Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2005, 20:31   #101
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hoeveel ambtenaren denkt u te kunnen vinden die drietalig zijn overeenkomstig het niveau dat hun ambt vereist?

Ik denk dat u hoegenaamd niet beseft wat u eigenlijk stelt... Nu al is het bijzonder moeilijk ambtenaren te vinden die de andere landstaal op echt werkniveau (dit is: feilloos op die vlakken die hun ambt eist) bezitten; laat staan dat u drietalige zomaar vindt.

En zeker niet wanneer u heel het ambtenarenkorps door dergelijke drietaligen wilt vervangen.

Trouwens, wat is er nuttig aan de drietaligheid van een ambtenaar die nu de interne coördinatie verricht op een dienst? De diensten zelf zijn immers eentalig. Of wilt u ook de diensten drietalig maken?
De ambtenaren, met in het bijzonder de loketbedienden en de overigen die rechtstreeks met het publiek in contact komen, moeten drietalig zijn. Dat is een voorwaarde die ze bij veel bedrijven ook stellen. Daar is niets moeilijks aan.
Oud 7 maart 2005, 20:31   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het is erg middeleeuw jan, dat weet je evengoed als ik.
Neen, ik zie niets middeleeuws daarin.

Misschien kunt u dat eens uitleggen. Maar me dunkt dat u gewoon niet weet waar het woord "middeleeuws" nu juist voor staat. 't Is gewoon een van uw vele etiketten die u op zaken kleeft bij gebrek aan echte argumentatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 20:33   #103
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat valt weldegelijk te bewijzen. Kijk maar naar Brussel, waar het grootst aantal kiesgerechtigden op de Franstalige taalrol staat ingeschreven. Welnu, dit overwicht weerspiegelt zich in de verkiezingsresultaten: ongeveer een gelijkaardig aantal mensen als op de taalrol kiezen voor Franstalige partijen.

Slechts een klein gedeelte van de Franstaligen kiest ook voor een Vlaamse partij (bijvoorbeeld het Vlaams Belang).
U gaat er gewoon van uit dat de meeste franstaligen op franstalige partijen stemmen, omdat hun aantal min of meer overeenkomt met de verkiezingsuitslagen. Maar dat is een vermoeden, daar u het niet kan bewijzen.
Oud 7 maart 2005, 20:33   #104
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik zie niets middeleeuws daarin.

Misschien kunt u dat eens uitleggen. Maar me dunkt dat u gewoon niet weet waar het woord "middeleeuws" nu juist voor staat. 't Is gewoon een van uw vele etiketten die u op zaken kleeft bij gebrek aan echte argumentatie.
U weet goed genoeg wat Middeleeuws betekent.
Oud 7 maart 2005, 20:35   #105
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het is heel simpel, er zijn maar twee mogelijkheden:
- of er is een grote Franstalige meerderheid in de faciliteitengemeentes die massaal op Franstalige partijen stemt, waardoor die Franstalige partijen daar een ruime absolute meerderheid halen;
- of er wonen nauwelijks Franstaligen in de faciliteitengemeentes en er is een grote Nederlandstalige meerderheid die massaal - en dan toevallig enkel in die gemeentes - op Franstalige partijen stemt, waardoor die Franstalige partijen daar een ruime absolute meerderheid halen, terwijl de kleine Franstalige minderheid in die gemeentes in meerderheid op de Nederlandstalige partijen stemt.

Blijkbaar geloof jij in de tweede mogelijkheid als je beweert dat de meerderheid van de Franstaligen niet op Franstalige partijen stemt. Ik vind die mogelijkheid niet eens serieus genoeg om ook maar te overwegen.
Ik geloof in geen van beide gevallen, vermits ik het niet kan bewijzen. En dan hou ik wijselijk men mond.
Oud 7 maart 2005, 20:36   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ambtenaren, met in het bijzonder de loketbedienden en de overigen die rechtstreeks met het publiek in contact komen, moeten drietalig zijn. Dat is een voorwaarde die ze bij veel bedrijven ook stellen. Daar is niets moeilijks aan.
Ik zie graag de cijfers van de drietalige werknemers buitendienst. Graag verneem ik immers op welk cijfermateriaal u zich baseert te stellen dat dit het geval is "bij veel bedrijven".

