Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we religieuze scholen afschaffen?
Ja. 17 34,00%
Nee. 29 58,00%
Ik weet het nog niet. 4 8,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2005, 21:51   #101
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Och een vergetelheid bij een aanpassing achteraf. In elk geval is het geen combinatie van een gebrek in mijn vocabularium en een misplaatst gebruik van anderstalige uitdrukkingen. Tilt u daar zo zwaar aan? U moet echt te veel tijd hebben.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2005, 21:53   #102
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Och een vergetelheid bij een aanpassing achteraf. In elk geval is het geen combinatie van een gebrek in mijn vocabularium en een misplaatst gebruik van anderstalige uitdrukkingen. Tilt u daar zo zwaar aan? U moet echt te veel tijd hebben.
Ik til daar helemaal niet zwaar aan. Ik wou er u alleen even op wijzen dat u niet zo onfeilbaar is als u zelf zo graag wilt geloven.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2005, 10:54   #103
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hoe kan men de kwaliteit van om het even wat beoordelen? Dit gebeurt door informatie uit eigen kring of door eens rond te horen. Vanzelf hoort men dan wel wat de positieve of negatieve kanten van een school zijn.

Ik noteer dat u van mening is dat de meerderheid der ouders niet naar hun kinderen omkijkt (zie 1e regel van uw antwoord). Laat u mij weten wanneer de staat de volledige opvoeding van bij de geboorte voor haar rekening zal nemen? Kwestie van op tijd te emigreren.
Voor de kwaliteit te beoordelen gebruikt men het CIPO-systeem, waarbij men rekening houdt met wat er van niveau/achtergrond in een school binnenkomt, wat er mee gebeurt en wat er uiteindelijk de school verlaat. Dat is een stuk objectiever dan alleen te kijken naar het eindprodukt.

Ik laat het u weten

Ik zeg niet dat ze niet naar hun kinderen omkijken, ik zeg dat ze de schoolsituatie van hun kinderen onvoldoende opvolgen (om diverse redenen). Opvoedkundig schuift men ook steeds meer taken door naar de scholen: verkeersopvoeding, seksuele opvoeding, drugsproblematiek, burgerzin, emotionele ondersteuning, sociale vaardigheden,...
Oud 5 april 2005, 11:08   #104
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Hier komen we weer bij de traditionele beschuldiging van sociale uitsluiting. Waarom zou het stellen van hogere eisen leerlingen uit bepaalde klassen uitsluiten? Er is geen enkele reden waarom arbeiderskinderen geen hoger niveau aan zouden kunnen indien wat gesteund door hun ouders. We kunnen we ook omdraaien. Als we het onderwijs organiseren op basis van de leerlingen met slechte leerachtergronden, moeilijke thuissituaties en, waarom niet, gebrekkige motivatie, dan bewijst u de gemiddelde en begaafde leerlingen een zeer slechte dienst want u kweekt hen luiheid en gemakzucht aan.

Terzijde : u is geen reclame voor het gemeenschapsonderwijs want het is "piece of cake".
Die scholen in het vrij onderwijs die een hoog niveau claimen en populair zijn houden lang voor het begin van het schooljaar hun inschrijvingsdagen. Hoeveel kansarmen denk je dat er bijvoorbeeld voor Don Bosco in Haacht hebben gekampeerd om hun kinderen te laten inschrijven?

Ik pleit helemaal niet voor het naar beneden halen van het niveau en ik vraag me af waarom u denkt dat onderstaande uitspraak over het gemeenschapsonderwijs gaat. Ik zeg dat er in het gemeenschapsonderwijs meer diversiteit onder de leerlingen is, wat extra uitdagingen met zich meebrengt. Ik heb nooit gezegd dat het niveau er lager zou zijn, verre van. Wat ik wel zeg is dat het makkelijker is om dezelfde leerstof te geven aan 20 lln, waarvan de ouders 2 dagen gekampeerd hebben voor de school om een inschrijving te bekomen, dan lln die dat niet gedaan hebben. En dat heeft alleen te maken met de sociale achtergrond van die ouders...

Met "rekruteren hun leerlingen uit de elite" in het vorige heb ik het toch duidelijk over bepaalde katholieke scholen? Lees het bericht hieronder nog eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Bepaalde scholen stellen hogere eisen, rekruteren hun leerlingen uit de "elite", laten diegenen die niet kunnen volgen gewoon vallen,... En diegenen dat er dan in slagen om daar af te studeren hebben inderdaad een voorsprong. Maar zijn dat dan goede scholen??? Niets is makkelijker dan dit te doen: veel eisen, niet omkijken naar wie afvalt en zo goede resultaten behalen... Peace of cake!
Oud 14 april 2005, 09:38   #105
eno2
Banneling

Standaard

[quote=Andromeda1968]Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste.
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.

