Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Kunt u zich neerleggen bij de Verenigde Nederlanden?
Ja, makkelijk 56 65,88%
Ja, maar enkel om erger te voorkomen 12 14,12%
Nee, dit gaat absoluut te ver!!! 17 20,00%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2003, 22:55   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Streektalen hebben m.i. weinig toekomst en zijn pure folklore ...
Wat bedoelt u met "streektalen"? Dialecten? Of minderheidstalen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 16:37   #102
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Streektalen hebben m.i. weinig toekomst en zijn pure folklore, net zoals het Vlaams-nationalisme.
Dat ligt eraan hoe er mee omgegaan wordt. Sommige streektalen nemen in aantallen sprekers af, vooral omdat ze vaak niet genoeg ondersteund worden. Andere nemen in betekenis juist toe. Het aantal sprekers van het Baskisch is de afgelopen 20 jaar vrij spectaculair gegroeid, door de grotere erkenning en betekenis van die taal in Spanje. Zelfs op Frans-Baskenland straalt dat af, waar het aandeel Baskischtaligen lichtjes toenam (als enige minderheidstaal van Frankrijk!). Het percentage Ieren dat Iers kan spreken is tussen 1911 en 1991 zelfs verdubbeld, hoewel het percentage moedertaalsprekers stabiel bleef. Zelfs in het taalgebied van het Engels, de dominante wereldtaal op dit moment, kunnen streektalen dus overleven - mits ze de benodigde steun en vrijheid krijgen zoals in Ierland door het een verplicht schoolvak te maken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 20:11   #103
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ahhhum *ff gorgelen*

Wilhelmus van Nassouwe,
ben ik van Duitse bloed...

Mijn Vaderland getrouwe,
blijf ik tot in den dood...

Een Prinse van Oranje,
Blijf ik vrij onverveerd...

De Koning van Hispanje,
heb ik altijd geeërd...

Dankuwel...

Groeten
Oud 14 juni 2003, 20:16   #104
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Kijk eens aan...

Citaat:

De Koning van Hispanje,
Wel wel...

... het Néderlands volkslied zei u???
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 20:19   #105
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Kijk eens aan...

Citaat:

De Koning van Hispanje,
Wel wel...

... het Néderlands volkslied zei u???

Er is ook een versie met Dietsche bloed ipv Duits (mijn favoriet uiteraard)

En tja die Spanjaarden...Van die gasten moet ik niks...maar die dames 8)
Oud 16 juni 2003, 16:41   #106
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Al ooit van de Raad van VL (1917) gehoord?
Aha, die maakte deel uit van het Duits parlement, juist ja
Uw punt?

Citaat:
Trouwens de 1e Kamer was rechtstreeks benoemd door de Vorst...
Hoe democratisch! 8)
De Belgische vertegenwoordigers werden verkozen door 4% van de bevolking. Hoe democratisch!!!!

Citaat:
de jury bestaat inderd�*�*d uit het volk, dat ziet er dus niet best uit.
Nou, blijkbaar wel zo hard dat een partijtje van radicale belgicisten is opgestaan om het uiteenvallen van het land te voorkomen. Moest de Vlaamse beweging een farce zijn, was dat nergens nodig voor geweest en konden jullie eens goed lachen met die domme kloten. Denk daar maar eens over na. (je weet wel: denken, dat wat je normaal zou moeten doen voor je iets zegt)
Oud 16 juni 2003, 16:42   #107
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Erg he, dat Bruno moet studeren in een door Hollanders heropgerichte universiteit.
Correctie: niet "heropgericht", maar "opgericht". Dat de Universiteit van Gent bestaat hebben we aan Willem I te danken. Erg toch wat die verschrikkelijke Willem allemaal heeft durven doen! Hoe hij "ons" volk toch zo heeft willen onderdrukken door een universiteit op te richten waar men in het Latijn en Nederlands doceerde. Erg! Verschrikkelijk!
Juist, maar ik dacht dat die kerel in Leuven studeerde. Wat Gent betreft heb je 100% gelijk.
Oud 16 juni 2003, 17:02   #108
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Te Londen was een bekrachtiging van de de facto situatie, Wenen niet.
Nou, dat heb je mooi mis. België wou aanhechten bij Frankrijk, in de eerste dagen hing de Franse driekleur lekker uit. Engeland wou dat uiteraard niet, want daarmee viel Antwerpen, die cruciaal is voor Engeland als "het pistool gericht op het hart van Engeland" (dixit Napoleon Buonaparte) in handen van de Fransen, wat een gevaarlijke situatie was voor de Engelsen. Engeland verzette zich dus tegen de splitsing van de Nederlanden. De Franse Talleyrand stelde dan een compromis voor: een deel (tot aan de Demer) voor Nederland, een deel voor Pruisen (tot aan de Maas) en een deel voor Frankrijk (tot Demer, Maas en Schelde). Er zou ook een Brits protectoraat opgericht worden, de Vrijstaat Antwerpen, zodat de Britse veiligheid gevrijwaard werd.

