![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overheid heeft (en dit is een voorbeeld hé, geen realiteit, ik hoop dat je dit begrijp) 10.000 euro. Ze kan daarmee het volgende doen: 1000 mensen individueel (cursus) een korting geven. Een grote vereniging met 10.000 leden een subsidie geven voor de renovatie van haar lokalen. Wat moet de overheid doen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zelfs ik geef soms aan "goede doelen" maar enkel maar aan open source software. Uiteraard nooit aan "humanitaire" kwatch, maar goed, andere mensen hebben andere pleziertjes. Vrijwilligerswerk is van 't zelfde. Mensen hebben nodig om zich gewaardeerd te voelen. Zoals rondjes lopen voor 't plezier idioot is in het kader van transport, maar wel een vorm van zichzelf goed doen is, is dat hier van ´t zelfde. Als een meerderheid dat beslist heeft ze daar dus een vorm van plezier en entertainment aan he. Dan is het niet enkel voordelig voor een minderheid, niewaar. Zoals met sport waar een meerderheid naar kijkt. Citaat:
Het is aan zij die daar plezier aan hebben, aan de goede doel gevers, en aan de vrijwilligers werkers, dat men dat moet vragen. Als dat een meerderheid is, geniet die daarvan he. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, als je dat niet denkt, dan ben je daar geen voorstander van. Het is pas omdat een meerderheid van zichzelf het risico niet wil nemen om ooit zelf gehandicapt te zijn en dus geen aanpassingen te hebben, dat die meerderheid het voordeel ziet van die aanpassingen he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik zeg, is dat het voordeel voor de meerderheid moet zijn, incluis de emotionele beleving. De meerderheid, incluis haar emotionele beleving, moet een NETTO voordeel doen bij wat de staat uitgeeft. Zoals ik reeds zegde, als een meerderheid meer plezier schept via haar emotionele beleving, dan wat het haar aan verdriet schept door de extra belastingsuitgaven, dan doet de meerderheid wel degelijk een voordeel. Of een meerderheid emotioneel beroerd zal geraken van mijn reis naar Tahiti of uw hobby cursus, op zulke wijze dat de vreugde dat jij aan de meerderheid brengt door het geluk van uw cursussen, of de vreugde die ik aan de meerderheid breng door mijn plezier van mijn luxe reis naar Tahiti, veel groter is dan het ongeluk dat die grote meerderheid ondervindt door het afgenomen geld, stel ik een beetje in vraag eerlijk gezegd. Eerlijk gezegd, uw jezuietentruuk van proberen te doen alsof jij de meevoelende empathische burger bent omdat jij jouw hobby door de anderen gefinancierd wil zien, en ik de ongevoelige lompe boer en lulkoek verkoper ben door dat onder uw neus te schuiven, valt een beetje door de mand zulle. "het zijn allemaal egoisten want ze willen mijn pleziertjes niet voor mij betalen" Laatst gewijzigd door patrickve : 5 augustus 2025 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal nooit stellen dat een invalide wel iemand kan bellen om z'n papieren te gaan halen of dat hij wat kan rondrijden zodat ie geen trap moet nemen. In tegendeel zelfs, ik ben de eerste om te zeggen dat er bepaalde dingen aangepast moeten worden zodat invalide mensen zich zonder hulp kunnen behelpen. Dat dit niet altijd lukt, weet ik ook wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een verdeelstrategie die op dit soort drijfzand gebouwd is kan nooit optimaal zijn. Hoe zou je dit juist organiseren? Hoe wil je dit meten? Als je ambitie is om dingen te maximaliseren (zoveel mogelijk...), dan ga je een "boekhoudersregering" nodig hebben, niet redeneringen als "die mag toch ook wel eens een plezierke hebben". Naar mijn mening moet een regering kijken naar het algemeen welzijn: het creëren van gelijke kansen en ervoor zorgen dat iedereen maximaal de middelen heeft om voor hun eigen geluk te zorgen. Deze benadering helpt automatisch de meest achtergestelde mensen, zonder dat we de samenleving kunstmatig moeten opdelen in groepen. Het is niet de taak van een regering om "plezierkes" uit te delen, zij moeten goed besturen. De burgers zijn geen kleuters waarvoor een mama-overheid verantwoordelijk is om hen te entertainen. Als de burgers een overheid willen die voor hun entertainment moet zorgen, dan krijgen zij geen politici maar clowns.
