Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Zou een groene centrumpartij slagen?
JA, en zelfs vele GROEN! kiezers weghalen 7 29,17%
JA, en vooral niet-GROEN! kiezers aantrekken 3 12,50%
Misschien, maar voor gematig ecologisme is het beter via een grote partij te werken 7 29,17%
NEE, ecologisme is links dus GROEN! is goed genoeg! 5 20,83%
NEE, groen is gewoon links, dus GROEN! is erzelfs al teveel! 2 8,33%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2006, 15:16   #101
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie dat nog anders: een overheid heeft helemaal geen andere functie.

Ik zie niet in hoe individuen hun eigen rechten kunnen beperken anders dan door ongebondenheid. Daarom wijs ik, en vele libertariërs met mij, het meerderheidsprincipe inzake het schenden van individuele rechten af. Tenslotte, als twee dieven stemmen om mij te beroven, blijft dat nog altijd een illegitiem feit, niettegenstaande dat ze 66% van de stemming vertegenwoordigden.

Geenszins "verlaag" ik liefde tot economie, hoewel dat best wel zou kunnen (schaarste en zo). Ik zie enkel dat de definitie van handel een ruil is waarbij beide partijen er beter van worden. Dat geldt evenzeer voor liefde en vriendschap. Ik handel met mijn vrienden en geliefde in genegenheid, respect &c, en dat zijn zaken die een wederzijdse genoegdoening opwekken, net zoals een krant kopen van een gazettenhandelaar - evenwel met andere termen en emoties. Mijn excuses als ik even koud overkwam, dat was zeker niet de bedoeling.
1. Dat concept deel ik nu niet. Maar ik ben geen libertariër.
2. Met die stelling over de meerderheid kan je niks meer concretiseren, want iedere dissidente stem houdt alles tegen. Voor een aantal zaken lijkt het me wel nuttig, maar als algemene regel is het onbruikbaar. Wat ga je doen als in een straat 2 van de 25 gezinnen tegen een nieuwe straataanleg zijn? Niks doen aan die straat? Het moet een beetje praktisch blijven, lijkt me.
3. Ik blijf er bij dat je dergelijke zaken niet kan zien in termen van vraag en aanbod. Dat reduceert het geheel te veel tot een economisch gegeven, terwijl een aantal zaken, zoals vriendschap edm ontstaan uit sociaal contact en de noodzaak daaraan. Dat zijn processen die los staan van economie.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2006, 15:39   #102
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Je kan tegen je lief ook niet zeggen dat je wel met haar onder de lakens wil duiken, maar niet mee wil gaan bij haar ouders.
Dat doet me herinneren aan dat lief dat me bij haar in bed wilde, en me niet wilde meenemen naar haar ouders (represailles, andere afkomst en zo).

Oud 27 juni 2006, 15:40   #103
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer jij (in de veronderstelling dat Lombas een dief is) samen met twee andere dieven besluit dat er bij meerderheid zal beslist worden wie zji gaan beroven, hebben zij het recht om u te bestelen.
Dat meerderheidsprincipe is geen systeem dat van hogerhand wordt opgelegd, maar een systeem dat men samen heeft uitgewerkt en afgesproken.
Aha. En waar heb ik dat getekend?
Oud 27 juni 2006, 15:48   #104
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
1. Dat concept deel ik nu niet. Maar ik ben geen libertariër.
Tof hoor.

Citaat:
2. Met die stelling over de meerderheid kan je niks meer concretiseren, want iedere dissidente stem houdt alles tegen. Voor een aantal zaken lijkt het me wel nuttig, maar als algemene regel is het onbruikbaar. Wat ga je doen als in een straat 2 van de 25 gezinnen tegen een nieuwe straataanleg zijn? Niks doen aan die straat? Het moet een beetje praktisch blijven, lijkt me.
Je moet even een onderscheid maken:

1) Ik, als minarchist, geloof dat de taak van de overheid justitie, orde en verkeer (en misschien enkele zaken zonder portefeuille) inhoudt. Hierop zijn dus de democratische instellingen van toepassing: recht, orde en (bepaalde aspecten van) infrastructuur. Wie dit moet opbrengen, is de vraag, maar ik voel wel iets voor een model waarbij de lagere sociale klassen belastingvrij gesteld worden en de rest een uiterst minieme belasting betaalt (+/- 10% van nu).

