Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2005, 14:01   #101
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Dat is nu eens je reinste flauwekul.
Kan je ook uitleggen waarom dat je reinste flauwe kul is?
Oud 24 januari 2005, 14:05   #102
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ga dat aan de Franstalige partijen zeggen, ze zullen het graag horen.
Waarom zouden Franstaligen daar niet willen naar luisteren. Alleen wanneer je je politiek lot verbind (CD&V/N-VA die niet in een Vlaamse Regering stappen zolang er geen splitsing is, die toegeven en dan stellen dat het onverwijld moet, die daarna zeggen half februari, daarna Pasen) aan iets en je dit openlijk te kennen heeft aan een externe opponent die niks te verliezen heeft, is vragen om tegengewerkt te worden. Er waren Vlaamse politici die uitgejouweld werden omdat ze voor de verkiezingen stelden dat het niet verstandig was om luidop te gaan roepen en tieren dat ze het in één twee drie gingen oplossen. Wel boontje...

Daarnaast, als je nu van Vlaams-, Waals - Brabant en Brussel één Provincie maakt waardoor Brabant een eigen Tweetalig gewest wordt, waarin beide taalgemeenschappen hun lijsten kunnen voorleggen, dan ga je de vertegenwoordiging van de Vlamingen in Brussel versterken en dan is er ook geen probleem meer omtrent de kieskring B-H-V. Of je kan de gemeenschapsregeringen en gewestregeringen afschaffen en elke Belg laten kiezen op dezelfde Senaatlijst of per arrondissement voor de kamer en probleem is opgelost.Alleen Vlamingen willen spluitsen en blijven splitsen tot iedereen op zijn eigen eilandje zit te sterven
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 14:16   #103
DeCoppes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Toen men het vreemdelingenstemrecht gestemd heeft tegen de wil in van 75% van Vlaanderen vond geen enkele franstalige het erg dat een deelstaat zijn wil oplegt aan de andere deelstaat. De Vlamingen waren toen boos, maar niemand is uit het parlement gestapt en men heeft het spel volgens de regels gespeeld.

Vandaag wil Vlaanderen iets dat de franstaligen niet willen. En wat blijkt? Het kan niet. Het mag niet. Men aanvaardt niet dat het parlement daarover zou kunnen stemmen. Men wil de regels van het spel niet respecteren.

Twee maten en twee gewichten.
Kan hier niet anders dan mee akkoord gaan. Het vreemdelingenstemrecht is erdoor gedrukt door de franstaligen en om de lieve vrede te bewaren, zijn sommige partijen gezwicht.
De volhardendheid waarmee de franstaligen nu "njet" zeggen, geeft mij weer de indruk dat we dezelfde kant opgaan indien de vlaamse partijen nu eindelijk niet eens samenspannen. Is het nu zo moeilijk om eens voet bij sstuk te houden in een dossier dat al 40 jaar aansleept. Voor de mensen die niet uit de buurt komen, is het soms zeer moeilijk om uit te leggen dat dit voor ons (ik woon zelf in de rand) wel degelijk iets belangrijk is. Als je in een vlaams dorp woont, werkt, sociale contacten hebt,... dan heb je ook graag dat de mensen die bij jou in het dorp komen wonen zich aanpassen. Moet eerlijk zeggen dat ik deze "aanpassing" veel meer voel bij de eurocraten dan bij de franstalige brusselaars die "uitwijken" naar de rand. Zij begrijpen vaak niet dat ze verhuisd zijn naar een vlaams dorp en houden vanst aan hun gewoontes om dat ze toch weten dat hun vlaamse dorpsgenoot hun zal verstaan. Slechts weinigen doen de moeite om zich aan te passen aan het vlaamse dorpsleven.
DeCoppes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 14:43   #104
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Toen men het vreemdelingenstemrecht gestemd heeft tegen de wil in van 75% van Vlaanderen vond geen enkele franstalige het erg dat een deelstaat zijn wil oplegt aan de andere deelstaat. De Vlamingen waren toen boos, maar niemand is uit het parlement gestapt en men heeft het spel volgens de regels gespeeld.

Vandaag wil Vlaanderen iets dat de franstaligen niet willen. En wat blijkt? Het kan niet. Het mag niet. Men aanvaardt niet dat het parlement daarover zou kunnen stemmen. Men wil de regels van het spel niet respecteren.

Twee maten en twee gewichten.
SPa heeft toen het Vreemdelingen stemrecht goedgekeurd dit betekent dat 23 Nederlandstalige volksvertegenwoordigers hun akkoord hebben gegeven ofwel 31%, dezelfde situatie deed zich voor in de Senaat. Om de alarmbelprocedure in gang te zetten moet je de medewerking hebben van 75% uit één van de taalgroepen.

Bij de splitsing van B-H-V hebben aan franstalige kant 100% die bereid zijn om de alarmbelprocedure in gang te zetten
Oud 24 januari 2005, 14:47   #105
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Ik denk dat het vestigen van vele Europese instanties, bedrijven ed. die dagelijks een ware volksverhuizing met alle mobiliteitsproblemen vandien zwaar wegen op de inwoners van de stad. De vele EU'ers die naar Brussel trekken voor hun werk en de vele Non-EU brurgers op zoek naar een beter leven, jagen de autochtone bevolking weg. Door het politiek belang op Federaal, Regionaal Europees vlak de administratie - migratie stijgen ook de prijzen op de immomarkt tot onbereikte hoogtes.
Dit lijkt een onoplosbaar probleem. De volksverhuizingen hebben dus invloed op Brussel en ruim daar rond.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 14:56   #106
DeCoppes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Dit lijkt een onoplosbaar probleem. De volksverhuizingen hebben dus invloed op Brussel en ruim daar rond.
Het wordt inderdaad moeilijker en moeilijker. Maar dit wil daarom niet zeggen dat je juist nu enig respect moet vragen omwille van het vlaamse karakter van de rand. Dit kan alleen door inderdaad er duidelijk op te wijzen dat de bestuurstaal het nederlands is en dat je komt wonen in een vlaams dorp waarin iedereen welkom is zolang ze zich willen aanpassen en niet hun oude gewoontes willen opdringen uit gemakzucht. Wanneer hier nu laks over wordt gedaan, vrees ik inderdaad dat de invloed van deze "immigratie" in de rand te groot zal worden en wij vlamingen zelf in de Rand de minderheid gaan vormen in ons eigen dorpje.
Oud 24 januari 2005, 15:12   #107
bk232214
Gouverneur

Standaard Franstaligen de commisiezaal verlaten is er een crisis in de maak

Het moet gedaan zijn met vlamingen de prang op de neus te zetten . Wij laten geen grondgebied meer afnemen het moet gedaan zijn al moet er een crisis van komen Wij laten ons niet wurgen door een stelletje franstaligen die vlamingen haten het moet nu eens gedaan zijn voor altijd .
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 15:21   #108
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeCoppes
Het wordt inderdaad moeilijker en moeilijker. Maar dit wil daarom niet zeggen dat je juist nu enig respect moet vragen omwille van het vlaamse karakter van de rand. Dit kan alleen door inderdaad er duidelijk op te wijzen dat de bestuurstaal het nederlands is en dat je komt wonen in een vlaams dorp waarin iedereen welkom is zolang ze zich willen aanpassen en niet hun oude gewoontes willen opdringen uit gemakzucht. Wanneer hier nu laks over wordt gedaan, vrees ik inderdaad dat de invloed van deze "immigratie" in de rand te groot zal worden en wij vlamingen zelf in de Rand de minderheid gaan vormen in ons eigen dorpje.
Die migratie is geen probleem van de laatste jaren hé. Die is al jaren bezig. Misschien moest men bij de federalisering in 1993 een brabants gewest gemaakt hebben ipv een Brussels. Het moet toegevegen zelfs over de grote ring rond Brussel is het Hoofdstedelijk Gewest niet helemaal bevoegd, dat is ook wat absurd hé.
Oud 24 januari 2005, 15:23   #109
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bk232214
Het moet gedaan zijn met vlamingen de prang op de neus te zetten . Wij laten geen grondgebied meer afnemen het moet gedaan zijn al moet er een crisis van komen Wij laten ons niet wurgen door een stelletje franstaligen die vlamingen haten het moet nu eens gedaan zijn voor altijd .
Ja dat de nederlandstaligen nu maar vlug beslissen. Weet je goe ze dat bij ons zeggen weglwuppers zin plekke verkwuppers (wie weg loopt staat zijn plaats af)
Oud 24 januari 2005, 15:26   #110
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in de rand en ervaar weinig tot geen haat vanwege franstaligen. Waarom zou de splitsing van B-H-V trouwens automatisch het einde van de verfransing met zich meebrengen?
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 16:30   #111
DeCoppes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid
Ik woon in de rand en ervaar weinig tot geen haat vanwege franstaligen. Waarom zou de splitsing van B-H-V trouwens automatisch het einde van de verfransing met zich meebrengen?
"haat" is een groot woord inderdaad. hangt echt af van wie of wat er voor je staat. Heb het echter reeds meermaals meegemaakt dat men ostentatief weigert om bv in een winkel je in het nederlands te antwoorden. Waar ik vroeger gemakshalve onmiddelijk overging in het frans, blijf ik nu toch nederlands spreken. De klant is koning en in tweetalig gebied en zeker in een vlaams dorp, verwacht ik toch dat men je antwoord in het nederlands als je een nederlandstalige klant bent.
Het zal de verfransing op zich niet stoppen maar wel het algemeen bewustzijn dat men te maken heeft met een vlaams dorp waar de bestuurstaal het nederlands is en waar deze "inwijkelingen" zich met een groot woord gezegd moeten integreren. Van mij spreken ze thuis frans, russisch, creools,.. zoveel ze willen maar vanaf het moment dat je je sociaal engageert in een dorp of gewoon naar de winkel gaat, dan tracht je niet jou taal op te dringen omdat je toch weet dat de vlaamse medeburger je zal verstaan.
Oud 24 januari 2005, 17:25   #112
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Kan je ook uitleggen waarom dat je reinste flauwe kul is?
Zou ik kunnen, maar U kunt het ook ... gewoon een beetje nadenken ...
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:17   #113
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het moet gedaan zijn met het gebakkelei over de onnozele splitsing van een kiesdistrict. Onze politici worden niet betaald voor zo'n zever.

