Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 5 januari 2005, 23:40   #101
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Vrees dat beide gaan nodig zijn. Ben zelfs nieuwsgierig wat er eerst zal sneuvelen. Maar dat zal, om verschillende redenen, waarschijnlijk wel het brugpensioen zijn.
hoop van wel
mag er niet denken dat ik op mijn 60ste of zo mijn keyboard al aan de wilgen zou moeten hangen
Oud 6 januari 2005, 02:25   #102
Pallieter
Partijlid

Standaard

Men koopt er de url www.Vlaamsbelang.be mee
Pallieter is offline  
Oud 6 januari 2005, 02:40   #103
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
nu wordt het helemaal fantastisch: een behanger die denkt dat zijn partij een programma heeft
ik stel voor dat je eens lustig hun "programma" leest
WTF, ik betwijfel dat je het ooit al zelf gelezen hebt na al die onzin die je hier hebt vekondigd. Dus praat niet over dingen die je onbekend zijn. En laat die 'behanger' maar vallen. Een lidkaart heb ik niet. En zal nooit een loyale kiezer zijn, voor geeneen partij.
lustige lezer is offline  
Oud 6 januari 2005, 11:26   #104
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
WTF, ik betwijfel dat je het ooit al zelf gelezen hebt na al die onzin die je hier hebt vekondigd. Dus praat niet over dingen die je onbekend zijn. En laat die 'behanger' maar vallen. Een lidkaart heb ik niet. En zal nooit een loyale kiezer zijn, voor geeneen partij.
oh toch wel
als het behang zijn beleid effectief zou baseren op dat "programma" zie het er niet goed uit voor vlaanderen
Oud 6 januari 2005, 11:37   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
WTF, ik betwijfel dat je het ooit al zelf gelezen hebt na al die onzin die je hier hebt vekondigd. Dus praat niet over dingen die je onbekend zijn.
Natuurlijk heeft dat heerschap nog nooit het VB-programma gelezen. Ongetwijfeld kan hij bijvoorbeeld niet eens zeggen wat het Vlaams Blok nu voorstaat in verband met de onderwijshervormingen (stond in het laatste VB-programma). Ik zie uit naar de repliek...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 6 januari 2005, 14:05   #106
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk heeft dat heerschap nog nooit het VB-programma gelezen. Ongetwijfeld kan hij bijvoorbeeld niet eens zeggen wat het Vlaams Blok nu voorstaat in verband met de onderwijshervormingen (stond in het laatste VB-programma). Ik zie uit naar de repliek...
haha
waarom zou ik hierop antwoorden als jij zo kinderachtig ben om enkel op mijn posts te antwoorden via een derde persoon zijn post?

Laatst gewijzigd door gm10 : 6 januari 2005 om 14:06.
gm10 is offline  
Oud 6 januari 2005, 20:17   #107
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
oh toch wel
als het behang zijn beleid effectief zou baseren op dat "programma" zie het er niet goed uit voor vlaanderen
OK, haal voorbeelden aan, ik ben benieuwd. Kan zeker zijn, het is aan u om me te overtuigen.
lustige lezer is offline  
Oud 6 januari 2005, 20:25   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, haal voorbeelden aan, ik ben benieuwd. Kan zeker zijn, het is aan u om me te overtuigen.
Inderdaad. Eens kijken wat hij ervan kan maken... al heb ik zo'n vermoeden dat we niet teveel zullen mogen verwachten.
Oud 6 januari 2005, 23:27   #109
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Hum, ik wacht. Of ben je nog met je lijsje bezig? Ge moogt het eerste deel al posten.
lustige lezer is offline  
Oud 6 januari 2005, 23:50   #110
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hum, ik wacht. Of ben je nog met je lijsje bezig? Ge moogt het eerste deel al posten.
laat ons eens kijken naar onderwijs, volgens mij 1 van de peilers van een samenleving
ziehier wat de genieen van het vb uitgedokterd hebben:

[font=Comic Sans MS]broodnodige rust in het onderwijs;[/font]
[font=Comic Sans MS]respect voor het grondwettelijke recht op het vrije initiatief en pedagogische vrijheid;[/font]
[font=Comic Sans MS]een traditioneel en kwaliteitsonderwijs;[/font]
[font=Comic Sans MS]geen vals ‘pluralisme,’ maar echte vrije onderwijskeuze;[/font]
[font=Comic Sans MS]geen sociale afbraak in het hoger onderwijs door het ‘Bolognadecreet;’[/font]
[font=Comic Sans MS]vrijwaring van het Nederlandse als volwaardige onderwijs- en wetenschapstaal;[/font]
[font=Garamond][font=Comic Sans MS]een herwaardering van het beroep van leerkracht;[/font][/font]

[font=Garamond][font=Comic Sans MS][/font][/font]
als iemand er in slaagt een nog wolliger en minder betekenisvolle lijst van programmapunten op te stellen voor zo'n belangrijk thema, mag hij of zij me altijd contacteren

wat voor onderwijs-programma moet ik hier nu in vinden? tuurlijk wil ik broodnodige rust in het onderwijs waar kwaliteit gewaarborgd is, maar als een politieke partij mijn stem wil, weet ik graag hoe ze hiervoor gaan zorgen
hiervoor kijk ik graag in hun programma
het behang is er in geslaagd om wat iedereen wel wou willen neer te schrijven,
wat nu nog ontbreekt is hoe ze dit denken te realiseren

ligt het aan mij of kan het behang nooit iets constructiefs aanbieden?

Laatst gewijzigd door gm10 : 6 januari 2005 om 23:52.
gm10 is offline  
Oud 7 januari 2005, 00:33   #111
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Nou, hebt u eigenlijk hun programma gelezen? Spijtig dta het in pdf is, anders had ik wat liggen kopie pasten. Ik kom nu aan puntje b, en er staan redelijk wat concrete maatregelen in. Er staat inderdaad wat pietpraat bij, (geschreven door een advocaat zeker?) zoals elk partijpprogramma.
Maar zou dit schadelijk zijn voor Vlaanderen? Zover ik kan lezen niet.

Wat ik net gelzen heb:

Qua hervormingen:
-Stoppen met voortdurende hervormingen
-gelijke behandeling van studenten, geen positieve discriminatie
-geen quota's op scholen leggen
-openlijke propagande voor multiculturele samenleving uit de 'eindtermen' halen
- kwaliteitsvolle zo oed als mogelijk kosteloos onderwijs
-oprichting Vlaamse ombudsdienst voor het onderwijs
-oprichting steunpunt ivm agrisieve leerlingen

en dat was nog maar puntje a

hebt u nu opzettelijk de concrete voorstellen vermeden?

het ging tot puntje f als ik zo direct kon zien.

Nu ik zo wat lees, over het hoger onderwijs bv heb ik toch weer meer sympatie gekregen voor het VB. zoals:

"Internationale uitstraling van het hoger onderwijs is ok, maar dta mag niet ten koste gaan van de kwaliteit"

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 7 januari 2005 om 00:37.
lustige lezer is offline  
Oud 7 januari 2005, 02:35   #112
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nu ik zo wat lees, over het hoger onderwijs bv heb ik toch weer meer sympatie gekregen voor het VB. zoals:

