Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud Vandaag, 08:23   #101
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Doe daarbij nog enkele duizenden euro's voor een rijbewijs en een peper dure verzekering wegens 'geen ervaring'.
We zitten dus aan ergens 6000€ voor de jongeling die van school komt voor uw Polo in tweedehands. Waar moet die schoolverlater dat geld vandaan halen?

Niks, als men je wil aanwerven … 75% minder kans om aangeworven te worden dan iemand met een rijbewijs.

Wel, laten we dat eens doen. Vrouwlief reed dagelijks van Riemst naar St Truiden voor een halftijdse job.
90km heen en terug en dit 22 dagen in een maand.
Ze kreeg daarvoor op het einde van de maand …. 9 euro kilometervergoeding.
Reken maar even … de reële kost brandstof alleen was 250€ …
Nagevraagd bij de vakbond of dit klopte … het was perfect wettelijk zo.

Gek hé, toen ik begon te werken had ik geen rijbewijs, laat staan dat ik een auto had.
Toch slaagde ik er in om binnen de twee weken een job te hebben.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:27   #102
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet eigenlijk het inkomen zijn van één werkende ouder in het gezin, zo niet is het groot brengen van kinderen niet haalbaar.

“Kosten tot de 25e verjaardag Uit de analyse blijkt dat het opvoeden van een eerste kind maandelijks gemiddeld minstens 807,43 euro kost, wat na 25 jaar neerkomt op ongeveer 232.540 euro. “

Als je geen flinke spaarpot hebt krijg je al geen lening. (realiteit weet je wel...)
De die 'gemiddelde woning' in Vlaanderen is in de meeste gevallen onderhevig aan renovatieplicht.

“Na Italië, Finland en Noorwegen blijkt België het vierde duurste land te zijn om een auto te hebben: gemiddeld kost een auto hier 696 euro per maand. Als we de cijfers van nabij bekijken, kost een benzinewagen in België maandelijks 780 euro, een dieselwagen 688 euro en een elektrische wagen 857 euro. “

Lening woning / auto / twee kinderen en je bent 1800€ +700€+800€+800€ = 4100€ kwijt.
Hebben we alle onkosten welke een gezin maandelijks moet betalen?

Ik denk het niet. Volgens jouw inkomen hebben ze nog 300€ over voor AL de rest.
En dan hebben we het nog niet over de kosten om de woning naar de verplichte normen te brengen.
Ja want kindergeld trekken ze niet meer met twee kinderen.
En 800 euro per kind / maand is wel ferm verdreven hé.
Oud Vandaag, 08:29   #103
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
NV-A heeft al meer dan 15 jaar de leiding daar waar het merendeel van de bullshitjobs gecreëerd worden: het Vlaamse niveau.

De USA zit denk ik met eenzelfde probleem: de besparingen dienen eigenlijk op statelijk niveau te gebeuren want in de federale overheid wordt al sinds Reagan bezuinigt. DOGE heeft dan ook zo goed als niets bereikt.
Klopt helemaal, het is dan ook in de eerste plaats aan de N-VA om het aantal ambtenaren naar een aanvaardbaar niveau te brengen.
Oud Vandaag, 08:34   #104
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een studie van ING

De gemiddelde kosten van het dagelijks leven* van een kind van 0 tot 5 jaar: ongeveer 350 euro per maand (exclusief opvangkosten).

De gemiddelde kosten van het dagelijks leven* van een kind van 6 tot 11 jaar: ongeveer 450 euro per maand (exclusief kosten voor buitenschoolse opvang en activiteiten).

De gemiddelde kosten van het dagelijks leven* van een kind van 12 tot 17 jaar: ongeveer 550 euro per maand.

De gemiddelde kosten van het dagelijks leven* van een kind van 18 tot 24 jaar: ongeveer 660 euro per maand (exclusief studiekosten).
Oud Vandaag, 09:01   #105
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gemiddeld, mediaan en realistisch inkomen voor jonge mensen.

Nergens komt daar €2K netto in voor.
Minimum loon voor een afwasser in de horeca is €15.
Doe dat 40u/week en je vangt €2100.
Bron

Een productie arbeider verdient gemiddeld €16,5.
Doe daar nog wat ploegenpremie bij en je zit aan een kleine €18.
Doe dat 40u per week en je verdient €2200.
Zelfde bron.
Oud Vandaag, 09:15   #106
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Oh oh, iemand is niet akkoord met BigF en hij gaat nu schuilen achter de rokken van zijn prof.
Lees de openingspost nog eens.
Als lezen niet te veel gevraagd is.

Citaat:
1. Je zegt in de top post dat "hij een punt heeft".
"Ergens minstens een punt".
Dat zijn mijn letterlijke woorden.
Wil dat zeggen dat ik met alles wat hij zegt akkoord ga?