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat bekom je niet door menselijkheid van een grote groep weg te halen en in een kleine groep te bewerkstelligen he. Maar wat gij "menselijk" noemt is "doe mij eens plezier he gasten en tant pis als U dat zelf plezier kost". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allez, we gaan het aanpassen: uw buurman moet maar 80% van uw restaurant bezoek betalen. Zo kan je zeggen: als de overheid mijn cursussen betaalt, komt dat geld van de buurman en mijzelf. Als ik op restaurant ga, ook. NETTO gaat er dus geld van de buurman naar uw pleziertjes, waardoor netto die buurman minder heeft voor de zijne. En jij hebt maar een deel van uw pleziertjes zelf moeten betalen, dus jij houdt meer over, en bovendien heb je meer pleziertjes, gefinanceerd voor een deel door uw buurman. Mocht uw bijdrage aan de staatskas IDENTIEK zijn aan wat ge als subsidie krijgt, dat zou je niet jammeren he. Je zou dan evengoed kunnen hebben dat je het helemaal zelf moet betalen, maar ook niet bijdragen. Het feit dat je jammert is omdat je meer uit de kas pakt dan je erin stopt, en het is uw buurman die moet bijpassen. Daardoor heeft die minder plezier, en jij meer. En daar is het enkel maar om te doen he voor jou. Dat je dat WIL is begrijpelijk, dat uw buurman dat zou willen is twijfelachtig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat geeft het perverse effect van sovietisering dan aan en de efficientie van de vrije markt is dan helemaal weg. De pleziertjes zullen schraal zijn, want de spoeling dun. Immers, er is dan geen jacht meer op kwaliteit. Er is dan geen zin meer om veel geld willen te verdienen, immers de belastingen vragen alles, en je krijgt toch alles wat je kan bekomen "voor niks". Het fundamentele mechanisme dat in een vrije markt zorgt voor efficientie, namelijk het feit dat je moet kiezen waar je je zuurverdiende geld aan uitgeeft, en je dus een hoge kwaliteit/prijs verhouding gaat zoeken, is foetsie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom kan dat niet? Waarom moet het voor jou altijd 'de ene alles' en 'de andere niets' zijn?
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom denk jij dat mensen helemaal uit hun dak gaan als blijkt dat hun belastinggeld ook deels aan minderheden wordt gespendeerd? Of zitten we plots weer in uw sovjet-systeem. En als het voor de meerderheid een probleem is dat de minderheid meeprofiteert van hun belastinggeld, wat dan in de omgekeerde richting? De minderheid betaalt ook belastingen maar die krijgen er helemaal niets voor terug. En dat is dan volgens u normaal??
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou je niet tegen een meerderheid kunnen zeggen: "Een deel van jullie belastingsgeld wordt gespendeerd aan een minderheid. Dat deel kan niet langer aan jullie plezier gespendeerd worden maar de minderheid mag ook wel eens iets eh? Het grootste deel blijft nog altijd voor jullie." Dat is dus volgens jou onmogelijk. De minderheid mag voor jou wel meebetalen voor het plezier van de meerderheid maar andersom gaan de poorten der hel open...
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 5 augustus 2025 om 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik betaal ook belastingen. Dat geld word dus gebruikt voor buurmans pleziertjes. Daardoor heb ik minder pleziertjes en mijn buurman meer. Maar dat is dan weer geen probleem??
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn dingen die de overheid nu eenmaal moet doen, en dat is ondermeer:
Dat laatste wordt nu meer en meer in vraaf gesteld, en terecht! |
|
![]() |
![]() |
![]() |