Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2006, 20:11   #101
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De belgische vorsten staat er bekend om altijd de macht naar zich toe te willen trekken.
U vergeet dat in een totaal ander kader te zetten , België was vanaf zijn onstaan zeer democratisch voor zijn tijd. Alle vorsten hadden het moeilijk met hun terreinafbakening dus dat onze vorsten het soms moeilijk hadden met de grondwet was dan ook niet zo veel verschillend van andere landen.

Leopold II , Albert I , Leopold III , last mee gehad misschien ?

Zonder Leopold II was u een boer geweest.
Zonder Albert I was u een duitser geweest en indien niet had u mogelijk nog altijd geen Vlaams onderwijs gehad.
Zonder Leopold III was u ... waarschijnlijk hetzelfde geweest. Hij is met rede een van onze meest betwiste Koning maar dat hij een fascistische staat wou stichten , is volgens mij totale larie.

Trouwens als u dat als argument oproept , heeft u toch nu geen reden tot klagen met een Koning als Koning Albert II.

PS : en mijn LP's blijven het beste ooit dat platenspelers niet meer verkocht worden is uiteraard weeral kwatta-aap taal. Alle electrozaken zoals Van den Borre en ook muziekwinkels verkopen er die van mij is ook nog maar een jaartje oud ofzo. Ik zou zeggen : Ik organiseer een toffe LP party 8).

Laatst gewijzigd door Bratskos Di Mola : 23 mei 2006 om 20:16.
Bratskos Di Mola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 20:15   #102
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Euh, WIE hangt er hier een 19de eeuwse staatsvorm, en een middeleeuws staatshoofd aan?
Ik vermoed dat jij dan een voorstander van een republiek ? Weet dan toch dat een President dezelfde voornamelijk ceremoniële functie vervult. De uiteindelijke macht zal toch altijd ergens in het parlement , congres of een van die dingen liggen.

Misschien klinkt de naam middeleeuws maar de betekenis alvast niet.
Oud 23 mei 2006, 20:21   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bratskos Di Mola Bekijk bericht
Ik vermoed dat jij dan een voorstander van een republiek ? Weet dan toch dat een President dezelfde voornamelijk ceremoniële functie vervult. De uiteindelijke macht zal toch altijd ergens in het parlement , congres of een van die dingen liggen.

Misschien klinkt de naam middeleeuws maar de betekenis alvast niet.
Toch wel, en zeker het onderliggend principe stamt uit feodale tijden. Hier krijgt immers iemand een staatsfunctie... omdat hij de zoon van een koning. Erfopvolging. Een onbekend iets in een volledig democratisch uitgewerkte staatsorde. Typisch echter voor feodale tijden waar mensen staatsfuncties, titels, macht... van vader op zoon kregen. Met als enige verdienste dat ze op een bepaalde plaats geboren waren en kind van bepaalde ouders.

Een president wordt tenminste gekozen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 20:24   #104
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Hans lag te slapen tijdens de geschiedenislessen. Ofwel zat hij altijd het hoofdstuk over Leo II te lezen.

Driekwart van mijn klas is in staat om Hans' uitspraken te pareren. En dat voor een advocaat. Hopelijk maakt hij zo geen blunders in de rechtzaal.
Hans is jurist, geen advocaat, wees dus gerust
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 20:29   #105
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Ja das waar :
Oud 23 mei 2006, 20:32   #106
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Die is toch democratisch verkozen? Deze niet:

En deze smeerlap evenmin:

van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 20:39   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja das waar :
En?

Het volk heeft daar tenminste de mogelijkheid om na de ambtstermijn hem weg te stemmen...

