Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 22 januari 2005, 01:17   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De bronnen van België gaan onmiskenbaar terug tot de Boergondische Middeleeuwen !
O jaaaaaa, en Jan zonder Vrees was de eerste Belg!

België is een uitvinding van Franse agitatoren om uiteindelijk het lang gekoesterde idee te verwezenlijken, nl. de aanhechting van de zuidelijke Nederlanden bij Frankrijk.

Uitvindsels van Vlaamsnationalisten zoals Hans I de Grote onmiddellijk zal beweren?

Merkwaardig dat dit wel te lezen staat in een brief van Charles Rogier aan Raikem, geschreven in 1832:

Citaat:
Les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande pour préparer la fusion de la Belgique avec notre plus grande patrie, la France.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 januari 2005, 01:20   #102
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
O jaaaaaa, en Jan zonder Vrees was de eerste Belg!

België is een uitvinding van Franse agitatoren om uiteindelijk het lang gekoesterde idee te verwezenlijken, nl. de aanhechting van de zuidelijke Nederlanden bij Frankrijk.

Uitvindsels van Vlaamsnationalisten zoals Hans I de Grote onmiddellijk zal beweren?

Merkwaardig dat dit wel te lezen staat in een brief van Charles Rogier aan Raikem, geschreven in 1832:
Misschien moet we ook citaten van iets recentere tijden er bij halen die vragen om een aansluiting bij een of ander Reich?
Oud 22 januari 2005, 01:20   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Wij hebben 1 bestuurslid meet een naam die nogal adelijk klinkt, hebt u nu al ergens een bewijs dat die persoon effectie van adel is?
Ja, hij heeft een dubbele familienaam. In België is dit een teken van adeldom, wat natuurlijk niet hetzelfde is als iemand die een titel draagt. Iemand kan van adel zijn zonder daarom een al dan niet erfelijke titel te hebben. Evenzo kan iemand een titel dragen en toch niet van adel zijn.

Op jullie lijst staat er een jonkheer (van adel en met een titel) en CdD is eveneens van adel (maar ik weet niet of hij een titel kreeg overgeërfd). Dat maakt er al twee.
Oud 22 januari 2005, 11:04   #104
Albert
Banneling

Standaard

Aan BCD, voorzitter van de BUB West-Vlaanderen
Het artikel dat verscheen in het Brugsch Handelsblad in jan 2004

http://www.jongvldbrugge.be/cottenje_reac.htm

betreft dit uw ondervoorzitter?

Laatst gewijzigd door Albert : 22 januari 2005 om 11:10.
Albert is offline  
Oud 22 januari 2005, 11:18   #105
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Oei bestaan Franstalige Vlamingen dan????? Een Vlaming is toch iemand die zich weet te integreren en MINSTENS nederlands spreekt of hebt u in voorgaande gesprekken gelogen???
Een Vlaming is in de eerste plaats iemand die in Vlaanderen woont, ongeacht welke taal hij spreekt. Kun je misschien even aangeven waar ik mezelf zou hebben tegengesproken of waar ik zou hebben gelogen? Indien je de discussie met "labyrinth" bedoelt: ik heb daar alleen gezegd dat iedereen zich moet integreren en Nederlands moet leren, nergens beweer ik dat Franstaligen geen Vlamingen kunnen zijn. De Franstaligen in Brussel immers zijn eigenlijk ook (verfranste) Vlamingen.

Citaat:
Wij hebben 1 bestuurslid meet een naam die nogal adelijk klinkt, hebt u nu al ergens een bewijs dat die persoon effectie van adel is?
Je voorzitter heeft dat hierboven min of meer bevestigd ("laat hem van adel zijn"). Daarbij duidt een dergelijke dubbele naam vaak op een adellijke achtergrond, al dan niet met titel of predikaat. Op de kandidatenlijst van de BUB voor de provincie Antwerpen zien we jonkheer Othon Geelhand de Merxem en, bijna vergeten, Valérie Geelhand de Merxem. Dat maakt dus drie adellieden in bestuur en op kandidatenlijsten.
Dimitri is offline  
Oud 22 januari 2005, 11:24   #106
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, hij heeft een dubbele familienaam. In België is dit een teken van adeldom, wat natuurlijk niet hetzelfde is als iemand die een titel draagt. Iemand kan van adel zijn zonder daarom een al dan niet erfelijke titel te hebben. Evenzo kan iemand een titel dragen en toch niet van adel zijn.

Op jullie lijst staat er een jonkheer (van adel en met een titel) en CdD is eveneens van adel (maar ik weet niet of hij een titel kreeg overgeërfd). Dat maakt er al twee.
En met Valérie Geelhand de Merxem maakt dat drie.