[/QUOTE

Wat we vooral moeten afschaffen, dat is het merkwaardige verschijnsel dat confessionele scholen zich voor hun werkingskosten volledig tot de gemeenschap kunnen wenden, die daarvoor dan opdraait. Dat is één. En niet het onbelangrijkste.

Het zou moeten verboden zijn de onschuldige jeugd met allerlei religieuze en ideologische inhouden te indoctrineren of te bombarderen. Dat zou moeten gaan behoren tot de onvervreemdbare rechten van het kind Vrijheid van religieuze en ideologische indoctrinatie.
Religieuze en ideologisch indoctrinatie is trouwens al voor volwassenen ongezond tot gevaarlijk genoeg. In de besloten familiekring en in de vrij civiele gemeenschappen valt het natuurlijk niet te verbieden. Dat zou ingaan tegen de persoonlijke menselijke vrijheid. Maar van overheidswege subsidiëren in instituties? Vooral d�*t niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 09:59   #106
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste.
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.

Privé-religieuze scholen, op eigen kosten, moet kunnen (hoewel ik er dan ook nog tegen ben, ten persoonlijke titel).
Oud 15 april 2005, 14:39   #107
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2

Privé-religieuze scholen, op eigen kosten, moet kunnen (hoewel ik er dan ook nog tegen ben, ten persoonlijke titel).
Kan dat niet wat uit de hand lopen? (radicalisering)
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2005, 14:43   #108
PurpleQueen
Partijlid

PurpleQueen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neutraal gemeenschapsonderwijs is nodig omdat niet iedereen katholiek is en omdat het niet meer kan om vrijzinnigen, joden, islamieten te verplichten godsdienst te volgen. Bijgevolg is alles wat je extra crëeert, hoeveel volk daar ook zit, de meerkost.
Dan is het aan die vrijzinnigen, joden en islamieten om naar een niet-katholieke school te gaan...
Oud 16 april 2005, 09:56   #109
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Kan dat niet wat uit de hand lopen? (radicalisering)
______
Als privé -scholen aan dezelfde efficiëntienormen voldoen als officiële, hoe kan het dan uit de hand lopen?

Je kan gemeenschappen, ook religieuze, niet verbieden hun eigen onderwijs te organiseren -zolang ze het maar zelf betalen, en ze zich aan alle wetsbepalingen houden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 16 april 2005 om 09:58.
Oud 16 april 2005, 10:25   #110
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PurpleQueen
Dan is het aan die vrijzinnigen, joden en islamieten om naar een niet-katholieke school te gaan...
Ik denk dat je het argument niet echt volgt: vermits gemeenschapsscholen nodig zijn voor de niet-katholieken, creeert het katholiek onderwijs de meerkost.

Als men een richting informaticabeheer heeft in het officieel onderwijs met 10 personen en de katholieken richten dat ook nog eens in voor 10 personen heb je twee keer zoveel leerkrachten nodig om die informaticavakken te geven, heb je 2x computerinfrastructuur nodig,...

Twee/drie verschillende netten maakt ons onderwijs duurder/minder effectief dan het zou kunnen zijn.
Oud 16 april 2005, 10:27   #111
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
______
Als privé -scholen aan dezelfde efficiëntienormen voldoen als officiële, hoe kan het dan uit de hand lopen?

Je kan gemeenschappen, ook religieuze, niet verbieden hun eigen onderwijs te organiseren -zolang ze het maar zelf betalen, en ze zich aan alle wetsbepalingen houden.
We hebben hier in België een goed draaiend onderwijssysteem zonder privé-onderwijs (of zo goed als zonder), waarom zouden we dat aanpassen?

Je kan dat wel verbieden, als je de grondwet aanpast... En vrij onderwijs is geen privé onderwijs, meer dan 95% van hun middelen komt van de staat.
Oud 16 april 2005, 11:08   #112
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je het argument niet echt volgt: vermits gemeenschapsscholen nodig zijn voor de niet-katholieken, creeert het katholiek onderwijs de meerkost.

Als men een richting informaticabeheer heeft in het officieel onderwijs met 10 personen en de katholieken richten dat ook nog eens in voor 10 personen heb je twee keer zoveel leerkrachten nodig om die informaticavakken te geven, heb je 2x computerinfrastructuur nodig,...

Twee/drie verschillende netten maakt ons onderwijs duurder/minder effectief dan het zou kunnen zijn.
Als dat uw argument is, dan moet u voorstander zijn van het opdoeken van het gemeenschapsnet. Dat is veruit het duurste.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2005, 12:53   #113
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Als dat uw argument is, dan moet u voorstander zijn van het opdoeken van het gemeenschapsnet. Dat is veruit het duurste.
Ik ben voor rationeel uitgeven van geld in het onderwijs...