Citaat:
2. Ik delf dus wat dieper, waarom heeft hij dat punt, vindt je ?
Omdat hij de strategie van BDW uitlegt en afkomt met cijfers.
Daarom heeft hij volgens mij minstens een punt.
Zijn uitleg is aanneembaar en hij staaft zijn uitleg met cijfers.

Citaat:
3. Ik heb verschillende keren over de "prof" gesproken, niet over jou. Dat de kritiek weergegeven in het artikel niet de punten van BDW weerlegt en dat hij ze zelfs niet noemt. Dus ik leg niks in jouw mond. (Misschien is het artikel een samenvattring van een ruimere kritiek waar hij dat wel doet, maar daar is niks van gevonden tot nu toe.)
Heb je al eens geprobeerd maar je legt mij wel woorden in de mond.
Vertel mij eens waar ik gezegd heb dat ik dingen onder de mat wil vegen, dat ik doenscenario's wil ontkennen...
Allemaal dingen die jij mij verwijt en die ik nergens heb gezegd.

Nogmaals: lees de openingspost nog eens. 98% daarvan is gewoon een herhaling van wat die prof zegt. Ik geef er (afgezien van dat hij op sommige punten minstens een punt heeft) er niet eens een eigen mening.
Ik herhaal wat hij zegt en vraag op het einde naar jullie mening.

Maar jij gaat er nu klakkeloos van uit dat ik met alles wat in dat artikel staat akkoord ga.

Citaat:
Jij verstopt je nu achter de rokken van "de prof" en jammert dat ik dingen in jouw mond legt.
Dat deed je ook.

Kijk maar:
Citaat:
Je klaagt nu dat Arizona aan de pensioenen wil morrelen ?
Waar heb ik dat gezegd? Het enige wat ik over pensioenen heb gezegd is dat die prof bepaalde dingen NIET heeft gezegd. Lees de OP nog eens.

Citaat:
Blijf dan die deficieten en hoge schulden maar onder de mat vegen.
Wie spreek je met die zin aan? Mij of die prof?
Als het over de prof zou gaan had je geschreven "Dat hij dan die deficieten...".
Doe je niet. Het gaat wel degelijk over mij.
En vertel me eens: waar heb ik die deficieten en hoge schulden onder de mat geschoven?

Citaat:
Het idee dat er ooit een punt komt dat heel de boel instort vindt jij een overdreven doemscenario.
Waar heb ik dat gezegd? Jij ziet dingen die er niet zijn.
Ik haal aan dat die prof dat met cijfers aantoont.
En vraag jullie of hij een punt heeft.
Ik geef commentaar op die column en nu maak jij daarvan dat ik met alles wat daarin staat akkoord ga.
Leer eens lezen.

Citaat:
Geef elke maand meer uit dan je inkomen, en leen het verschil.
Spreek je hier mij mee aan of de prof?
Je hoeft er niet op te antwoorden hoor, het is te overduidelijk.
Oud Vandaag, 09:22   #107
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Klopt helemaal, het is dan ook in de eerste plaats aan de N-VA om het aantal ambtenaren naar een aanvaardbaar niveau te brengen.
Voor elke ambtenaar die het Vlaams niveau saneert worden 3 banen gecreëerd bij bij consultants of bij de politieke vriendjes. Tekenend is N-VA Muyters die geld wou smijten naar een studievraag of Vlaams Parlementsleden hun forfaitaire vergoeding niet beter wegstemmen.

Hoe komt het dat het Vlaams Niveau schulden heeft ?

Juist ja,

Zakken vullen, zakken vullen, N-V-A !

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : Vandaag om 09:23.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 10:01   #108
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
16 oktober 2025:

https://www.hln.be/binnenland/exclus...rbij~a585b099/

Er zijn 39.202 ambtenaren bijgekomen in amper 5 jaar tijd.
Dat is +53,73% en dat is ruim de helft méér dan in 2020, er is nu bijna 1 MILJOEN overheidspersoneel.
De overheid werft dubbel zoveel mensen aan als in de privé sector.
Vooral in vlaanderen werden meer ambtenaren aangeworven sinds 2023 een groei van +7.485 ambtenaren.

Het is dan ook in de eerste plaats aan de nva, zowel op federaal als vlaams niveau...
Dus nva brengt het aantal ambtenaren naar een aanvaardbaar niveau door méér ambtenaren aan te werven?
Oud Vandaag, 10:06   #109
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Voor elke ambtenaar die het Vlaams niveau saneert worden 3 banen gecreëerd bij bij consultants of bij de politieke vriendjes. Tekenend is N-VA Muyters die geld wou smijten naar een studievraag of Vlaams Parlementsleden hun forfaitaire vergoeding niet beter wegstemmen.