"Internationale uitstraling van het hoger onderwijs is ok, maar dta mag niet ten koste gaan van de kwaliteit"
uit een pdf kan je wel copy/pasten hoor. ik heb eens even hun standpunt over het hoger onderwijs gelezen, en ik heb er niet meer sympathie door gekregen. uit hun programma:
Citaat:
c. Hoger onderwijs.
Op 2 april 2003 keurde het Vlaams Parlement het zogenaamde ‘Structuurdecreet’ goed. Dit decreet doet in
belangrijke mate afbreuk aan de specificiteit en de kwaliteit van het Vlaams hoger onderwijs. Het Vlaams
Belang promoot een zo groot mogelijke internationale uitstraling van het Vlaamse onderwijs en de Vlaamse
wetenschap, maar wij zijn van oordeel dat internationale uitstraling nooit of te nimmer ten koste mag gaan van
de kwaliteit en de eigenheid van ons onderwijs. Het hoger onderwijs in Vlaanderen is gericht op de
ontwikkeling van de intelligentsia van morgen, maar dan in brede lagen van de bevolking. Een onbetaalbare
universitaire opleiding in Vlaanderen door een vrijmaking van de onderwijsmarkt is wel het laatste wat het
Vlaams Belang wil. Wij willen dat de overheid ook voor de toekomstige generaties overheidsgeld veil heeft om
mee van de beste opleidingen ter wereld aan te bieden.
dat lijkt me zowat het standpunt van alle partijen zijn. als je 1 partij kent die bv. het hoger onderwijs aan de principes van de vrije markt wil onderwerpen, mag je me dat even meedelen.
Citaat:
Het ‘Bolognadecreet,’ zoals het Structuurdecreet ook wel heet, ging in vanaf het academiejaar 2004-2005. Het
giet de Sorbonneverklaring (1998 ) en de Bolognaverklaring (1999) in Vlaamse afspraken. Het Europese
akkoord van Bologna creëert een Europese ruimte voor hoger onderwijs. De Sorbonne- en
Bolognaverkaringen vormden een antwoord op de crisis in het hoger onderwijs in een aantal grote Europese
landen. Zo was er de hersenvlucht naar de VS, de verzwakte concurrentiekracht van diploma’s, het
kwaliteitsverlies als gevolg van een doorgeschoten democratisering van het hoger onderwijs en de kritiek van
het bedrijfsleven. Een aantal mogelijk asociale uitwassen liggen nochtans op de loer. Vooral minder
vermogende én Vlaamse studenten dreigen het kind van de rekening te worden. Het Erasmusprogramma heeft
aangetoond dat Vlaamse studenten graag een gedeelte van hun studies in het buitenland volgen. Zij hebben
geen probleem om daarvoor Frans, Duits, Spaans of Italiaans te leren. Engels kennen ze meestal al. De nieuwe
onderwijsstructuur mag echter geen aanleiding zijn om de verwezenlijkingen van de democratisering van het
hoger onderwijs terug te dringen. De financiële voorwaarden voor de toegang tot het universitair onderwijs en
voor de vereisten van de academische opleiding moeten gewaarborgd blijven. Ingrijpende hervormingen
hebben volgens ons pas een meerwaarde, indien ze sociaal zijn, de vrijheid van studiekeuze garanderen en niet
ontaarden in een academische eenheidsworst. De culturele opdracht van ons onderwijs en het bewaren van
onze eigenheid moeten twee fundamentele engagementen blijven bij een hervorming van het universitaire
landschap.
veel blablabla, meer is het niet. wat stellen ze dan voor mbt de bologna-akkoorden? niet meedoen? of hoe zouden zij het aanpakken? en wat met erasmus? wat heeft dat met de democratisering van het onderwijs te maken? volgens mij juist niks. de democratisering heeft te maken met het opheffen van financiele en socio-culturele drempels, maar daar zie ik niks over staan. de rest is al helemaal wollig, zoals ze dat tegenwoordig noemen. welke hervormingen stellen ze dan voor? niet ontaarden in academische eenheidsworst, wat bedoelen ze daar in hemelsnaam mee? ik ben eens even op hun site gaan kijken, maar vond niks. ik dacht er wel een dossier onderwijs te vinden ofzo, maar het enige dossier dat ik er vond was 1 over de toetreding van turkije tot de EU. leuk de prioriteiten van het vb te kennen.

Citaat:
Wat een volwaardige universitaire opleiding betreft, staan wij - vanuit onze affiniteit met de gedachte van de
universitas - op het vanzelfsprekende standpunt dat een meesteropleiding voldoende lang moet duren. Een
minimumcurriculum van twee jaar voor een meesteropleiding is daarbij absoluut noodzakelijk om gelijke tred
te houden met het internationale hoger onderwijs.
Wij onderschrijven dan ook de noodzaak om een gedegen opleiding op hogeschool- en universitair niveau uit
te bouwen voor de vakinhoudelijke en didactische vaardigheden van leerkrachten. Deze moeten differentieel
toegang geven tot doceren in het secundair onderwijs en het hoger onderwijs. Voor het hoger onderwijs moet
het zeker gaan om een bijkomende opleiding op meesterniveau. De opleiding tot leraar wordt internationaal
steeds professioneler aangepakt. Het is dan ook ongehoord dat de besluiteloosheid van toenmalig minister
Vanderpoorten heeft geleid tot een concurrentiehandicap voor onze Vlaamse leerkrachten.
de meesteropleiding, djeezes. ok, ik vind de bachelor/master-termen ook niet goed gekozen, maar de meesteropleiding, aub! spreken ze dan ook van een vrijgezelopleiding?

en vooral, waarom spreken ze constant over de universitaire opleidingen? enig besef hoeveel hogeschoolstudenten er zijn? en de leraaropleiding staat trouwens al een tijdje op de agenda van de hogeronderwijs-politiek.

er zijn nog heel wat pijnpunten op het vlak van hoger onderwijs die de politiek dringend moet aanpakken. de democratisering moet worden verder gezet (afbreken van financiele en socio-culturele drempels), de sociale voorzieningen moeten voor alle studenten gelijk worden (gelijk voor hogeschool- en uniefstudenten, wat nu niet is), de internationalisering moet worden verder gezet, en uiteraard mogen we hierbij de kwaliteit niet uit het oog verliezen, maar daar twijfelt niemand aan, het participatiedecreet moet overal worden uitgevoerd,... ofwel staat hier niets van in hun programma, ofwel allemaal heel wollig, en wil ik wel wat meer info. kortom, niet overtuigends.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 09:26   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
de meesteropleiding, djeezes. ok, ik vind de bachelor/master-termen ook niet goed gekozen, maar de meesteropleiding, aub! spreken ze dan ook van een vrijgezelopleiding?
Ik zie niet goed in wat er nu volgens u toch zo belachelijk is aan "meesteropleiding". In het Nederlands kennen we trouwens "meester" als aanspreektitel voor iemand die een welbepaalde academische graad heeft behaald, nl. een advocaat. Dus kan men gerust de term tot alle academische graden uitbreiden.

Men spreekt ook over "regentopleiding" of "onderwijzersopleiding"...
Oud 7 januari 2005, 09:29   #114
ingenious

Standaard

Citaat:
Ik zie niet goed in wat er nu volgens u toch zo belachelijk is aan "meesteropleiding". In het Nederlands kennen we trouwens "meester" als aanspreektitel voor iemand die een welbepaalde academische graad heeft behaald, nl. een advocaat. Dus kan men gerust de term tot alle academische graden uitbreiden.

Men spreekt ook over "regentopleiding" of "onderwijzersopleiding"...
ik vind het even belachelijk als een t-hemdje. maar dat komt dan ook van de vb-website. ik vind dat belachelijk, jij niet. we kunnen niet altijd dezelfde mening hebben hé.

op de rest mag je trouwens ook reageren, die meesteropleiding was niet bepaald de kern van mijn betoog.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 7 januari 2005, 09:46   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik vind het even belachelijk als een t-hemdje. maar dat komt dan ook van de vb-website. ik vind dat belachelijk, jij niet. we kunnen niet altijd dezelfde mening hebben hé.
En wat is er dan wel zo belachelijk aan?

Even belachelijk als "Rechner" (D), "rekenaar" (Afrikaans), "ordinateur", "ipolojistes" (Nieuwgrieks)... voor het Engelse computer?