Vermits je onmogelijk de vrijzinnigen, protestanten, joden, islamieten kan verplichten om RK godsdienst te gaan volgen en de katholieken in het gemeenschapsonderwijs hun godsdienst wel zonder problemen kunnen volgen is het aangewezen, als er een net zou zijn, dit het gemeenschapsonderwijs zou zijn.

Wat bedoel je met veruit het duurste? Er zit alleen een verschil in de werkingskosten per leerling, wat een marginale uitgave is in vergelijking met de uitgaven voor lonen in het onderwijs (de overheid betaalt die in alle netten volledig). Verder worden die werkingskosten per leerling volledig gelijkgetrokken.
Oud 16 april 2005, 19:22   #114
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
En vrij onderwijs is geen privé onderwijs, meer dan 95% van hun middelen komt van de staat.
Of beter gezegd van het belastinggeld dat door de burger betaald wordt. Ook door de ouders van kinderen in het vrij onderwijs die zo bepalen waar hun belastinggeld naar toe moet.
Oud 16 april 2005, 19:26   #115
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben voor rationeel uitgeven van geld in het onderwijs...

Vermits je onmogelijk de vrijzinnigen, protestanten, joden, islamieten kan verplichten om RK godsdienst te gaan volgen en de katholieken in het gemeenschapsonderwijs hun godsdienst wel zonder problemen kunnen volgen is het aangewezen, als er een net zou zijn, dit het gemeenschapsonderwijs zou zijn.
Zou u dan niet beter beginnen met een fusie tussen gemeenschaps-, gemeentelijk en provinciaal onderwijs?

Niemand verbiedt vrijzinnigen, protestanten, joden of islamieten om scholen op te richten. Waarom wil u er per se een eenheidsworst van maken? Hoe meer concurrentie, hoe meer kwaliteit.
Oud 17 april 2005, 08:47   #116
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Of beter gezegd van het belastinggeld dat door de burger betaald wordt. Ook door de ouders van kinderen in het vrij onderwijs die zo bepalen waar hun belastinggeld naar toe moet.
Uiteraard komt het belastingsgeld van de burger en van de bedrijven... Ik denk dat de meeste burgers willen dat de staat hun geld rationeel uitgeeft.
Oud 17 april 2005, 08:52   #117
argoo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Zou u dan niet beter beginnen met een fusie tussen gemeenschaps-, gemeentelijk en provinciaal onderwijs?

Niemand verbiedt vrijzinnigen, protestanten, joden of islamieten om scholen op te richten. Waarom wil u er per se een eenheidsworst van maken? Hoe meer concurrentie, hoe meer kwaliteit.
Is op vele plaatsen al aan de gang: in Mechelen is er bijvoorbeeld al geen gemeentelijk onderwijs meer...

Als de islamieten scholen beginnen op te richten ga je wat horen!

Je kan één net hebben zonder eenheidsworst: eenzelfde leerplan wil niet zeggen overal hetzelfde systeem. Er zijn trouwens zeer weinig verschillen tussen de leerplannen van het vrij en het officieel onderwijs.

De kwaliteit van ons onderwijs is niet te danken aan de concurentie... Wallonië heeft ook verschillende netten en de kwaliteit is daar een stuk lager (PISA-onderzoek).
Oud 17 april 2005, 11:03   #118
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Uiteraard komt het belastingsgeld van de burger en van de bedrijven... Ik denk dat de meeste burgers willen dat de staat hun geld rationeel uitgeeft.
Ik denk dat de burgers zelf willen beslissen over welk onderwijsnet van hun belastinggelden mag genieten.
Oud 17 april 2005, 11:07   #119
PAJOT
Banneling

Standaard

Kinderen moeten onderricht krijgen in de godsdienst, anders komt er later niets van terrecht.

Dus : afschaffen van niet-religieuze scholen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2005, 11:12   #120
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Je kan één net hebben zonder eenheidsworst: eenzelfde leerplan wil niet zeggen overal hetzelfde systeem. Er zijn trouwens zeer weinig verschillen tussen de leerplannen van het vrij en het officieel onderwijs.

De kwaliteit van ons onderwijs is niet te danken aan de concurentie... Wallonië heeft ook verschillende netten en de kwaliteit is daar een stuk lager (PISA-onderzoek).
Het vrij onderwijs heeft in tegenstelling tot het gemeenschapsonderwijs lang het VSO afgehouden wat erg bijgedragen heeft tot de betere slagingskansen van hun leerlingen in het hoger onderwijs. Dit onderscheid werkt ook nu nog door. En als er toch zo weinig verschillen zijn, waarom dan deze topic?

Wat in Wallonië de problemen zijn weet ik niet. Zij hebben er op andere gebieden waar hetzelfde systeem als in vlaanderen geldt ook meer. Wat ik wel weet is dat in landen met het eenheidsworstsysteem de kwaliteit dramatisch daalt zodanig dat ons onderwijs ineens aan de top staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be