Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2006, 08:34   #101
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Het is niet gratis hé, je krijgt er iets voor terug, o.a.sociale contacten, dat is toch ook waar de mensen die in langdurige werkloosheid verzeild geraken veel over klagen dat er geen sociale contacten meer zijn.
En als je voldoende uren gewerkt heb die maand heb je meer dan je werkloosheiduitkering.
Twee vliegen in één klap.
1. Ik heb genoeg sociale contacten. Het is niet omdat iemand geen betaalde job heeft dat hij hele dagen thuis zit en geen sociale contacten meer heeft.
2. Hoeveel uren zou men dan moeten werken om er meer aan over te houden dan de werkloosheidsuitkering? Je had het toch over mensen die niet geschikt zijn om te werken en de kans zouden moeten krijgen om te werken op eigen tempo en op dagen dat ze in staat zijn om te werken?
Als ik halftime werk heb ik niet meer dan een werkloosheidsuitkering, ik zou dus al fulltime moeten werken om er iets aan te hebben.
Jouw voorstel is dus zinloos voor mensen die niet geschikt zijn om te werken.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 08:42   #102
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
1. Ik heb genoeg sociale contacten. Het is niet omdat iemand geen betaalde job heeft dat hij hele dagen thuis zit en geen sociale contacten meer heeft.
2. Hoeveel uren zou men dan moeten werken om er meer aan over te houden dan de werkloosheidsuitkering? Je had het toch over mensen die niet geschikt zijn om te werken en de kans zouden moeten krijgen om te werken op eigen tempo en op dagen dat ze in staat zijn om te werken?
Als ik halftime werk heb ik niet meer dan een werkloosheidsuitkering, ik zou dus al fulltime moeten werken om er iets aan te hebben.
Jouw voorstel is dus zinloos voor mensen die niet geschikt zijn om te werken.
Ik heb het begrepen, k'stop er voorlopig mee, ik ga nog beetje in de tuin werken.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 08:53   #103
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ben je nu echt van mening dat dit eigen is aan die mensen alleen? Ook werkenden kennen diezelfde gevoelens hoor. Denk je nu echt dat ik of de collega's op mijn werk (zal dus wel zijn op andere werken ook) geen "baaldagen" kennen? Zo van die dagen dat je met moeite uit je bed geraakt en dat het je tegensteekt vanaf het eerste moment en vanaf het gedacht dat je maar moet vertrekken naar je werk. En als je dan, na een uur je best doen, het steeds maar slechter wordt, wetende dat je nog een hele dag moet blijven. Is, denk ik, iets waar werklozen geen patent op hebben.
Ik weet heus wel dat werkenden ook baaldagen hebben, ik heb zelf ook baaldagen op mijn werk. Vanmiddag zal ik ook met tegenzin naar mijn werk gaan omdat ik sinds zondagavond wat ziek ben, al voor de derde dag geen hap door mijn keel krijg en eigenlijk alleen maar zin heb om te slapen.

Ik had het over mensen die slechts af en toe een goede dag hebben, die slechts af en toe eens een dag zouden kunnen werken en bij wie een baaldag niet gewoon een baaldag is maar veeleer een periode waarbij alles in het honderd lijkt te lopen. Ik ken genoeg mensen bij wie het zo is, mensen die helemaal niet aarden in onze samenleving. Soms omdat ze gewoon helemaal anders in elkaar zitten, soms ook omdat ze al zoveel mee gemaakt hebben in hun leven dat ze slechts van dag tot dag kunnen leven.

In de stad waar ik woon heb ik veel mensen leren kennen die door dergelijke problemen gewoon niet geschikt zijn om te werken volgens de voorwaarden die werkgevers stellen. Dat is ook iets dat je vaak ziet bij mensen die hun hele leven door gebracht hebben in allerlei instellingen. Een deel van hen slaagt er niet in om een job langer dan een paar dagen of hooguit weken vol te houden. En als ik ze goed leer kennen dan begrijp ik dat heel goed. Mensen zonder ook maar enige structuur in hun leven, die zich bevinden in een enorm chaos, die al hun handen vol hebben om de dag zelf door te komen kunnen vaak niet toekomstgericht denken en zichzelf motiveren om elke dag opnieuw te gaan werken. Het is geen onwil maar onmacht.

