![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V. |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest zie ik geen enkel element dat voor een terugkeer naar de vroegere indeling pleit. Met het wollige "werkbaardere context" kunnen we in ieder geval niet al te veel aanvangen. |
|
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#103 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
Naast heroverweging van wetsvoorstellen hebben Eerste-Kamerleden recht van interpellatie en enquête, hoewel vragen aan de regering in de EK weinig worden gesteld en enquêtes zelfs nog nooit door de EK zijn gehouden. |
|
![]() |
![]() |
#105 |
|
![]() Overigens wordt de heroverweging van wetsvoorstellen zeer serieus genomen, hetgeen enkele maanden in beslag kan nemen. Het is dus niet zoals in België, dat de Senaat enkele uren na de Kamer stemt over een wetsvoorstel en de wet meteen kan worden toegepast. Anderzijds houdt die maandenlange behandeling de invoering van wetten natuurlijk wel op.
Laatst gewijzigd door Dimitri : 16 mei 2005 om 13:41. |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#107 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Nu, het grote verschil met de Belgische Kamer is denk ik de veel strengere regels in de Tweede Kamer: het betoog moet inhoudelijk blijven anders grijpt de voorzitter in, er mag niet zomaar worden geïnterrumpeerd en zeker niet vanaf de zetels, en applaudiseren is al helemaal verboden: er mag alleen op de bankjes worden geroffeld en zelfs dat is maar van de laatste jaren. Toch is er ook op de Tweede Kamer de laatste tijd veel kritiek: er wordt teveel meegegaan met de waan van de dag, met de hypes in het nieuws, waardoor het inhoudelijk beleid vooral op minder in het oog springende terreinen ondergesneeuwd raakt. Ook zouden de middelen die de Kamer heeft, zoals het interpellatierecht, teveel worden gebruikt, waardoor de Kamer een 'tandenloze tijger' zou zijn geworden. Een spoeddebat maakte vroeger veel meer indruk omdat het nauwelijks werd aangevraagd, dus ministers moesten zich echt schrap zetten als ze naar de Kamer werden geroepen. Tegenwoordig wordt meerdere keren per jaar een spoeddebat aangevraagd, waardoor het routine lijkt geworden. Er gaan daarom steeds meer stemmen op om de drempels voor het stellen van vragen en het aanvragen van debatten te verhogen. In de democratische en verzuilde traditie waren die drempels bewust erg laag gelegd: enkele Kamerleden kunnen al de plenaire vergadering bijeenroepen. |
||
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() Mijn conclusie - na de uiteenzettingen van Dimitri - is dat mss best het Westminster systeem wordt overgenomen. The winner takes it all.
Maatschappelijk gezien even democratisch, en beter zelfs, want onmiddellijk begrijpelijk voor iedereen.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 16 mei 2005 om 14:20. |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() Proportionaleit is véél democratischer dan het meerderheidssysteem. Daarbij hoeft geen tekening.
|
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie echt niet in wat er onbegrijpelijk is aan het Nederlandse systeem, of het moet aan mijn uitleg liggen natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is Zwitserland geen "drietalige federale staat", maar, volgens de Bondsgrondwet, een "confederale staat met vier ambtstalen". Ook slaat u de bal mis door voor te stellen alsof Zwitserland bestaat uit allemaal tweetalige kantons. Zoals Dimitri aanstipte is de meerderheid van de kantons in Zwitserland eentalig. Slechts een kleiner aantal is tweetalig. Een is drietalig. Voor de rest vind ik Zwitserland een heerlijk land. Omdat ik echter mijn werk hier heb, denk ik niet aan verhuizen. Wel acht het belangrijk dat we iets leren van de Zwitserse democratie die een veel hoger gehalte heeft dan wat we hier in België zien. |
|
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou dus niet goed weten wat de echte praktische uitwerking is van wat u hier in vage bewoordingen beschrijft. |
|
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() De Brusselse economie reikt verder dan zijn stadsgrenzen. Die kunnen we als Belgen wel wijzigen, niet de landsgrenzen. Zo moeilijk lijkt me dat niet te begrijpen. Met de Belgische staatsstructuur doen de Belgen wat ze willen.
|
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In België zijn ook de meeste provincies ééntalig. Maar wat is uw punt nu? Dat belet dus blijkbaar niet het bestaan van tweetalige kantons/provincies. |
|
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Oorspronkelijk bericht door Boerke Naas
Klopt niet. Den Belgiek is ook echt democratisch. 43.513 stemmen zijn nodig voor een Vlaamse zetel, en slechts 36.548 voor een Franstalige zetel. Dat is echte BUB democratie. Citaat:
btw: Een Brusselse zetel is dat geen Vlaamse of Franstalige? Noem je dat misschien tweetalige zetels? |
|
![]() |
![]() |
#119 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Het NL-se systeem is proportioneler dan het Belgische. Beide systemen zijn dan ook gebaseerd op ... proportionele(!) vertegenwoordiging. Het ene beter dan het andere. Maar stel: NL (of VL) wordt verdeeld in 100 kiesomschrijvingen (de verdeling gebeurt zo goed of kwaad als mogelijk volgens bevolkingsaantal natuurlijk). Diegene met de meeste stemmen wordt verkozen (met evtl een aantal randvoorwaarden). Geef mij eens een goede reden om dit niet democratisch te noemen? Zijn de USA , Groot-Brittannië, Ierland, India e.a. geen democratieën? Is een land waarin 10 partijen vertegenwoordigd zijn, democratischer dan een land met 2 partijen? Citaat:
Waar het Westminster systeem duidelijk te kort schiet is in multi-cultuurnationale samenlevingen. VB : Noord-Ierland. Kiesomschrijvingen kunnen zodanig gedefinieerd worden dat een bepaalde groep niet of te weinig (proportioneel) aan de bak komt. Elders zie ik geen probleem.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 16 mei 2005 om 16:12. |
||
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |