoeken waarom niemand hen verteld heeft wat er in de Taalwetgeving staat!
Hier nog zo een hypocrietje. Straks komt Panda zich ook nog moeien. Overal lopen zagen dat taalfetishisme iets voor Vendeliers is, maar als de VLD zich plots eens "Vlaams" opstelt, is het ok.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 24 mei 2023 om 08:25.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 08:48   #111
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zij zijn blijkbaar de enigen die de Taalwetgeving kennen.

De NVA gaat een onderzoekscommissie eisen om uit te zoeken waarom niemand hen verteld heeft wat er in de Taalwetgeving staat!
Ik meen gelezen te hebben dat minister Peeters verklaarde dat haar eigen administratie haar niet had ingelicht over dit "initiatief". De betrokken dienst beschouwde de invulling van de verkeersborden als een operationeel gegeven.

Verder lezend: de minister vernam het ook maar in de krant, en heeft direct richtlijnen gegeven (versta: daar is zelfs niet over gesproken moeten worden in de regering).

Dus .... dit lijkt me duidelijk. We moeten daar niet over bazelen.

Oud 24 mei 2023, 09:05   #112
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik meen gelezen te hebben dat minister Peeters verklaarde dat haar eigen administratie haar niet had ingelicht over dit "initiatief". De betrokken dienst beschouwde de invulling van de verkeersborden als een operationeel gegeven.

Verder lezend: de minister vernam het ook maar in de krant, en heeft direct richtlijnen gegeven (versta: daar is zelfs niet over gesproken moeten worden in de regering).

Dus .... dit lijkt me duidelijk. We moeten daar niet over bazelen.
Lydia Peeters, een blauwe minister die nog eens moeilijk gaat doen. Regeren noemt men dit.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 09:22   #113
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het duidt erop dat de Taalwetgeving hinderlijk is in sommige specifieke gevallen als men ze te strikt toepast.
Mij lijkt het logisch dat men op internationale verkeersassen (ook) de taal van bestemming gebruikt.
Mochten ze in NL op de snelwegborden de bestemming 'Ljouwert' gebruiken, geen kat die weet waarnaartoe...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 09:24   #114
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Lydia Peeters, een blauwe minister die nog eens moeilijk gaat doen. Regeren noemt men dit.
Ze heeft gedaan wat moest, ook al gaan we er niet mee akkoord.
Wegen en Verkeer moet maar beter leren opletten. Stom, al was ik het initiatief wel genegen.
Nogal een geluk dat er nog niet te veel borden moeten worden vervangen.
Wat een kakofonie zeg.

Laatst gewijzigd door Rudy : 24 mei 2023 om 09:25.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 09:48   #115
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het begint nog maar pas.

Want Lydia Peeters is niet akkoord.

Er gaat dus weer een streep over vergaderd moeten worden.

Toch handig eh, dat ge als politieker voor uw eigen werkzekerheid kunt zorgen.

Voor de rest is er toch niks belangrijks te beslissen hier in't land.

Luik of Liége... daar gaan we eens effe een paar weken (maanden?) ons pree mee verdienen.
Oud 24 mei 2023, 09:50   #116
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het maakt me in feite weinig uit of de wegwijzers in de taal van de bestemming zijn of niet, zolang er maar eenvormigheid is. En daar zit natuurlijk het probleem. Er is helemaal geen geld om de verandering door te voeren; en dus gaat men het geleidelijk invoeren 'om de impact te beperken'. Hilarisch, of bedoelen ze de impact op de begroting, zo laten ze het in ieder geval niet uitschijnen. En dus ziet het er naar uit dat het een project een processie van Echternach zal worden en tot het einde van deze eeuw zal lopen. Als men ondertussen niet van gedacht verandert of de drie huidige landstalen geen minderheidstalen worden en we naar het Arabisch dienen over te schakelen. Vroeger zou ik geschaterlacht hebben met zulke absurditeiten maar sinds ik in tegenstelling tot de boomers niet langer het gevoel heb dat 'het mijn tijd nog zal uitdoen' lach ik maar groen.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 09:59   #117
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dat is toch de (politieke) splijtzwam van belgië?
Faciliteitengemeenten? Gekibbel over taal....Walen die geen vlaams willen spreken, oa geen Nederlands hoeven te leren op school maar de vlamingen worden verplicht om de franse taal te leren?
Vlamingen moeten tweetalige belgen zijn maar de franstalige minderheid hoeft geen tweetalige belg te zijn door de nederlandse taal te kennen?

Maar gij, als vlaming dan nog wel, wil de nederlandstalige, vlaamse meerderheid op eigen grondgebied wegwijzers opdringen in de taal van de franstalige minderheid?
Komaan zeg.

Als in Antwerpen Liège staat als wegwijzer naar Luik, dan moet in Liège ook Antwerpen als wegwijzer staan en niet Anvers. Punt.
Inderdaad geen twee maten en twee gewichten meer.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 10:01   #118
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Soms heb je ook steden die anders uitgesproken worden dan ze geschreven worden. Gorinchem bijvoorbeeld (iedereen zegt Gorcum, ook op de radio). Of het Zweedse Kristianstad (KriCHANsta).
Of Gothenburg in Zweden ,daar zeggen ze "Jotteborro"
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 10:23   #119
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat in de eerste plaats over communicatie tussen instanties.
Wegen en Verkeer had zich eerst beter moeten informeren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 10:58   #120
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet gewoon Liége gebruiken (in Wallonië) maar er (Luik) achterzetten.
In Vlaanderen staat er dan Luik met daarachter (Liége).

Gewoon 1 woordje tussen haakjes toevoegen en heel het gezeik is van de baan.
Echt geen idee wat daar zo moeilijk aan is.

Naar steden in het buitenland gebruik je de naam van de stad in zijn oorspronkelijke taal (bv Aachen) met daarachter, tussen haakjes, (Aix en Chapelle of Aken naargelang in welk landsgedeelte je zit).

Zonder dank.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be