2) In deze wordt dus niet enkel de overheid, maar ook de democratie hevig afgezwakt. Ze is van toepassing voor controle en inrichten van de wet, dat is primordiaal.

3) Het staat mensen vrij zichzelf te groeperen in volksvergaderingen om bepaalde zaken vrijwillig via democratische principes te regelen. In feit is dat een vorm van mild municipalisme. In die zin vergaderen mensen ongebonden om enerzijds te debateren, en anderzijds beslissingen te nemen die op de deelnemende personen van toepassing zijn. Indien ik bijvoorbeeld een Unie voor Gezondheid inricht waarvan de statuten bepalen dat leden een bijdrage geven en dat er dan voor hun algemene gezondheid democratische bepalingen ingeroepen worden teneinde hun verzekering &c te regelen, kan zulk principe meteen van toepassing zijn. Het valt echter niet onder de overheid - maar daarom is het nog niet minder democratisch.

Citaat:
3. Ik blijf er bij dat je dergelijke zaken niet kan zien in termen van vraag en aanbod. Dat reduceert het geheel te veel tot een economisch gegeven, terwijl een aantal zaken, zoals vriendschap edm ontstaan uit sociaal contact en de noodzaak daaraan. Dat zijn processen die los staan van economie.
Ik ga me geen twee maal excuseren voor de brute formulering eh.
Oud 27 juni 2006, 16:36   #105
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tof hoor.

Je moet even een onderscheid maken:

1) Ik, als minarchist, geloof dat de taak van de overheid justitie, orde en verkeer (en misschien enkele zaken zonder portefeuille) inhoudt. Hierop zijn dus de democratische instellingen van toepassing: recht, orde en (bepaalde aspecten van) infrastructuur. Wie dit moet opbrengen, is de vraag, maar ik voel wel iets voor een model waarbij de lagere sociale klassen belastingvrij gesteld worden en de rest een uiterst minieme belasting betaalt (+/- 10% van nu).

2) In deze wordt dus niet enkel de overheid, maar ook de democratie hevig afgezwakt. Ze is van toepassing voor controle en inrichten van de wet, dat is primordiaal.

3) Het staat mensen vrij zichzelf te groeperen in volksvergaderingen om bepaalde zaken vrijwillig via democratische principes te regelen. In feit is dat een vorm van mild municipalisme. In die zin vergaderen mensen ongebonden om enerzijds te debateren, en anderzijds beslissingen te nemen die op de deelnemende personen van toepassing zijn. Indien ik bijvoorbeeld een Unie voor Gezondheid inricht waarvan de statuten bepalen dat leden een bijdrage geven en dat er dan voor hun algemene gezondheid democratische bepalingen ingeroepen worden teneinde hun verzekering &c te regelen, kan zulk principe meteen van toepassing zijn. Het valt echter niet onder de overheid - maar daarom is het nog niet minder democratisch.

Ik ga me geen twee maal excuseren voor de brute formulering eh.
1. Met wat jij vraagt, kan die dienstverlening niet geleverd worden. Ik geef grif toe dat het momenteel overdreven is, maar dat ligt er dan vooral aan dat er te veel administratie is, terwijl de plaatsen waar de administratie wel nodig is (politie,...) er niet is.

