![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik geef toe dat ik niet ALLES heb gelezen op dit forum, maar kan iemand mij dan duidelijk maken waarom Belgie in stand zou moeten worden gehouden? (behalve: "het is nu eenmaal al 170 jaar zo")
Het lijkt mij nog steeds het prettigst voor zowel Walen als Vlamingen om in een land te zitten met taalgenoten. (om over vermeende mentaliteitsverschillen nog maar niet te spreken)
![]() |
#103 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#104 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
Blijkbaar ga je er van uit dat een Noord-Nederlander hetzelfde is als een Waal. Verdorie, een Nederlander is niet eens hetzelfde als een Nederlander: je hebt Friesland, Randstad, boertjes uit Drenthe, Limburgers,... Net zoals er verschillen zijn tussen Walen: een Luxemburger heeft een totaal andere mentaliteit dan een Luikenaar. Voor jou is 't toch allemaal eenheidsworst, nietwaar? Mag ik u feliciteren door (al was het maar op 1 enkel puntje van mijn tekst) in te gaan op de inhoud? Laat ons hopen dat je niet hervalt...
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
2. Nederland kunnen we niet behouden door het Belgische separatisme. Dat het 173 jaar geleden gebeurd is doet niet veel ter zake, want België behouden is het enkel verderzetten... 3. Je kan dus enkel Nederland herstellen. 4. Welk expansionisme? Je ziet spoken. 5. Opdoeken? Wat? Zoals al opgemerkt is het VKN niet meer, dus "opdoeken die boel" is zoals het klinkt (zie 6) 6. Holle, domme slogans zijn je ding wel he?
![]() |
![]() |
#108 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() "Ik zie geen enkele reden om Nederland te behouden, en zeker niet gezien het ongebreideld expansionisme van sommige Hollanders."
Ik ken veel expanderende Hollanders, maar die zijn doorgaans zwaarder dan 120 kilo, maar staan de Belg niet in de weg. Gaarne een heldere uitleg..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#110 |
Vreemdeling
|
![]() Ik begrijp niet hoe sommige Vlamingen zich belgicist willen noemen. Hebben zij dan geen weet van de gevoerde strijd van hun voorouders om het Franse juk van zich af te schudden. De strijd is nog niet gestreden, Vlamingen zijn in dit land nog altijd tweederangsburgers. Alles gaat goed in dit landje wanneer de Vlaamse meerderheid Frans spreekt, zich plooit naar de Franstalige minderheid. Eist men als Vlaming dezelfde rechten op dan de Franstaligen dan krijgt men het verwijt van racist, extremist, fascist, en ga zo maar door. Ikzelf heb 15 jaar op verschillende plaatsen in Brussel gewoond en kan er dus van meespreken hoe Vlamingen gepest worden en totaal genegeerd worden wanneer zij in hun eigen land en hoofdstad hun moedertaal, het Nederlands, willen gebruiken en dezelfde rechten als de Franstaligen opeisen. Toen ik de geboorte van mijn zoontje ging aangeven in het gemeentehuis van Etterbeek en hem de naam Hans wou geven, deed de dienstdoende beamte alle moeite om mij te overhalen hem Jean te noemen. Ik mocht zelfs een tijdje opzij gaan staan en andere laten voorgaan om nog eens goed na te denken. Ik heb moeten tussenkomen wanneer mijn zoontje van school kwam omdat hij onderweg geslagen werd, het was toch maar een Flamouch. Bij een dringend medisch spoedgeval was er in het ziekenhuis geen Nederlandstalig persoon die ons kon helpen. Waarom belgicisten moet ik op een internationaal rijbewijs mijn handtekening zetten onder een franstalige tekst, waarom wordt ik in het buitenland als een Franstalige beschouwd, waarom moet ik als Vlaming naar een ambassade in Parijs en niet naar Amsterdam wanneer er voor dat land geen ambassade is in België. Is het niet vernederend dat men met buitenlandse kenissen op bezoek in Brussel in een café aan het Centraal Station geen pintje kan bestellen in het Nederlands en ik uiteindelijk mijn bestelling kreeg in het Engels. Waarom kiest een meerderheid van de Waalse studenten het Engels als tweede taal. Voor mij OK laten wij Belgen dan allemaal als tweede taal het Engels kiezen, dan levert iedereen dezelfde inspanningen, het zou een stuk rechtvaardiger zijn. Ik kan er zeker inkomen wanneer mensen een aansluiting bij Nederland wensen, ik voel mij meer thuis in Nederland dan in België, ik kan overal terecht in mijn moedertaal en wordt overal vriendelijk geholpen dit in tegenstelling met mijn eigen land, triestig niet. Hoeveel Vlamingen in Brussel zijn er niet gezwicht onder de sociale druk en verfranst. In mijn familie zijn er verschillende die met een Franstalige identiteitskaart zitten zonder dat zij er om gevraagd hadden. Sorry Belgicisten, maar ik heb heel slechte ervaringen met België, ik vind dat jullie een zeer slecht ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel hebben en Vlaanderen tekort doen met steeds weer te schelden wanneer een Vlaming voor zijn eigenheid op komt en wil zijn wie hij is, gewoon Vlaming zijn en zich wil laten respecteren. Jullie hebben het nooit over de werkelijke racisten van de Franstalige partijen met het FDF op kop die België kapot maken. En... wat denken jullie van de uitspraak van de Franse president Chirac die België als een filiaal van Frankrijk beschouwd???