Ik ken echter heel wat kleine bedrijfjes waar dat geenszins het geval is.

En drietaligen vinden op werkniveau is wel heel moeilijk. Vraag maar eens na bij grote uitzend- of selectiebureaus (Carl Adams of Andress Consulting bijvoorbeeld).
Oud 7 maart 2005, 20:37   #107
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof in geen van beide gevallen, vermits ik het niet kan bewijzen. En dan hou ik wijselijk men mond.
kunt u dan bewijzen dat meer dan 90% van de vlamingen voor de eenheid van belgie is
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 20:38   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gaat er gewoon van uit dat de meeste franstaligen op franstalige partijen stemmen, omdat hun aantal min of meer overeenkomt met de verkiezingsuitslagen. Maar dat is een vermoeden, daar u het niet kan bewijzen.
Hahahahaha.

Juist dat zijn allemaal Nederlandstaligen... Hahahaha!

Menslief, er staan meer dan 65% kiesgerechtigden op de Franse taalrol. En er stemmen ook meer dan 65% op Franstalige partijen. Neen, natuuuuuuurlijk is dat in de bubbellogica geen duidelijke aanwijziging.
Oud 7 maart 2005, 20:39   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weet goed genoeg wat Middeleeuws betekent.
En u mag het eens uitleggen. En vervolgens ook toepassen op dit discussieonderwerp, daar me dunkt dat er hoegenaamd geen verband is tussen de Middeleeuwen en de taalregeling voor de openbare diensten.
Oud 7 maart 2005, 20:40   #110
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
kunt u dan bewijzen dat meer dan 90% van de vlamingen voor de eenheid van belgie is
ja, dmv peilingen.
Oud 7 maart 2005, 20:41   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, dmv peilingen.
Peilingen bewijzen dat geenszins. Hoogstens kunnen die een vage aanduiding vormen.
Oud 7 maart 2005, 20:42   #112
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat doe je niet, want je beweert dat ik het fout heb als ik zeg dat de meerderheid van de Franstaligen op Franstalige partijen stemt.

Ik citeer je even:
"Dat is een foute redenering. De meeste franstaligen stemmen op diegene in wie ze vertrouwen hebben, en dat is ondergeschikt aan het feit of die nu Nederlands- of Franstalig is."

Twee zinnen, twee niet te bewijzen veronderstellingen. En je liegt dus nog ook, want je houdt helemaal niet wijselijk je mond als je iets niet kunt bewijzen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 20:43   #113
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie graag de cijfers van de drietalige werknemers buitendienst. Graag verneem ik immers op welk cijfermateriaal u zich baseert te stellen dat dit het geval is "bij veel bedrijven".

Ik ken echter heel wat kleine bedrijfjes waar dat geenszins het geval is.

En drietaligen vinden op werkniveau is wel heel moeilijk. Vraag maar eens na bij grote uitzend- of selectiebureaus (Carl Adams of Andress Consulting bijvoorbeeld).
Sla de gazet er eens op na, rubriek vacature. Daar zie je dat de kennis van het Frans meer de regel dan uitzondering is. Zelfs ook bij kleinere bedrijven. En als dat al kan, dan moet dat bij de overheid zéker kunnen.
Oud 7 maart 2005, 20:44   #114
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u mag het eens uitleggen. En vervolgens ook toepassen op dit discussieonderwerp, daar me dunkt dat er hoegenaamd geen verband is tussen de Middeleeuwen en de taalregeling voor de openbare diensten.
Het is Middeleeuws om zo krampachtig vast te houden aan de eigen taal, terwijl er in het land drie talen gesproken worden.
Oud 7 maart 2005, 20:44   #115
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja, dmv peilingen.
een peiling geeft enkel aan dat de kans betrekkelijk groot is dat het inderdaad zo is, net zoals de kans dat hetgeen jan zegt waar is groot is...

tenzij je gaat beweren dat er veel franstaligen op vlaamse partijen stemmen en veel nederlandstaligen op franse is er geen enkele reden om het door jan gestelde te verwerpen.

naast bewijzen is er ook nog zoiets als gezond verstand
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2005, 20:46   #116
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nee, dat doe je niet, want je beweert dat ik het fout heb als ik zeg dat de meerderheid van de Franstaligen op Franstalige partijen stemt.