In alle gevallen gaat het immers om eigen woorden die vreemde leenwoorden vervangen. Maar blijkbaar vindt u woorden uit de eigen taal belachelijk... Dit zegt evenwel niet zoveel over de woorden zelf, maar wel over uw eigen manier hoe u tegenover de eigen taal aankijkt...
Oud 7 januari 2005, 09:51   #116
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:

Even belachelijk als "Rechner" (D), "rekenaar" (Afrikaans), "ordinateur", "ipolojistes" (Nieuwgrieks)... voor het Engelse computer?

In alle gevallen gaat het immers om eigen woorden die vreemde leenwoorden vervangen. Maar blijkbaar vindt u woorden uit de eigen taal belachelijk... Dit zegt evenwel niet zoveel over de woorden zelf, maar wel over uw eigen manier hoe u tegenover de eigen taal aankijkt...
Het zal waarschijnlijk niet 'cool' zijn. De kleinste van mijn broer vindt zo'n woorden ook de 'max' sinds hij naar het 1ste studiejaar gaat.
Geertje is offline  
Oud 7 januari 2005, 09:52   #117
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

op de rest mag je trouwens ook reageren, die meesteropleiding was niet bepaald de kern van mijn betoog.
"Gekleed in een t-hemdje ging ze naar haar vrijgezelopleiding", klinkt natuurlijk heel erg trendy 8)
Pietje is offline  
Oud 7 januari 2005, 09:55   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Het zal waarschijnlijk niet 'cool' zijn. De kleinste van mijn broer vindt zo'n woorden ook de 'max' sinds hij naar het 1ste studiejaar gaat.
Zoals zo vaak hangt het ervan af hoe men kinderen dergelijke zaken leer. In mijn klas heb ik het al verschillende malen over het Afrikaans gehad. Kinderen vinden het juist bijzonder leuk wanneer ik het heb over "skemermelkie" en "schootrekenaar" en meer van die dingen. Eigenlijk zijn dat woorden die sterk tot de verbeelding van kinderen spreken, wat juist de alertheid voor taal en ook de creativiteit aanwakkert. Dit zijn stapjes waardoor men in de eigen taal ook leenwoorden kan vinden.

Mijns inziens getuigt het van een bijzondere geringschattende houding tegenover de eigen taal wanneer men afkomt met redenering als hierboven ("dat vind ik belachelijk"). Dan vraag ik mij af in welke mate men de eigen moedertaal nog ernstig neemt...
Oud 7 januari 2005, 09:58   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
"Gekleed in een t-hemdje ging ze naar haar vrijgezelopleiding", klinkt natuurlijk heel erg trendy 8)
In uw totale onwetendheid weet u blijkbaar niet dat "bachelor" ook nog een andere betekenis heeft dan "vrijgezel". Daarenboven komt het Engelse woord van het veel oudere, maar nu in het hedendaags Nederlands verdwenen woord "batselier" of "betselier" (al blijft het in bepaalde familienamen wel leven).
Oud 7 januari 2005, 10:02   #120
ingenious

Standaard

Citaat:

nee, die vind ik grappig. net zoals het nieuwgriekse woord voor auto, aftokinito (sorry als het verkeerd geschreven is, mijn grieks is niet wat het moet zijn), dat vind ik geweldig. t-hemdje klinkt gewoon ontzettend belachelijk, want zowat iedere vlaming spreekt al jaren van een t-shirt. een meesteropleiding vind ik niet hezelfde zeggen als een masteropleiding. bovendien spreekt zowat de hele academische wereld (dat deel dat ik ken toch) van masteropleidingen. andere woorden vind ik dan weer beter in de nederlandse variant, zoals bv toetsenbord en beeldscherm (ipv keyboard en monitor, om bij de computers te blijven). maar voor mijn part mag jij van t-hemdjes en meesteropleidingen spreken als jij dat mooier of correcter vindt. smaken en kleuren... ik zeg het maar in het nederlands, of je beschuldigt me er weer van neer te kijken op mijn eigen taal. hebben ze jou trouwens nooit geleerd dat je mensen niet te snel in een hokje mag duwen jan?

Citaat:

Laatst gewijzigd door ingenious : 7 januari 2005 om 10:02.
ingenious is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be