Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2005, 10:27   #101
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Maakte je dat hieruit op?
Heb ik gezegd dat ik u daarmee bedoelde? Ik sprak in een algemen term, zonder met "je" een specifieke persoon aan te duiden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2005, 10:31   #102
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Tja, als [size=4]je [/size]uit "vrije wil" geen enkele vreemde taal (denk maar aan Engels, Duits, Frans,...) wil leren, zal [size=4]je[/size] het niet ver brengen in een Europa van vandaag.

Zeg dat vooral tegen de Franstaligen.
Die hebben voldoende bewezen dat ze zelfs in eigen land niet ver geraakten met hun wereldtaal.

En met hun 'vrije wil' die je mij duidelijk niet gunt.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Knuppel on 02-08-2005 at 11:34
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Tja, als [size=4]je [/size]uit "vrije wil" geen enkele vreemde taal (denk maar aan Engels, Duits, Frans,...) wil leren, zal [size=4]je[/size] het niet ver brengen in een Europa van vandaag.

Die hebben voldoende bewezen dat ze zelfs in eigen land niet ver geraakten met hun wereldtaal.

En met hun 'vrije wil' die je mij duidelijk niet gunt.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Die hebben voldoende bewezen dat ze zelfs in eigen land niet ver geraakten met hun wereldtaal.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 augustus 2005 om 10:34.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2005, 10:39   #103
teaumaz
Vreemdeling

teaumaz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft een punt wat de broodjeszaken betreft, maar Brussel is tweetalig gebied en broodjeszaken zijn geen officiële gebouwen zoals bv. een rechtbank, waar men wel verplicht is om beide talen te spreken. In se kan men de broodjeszaken dus niet verplichten om Nederlands te gebruiken. Het zou wel een hoffelijk gebaar zijn naar de Nederlandstaligen toe, maar de realiteit is inderdaad anders.
Dat wel, maar het ging om bereidwilligheid... niet om verplichte tweetaligheid. Laat ik het "belangstelling voor de andere landstaal" noemen. En over verplichte tweetaligheid in Brussel en wat zich in de realiteit afspeelt, ga ik niet beginnen Ga eens naar De Post op de Belliardstraat...
teaumaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2005, 10:51   #104
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door teaumaz
Dat wel, maar het ging om bereidwilligheid... niet om verplichte tweetaligheid. Laat ik het "belangstelling voor de andere landstaal" noemen. En over verplichte tweetaligheid in Brussel en wat zich in de realiteit afspeelt, ga ik niet beginnen Ga eens naar De Post op de Belliardstraat...
Tuurlijk, daarom noemde ik het ook een hoffelijk gebaar naar de Nederlandstaligen toe.
Oud 2 augustus 2005, 11:36   #105
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij lijkt me eerder een gelukkige uitzondering maar het heeft ook even geduurd voor je hier zonder verzet de gangbare taal wilde gebruiken.
Oooh, these are the sweetest words you ever said to me... snif, snif.
Maar 'ze' hebben gezegt dat 'ze' mijn Nederlands niet verstaan.
Dus heb ik het op Engels probeert, maar Stubaf-Waffen-SS zegde dat mijn Engels "gruwelijk" is.
Dus heb ik het op Duits probeert, maar de "moffen-taal" op een vlaamse forum gebruiken is ook niet luek.
Dus probeer ik nu opnieuw Nederlands te shrijven.
Heeft dus niets met "verzet" te doen.[edit]
[size=1]After edit by restons courtois on 02-08-2005 at 12:42
Reason:

Citaat:
Jij lijkt me eerder een gelukkige uitzondering maar het heeft ook even geduurd voor je hier zonder verzet de gangbare taal wilde gebruiken.
Dus heb ik het op Engels probeert, maar Stubaf-Waffen-SS zegde dat mijn Engels "gruwelijk" is.
Dus heb ik het op Duits probeert, maar de "moffen-taal" op een vlaamse forum gebruiken is ook niet luek.
Heeft dus niets met "verzet" te doen.[/size]