Blijkbaar is democratisering niet uw hoogste zorg. Of hoe belgicisten niet alleen hopelijk achterlopen, maar ook nog eens verdraaid reactionair denken.
Oud 23 mei 2006, 22:24   #108
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Als ik stem op iemand , dan heb ik nog niks te zeggen. Waar uit denkt u af te leiden dat ik Democratie niet belangerijk vind ?
Oud 23 mei 2006, 22:31   #109
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Toch wel, en zeker het onderliggend principe stamt uit feodale tijden. Hier krijgt immers iemand een staatsfunctie... omdat hij de zoon van een koning. Erfopvolging. Een onbekend iets in een volledig democratisch uitgewerkte staatsorde. Typisch echter voor feodale tijden waar mensen staatsfuncties, titels, macht... van vader op zoon kregen. Met als enige verdienste dat ze op een bepaalde plaats geboren waren en kind van bepaalde ouders.

Als u mijn posting goed had gelezen had u begrepen dat ik het hier heb over een hedendaagse staatsleider en diens functie,bij Koning EN President, voornamelijk ceremonieel is. Dus of dat de staatsleider nu democratisch is of niet , dat maakt niet uit , enkel dat democratisch nog is extra verkiezingen beteken en verkiezingen kosten. Zolang dat de eerste minister democratisch verkozen is er niks onbekends in je volledig democratisch uitgewerkte staatsorde.
Oud 23 mei 2006, 23:27   #110
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u mijn posting goed had gelezen had u begrepen dat ik het hier heb over een hedendaagse staatsleider en diens functie,bij Koning EN President, voornamelijk ceremonieel is.
Zélfs al zou die 100% ceremoniëel zijn... Een staatshoofd moet de verspersoonlijking van de staat en zijn natie zijn. Dat kan die alleen als hij verkozen is.

Als de Belgische staat als vertegenwoordiger een Franstalige Duitse familie heeft, dan bewijst dat toch dat er iets flink mis is met die staat.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 06:41   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u mijn posting goed had gelezen had u begrepen dat ik het hier heb over een hedendaagse staatsleider en diens functie,bij Koning EN President, voornamelijk ceremonieel is. Dus of dat de staatsleider nu democratisch is of niet , dat maakt niet uit , enkel dat democratisch nog is extra verkiezingen beteken en verkiezingen kosten. Zolang dat de eerste minister democratisch verkozen is er niks onbekends in je volledig democratisch uitgewerkte staatsorde.
U heeft er duidelijk niets van begrepen. Natuurlijk maakt het veel uit of een staatsleider op een democratische manier tot de functie komt of niet.

Het principe van de monarchie steunt op het feodale principe van erfopvolging. In een democratie past dit niet, ongeacht of de desbetreffende staatsfunctie nu weinig of veel machtsconcentratie betekent.

Er hoeft trouwens geen zichtbaar staatshoofd te zijn. De taken van staatshoofd kunnen gerust door iemand van de regering worden waargenomen, zoals Zwitserland al vele jaren met succes doet.
Oud 24 mei 2006, 12:17   #112
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Er hoeft trouwens geen zichtbaar staatshoofd te zijn. De taken van staatshoofd kunnen gerust door iemand van de regering worden waargenomen, zoals Zwitserland al vele jaren met succes doet.
Wel ? Waar maakt u dan een probleem van ? De Koning vervult een symbolische functie en toch wilt hem u zo graag weg en inruilen voor een president omdat u dan denkt veel democratischer te zijn en nu moet het staatshoofd weer ineens niet noodzakelijk zichtbaar te zijn. Waar wilt u naartoe ?

Denkt u nu werkelijk dat men door de monarchie af te schaffen democratie bekomt ?
Wilt u de schijn-democratie wijten aan het feit dat we een Vorst hebben ?
Oud 24 mei 2006, 12:24   #113
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel ? Waar maakt u dan een probleem van ? De Koning vervult een symbolische functie en toch wilt hem u zo graag weg en inruilen voor een president omdat u dan denkt veel democratischer te zijn en nu moet het staatshoofd weer ineens niet noodzakelijk zichtbaar te zijn. Waar wilt u naartoe ?