Overigens is jonkheer geen titel, maar een predikaat voor ongetituleerde adellieden. Het predikaat jonkheer komt daarom vóór de voornaam, terwijl adellijke titels (prins, hertog, markies, graaf, burggraaf, baron of ridder) altijd direct voor de achternaam staan.
Dimitri is offline  
Oud 22 januari 2005, 11:47   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
En met Valérie Geelhand de Merxem maakt dat drie.
Bij nader toezien blijken er zomaar eventjes drie "Geelhanden" bij de Bubbelclub actief:

Citaat:
GEELHAND DE MERXEM Isabelle, ° 22.11.1957, sans profession

GEELHAND DE MERXEM Ottho, ° 29.06.1946, zelfstandige

GEELHAND DE MERXEM Valérie, ° 09.12.1972, bediende
Heeft die familie trouwens geen uitgebreide bezittingen in Grobbendonk? Oude landadel dus... waar de voertaal thuis ongetwijfeld het Frans is.
Oud 22 januari 2005, 14:54   #108
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Dat het huidige Vlaanderen ontstaan is binnen België is mijn citaat.
Hetgeen ik op doel is niet de entiteit Vlaanderen zoals poltici die zien, maar zoals de bevolking die ziet. Ik denk dat die pas echt ontstaan is binnen België door toedoen van de taalpolitiek en het achterstellen van die regios.

Maar die bewering van Hans slaat nergens op. Als je zo gaat redeneren moet je ook Nederland meerekenen, want jij doelt gewoon op de Nederlanden.
Het aritificiëel zijn van staten is nogal heel relatief, afhankelijk van hoe je het bekijkt. België kan je in beide opzichten beschouwen, maar wat telt is de huidige realiteit. Als we al de communautaire problemen beschouwen, als we zien dat Vlaanderen zich meer keert naar Nederland en Wallonië naar Frankrijk vind ik persoonlijk dat we in een artificiële staat leven. Dat is een natuurlijke evolutie, in tegenstelling tot wat Hans beweert met zijn illusies over VTM en VRT. Dat zie je in bijna ieder land waar verschillende talen gesproken worden, taal is nu eenmaal een belangrijk bindmiddel.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 22 januari 2005 om 14:55.
instromaniac is offline  
Oud 22 januari 2005, 15:01   #109
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Hetgeen ik op doel is niet de entiteit Vlaanderen zoals poltici die zien, maar zoals de bevolking die ziet. Ik denk dat die pas echt ontstaan is binnen België door toedoen van de taalpolitiek en het achterstellen van die regios.

Maar die bewering van Hans slaat nergens op. Als je zo gaat redeneren moet je ook Nederland meerekenen, want jij doelt gewoon op de Nederlanden.
Het aritificiëel zijn van staten is nogal heel relatief, afhankelijk van hoe je het bekijkt. België kan je in beide opzichten beschouwen, maar wat telt is de huidige realiteit. Als we al de communautaire problemen beschouwen, als we zien dat Vlaanderen zich meer keert naar Nederland en Wallonië naar Frankrijk vind ik persoonlijk dat we in een artificiële staat leven. Dat is een natuurlijke evolutie, in tegenstelling tot wat Hans beweert met zijn illusies over VTM en VRT. Dat zie je in bijna ieder land waar verschillende talen gesproken worden, taal is nu eenmaal een belangrijk bindmiddel.
Heeft Hans ooit iets zinnigs beweerd?
Albert is offline  
Oud 22 januari 2005, 15:48   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is onze identiteit - net als bij alle andere volkeren - het resultaat van een ingewikkeld geheel aan politieke, sociologische, economische, maatschappelijke en soms ook religieuze elementen die in de loop van de geschiedenis zijn gegroeid of zich op een bepaald moment hebben voorgedaan.

Uiteindelijk is onze Vlaamse identiteit gegroeid op de stam van een gezamenlijke Nederlandse identiteit. Natuurlijk is die binnen de Belgische grenzen gegroeid, niet evenwel dankzij maar wel desondanks. Het steeds nadrukkelijker profileren als Vlaming is het resultaat van een assimilatiepolitiek die de Belgische staat trachtte te voeren. Onze Vlaamse identiteit is dus de resultante van een taai, vaak woordenloos maar toch reëel verzet tegen België.
Oud 22 januari 2005, 18:16   #111
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
www.oha.be (gevonden op de bovenstaande site)

Dti bedoelt de bub met een "tweetalig" België
http://www.oha.be/Hotel_Relais_Oud_H...ands/index.htm

dit alleszins wel
Oud 22 januari 2005, 19:31   #112
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is onze identiteit - net als bij alle andere volkeren - het resultaat van een ingewikkeld geheel aan politieke, sociologische, economische, maatschappelijke en soms ook religieuze elementen die in de loop van de geschiedenis zijn gegroeid of zich op een bepaald moment hebben voorgedaan.