Citaat:
Maar 'ze' hebben gezegt dat 'ze' mijn Nederalnds niet verstaan.
Heeft dus niets met "verzet" te doen.[/size]
[/edit]
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 2 augustus 2005 om 11:42.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2005, 11:59   #106
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Heeft dus niets met "verzet" te doen.
Niet aandringen jong, de "Übermenschen" bevinden zich nu waar de "vloaminge" thuis zijn
Oud 2 augustus 2005, 13:14   #107
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Waarom moeten de Franstaligen Nederlands leren? Binnen enkele jaren zijn ze toch onafhankelijk en dan gaat dat voor niks dienen. Ze doen er beter aan Duits, Japans of weet ik wat te leren, zo kunnen ze later bij die mensen gaan bedelen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2005, 14:39   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Heeft dus niets met "verzet" te doen.
Wie zijn die 'ze' die dat zeiden buiten 'Stubaf-Waffen-SS'? Knuppel en Egidius? 'Ze' is anders meervoud.

Nochtans kwam je tegenover ons evenmin 'Courtois' uit de hoek. Dan mocht je er nog je taalkennis uitgebreid mee demonstreren.
Oud 2 augustus 2005, 14:43   #109
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Waarom moeten de Franstaligen Nederlands leren? Binnen enkele jaren zijn ze toch onafhankelijk en dan gaat dat voor niks dienen. Ze doen er beter aan Duits, Japans of weet ik wat te leren, zo kunnen ze later bij die mensen gaan bedelen.
Vind ik ook.
Maar zoals ik al zei: ze voelen Albertkanalen vol nattigheid.
Ze weten maar al te goed dat er in Duitsland, Japan en zelfs La Douce France, ietske anders over de invulling van 'solidariteit' wordt gedacht dan door dat zelfzuchtige Vlaanderen.
Oud 2 augustus 2005, 14:44   #110
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Het is altijd goed als mensen de buurtalen leren, zeker in grensgebieden. In de Duitse grensregio zijn er ook veel basisscholen en middelbare scholen die Nederlands onderwijzen. Vorige week stond in het NRC Handelsblad zelfs een artikel over een school in Berlijn waar sinds enkele jaren Nederlands wordt aangeboden als keuzevak, naast bestaande keuzevakken als Frans, muziek en andere expressievakken. Inmiddels was het aantal leerlingen dat Nederlands kiest al groter dan het aantal leerlingen dat Frans kiest!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2005, 14:52   #111
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb er geen probleem mee dat iemand vreemde talen leert zolang hem maar niet één welbepaalde taal wordt opgedrongen.
Oud 2 augustus 2005, 15:16   #112
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen probleem mee dat iemand vreemde talen leert zolang hem maar niet één welbepaalde taal wordt opgedrongen.
Volgens mij is dat in Wallonië toch niet het geval: ze leren ook Engels. Ik zie dus niet in wat er mis mee is dat men daar Nederlands leert. Prima toch?
Oud 2 augustus 2005, 15:23   #113
Dimitri

Standaard

De betreffende school in Berlijn is trouwens de Alfred Wegener Oberschule: http://www.awo.cidsnet.de Op de beginpagina kun je doorklikken naar een pagina over de lessen Nederlands (de rood-wit-blauwe link).

Norbert Look, de leraar Nederlands (en Engels en Aardrijkskunde), komt uit de Duitse grensstad Kleef, bij Nijmegen, en kreeg daar 25 jaar geleden al Nederlands op school! Later heeft hij Nederlands gestudeerd in Leuven.[edit]
[size=1]After edit by Dimitri on 02-08-2005 at 16:34
Reason:

De betreffende school in Berlijn is trouwens de Alfred Wegener Oberschule: http://www.awo.cidsnet.de Op de beginpagina kun je doorklikken naar een pagina over de lessen Nederlands (de rood-wit-blauwe link).

Norbert Look, de leraar Nederlands (en Engels en Aardrijkskunde), komt uit de Duitse grensstad Kleef, bij Nijmegen, en kreeg daar 25 jaar geleden al Nederlands op school! Later heeft hij Nederlands gestudeerd in Leuven.[/size]

De betreffende school in Berlijn is trouwens de Alfred Wegener Oberschule: http://www.awo.cidsnet.de Op de beginpagina kun je doorklikken naar een pagina over de lessen Nederlands (de rood-wit-blauwe link).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dimitri : 2 augustus 2005 om 15:34.
Oud 2 augustus 2005, 17:14   #114
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Volgens mij is dat in Wallonië toch niet het geval: ze leren ook Engels. Ik zie dus niet in wat er mis mee is dat men daar Nederlands leert. Prima toch?
Waar las jij dat er iets mis mee is dat ze in Zuid-Belgique Nederlands leren?
Het lijkt me wel een beetje zoals vijgen na Pasen of nadat het kalf verdronken is.