België unitair !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:41   #114
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Zou ik kunnen, maar U kunt het ook ... gewoon een beetje nadenken ...
u kan eht dus neit. Bovendien staat het Arbitragehof-arrest als een paal boven water in dit dossier, terwijl er bij het vreemdelingenstemrecht helemaal geen juridische argumenten waren
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 01:09   #115
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
u kan eht dus neit. Bovendien staat het Arbitragehof-arrest als een paal boven water in dit dossier, terwijl er bij het vreemdelingenstemrecht helemaal geen juridische argumenten waren
bericht #104
Oud 25 januari 2005, 10:08   #116
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Weerleg het eens?
Oud 25 januari 2005, 13:10   #117
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

25/01 "Brussel-Halle-Vilvoorde wordt na krokusvakantie ontmijnd"

Terwijl premier Guy Verhofstadt dinsdag een nieuwe oproep tot communautaire ontspanning zal doen, zou het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde tot de krokusvakantie stilliggen.

Volgens de krant Le Soir zullen de twee ministers die bevoegd zijn voor institutionele hervormingen, Didier Reynders en Johan Vande Lanotte, dit woensdag laten horen in de commissie Binnenlandse Zaken van de Kamer.

De twee ministers zijn het eens over deze agenda en blijkbaar ook de partijen van de meerderheid, schrijft de krant. Op 4 februari wordt de precieze samenstelling van de werkgroep die het dossier moet ontmijnen, vastgelegd.

nog maar eens uitstel als die hun goesting krijgen!!!!!!

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 13:16   #118
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Verhofstadt is bang voor z'n postje. Voor hem hoop ik dat z'n regering valt, want dat verdient hij.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 14:10   #119
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Peiling "Le Soir" van vandaag : Op antwoord van de Vlaamse eisen, moeten de Franstalige partijen :

niet toegeven : 28,4%
geld voor Brussel eisen : 1,5%
de uitbreiding van het Brussels Gewest eisen : 49,4%
beschermingen voor de Franstaligen van het rand eisen : 12,7%
het probleem tot later uitstellen : 1,7%
zonder mening : 6,4%

Laatst gewijzigd door Everytime : 25 januari 2005 om 14:14.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 14:18   #120
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Peiling "Le Soir" van vandaag : Op antwoord van de Vlaamse eisen, moeten de Franstalige partijen :

niet toegeven : 28,4%
geld voor Brussel eisen : 1,5%
de uitbreiding van het Brussels Gewest eisen : 49,4%
beschermingen voor de Franstaligen van het rand eisen : 12,7%
het probleem tot later uitstellen : 1,7%
zonder mening : 6,4%
Ze hebben juist niets te eisen, dat is Vlaams grondgebied. Wij gaan ook niet als een hoop arrogante imperialisten gaan eisen dat we Waalse gemeenten willen annexeren omdat daar Vlamingen wonen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be