Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2005, 15:25   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Wat betekent 'les boches' eigenlijk?
Een scheldnaam op dezelfde hoogte als "de moffen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 15:30   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Waaruit haalt u toch dergelijke beweringen. In Brussel waren er veel pro-Belgische manifestaties. De Belgen waren blij dat ze eindelijk een eigen land hadden, en dat de Hollanders verdreven waren.
Daarom dat die "Belgen" in steden als Antwerpen, Gent, Brugge en Kortrijk bijvoorbeeld allemaal op orangisten stemden toen de eerste gemeenteraadsverkiezingen in het nieuwe België werden gehouden...

Daarom ook zeker dat die "Belgen" in Vlaanderen AL IN 1831 protesteerden tegen de Belgische staat die het Nederlands uit alle officiële situaties verdreven had...

Daarom ook dat Leopold I in een brief aan een Engels edelman schreef dat er in België geen gedragen identiteit bestond...
Oud 23 september 2005, 15:32   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat moet ik dan zeggen? Ik kom uit een dorpje vlakbij de Nederlandse grens. In mijn buurt woonden 95 % Nederlanders. Hoe noemen jullie zoiets? Verollandsing?
Volgens u zijn Nederlanders uit het naburige Noord-Brabant dus "Ollanders".

En zeggen dat uw doorluchtige Voorzitter-Leider hier op dit forum indertijd nog heeft gepleit voor het aanhechten van o.a. Noord-Brabant bij een Grootbelgië...
Oud 23 september 2005, 15:35   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De zoveelste poging om mijn vraag te ontwijken. Kan u nog antwoorden aub?
Zoveelste? Blijkbaar hebben belgicisten niet alleen geen kaas gegeten van de geschiedenis van hun eigen land, maar tellen kunnen ze ook al niet. U stelde de vraag voor de eerste keer, waarmee u echter mijn eerder gestelde vraag wou ontwijken.

Ik herhaal even uw redenering:

- Eerst stelt u dat mensen die een andere vlag dan de officiële Vlaamse Leeuw uithangen hun eigen identiteit (de Vlaams dus) ontkennen;
- Daarop concludeer ik dus dat u identiteit en het gebruik van een bepaalde vlag als een geheel beschouwt;
- In datzelfde bericht stelde u dat u de officiële Vlaamse Leeuw erkent;
- Verdergaand op wat u in het tweede punt stelde, betekent dat dus dat u de Vlaamse identiteit erkent.

Mooi zo!
Oud 23 september 2005, 17:51   #105
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Kan iemand mij duidelijk maken wanneer België dan door Nederland 'bezet' is?
Er was geen bezetting. Er wordt hier duidelijk vergeten dat België aan het begin van de 19e eeuw de sterkere én de rijkere was van de twee. Nederland zat zwaar in de schulden. Eén van de oorzaken van de splitsing was dat de rijke franse burgerij niet wilde meebetalen aan de arme noordelijke nederlanden. (Zoals nu een groot gedeelte van de vlamingen niet wil meebetalen aan het arme wallonië. Ironisch toch.)

Juist zowat het enige land in Europa dat u NIET heeft bezet wordt hier als onderdrukker neergezet.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 19:42   #106
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dokter, even tussendoor: waarom spel jij 'Gooyland', en niet, zoals de rest van de Nederlandstalige wereld, 'het Gooi' of 'het Gooiland'?
Als je in Google Gooyland intikt krijg je meerdere hits. Het is één van de vele oud-Nederlandse spellingen voor Het Gooi. Verder ook ook Gooijland, Goyland. Er zijn diverse verenigingen die het woord 'Gooyland' gebruiken.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 20:48   #107
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om de zwarte leeuw, of het symbool van de separatisten.
Yann, je bent een zeveraar. Er is helemaal geen rechtstreeks verband tussen die zwarte leeuw en het separatisme (en ongetwijfeld weet je dat maar ben je gewoon hardleers).
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 20:50   #108
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een scheldnaam op dezelfde hoogte als "de moffen".
Wat een verdraagzaam volk, die francofonen hoor. Ik begin echt meer en meer paralellin te zien met het nazisme en la francofonie.
Oud 24 september 2005, 20:51   #109
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom dat die "Belgen" in steden als Antwerpen, Gent, Brugge en Kortrijk bijvoorbeeld allemaal op orangisten stemden toen de eerste gemeenteraadsverkiezingen in het nieuwe België werden gehouden...

Daarom ook zeker dat die "Belgen" in Vlaanderen AL IN 1831 protesteerden tegen de Belgische staat die het Nederlands uit alle officiële situaties verdreven had...

