Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Nieuwe hoofdstad van Vlaanderen
Brugge 3 17,65%
Gent 2 11,76%
Antwerpen 7 41,18%
Aalst 1 5,88%
Oostende 0 0%
Hasselt 1 5,88%
Kortrijk 0 0%
Mechelen 0 0%
Brussel-centrum 3 17,65%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2003, 13:40   #101
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Citaat:
Als ze ooit een referendum zouden houden in Brussel over dit subject, zouden bijna 100% van de Brusselaars stemmen tegen de annexatie van hun autonoom gebied door het Vlaams Gewest, maar dat soort referendums kan het VB missen als de pest....
Als ze ooit een referendum houden over het stemrecht voor vreemdelingen kunnen Youssef en Fatimah het wel schudden.
Daar sla je de nagel op de kop: de enige reden waarom het VB ooit referenda wil houden, is door in te spelen op te primitieve instincten van Jan Publiek,
Vandaar dus dat jij een referendum over Brussel wil. De neanderthaler in je komt weer eens boven.
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 13:43   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mettertijd zal Europa toch moeten kiezen tussen 1 europese voertaal en dan ligt het engels voor de hand. Van dan af hoeven de Europeanen nog maar twee talen te beheersen namelijk hun streektaal en het engels. Niks zo makkelijk als dat.
Op Europees vlak ligt het Engels helemaal niet voor de hand. Numeriek gesproken spreken er maar weinig mensen het Engels als eerste taal vergeleken met andere taalgroepen. Daarenboven introduceert dit een fundamentele taalongelijkheid: iedere Europeaan zal tweetalig moeten zijn (tenminste als hij wil werken in EU-verband), alleen de Britten en de Engelstalige Ieren zullen daarvan vrijgesteld worden. Het Engels is nog steeds een taal die nauw verbonden is met een aantal landen en bijgevolg ligt dat binnen Europa helemaal niet voor de hand.

Slechts een neutrale tussentaal als het Esperanto biedt een echte uitweg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 13:46   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze ooit een referendum zouden houden in Brussel over dit subject, zouden bijna 100% van de Brusselaars stemmen tegen de annexatie van hun autonoom gebied door het Vlaams Gewest, maar dat soort referendums kan het VB missen als de pest.... uiteraard, want in 1302 was Brussel nog een vlaamse stad
Helemaal niet: wat mij betreft - hier spreekt een Vlaams Blokker - mag er gerust een volksraadpleging komen. Ik durf er mijn hoofd niet op verwedden dat de Brusselaars tegen Vlaanderen zouden stemmen (mits hen duidelijk is gemaakt dat er niet geraakt zal worden aan de grondwettelijke tweetaligheid).
Oud 10 juli 2003, 13:51   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jintro
Nooit zal er in Europa één voertaal zijn. Of denk je dat Frankrijk en Duitsland zullen erkennen dat hun taal minder waard is dan het Engels (trouwens de taal van het EU-lid dat zo weinig mogelijk met Europa te maken wil hebben). Europa zal altijd minstens 3 talen hebben: het Frans, Engels en het Duits.
De taalkeuze ligt inderdaad heel gevoelig bij de drie groten. Frankrijk is bijvoorbeeld helemaal niet geneigd haar taal in het verdomhoekje te laten schuiven om plaats te maken voor het Engels. En omdat Frankrijk niet wijkt, zullen de Duitsers ook niet toegeven en betrachten zij al een tijdje om het Duits een grote plaats te geven.

Hier kan enkel een echt neutrale oplossing een uitweg bieden. En die bestaat, nl. Esperanto.
Oud 10 juli 2003, 20:22   #105
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen grote kenner van Esperanto (wie wel?), maar ik merk wel dat ook Esperanto niet neutraal is want essentieel gebaseerd op de Romaanse taal Spaans.

Het Engels zal het uiteindelijk toch halen: het is zoals een sprint tussen een schilpad en een haas. Engels heeft het geld, Esperanto heeft niets.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 10:38   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

"essentieel gebaseerd op de Romaanse taal Spaans. "

Het is inderdaad duidelijk dat jij geen kenner bent.
Oud 11 juli 2003, 19:37   #107
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Brussel is onze hoofdstad al, die vraag is dus eigenlijk overbodig.
Eens Vlaanderen onafhankelijk is en nadien herenigd wordt met de noordelijke Nederlanden in confederaal verband, kunnen we Wallonië als wingewest aanzien.

Brussel is onze hoofdstad, maar de bevolking van die stad moet met ongeveer 400000 exemplaren dalen. Alle niet-Europese vreemdelingen terug naar de landen van oorsprong, de NAVO buitengooien, kortom: Brussel moet als stad krimpen om z'n leefbaarheid niet alleen te behouden maar te versterken naar de toekomst. De problemen zullen anders onbeheersbaar worden. Brussel kan trouwens nu al niks meer doen zonder de rest van Vlaanderen waar het op vlak van mobiliteit, financiën,... van afhankelijk is.
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 19:44   #108
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Brussel is onze hoofdstad al, die vraag is dus eigenlijk overbodig.
Eens Vlaanderen onafhankelijk is en nadien herenigd wordt met de noordelijke Nederlanden in confederaal verband, kunnen we Wallonië als wingewest aanzien.

Brussel is onze hoofdstad, maar de bevolking van die stad moet met ongeveer 400000 exemplaren dalen. Alle niet-Europese vreemdelingen terug naar de landen van oorsprong, de NAVO buitengooien, kortom: Brussel moet als stad krimpen om z'n leefbaarheid niet alleen te behouden maar te versterken naar de toekomst. De problemen zullen anders onbeheersbaar worden. Brussel kan trouwens nu al niks meer doen zonder de rest van Vlaanderen waar het op vlak van mobiliteit, financiën,... van afhankelijk is.
Waarom wil je van Wallonië een wingewest maken? Walen zijn franstalige Dietsers, zij behoren tot het Dietse volk.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 22:48   #109
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Waarom wil je van Wallonië een wingewest maken? Walen zijn franstalige Dietsers, zij behoren tot het Dietse volk.
We hebben als Vlamingen meer ruimte nodig.
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 23:15   #110
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

En de hoofstad van de Verenigde Nederlanden?

1. Brussel
2. Antwerpen
3. Den Haag

Ik zou gaan voor het oude model van 1815-1830: switchen tussen Brussel en Den Haag...
Oud 11 juli 2003, 23:15   #111
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
We hebben als Vlamingen meer ruimte nodig.
Knopje van je hemd los doen
Oud 12 juli 2003, 07:51   #112
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

En wat hadden de heren als hoofdstad van het Grote Arische rijk gezien? Een verenigd Nederland is toch niet jullie einddoel neem ik aan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be