Ik citeer je even:
"Dat is een foute redenering. De meeste franstaligen stemmen op diegene in wie ze vertrouwen hebben, en dat is ondergeschikt aan het feit of die nu Nederlands- of Franstalig is."

Twee zinnen, twee niet te bewijzen veronderstellingen. En je liegt dus nog ook, want je houdt helemaal niet wijselijk je mond als je iets niet kunt bewijzen.
Ik zeg toch niet dat de franstaligen d�*�*rom op Vlaamse partijen stemmen? Ik citeer me even:

De meeste franstaligen stemmen op diegene in wie ze vertrouwen hebben, en dat is ondergeschikt aan het feit of die nu Nederlands- of Franstalig is
Oud 7 maart 2005, 20:48   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is Middeleeuws om zo krampachtig vast te houden aan de eigen taal, terwijl er in het land drie talen gesproken worden.
In België worden er meer dan drie talen GESPROKEN. Maar het aantal gesproken talen bepaalt niet in welke taal de overheid moet functioneren, wel de belangrijkheid van een taal in een bepaalde regio overeenkomstig de vigerende wetten.

Er is trouwens niets "middeleeuws" (u weet blijkbaar nog altijd niet wat de betekenis is van dit woord) aan de eentaligheid van bestuur en administratie in een bepaald geografisch omschreven gebied. In de Middeleeuwen was het immers vaak zo dat de adel een andere taal hanteerde dan het gewone volk, en er dus naar taal een sociaal onderscheid bestaan binnen eenzelfde gebied.

U slaat dus eens te meer de bal volledig mis.
Oud 7 maart 2005, 20:49   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sla de gazet er eens op na, rubriek vacature. Daar zie je dat de kennis van het Frans meer de regel dan uitzondering is. Zelfs ook bij kleinere bedrijven. En als dat al kan, dan moet dat bij de overheid zéker kunnen.
Dan spreken we over mensen die naast hun moedertaal ook het Frans beheersen. Tweetalig dus.

Indien er trouwens vacatures worden uitgeschreven betekent dat trouwens dat een bepaalde vacature niet zo gemakkelijk wordt ingevuld. En dat is inderdaad zo: men zoekt werkelijk dergelijke meertaligen voor bepaalde functies. Ze zijn zeldzaam.

En u zou het ambtenarenkorps drietalig willen maken... Een giller van formaat en getuigend van een totaal gebrek aan realisme.
Oud 7 maart 2005, 20:49   #119
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België worden er meer dan drie talen GESPROKEN. Maar het aantal gesproken talen bepaalt niet in welke taal de overheid moet functioneren, wel de belangrijkheid van een taal in een bepaalde regio overeenkomstig de vigerende wetten.

Er is trouwens niets "middeleeuws" (u weet blijkbaar nog altijd niet wat de betekenis is van dit woord) aan de eentaligheid van bestuur en administratie in een bepaald geografisch omschreven gebied. In de Middeleeuwen was het immers vaak zo dat de adel een andere taal hanteerde dan het gewone volk, en er dus naar taal een sociaal onderscheid bestaan binnen eenzelfde gebied.

U slaat dus eens te meer de bal volledig mis.
En toch is het middeleeuws.
Oud 7 maart 2005, 20:50   #120
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan spreken we over mensen die naast hun moedertaal ook het Frans beheersen. Tweetalig dus.

Indien er trouwens vacatures worden uitgeschreven betekent dat trouwens dat een bepaalde vacature niet zo gemakkelijk wordt ingevuld. En dat is inderdaad zo: men zoekt werkelijk dergelijke meertaligen voor bepaalde functies. Ze zijn zeldzaam.

En u zou het ambtenarenkorps drietalig willen maken... Een giller van formaat en getuigend van een totaal gebrek aan realisme.
En u dan? U wilt Vlaanderen onafhankelijk maken ... een giller van formaat en getuigend van een totaal gebrek aan realisme.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be