Laatst gewijzigd door debbie : 21 juni 2006 om 08:57.
Oud 21 juni 2006, 08:54   #104
debbie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik heb het begrepen, k'stop er voorlopig mee, ik ga nog beetje in de tuin werken.
Alez, is toch al goed dat je het begrepen hebt en dat je je best gedaan hebt om mee te zoeken naar een oplossing.
Oud 21 juni 2006, 10:45   #105
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

was ik maar schaapherder
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 10:53   #106
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
- Ik vind het logisch dat mensen die 20 jaar en meer massa's geld hebben afgedragen aan de overheid via belastingen en R.S.Z. een uitkering krijgen.
Dat is ook logisch.

Citaat:
Als die mensen na x aantal jaren toch geen werk krijgen en het zoeken opgeven, moeten ze hun uitkering behouden.
Dat is niet meer logisch.

Citaat:
De staat zegt toch ook nooit : och, je hebt nu al zoveel geld aan mij cadeau gegeven, van nu af hoeft het niet meer.
For your information, de staat zegt ook nooit: je hebt nu al je ganse leven geld afgedragen en nooit iets nodig gehad, van nu af krijg je enkel nog geld terug en hoef je niets meer te betalen.

Citaat:
- Bepaalde situaties zijn nu eenmaal gemakkelijker te verduidelijken via voorbeelden.
Dat klopt, maar het is een fout om algemene regels op te leggen aan de hand van een voorbeeld.
Oud 21 juni 2006, 10:59   #107
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Op m'n eerste werkdag kreeg ik van de baas de boodschap: "zeg, je bent toch niet van plan kinderen te krijgen, hoop ik?"

Rondvraag bij collega's leert me dat hij dat enkel tegen z'n vrouwelijke onderdanen zegt.

Mijn teergeliefde vrouwtje liet bij haar huidige baas tijdens haar aanwervingsprocedure duidelijk verstaan dat we "aan het oefenen waren", en de baas maakte daar geen enkel bezwaar tegen. Nog geen twee maanden na aanstelling, kwam de mededeling al dat ze zwanger was van haar 1ste, en kreeg daar prompt gelukwensen voor van haar baas.

Er is dus duidelijk een verschil tussen "bazen" en "bazen". Maar wat nog meespeelt: op het werk van mijn vrouw wordt verwacht dat je "flexibel" bent. Het is voor haar dan ook geen probleem om tijdens haar zwangerschapsverlof wat administratie e.d. te verrichten, and equally so is het voor die baas geen probleem als je een dag op een ziek kind moet passen. In een klein bedrijf gaat dat ook. In een groot bedrijf (vakbonden, CAO's en al die blabla) is dat gewoonweg onmogelijk.

Naar mijn mening liggen de rigide wetten en verplichtingen die onze arbeidsmarkt reguleren dan ook aan de basis van een deel van de mistoestanden waarover hier gesproken wordt.
Oud 21 juni 2006, 11:10   #108
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ook ja, maar evengoed zorgt de afwezigheid daarvan net voor meer uitbuiting.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 12:14   #109
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ook ja, maar evengoed zorgt de afwezigheid daarvan net voor meer uitbuiting.
En waarom zou dat zo zijn? Sinds mijn vrouw van job is veranderd van een groot bedrijf met veel CAO's, vakbondsmacht etc. etc. naar een klein bedrijf met persoonlijke afspraken en aanpak, is ze veel gelukkiger en minder gestresseerd... (aangezien "voorbeeldjes geven" blijkbaar "in" is ). Volgens mij zorgen zulke "collectivistische maatregelen" er immers mede voor dat een werknemer gereduceerd wordt tot een nummer.

Pas op, hiermee zeg ik niet dat in een groot bedrijf arbeiders zich niet zouden mogen verenigen of zoiets, of dat een baas zowiezo alles mag bevelen wat-ie-wil.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be