In Wallonië is men echter, in tegenstelling tot in Vlaanderen, vrij om een taalkeuze te maken.
En volgens Kim was er toch dwang nodig voor's mensen bestwil?
Oud 2 augustus 2005, 17:16   #115
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En volgens Kim was er toch dwang nodig voor's mensen bestwil?
Hola, even recapituleren he!

Er is een verschil tussen "dwang" en dwang.

Ik heb verplicht de tweede landstaal moeten leren zoals iedereen, ik heb dat nooit als "dwang" bekeken. Op die manier kan je alle vakken die je op school krijgt als "dwang" beschouwen en moet je ook geen aardrijkskunde en geschiedenis leren omdat je het (om Knuppel haar redenering te gebruiken) niet uit vrije wil doet.
Oud 2 augustus 2005, 17:32   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit merk ik nu pas.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Dan waren we nu allen tweetalig en was er geen Broekzele noch Vlaamse rand.
En wie wilde (en wil nog altijd)niet van verplichte tweetaligheid weten in Bruxelles en de 'Vlaamse' rand?
Wie wil met alle geweld faciliteiten en/of aansluiting bij het officieel tweetalige, maar feitelijk bijna volledig eentalige Bruxelles?

Citaat:
Als je nu Vlaanderen doorkruist is er in de praktijk niet veel te merken van de "verplichte" tweede taal.
In dat geval is het nog meer de vraag waarom men desalniettemin de verplichte tweede taal Frans in stand houdt vanaf het lager onderwijs in Vlaanderen. Met of zonder keuzemogelijkheid heeft het Engels immers zowel in Vlaanderen als in Wallonië meer succes.

Citaat:
En er is eveneens niet veel te merken van de "beschaafde" moedertaal
De dialecten halen het idd, van Malaga tot Schotland, op de 'beschaafde' moedertaal.
Oud 2 augustus 2005, 17:35   #117
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hola, even recapituleren he!

Er is een verschil tussen "dwang" en dwang.

Ik heb verplicht de tweede landstaal moeten leren zoals iedereen, ik heb dat nooit als "dwang" bekeken. Op die manier kan je alle vakken die je op school krijgt als "dwang" beschouwen en moet je ook geen aardrijkskunde en geschiedenis leren omdat je het (om Knuppel haar redenering te gebruiken) niet uit vrije wil doet.
Je kan het nog keren en draaien zoveel je wil, Kim. In Franstalig Belgique is de tweede taal een keuzevak vanaf het lager onderwijs en in Vlaanderen niet. In Vlaanderen MOET je Frans als tweede taal slikken, willen of niet.
Oud 2 augustus 2005, 19:01   #118
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wie wilde (en wil nog altijd)niet van verplichte tweetaligheid weten in Bruxelles en de 'Vlaamse' rand?
Wie wil met alle geweld faciliteiten en/of aansluiting bij het officieel tweetalige, maar feitelijk bijna volledig eentalige Bruxelles?
Dat is nu precies het gevolg van de onbekwaamheid van onze politici.

Citaat:
In dat geval is het nog meer de vraag waarom men desalniettemin de verplichte tweede taal Frans in stand houdt vanaf het lager onderwijs in Vlaanderen. Met of zonder keuzemogelijkheid heeft het Engels immers zowel in Vlaanderen als in Wallonië meer succes.
Het niet zomaar een kwestie van succes; 150 jaar geleden was het engels hier niet veel zaaks weet je. Nu ligt het wel anders en soms vraag ik me af bij zulke opmerkingen waarom ze in het noorden nog nederlands onderwijzen.

Citaat:
De dialecten halen het idd, van Malaga tot Schotland, op de 'beschaafde' moedertaal.
Absoluut, maar ten noorden van Wallonië is het de voertaal.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be