![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw in welke mate zou Vlaams onderwijs radikaal anders zijn in een onafhankelijk Vlaanderen eerder dan vandaag ? Als er 1 punt is waar ik van zou denken dat de splitsing allang totaal is, dan is het wel op onderwijsvlak. Op vlak van economie, fiscaliteit en dergelijke meer zijn we het eens dat er veel Belgische compromissen zijn, maar op vlak van onderwijs is dat toch niet waar ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of wil je me echt wijsmaken dat o.a. het verplichtte Frans leren voor de Vlaming geen Belgische houding is?
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermits Vlaanderen daarover beslist is het een Vlaamse houding.
![]() |
#104 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herinner me niet dat de Vlaming ooit de vraag is gesteld.
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou het aanleren van Frans als tweede taal anti-Vlaams zijn?
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat vrije mensen, in tegenstelling tot Vlamingen, zelf kiezen welke talen ze leren.
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier begon het. Het vernieuwd secundair onderwijs of vso werd in Vlaanderen ingevoerd op 1 september 1970. De vernieuwing was een beetje geïnspireerd op de Nederlandse Mammoetwet. Vooral op ideologische gronden wilde men de leerlingen "gelijkschakelen" bij het begin van het secundair onderwijs. De voornaamste vernieuwingen waren toen: De omvorming van drie jaar lagere cyclus + drie jaar hogere cyclus naar drie graden van twee jaar: observatiegraad (1+2), oriëntatiegraad (3+4) en determinatiegraad (5+6). Tijdens de observatiegraad werd nog geen opdeling gemaakt tussen algemeen vormende en meer praktische studierichting, dus uitstel van de studiekeuze. het uitbreiden van de keuzemogelijkheden (vakkencombinaties) in de derde graad. docimologie: de beoordeling van de leerlingen werd niet meer uitsluitend op examens ("kennis") gebaseerd, maar permanente evaluatie, groeps- en peerevaluatie en beoordeling van de leerhouding of attitude deden hun intrede. Scholen die overstapten op VSO kregen een verhoging van hun financiering met 30%. Niettemin wees het grootste deel van het vrij gesubsidieerd onderwijs dat af. Van bij de invoering stuitte de hervorming op grote weerstand. Het vso en het traditioneel onderwijs bleven jaren naast elkaar bestaan met verhitte discussies tussen voor- en tegenstanders. Uiteindelijk werd in 1988 besloten tot een "eenheidsstructuur" waar de scholen op moesten overstappen. Deze "eenheidsstructuur" behield vormelijk de kenmerken van het vso maar greep inhoudelijk terug naar de periode voor de invoering van het vso. In de praktijk blijft er van de hervorming niet veel meer over, deels omdat ze te duur was, deels omdat de ideologie nogal utopisch was. Laatst gewijzigd door reservespeler : 20 mei 2025 om 11:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er is daar geen "Belgische" reden voor want aan den andere kant leren ze niet verplicht Nederlands. Het punt is natuurlijk, dat onafhankelijk of niet, op een stukje grens in het Oosten na, alle buurlanden van Vlaanderen Frans of Nederlands spreken. Het gros van de grenzen van Vlaanderen is met Franstalige landen. Het is niet idioot om de taal van uw buren te leren als het uw moedertaal niet is, nee ? Men zou ook kunnen opteren voor verplicht Duits, maar: 1) Duits leer je gemakkelijker als derde taal omdat het een germaanse taal is, het vraagt minder moeite voor een Vlaming 2) Frans behoort tot de romaanse talen en is een ander taalblok, dus vraagt het wat meer moeite, en het is dan tevens een opening naar de andere romaanse talen Spaans, Italiaans, Portugees, Roemeens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het punt is natuurlijk dat het in een onafhankelijk Vlaanderen nog steeds dezelfde politici zouden zijn, dat is wat ik wil zeggen. Waarom zou het dus anders zijn ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik heel goed vond aan dat plan was "Moderne wiskunde". Daarentegen, er was toen inderdaad een beweging tegen klassieke talen. Maar het had wel het voordeel dat er niet teveel vakken waren, en dat de dosis wiskunde enorm was, toch in de wetenschappelijke A (die ik gedaan heb). Voor mij is het beginnen ineenstorten toen men moderne wiskunde heeft afgeschaft, ik denk dat dat ergens in de jaren 80-90 moet geweest zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu heb ik misschien chance gehad om in een (vrije) school te gaan waar dat allemaal met veel enthousiasme opgevolgd werd. Ik herinner mij dat de leraren daar in 't algemeen heel positief over waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De politieke beslissingen zullen in Vlaanderen door Vlamingen in functie van Vlaanderen en de Vlaming genomen worden. Al was het alleen al maar omdat Vlaanderen dan geen deel meer uitmaakt van Belgie.
