![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten we religieuze scholen afschaffen? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 34,00% |
Nee. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 58,00% |
Ik weet het nog niet. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister
|
![]() Och een vergetelheid bij een aanpassing achteraf. In elk geval is het geen combinatie van een gebrek in mijn vocabularium en een misplaatst gebruik van anderstalige uitdrukkingen. Tilt u daar zo zwaar aan? U moet echt te veel tijd hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik laat het u weten ![]() Ik zeg niet dat ze niet naar hun kinderen omkijken, ik zeg dat ze de schoolsituatie van hun kinderen onvoldoende opvolgen (om diverse redenen). Opvoedkundig schuift men ook steeds meer taken door naar de scholen: verkeersopvoeding, seksuele opvoeding, drugsproblematiek, burgerzin, emotionele ondersteuning, sociale vaardigheden,...
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik pleit helemaal niet voor het naar beneden halen van het niveau en ik vraag me af waarom u denkt dat onderstaande uitspraak over het gemeenschapsonderwijs gaat. Ik zeg dat er in het gemeenschapsonderwijs meer diversiteit onder de leerlingen is, wat extra uitdagingen met zich meebrengt. Ik heb nooit gezegd dat het niveau er lager zou zijn, verre van. Wat ik wel zeg is dat het makkelijker is om dezelfde leerstof te geven aan 20 lln, waarvan de ouders 2 dagen gekampeerd hebben voor de school om een inschrijving te bekomen, dan lln die dat niet gedaan hebben. En dat heeft alleen te maken met de sociale achtergrond van die ouders... Met "rekruteren hun leerlingen uit de elite" in het vorige heb ik het toch duidelijk over bepaalde katholieke scholen? Lees het bericht hieronder nog eens. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() [quote=Andromeda1968]Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste. Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel. [/QUOTE ___________ Wat we vooral moeten afschaffen, dat is het merkwaardige verschijnsel dat confessionele scholen zich voor hun werkingskosten volledig tot de gemeenschap kunnen wenden, die daarvoor dan opdraait. Dat is één. En niet het onbelangrijkste. Het zou moeten verboden zijn de onschuldige jeugd met allerlei religieuze en ideologische inhouden te indoctrineren of te bombarderen. Dat zou moeten gaan behoren tot de onvervreemdbare rechten van het kind Vrijheid van religieuze en ideologische indoctrinatie. Religieuze en ideologisch indoctrinatie is trouwens al voor volwassenen ongezond tot gevaarlijk genoeg. In de besloten familiekring en in de vrij civiele gemeenschappen valt het natuurlijk niet te verbieden. Dat zou ingaan tegen de persoonlijke menselijke vrijheid. Maar van overheidswege subsidiëren in instituties? Vooral d�*t niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Privé-religieuze scholen, op eigen kosten, moet kunnen (hoewel ik er dan ook nog tegen ben, ten persoonlijke titel). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als privé -scholen aan dezelfde efficiëntienormen voldoen als officiële, hoe kan het dan uit de hand lopen? Je kan gemeenschappen, ook religieuze, niet verbieden hun eigen onderwijs te organiseren -zolang ze het maar zelf betalen, en ze zich aan alle wetsbepalingen houden. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 april 2005 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als men een richting informaticabeheer heeft in het officieel onderwijs met 10 personen en de katholieken richten dat ook nog eens in voor 10 personen heb je twee keer zoveel leerkrachten nodig om die informaticavakken te geven, heb je 2x computerinfrastructuur nodig,... Twee/drie verschillende netten maakt ons onderwijs duurder/minder effectief dan het zou kunnen zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je kan dat wel verbieden, als je de grondwet aanpast... En vrij onderwijs is geen privé onderwijs, meer dan 95% van hun middelen komt van de staat.
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Vermits je onmogelijk de vrijzinnigen, protestanten, joden, islamieten kan verplichten om RK godsdienst te gaan volgen en de katholieken in het gemeenschapsonderwijs hun godsdienst wel zonder problemen kunnen volgen is het aangewezen, als er een net zou zijn, dit het gemeenschapsonderwijs zou zijn. Wat bedoel je met veruit het duurste? Er zit alleen een verschil in de werkingskosten per leerling, wat een marginale uitgave is in vergelijking met de uitgaven voor lonen in het onderwijs (de overheid betaalt die in alle netten volledig). Verder worden die werkingskosten per leerling volledig gelijkgetrokken.
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niemand verbiedt vrijzinnigen, protestanten, joden of islamieten om scholen op te richten. Waarom wil u er per se een eenheidsworst van maken? Hoe meer concurrentie, hoe meer kwaliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als de islamieten scholen beginnen op te richten ga je wat horen! Je kan één net hebben zonder eenheidsworst: eenzelfde leerplan wil niet zeggen overal hetzelfde systeem. Er zijn trouwens zeer weinig verschillen tussen de leerplannen van het vrij en het officieel onderwijs. De kwaliteit van ons onderwijs is niet te danken aan de concurentie... Wallonië heeft ook verschillende netten en de kwaliteit is daar een stuk lager (PISA-onderzoek).
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Banneling
|
![]() Kinderen moeten onderricht krijgen in de godsdienst, anders komt er later niets van terrecht.
Dus : afschaffen van niet-religieuze scholen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat in Wallonië de problemen zijn weet ik niet. Zij hebben er op andere gebieden waar hetzelfde systeem als in vlaanderen geldt ook meer. Wat ik wel weet is dat in landen met het eenheidsworstsysteem de kwaliteit dramatisch daalt zodanig dat ons onderwijs ineens aan de top staat. |
|
![]() |
![]() |