Uiteindelijk is onze Vlaamse identiteit gegroeid op de stam van een gezamenlijke Nederlandse identiteit. Natuurlijk is die binnen de Belgische grenzen gegroeid, niet evenwel dankzij maar wel desondanks. Het steeds nadrukkelijker profileren als Vlaming is het resultaat van een assimilatiepolitiek die de Belgische staat trachtte te voeren. Onze Vlaamse identiteit is dus de resultante van een taai, vaak woordenloos maar toch reëel verzet tegen België.
Wat je dus wil zeggen is dat zonder Belgie de Vlaamse identiteit niet bestaat. Waarom dan strijden tegen het bestaan van Belgie, dat lijk me eerder dom, vind je ook niet?
Oud 22 januari 2005, 20:22   #113
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Wat je dus wil zeggen is dat zonder Belgie de Vlaamse identiteit niet bestaat. Waarom dan strijden tegen het bestaan van Belgie, dat lijk me eerder dom, vind je ook niet?
Helemaal niet.
Zonder België kan Vlaanderen ontstaan zijn, maar misschien ook niet. Misschien waren we wel de Nederlanden, gewoon Vlaanderen, nog steeds het Romeinse rijk, enz.
Wat in het verleden is gebeurd doet weinig ter zake, behalve om te weten hoe bepaalde problemen tot stand zijn gekomen, hoe die te vermijden, enz.
Wat dus belangrijks is is de huidige realiteit. Jij interpreteert die misschien anders, of misschien heb je andere oplossingen, waardoor jij één België als de betere keuze beschouwt. De meeste flaminganten of Vlaams-nationalisten hebben dan een andere kijk en zien een onafhankelijk Vlaanderen als de beste keuze.
Dus of Vlaanderen nu ontstaan is door België of niet doet helemaal niet ter zake. Ik weet dat sommige belgicisten en flaminganten hier wel een punt van maken, maar dat vind ik behoorlijk bekrompen, net zo bekrompen als wat de kolonisten doen in Palestina.
instromaniac is offline  
Oud 22 januari 2005, 20:52   #114
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet.
Zonder België kan Vlaanderen ontstaan zijn, maar misschien ook niet. Misschien waren we wel de Nederlanden, gewoon Vlaanderen, nog steeds het Romeinse rijk, enz.
Wat in het verleden is gebeurd doet weinig ter zake, behalve om te weten hoe bepaalde problemen tot stand zijn gekomen, hoe die te vermijden, enz.
Wat dus belangrijks is is de huidige realiteit. Jij interpreteert die misschien anders, of misschien heb je andere oplossingen, waardoor jij één België als de betere keuze beschouwt. De meeste flaminganten of Vlaams-nationalisten hebben dan een andere kijk en zien een onafhankelijk Vlaanderen als de beste keuze.
Dus of Vlaanderen nu ontstaan is door België of niet doet helemaal niet ter zake. Ik weet dat sommige belgicisten en flaminganten hier wel een punt van maken, maar dat vind ik behoorlijk bekrompen, net zo bekrompen als wat de kolonisten doen in Palestina.
Ik vraag me gewoon af waarom de vlaamse identiteit dan echter zou zijn dan de belgische.
Oud 22 januari 2005, 21:02   #115
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me gewoon af waarom de vlaamse identiteit dan echter zou zijn dan de belgische.
Wellicht taalverschil ...
lustige lezer is offline  
Oud 22 januari 2005, 21:08   #116
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Even een citaat uit hun programma:

"Allereerst dient België geen subsidies meer te geven aan partijen die het einde van België wensen."

Hopla, gedaan met de democratie

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 22 januari 2005 om 21:09.
lustige lezer is offline  
Oud 22 januari 2005, 21:37   #117
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Wellicht taalverschil ...
Dam moet Antwerpen of Limburg ook niet bij West-Vlaanderen, tenzij ze West-Vlaams willen leren.
Oud 22 januari 2005, 21:38   #118
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"Allereerst dient België geen subsidies meer te geven aan partijen die het einde van België wensen."

Hoezo? Geeft Vlaanderen dan subsidies aan de BUB?
Oud 22 januari 2005, 21:49   #119
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ten eerst vind ik dat je hier nogal moeilijk over kan discussiëren omdat zoiets nogal heel subjectief is.
Het feit is natuurlijk dat beide identiteiten bestaan. Dat is natuurlijk heel duidelijk, gezien de taal en dat Vlaanderen zich meer naar Nederland keert en Wallonië naar Frankrijk. Daarnaast zijn al die communautaire problemen een duidelijke bevestiging dat er een Waalse, Vlaamse en Brusselse identiteit bestaat.
Maar welke je nu belangrijker vindt hangt af van je interpretatie.

Over Limburg en West-VL: We spreken nog altijd één taal, het Nederlands, en verschillende dialecten. Het gaat hier dus over taal, niet over dialecten. Waarom dat zo is is omdat als je dezelfde taal spreekt je elkaar kan begrijpen, indien niet is dat zeer moeilijk, daarom ook dat het een grote scheiding teweeg brengt. Ook op cultuureel vlak is dat zo, omdat taal nu eenmaal een belangrijk bindmiddel is (literatuur en film bvb.)

En nu niet beginnen dat een Antwerpenaar geen West-Vlaming kan verstaan. Dat zijn flauwe grapjes die alleen passend zijn voor mensen die nooit hun huis uitkomen en hun dialect enorm plat spreken. Ik spreek thuis een West-Vlaamse dialect en studeer in Antwerpen, en ik kan perfect communiceren met m'n medestudenten, zelfs als we beiden ons dialect spreken.
instromaniac is offline  
Oud 22 januari 2005, 21:56   #120
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U moet ook wat verder lezen. Wij willen dat ALLE partijsubsidies worden afgeschaft.
Hans1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be