Denkt u nu werkelijk dat men door de monarchie af te schaffen democratie bekomt ?
Wilt u de schijn-democratie wijten aan het feit dat we een Vorst hebben ?
Waarom is er bij belgicistjes dan zoveel weerstand om de Koning daadwerkelijk een ceremoniële rol toe te kennen en dit grondwettelijk vast te leggen?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 13:55   #114
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Ik sprak me niet over uit of dat ik akkoord ga met die symbolische functie en ga ik ook niet doen. Dat doet er ook niet toe, we zijn al veel te veel afgedwaald in dit forum , het wordt tijd om ons terug op het beginpunt te concentreren.
Oud 24 mei 2006, 14:38   #115
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:

hoeft men om een president te hebben het land te verdelen? Bent u niet tevreden met de koning... ga naar Laken, en zwier hem buiten... zet er een president, en wat gaat er veranderen?
Ik vind dat het al dan niet hebben van een koning of president een discussie die moet gevoerd worden als men er over eens is of dit land al dan niet moet splitsen of samengroeien...
Men kan ook één belgie hebben met een president... of een koning...
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 18:26   #116
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sprak me niet over uit of dat ik akkoord ga met die symbolische functie en ga ik ook niet doen. Dat doet er ook niet toe, we zijn al veel te veel afgedwaald in dit forum , het wordt tijd om ons terug op het beginpunt te concentreren.
1. Het staatshoofd heeft effectieve macht (bv Frankrijk, VS, België,...). In dat geval moet dat staatshoofd democratisch verkozen worden, omdat anders een deel van de politiek bepaald wordt door een ondmocratisch orgaan.

2. Het staatshoofd heeft voornamelijk een ceremoniële rol (bv Zwitserland, Duitsland, Zweden,...). Dan is die in het buitenland het symbool van ons land. Hij kan enkel die symboolfunctie waarnemen als hij gekozen is door het volk of door zijn vertegenwoordigers.

Het feit of een staatshoofd al dan niet ceremoniëel is speelt geen rol in de discussie over de monarchie: ook een ceremoniële koning kan zijn taak als staatshoofd niet uitvoeren.
Oud 25 mei 2006, 20:44   #117
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Hij kan enkel die symboolfunctie waarnemen als hij gekozen is door het volk of door zijn vertegenwoordigers.

Het feit of een staatshoofd al dan niet ceremoniëel is speelt geen rol in de discussie over de monarchie: ook een ceremoniële koning kan zijn taak als staatshoofd niet uitvoeren.
Waarom , Daarom ?
Oud 25 mei 2006, 21:13   #118
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Omdat die niet over de legitimiteit beschikt om zichzelf "vertegenwoordiger van het land" te noemen.
Oud 25 mei 2006, 22:41   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Het staatshoofd heeft effectieve macht (bv Frankrijk, VS, België,...). In dat geval moet dat staatshoofd democratisch verkozen worden, omdat anders een deel van de politiek bepaald wordt door een ondmocratisch orgaan.

2. Het staatshoofd heeft voornamelijk een ceremoniële rol (bv Zwitserland, Duitsland, Zweden,...). Dan is die in het buitenland het symbool van ons land. Hij kan enkel die symboolfunctie waarnemen als hij gekozen is door het volk of door zijn vertegenwoordigers.

Correctie: er is geen staatshoofd in Zwitserland. Volgens een beurtrol nemen de verschillende leden van de Bondsregering de taken van het staatshoofd waar.
Oud 25 mei 2006, 22:43   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat die niet over de legitimiteit beschikt om zichzelf "vertegenwoordiger van het land" te noemen.
En nog beter: vertegenwoordiger van het volk. Als hij door het volk is gekozen (op basis van het meerderheidsprincipe) dan is hij dat wel. In een ware democratie gaat iedere vorm van macht immers van het volk uit. Het volk is soeverein. Het is dus aan het volk zijn daadwerkelijke en ook symbolische vertegenwoordigers aan te duiden, te benoemen en desnoods ook weer af te zetten.

Daarom is een staatshoofd op basis van erfopvolging volledig hiermee tegenstrijdig. Hier ontleent het staatshoofd zijn functie niet aan het volk, maar aan een feodaal recht dat haaks staat op de soevereiniteit van het volk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be