Daarom ook dat Leopold I in een brief aan een Engels edelman schreef dat er in België geen gedragen identiteit bestond...
Tja de Franstaligen hadden eindelijk hun zin: ze konden weer carrière maken zonder ze dat klote-Nederlands moesten leren dat voor hen een minderwaardige taal is dat behoort aan het minderwaardige Vlaamse boerenvolk.
Oud 25 september 2005, 16:38   #110
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Tja de Franstaligen hadden eindelijk hun zin: ze konden weer carrière maken zonder ze dat klote-Nederlands moesten leren dat voor hen een minderwaardige taal is dat behoort aan het minderwaardige Vlaamse boerenvolk.
Die uitslag is nog des te sprekender als je beseft dat de Franstalgen zich vroeger concentreerden in de steden: Vlaamse en Waalse. De Franstaligen in 1830 waren de stedelijke bourgeoisie en de landelijke adel.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 21:39   #111
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoveelste? Blijkbaar hebben belgicisten niet alleen geen kaas gegeten van de geschiedenis van hun eigen land, maar tellen kunnen ze ook al niet. U stelde de vraag voor de eerste keer, waarmee u echter mijn eerder gestelde vraag wou ontwijken.

Ik herhaal even uw redenering:

- Eerst stelt u dat mensen die een andere vlag dan de officiële Vlaamse Leeuw uithangen hun eigen identiteit (de Vlaams dus) ontkennen;
- Daarop concludeer ik dus dat u identiteit en het gebruik van een bepaalde vlag als een geheel beschouwt;
- In datzelfde bericht stelde u dat u de officiële Vlaamse Leeuw erkent;
- Verdergaand op wat u in het tweede punt stelde, betekent dat dus dat u de Vlaamse identiteit erkent.

Mooi zo!
Een zoveelste trieste poging van JvdB om de kernvraag te ontwijken:

Erkent u uw Belgische nationaliteit: ja/nee.
Oud 25 september 2005, 21:47   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een zoveelste trieste poging van JvdB om de kernvraag te ontwijken:

Erkent u uw Belgische nationaliteit: ja/nee.
U verwart blijkbaar "nationaliteit" met "identiteit". Op mijn eerst gestelde vraag antwoordde u evenwel niet, terwijl u wel verwacht dat ik op uw later gestelde vraag zou moeten ingaan. Misschien moet u daarvoor eerst eens duidelijk weten welke vraag u juist wil stellen en de beleefdheid hebben op eerder gestelde vragen te antwoorden voor u met andere uitpakt.
Oud 25 september 2005, 21:52   #113
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verwart blijkbaar "nationaliteit" met "identiteit". Op mijn eerst gestelde vraag antwoordde u evenwel niet, terwijl u wel verwacht dat ik op uw later gestelde vraag zou moeten ingaan. Misschien moet u daarvoor eerst eens duidelijk weten welke vraag u juist wil stellen en de beleefdheid hebben op eerder gestelde vragen te antwoorden voor u met andere uitpakt.
Dat moet u net zeggen!

Ik stelde een vraag, waarop u met een vraag antwoordde. Dat noem ik geen discussie meer, maar een monoloog. Wat zou u ervan denken als al uw studenten uw examenvragen met vragen gaan beantwoorden?
Oud 25 september 2005, 22:07   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet u net zeggen!

Ik stelde een vraag, waarop u met een vraag antwoordde. Dat noem ik geen discussie meer, maar een monoloog. Wat zou u ervan denken als al uw studenten uw examenvragen met vragen gaan beantwoorden?
Dan wordt het dringend tijd dat u een cursus getallenkunde moet volgen. Immers, in bericht nr. 89 stelde ik u een vraag:

http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=89

Als antwoord op die vraag antwoordde u met een totaal andere vraag (bericht nr. 90):

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=90

Het is dus niet zoals u voorliegt. Niet u stelde eerst een vraag, wel ik.
Oud 25 september 2005, 22:25   #115
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan wordt het dringend tijd dat u een cursus getallenkunde moet volgen. Immers, in bericht nr. 89 stelde ik u een vraag:

Als antwoord op die vraag antwoordde u met een totaal andere vraag (bericht nr. 90):

U hebt volkomen gelijk, niet u maar wel hij moet de beleefheid hebben de door u eerst gestelde vraag te beantwoorden.

En dan spreekt hij van een monoloog. [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by daiwa on 25-09-2005 at 23:27
Reason:
--------------------------------

Citaat:

U hebt volkomen gelijk, niet u maar wel hij moet de beleefheid hebben de door u eerst gestelde vraag te beantwoorden.