De Britten zeiden nee. Een internationale macht werd opgezet om Zuid-Nederland te bevrijden, maar de Polen maakten van het revolutiejaar 1830 ook gebruik, en Rusland en Pruisen interesseerden zich meer voor wat ginds gebeurde dan in het Westen. Ook Nederland zei nee, en probeerde gewapenderhand het rechtmatige gezag te herstellen. Dat lukte nog ook, tot de Fransen (rara, hoe zou dat komen?) de Belgen te hulp snelden en de Nederlanders terug dreven.

Uiteindelijk werd dan een compromis bereikt: de status quo handhaven, zonder annexatie. Of waarom denk je dat de neutraliteitsvoorwaarde er per se moest inzitten voor de Britten? De Britten spartelden weer tegen, maar kregen satisfactie door een Britse vorst (of toch een die verwant was met het Brits koningshuis, want 't was ne mof). En daarbij was daarmee een lastige handelsconcurrent gekortwiekt (VKN), zonder dat Antwerpen rechtstreeks in Franse handen viel.

De Belgische revolutionairs zagen ook de voordelen in: in plaats van kleine bestuurders van een klein gebied in het Franse rijk, waren ze minister in België. De Pruisen waren al lang niet meer geïnteresseerd, en de Nederlanders... die drongen niet meer aan (niet te hard alleszins). Frankrijk had er een satellietstaat bij, die naar zijn evenbeeld geschapen was, die was dus zeker tevreden.

Dus beweren dat de status quo enkel een bekrachtiging in Londen was, is onjuist: het was een van de laatste scenario's voor alle partijen: Nederlanders, Britten, Belgische revolutionairen, Fransen,...

Het klassieke zinnetje: Bruno, ken uw geschiedenis!!! (hoeveel keer moeten we het al niet gebruiken?)
Oud 16 juni 2003, 17:04   #109
Tantist

Standaard

Citaat:
Streektalen hebben m.i. weinig toekomst en zijn pure folklore, net zoals het Vlaams-nationalisme.
Een beetje zoals het Nederlands vroeger enkel streektaal was, en het Frans de officiële taal? Mooie kijk hebt u!!!
Oud 16 juni 2003, 18:54   #110
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
En dat was dan post 1943 (u weet wel, dat jaar waarin de Vl-nat. de bres bij Stalingrad niet dichtten konden )
Toen stuurden ze maar een paar dolle belgicistische Walen onder Degrelle, maar daar kwamen ze helemaal niet ver mee...
Je kan het maar niet laten, hé Tacitus?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 16:50   #111
Tantist

Standaard

Nog effe een plaatje...

Jammer voor de heelnederlanders, maar ik vrees dat Vlaanderen op korte termijn het enigste haalbare is.

A propos, Tacitus... Delta is wel een extreem-rechts blaadje. Misschien moet je in jouw opinie enkel separatist zijn om dat etiket te verdienen?
Oud 17 juni 2003, 17:40   #112
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Hoe democratisch!

De Belgische vertegenwoordigers werden verkozen door 4% van de bevolking. Hoe democratisch!!!!
Het gaat om het principe.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 17:41   #113
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
A propos, Tacitus... Delta is wel een extreem-rechts blaadje. Misschien moet je in jouw opinie enkel separatist zijn om dat etiket te verdienen?
Delta is niét extreem-rechts. Het is een kwaliteitsblad met zeer goede artikels.