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Graag zou ik hier ook nog benadrukken dat de BUB tegen een verfransing van België is . ook ik , die belgicist ben , ben daar tegen . Ik spreek Nederlands en ik probeer in Brussel ook steeds weer Nederlands te spreken . De overheid zou inderdaad beter wat opletten en de regels op de taal beter toepassen . daar is iedereen bijgebaat . Trouwens , waarom staan de Vlamingen er niet op , als er ooit nog een staatshervorming zou komen , dat Wallonië Nederlands al tweede taal verplicht in alle scholen die onder hun bevoegdheid vallen . Hoe het op de diensten van de gemeentehuizen zit , weet ik niet . Maar , zaterdag , toen ik weer een bezoek bracht aan onze hoofdstad , heeft iedereen me in het Nederlands te woord gestaan ( soms wel eens gebrekkig , maar mijn Frans is ook niet om over op te scheppen ) . Ik sta er op telkens ik in Brussel kom Nederlands te spreken. En het valt me op dat de Franstalige Brusselaars wel Nederland spreken . daar komt bij dat het me opvalt dat Vreemdelingen in Brussel , bijvoorbeeld die restaurants openhouden , dat die niet of echt nauwelijks nederlands spreken en er ook hun best niet voor doen om het te spreken . Nogmaals , dit zijn mijn eigen indrukken . En daar komt nog bij dat ik als Nederlandstaluge Belg soms heel wat moeite heb om echte Nederlanders , die van boven de grote rivieren te verstaan . Meer soms dan met sommige Franstaligen , want die begrijpen meestal dat je als het niet je eigen taal is , dat je ze dan niet zo goed verstaat . Die passen hun tempo en woordkeuze aan . dat heb ik in Nederland nooit meegemaakt . En dat Chirac maar zwijgt , België is geen franse sateliet en dat zal het ook nooit zijn . ( gezien de hedendaagse situatie kan ik de indruk niet van me afzetten dat zowel België , Nederland en de rest van West-Europa eerder allemaal satelieten zijn van de VSA )
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Trouwens , in veel landen leeft men met verschillende talen samen , waarom zou dat in België ook niet kunnen . ( het kan trouwens al 173 jaar )
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Gouverneur
|
![]() Nog een paar ; Brazilië , Botswana , Kenya , ...
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Canada en Zwitserland kennen een verregaande zelfstandigheid wat betreft de regio's. In Canada staat men zelfs niet ver af van een onafhankelijk Quebec. In de VS is het niet zo dat men in een bepaalde regio enkel Engels en in de andere regio enkel Spaans praat. In het Zuiden van de VS zijn er streken waar een groot deel van de bevolking Spaans spreekt maar dat zijn nog geen zuivere taalgebieden. Dat is toch een heel andere situatie als in Belgie. Van landen als Tonga, Samoa, Namibie en dergelijke weet ik spijtig genoeg niet al te veel, maar is het niet zo dat men daar verschillende talen spreekt afhankelijk van het gebied waar men woont maar dat er toch 1overheersende standaardtaal is? In alle geval het is nogal idioot om zulke derde wereldlanden te gaan vergelijken met Belgie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Vreemdeling
|
![]() 170 jaar samenleven is enkel mogelijk geweest omdat Vlamingen zoooo toegeeflijk geweest zijn dat zij alle zelfrespect verloren hebben. Indien de Vlamingen dezelfde mentaliteit hadden dan de Walen was het al lang op een burgeroorlog uitgedraaid. Het is toch eigenaardig dat alle landen waar dezelfde taal gesproken wordt er een gemeenschapsgevoel heerst en elkaar ondersteunen. zie de samenkomst van de Franstalige landen onder impuls van Frankrijk. Ook België meent daar aan te moeten deelnemen, dus België wordt gerekend bij de Franstalige landen hoewel de meerderheid Nederlandstalig is. Dit is een verkeerd beeld van ons land naar het buitenland toe, laat Wallonië bij zulke gelegenheden maar de dienst uitmaken. Die normale samenhorigheid tussen taalgenoten wordt hier in Vlaanderen bestreden onder Franstalige invloed, het getuigt van een ongelooflijke domheid, of is het kwaadwilligheid, wanneer men weet dat de Nederlandse taal zo onder druk staat in het verenigd Europa, dat een nauwe samenwerking met de Nederland meer dan noodzakelijk is. België met Brussel, hoofdstad van Europa waar de meerderheid van de bevolking Nederlandstalig is wordt onze taal, het Nederlands, de meest gesproken taal in het gastland, niet weerhouden als officiële werktaal binnen Europa. Welk volk dat zichzelf respecteerd zou zoiets toelaten!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die twee landen is er helemaal geen sprake van respect voor de taalrechten van de minderheidsgroepen of zelfs van de meerderheidsgroepen (in Kenia bijvoorbeeld is het Engels nog steeds een vreemde taal). Slechte voorbeelden dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Minister-President
|
![]() In India heeft de regering geprobeerd om van Hindi de officiële taal te maken. Maar Indiërs die bv. Panjabi of Tamil spreken verstaan dat niet. En dus wordt daar nog heel veel Engels gesproken. Is wel handig voor die Indiërs die in de ICT werken. Hoedanook, Hindi is niet de officiële taal, of toch niet in de praktijk.
|
![]() |
![]() |