En dan spreekt hij van een monoloog. [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

U hebt volkomen gelijk, niet u maar wel hij moet de beleefheid hebben eerst de door u eerst gestelde vraag te beantwoorden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 25 september 2005 om 22:27.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 22:30   #116
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren reed ik door de Diksmuidelaan te Berchem, en mijn aandacht werd gewekt door een hoekgebouw met een Vlaamse Leeuw, ofwel het thuisfront van VNJ-end Vlaanderen:

Hoe is het nog mogelijk dat zoiets nog bestaat?

Wat gebeurt er achter deze muren? Is het een museum?

Is dit gebouw niet vaak het mikpunt voor vandalisme? Wat vinden de buurtbewoners van deze opvallende gebuur? Wie wilt daar nu boven of naast wonen?

En dan zeggen dat we in 2005 leven. Men zou denken de Middeleeuwen!

De Belziekers worden wééral eens de gordijnen ingejaagd door de aanwezigheid van een Vlaams-nationaal secretariaat. Mooi zo, , om Belgicisten te pesten mogen van mij part alle registers opengetrokken worden....
Breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2005, 18:59   #117
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Belg is zowel een nationaliteit als identiteit. De flaminganten ontkennen meestal beiden.

Dan is mijn vraag: erkent u de Belgische nationaliteit en identiteit?
Oud 26 september 2005, 19:00   #118
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breydel
De Belziekers worden wééral eens de gordijnen ingejaagd door de aanwezigheid van een Vlaams-nationaal secretariaat. Mooi zo, , om Belgicisten te pesten mogen van mij part alle registers opengetrokken worden....
Aan uw reactie te lezen lijkt het mij eerder dat u het bent die in de gordijnen hangt.[edit]
[size=1]After edit by Yann on 26-09-2005 at 20:00
Reason:

Citaat:
Aan uw reactie te lezen lijkt het mij eerder dat u het bent die in de gordijnen hangt.[/size]

[size=1]After edit by Yann on 26-09-2005 at 20:00
Reason:

Citaat:
Aan uw reactie te lezen lijkt het mij eerder dat u het bent in de gordijnen hangt.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Aan uw reactie te lezen lijkt het mij eerder dat u in de gordijnen hangt.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yann : 26 september 2005 om 19:00.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2005, 22:09   #119
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belg is zowel een nationaliteit als identiteit. De flaminganten ontkennen meestal beiden.
Dan is mijn vraag: erkent u de Belgische nationaliteit en identiteit?
Flaminganten ontkennen absoluut niet beide. Sterker nog, de federaliteit waar veel flaminganten voor geijverd hebben laat een dubbele identiteit/loyaliteit toe: de enige reden waardoor België is kunnen blijven bestaan. Academische niveaus en experts inzake nationalisme zijn het erover eens dat België zonder de invoering van het federalisme reeds uiteengevallen zou zijn, daar de interne spanningen en noord-zuid-verhoudingen anders niet langer houdbaar zouden zijn geweest. En precies dit federalisme, dat het leven van de u zo geliefde natie-staat België heeft gered, wilt u afschaffen door terug te keren naar een unitair land? Dom, Yann, bijzonder dom. Hoewel uw unitair programma om bovenstaande reden misschien wel enkele stemmen van separatisten kan krijgen uiteraard...
(overigens, er bestaat een Vlaamse nationaliteit, daar er een Vlaamse natie bestaat, voor het geval u dit in volgende posts zou willen ontkennen.)

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2005, 09:11   #120
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Flaminganten ontkennen absoluut niet beide. Sterker nog, de federaliteit waar veel flaminganten voor geijverd hebben laat een dubbele identiteit/loyaliteit toe: de enige reden waardoor België is kunnen blijven bestaan. Academische niveaus en experts inzake nationalisme zijn het erover eens dat België zonder de invoering van het federalisme reeds uiteengevallen zou zijn, daar de interne spanningen en noord-zuid-verhoudingen anders niet langer houdbaar zouden zijn geweest. En precies dit federalisme, dat het leven van de u zo geliefde natie-staat België heeft gered, wilt u afschaffen door terug te keren naar een unitair land? Dom, Yann, bijzonder dom. Hoewel uw unitair programma om bovenstaande reden misschien wel enkele stemmen van separatisten kan krijgen uiteraard...
(overigens, er bestaat een Vlaamse nationaliteit, daar er een Vlaamse natie bestaat, voor het geval u dit in volgende posts zou willen ontkennen.)
Ah ja? Vlaanderen is toch geen land!!! OK, u wil dat het een land wordt maar officieel kan je niet van "Vlaamse natie" spreken, ze bestaat niet.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be