Citaat:
Toen stuurden ze maar een paar dolle belgicistische Walen onder Degrelle, maar daar kwamen ze helemaal niet ver mee...
Je kan het maar niet laten, hé Tacitus?
Die waren er al.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 17:42   #114
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hoe democratisch!

En jij vindt een oligarchie van 4% van de rijkste burgers DEMOCRATISCH????

Zoals Knuppel zou zeggen: "Inkaderen jongens!"
Oud 17 juni 2003, 17:55   #115
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Delta is niét extreem-rechts. Het is een kwaliteitsblad met zeer goede artikels.
Nou, het is wel de erfgenaam van de ideeën van Joris Van Severen (het grote woord is bijna gevallen) van het Verdinaso (het grote woord is gevallen, het verbaasde me dat het zo lang geduurd heeft in deze discussie). Vik Eggermont is zwaar beïnvloed door Louis Gueuning en zijn rechtstreekse erfenis van het Verdinaso, niet alleen de louter staatskundige constructie, die op zich per definitie politiek neutraal is, maar ook het solidarisme, en de daarmee hand in hand gaande afkeer van de parlementaire democratie. Dat je zo iets als normaal beschouwd, vind ik vreemd. Maar Delta is immers geen separatistisch blad. Zie je?

Misschien ben ik mis, weet je hoe ik aan zo'n boeksken kan raken om het zelf te ondervinden? (deze info komt uit de NEVB)
Oud 17 juni 2003, 18:03   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk principe? Dat men zoveel kapitaal moet bezitten om te mogen stemmen? Is dat het principe dat u huldigt? D�*t principe legt nochtans aan de basis van het Belgisch cijnskiesrecht dat na 1830 op poten werd gezet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 18:11   #117
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Welk principe? Dat men zoveel kapitaal moet bezitten om te mogen stemmen? Is dat het principe dat u huldigt? D�*t principe legt nochtans aan de basis van het Belgisch cijnskiesrecht dat na 1830 op poten werd gezet.
Totaal in de hoek gedreven, die Tacitus...

Ik heb nooit begrepen waarom ook nu nog de BUB vol houdt dat België een democratische staat was in 1830. Een schijntje van democratie kwam er pas in 1960, toen de Kongolezen niet langer onderdrukt werden.
Oud 17 juni 2003, 18:12   #118
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Totaal in de hoek gedreven, die Tacitus...

Ik heb nooit begrepen waarom ook nu nog de BUB vol houdt dat België een democratische staat was in 1830. Een schijntje van democratie kwam er pas in 1960, toen de Kongolezen niet langer onderdrukt werden.
Allez, toch niet door België onderdrukt
Oud 19 juni 2003, 11:46   #119
Tantist

Standaard

Bruno, mijn commentaar over Delta gelezen?
Oud 20 juni 2003, 10:33   #120
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nou, het is wel de erfgenaam van de ideeën van Joris Van Severen (het grote woord is bijna gevallen) van het Verdinaso (het grote woord is gevallen, het verbaasde me dat het zo lang geduurd heeft in deze discussie). Vik Eggermont is zwaar beïnvloed door Louis Gueuning en zijn rechtstreekse erfenis van het Verdinaso, niet alleen de louter staatskundige constructie, die op zich per definitie politiek neutraal is, maar ook het solidarisme, en de daarmee hand in hand gaande afkeer van de parlementaire democratie. Dat je zo iets als normaal beschouwd, vind ik vreemd. Maar Delta is immers geen separatistisch blad. Zie je?

Misschien ben ik mis, weet je hoe ik aan zo'n boeksken kan raken om het zelf te ondervinden? (deze info komt uit de NEVB)
Delta heeft inderdaad de romantische heel-Nederlandse visie van Van Severen c.s. geërfd en wentelt zich graag in een dito normen-en-waarden discours, maar heeft bij mijn weten niet het autoritaire vorm van solidarisme opgenomen. Ik vrees ergens dat die term, die in het tijdschrift vaak niet geschuwd wordt, bij velen een soort pavlov-reactie oproept die het onmiddellijk in een welbepaalde hoek drumt. Als je informatie wil, moet je bij Eggermont zelf zijn. Het precieze adres heb ik niet, maar ik meen dat hij in Ekeren woont, dus je kan even in de witte bladzijden kijken.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be