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik zie niet goed in wat dat met de N-VA en het Vlaams onderwijs te maken heeft. Waarom zou dat plots ophouden als Vlaanderen onafhankelijk is ? Citaat:
Stel nu, Vlaanderen wordt in 2030 onafhankelijk. In 2031 is Zuhal weer minister van onderwijs. Wat gaat zij anders doen ? Laatst gewijzigd door patrickve : 20 mei 2025 om 14:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
Gouverneur
|
![]() De Steen van Rosetta in KT3 kennen is misschien heel nuttig, maar we zitten met grotere problemen:
Citaat:
Citaat:
Maar voorlopig is het huilen met de pet op. https://www.tijd.be/politiek-economi.../10612509.html
![]() |
![]() |
#115 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We gaan verder zoals we bezig zijn en doen alsof er nooit een eind aan kan komen. Wat ik me echter afvraag, dat is waarom dat alleen met Vlaanderen kan gebeuren, want onafhankelijkheid, dat brengt de wereld rond verandering met zich mee. Alleen in Belgie blijft alles hetzelfde voor altijd. Althans, dat probeert iemand ons wijs te maken...
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in wat een echt onafhankelijk Vlaanderen fundamenteel zou veranderen aan de onderwijs politiek die al totaal onafhankelijk is, en die bestuurd wordt door Vlamingen die geen rekening te geven hebben "aan den overkant". Maw, dit is toch een test van "onafhankelijkheid" nee ? Ik ben het totaal eens dat op economisch, politiek en fiskaal vlak, er veel zou kunnen verbeteren/veranderen, maar NIET op vlak van onderwijs dat die onafhankelijkheid al bereikt heeft, nee ? Dat is toch een echte meter van de "onafhankelijkheid" zou ik denken. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2025 om 08:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Gouverneur
|
![]() De resultaten voor Wiskunde zijn catastrofaal, maar spijtig genoeg staat het "eigen pedagogisch project" een oplossing in de weg.
Citaat:
Roses are red, roses are blue depending on their velocity relative to you Laatst gewijzigd door Knuts : 20 juni 2025 om 09:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat gezegd, de schoolgaande jeugd is ook gezien als een soort van speelgoed voor pedagogen en gans de onderwijs reutemeteut. Die mensen hebben geen dienstverleningsattitude maar eerder een dogmatische "wij vinden dat het zo moet" houding, en kunnen zelfs nooit echt formuleren welke het beoogde resultaat is, zodat voorgestelde plannen nooit kunnen getoetst worden tegen een doeltreffendheidskriterium. Wat wil men eigenlijk bekomen met scholing ? Dat is een zodanig gepolitiseerde vraag, dat het antwoord erop sterk afhankelijk is van de opiniemaker in kwestie, maar toch zou het universele onderwijs aan al die totaal tegenstrijdige doelen moeten beantwoorden. Het schrikbarende is echter dat men vaak vaststelt dat de doelstellingen die opiniemakers naar voren schuiven, eerder over indoctrinatie gaan dan over kennis. En dan moeten we even nadenken: ja, indoctrinatie is de reden waarom Karel de Grote de school had uitgevonden in de eerste plaats he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President
|
![]() Omdat we daar potverdorie niet meer binnengeraken, zelf die super rijke krijgen het moeilijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben geen fan van Demir, maar goed, de nadruk weer proberen te leggen op degelijk onderwijs, en niet op allerlei sociologische experimenten (al dan niet goed bedoeld), lijkt me alvast positief. Dat het Katholiek Onderwijs tegenpruttelt, best ontluisterend.
![]() |