Hoe komt het dat het Vlaams Niveau schulden heeft ?
Juist ja,
Zakken vullen, zakken vullen, N-V-A !
De vlaamse nva-regering saneert geen enkele ambtenaar en heeft sinds 2023 nog eens +7.485 ambtenaren op vlaams niveau extra bij aangeworven.
Oud Vandaag, 10:23   #110
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Minimum loon voor een afwasser in de horeca is €15.
Doe dat 40u/week en je vangt €2100.
Bron

Een productie arbeider verdient gemiddeld €16,5.
Doe daar nog wat ploegenpremie bij en je zit aan een kleine €18.
Doe dat 40u per week en je verdient €2200.
Zelfde bron.
Geraadpleegd.
Andere bron geeft dat het minimum bruto loon in België €2112 per maand is. Omgerekend €13/u. Oftewel, €1992 netto.
Maar ik denk dat we nu weten waarom hamburgerflippen ook al een knelpuntberoep is.

Edoch, niet veel mensen die nog een 40u week doen, en al zeker niet bij ploegen/productiearbeiders. Eerder 38 of 37u week.
Maar 1 dag/ €100 op de maand minder, we gaan geen zout op elke slak leggen.

Maar zelfs met een gezinsinkomen van €4400 per maand gaat het aanleggen van een spaarpotje niet vlot verlopen. En al zeker niet met kinderen in de mix.
In deze regio vind je niet gemakkelijk iets te huur voor minder dan €1000/maand. Eerder €1200 voor een ogenschijnlijk wettelijk in orde appartement.
(natuurlijk, sociale woningen zitten in een andere prijscategorie, maar om daar eentje van te pakken te krijgen, dan moet het koppel wel aan heel veel voorwaarden voldoen.)
Oud Vandaag, 11:49   #111
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geraadpleegd.
Andere bron geeft dat het minimum bruto loon in België €2112 per maand is. Omgerekend €13/u. Oftewel, €1992 netto.
Maar ik denk dat we nu weten waarom hamburgerflippen ook al een knelpuntberoep is.

Edoch, niet veel mensen die nog een 40u week doen, en al zeker niet bij ploegen/productiearbeiders. Eerder 38 of 37u week.
Maar 1 dag/ €100 op de maand minder, we gaan geen zout op elke slak leggen.
Oke, 37, 38, 40 uren... Laten we daar niet over mekkeren en stellen dat een jonge snaak toch redelijk makkelijk €2000 netto per maand moet kunnen verdienen.

Citaat:
Maar zelfs met een gezinsinkomen van €4400 per maand gaat het aanleggen van een spaarpotje niet vlot verlopen. En al zeker niet met kinderen in de mix.
In deze regio vind je niet gemakkelijk iets te huur voor minder dan €1000/maand. Eerder €1200 voor een ogenschijnlijk wettelijk in orde appartement.
Oke, laten we ook niet gaan mekkeren over regio's. Hier in de streek (die overspoeld wordt door Nederlanders) vind je voor €1200 nog een vrijstaande woning te huur. Maar kom; laten we tellen met €1200/maand.

Van het gezamelijke inkomen schiet er dan nog €3200 over.
Het lijkt mij straf dat je daar niet van zou kunnen leven, wetende dat de huur al betaald is.
Als ik naar mijn eigen rekening kijk zie ik dat wij in ons gezin (3 volwassenen) iets van een €1500 betalen voor gas, elek, water, verzekeringen, vakbond, telenet, ziekenfonds, pensioensparen, roerende voorheffing, taks wagen, onderhoud auto,...

Dan schiet er nog €1700/maand over.
Kan je daar echt niets van sparen of een kind van grootbrengen volgens jou?

Citaat:
(natuurlijk, sociale woningen zitten in een andere prijscategorie, maar om daar eentje van te pakken te krijgen, dan moet het koppel wel aan heel veel voorwaarden voldoen.)
Ik heb het hier nergens over sociale woningen gehad.
De prijzen die ik hanteer zijn die van hier in de streek en aangezien het hier een grensstreek is liggen die hier nog een pak hoger dan wanneer je iets verder het binnenland intrekt.

Laatst gewijzigd door BigF : Vandaag om 11:57.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:54   #112
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met wat gaat het niet goed in Frankrijk?
Nergens.

Geen problemen in Frankrijk.
Oud Vandaag, 11:56   #113
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen enkele partij heeft het aantal ambtenaren de laatste jaren zo uit de hand laten lopen als NVA en nu kom jij met uitgestreken gezicht verklaren dat de NVA het aantal ambtenaren naar beneden wil?

Waarom denk ik bij jou bijdrages steeds vaker aan:

Laatst gewijzigd door BigF : Vandaag om 11:57.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be