2. Tja, niet iedereen kan libertariër zijn 8)

3. Je hoeft je daar niet voor te excuseren.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2006, 16:59   #106
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
1. Met wat jij vraagt, kan die dienstverlening niet geleverd worden. Ik geef grif toe dat het momenteel overdreven is, maar dat ligt er dan vooral aan dat er te veel administratie is, terwijl de plaatsen waar de administratie wel nodig is (politie,...) er niet is.
Op welke dienstverlening doel je nu juist? Politie acht ik een semi-overheidsbezigheid. In de VSA is echter al bewezen dat private politie-korpsen goedkoper zijn en beter (en vooral sneller) werken.
Oud 27 juni 2006, 18:10   #107
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de VSA is echter al bewezen dat private politie-korpsen goedkoper zijn en beter (en vooral sneller) werken.
Voeg er nog een sterk ironisch toontje aan toe, en het zou een uitspraak kunnen zijn van een collectivist.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2006, 18:13   #108
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voeg er nog een sterk ironisch toontje aan toe, en het zou een uitspraak kunnen zijn van een collectivist.
Neen, het is echt waar hoor. Mocht ik het boek van Ruwart nu even bij de hand liggen, had ik haar bronnen kunnen citeren - maar dat ligt jammer genoeg in mijn tweede residentie.
Oud 27 juni 2006, 18:20   #109
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het is echt waar hoor. Mocht ik het boek van Ruwart nu even bij de hand liggen, had ik haar bronnen kunnen citeren - maar dat ligt jammer genoeg in mijn tweede residentie.
Ge bedoelt dat die huurlingen de zwarten goedkoper aftuigen, dan de andere agenten?
Oud 27 juni 2006, 18:47   #110
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge bedoelt dat die huurlingen de zwarten goedkoper aftuigen, dan de andere agenten?
*kuch*

Als non-argument kan dat tellen. Ze werden in de VSA democratisch aangewezen. (je weet wel, in dat land kan je ook je sheriff kiezen en zo: spannend allemaal)

Laatst gewijzigd door lombas : 27 juni 2006 om 18:48.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2006, 18:59   #111
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
*kuch*

Als non-argument kan dat tellen. Ze werden in de VSA democratisch aangewezen. (je weet wel, in dat land kan je ook je sheriff kiezen en zo: spannend allemaal)
Of zoals in Latem. Bepaalde wijken worden bewaakt door privé-politoekorpsen. Resultaat is dat de mensen uit het centrum van Latem soms een kilometer omweg moeten rijden, omdat ze door veel van die sjieke wijken niet door mogen. Waar zit je dan met je liberalisme en je vrij verkeer van mensen?
Oud 27 juni 2006, 19:03   #112
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of zoals in Latem. Bepaalde wijken worden bewaakt door privé-politoekorpsen. Resultaat is dat de mensen uit het centrum van Latem soms een kilometer omweg moeten rijden, omdat ze door veel van die sjieke wijken niet door mogen. Waar zit je dan met je liberalisme en je vrij verkeer van mensen?
Indien dat openbare weg is, is dat illegaal; dat kan dus niet (of kan je klacht tegen neerleggen).
Oud 27 juni 2006, 19:11   #113
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien dat openbare weg is, is dat illegaal
Dat lijkt mij ook. Maar daar storen ze zich blijkbaar niet aan in Latem.

Misschien is die openbare weg verkocht aan een privé-firma.
Oud 27 juni 2006, 19:14   #114
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lijkt mij ook. Maar daar storen ze zich blijkbaar niet aan in Latem.

Misschien is die openbare weg verkocht aan een privé-firma.
Dat is illegaal dus. Aanklagen indien deel van het openbare netwerk of stoppen met zagen, I'd say. Ik zou ook in een rechte lijn naar huis kunnen wandelen, maar moet een halve kilometer omlopen omdat er vuilkapitalistische huizen in de weg van liggen.
Oud 27 juni 2006, 19:22   #115
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is illegaal dus. Aanklagen indien deel van het openbare netwerk of stoppen met zagen, I'd say. Ik zou ook in een rechte lijn naar huis kunnen wandelen, maar moet een halve kilometer omlopen omdat er vuilkapitalistische huizen in de weg van liggen.
Stukken openbare weg verkopen is toch legaal volgens onze (liberale) wetgeving?
In Erpe-Mere hebben ze overlaatst ook een paar meter weg verkocht. Zeer leuk. De rest van de weg is openbaar, alleen valt daar ineens één stuk uit weg (dat ze verkocht hebben).
Oud 27 juni 2006, 19:23   #116
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stukken openbare weg verkopen is toch legaal volgens onze (liberale) wetgeving?
In Erpe-Mere hebben ze overlaatst ook een paar meter weg verkocht. Zeer leuk. De rest van de weg is openbaar, alleen valt daar ineens één stuk uit weg (dat ze verkocht hebben).
Dat klinkt vreemd, en daar ben ik persoonlijk tegen. Heb je links daarvan of zo? Want dat ga ik voorleggen.
Oud 27 juni 2006, 19:39   #117
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klinkt vreemd, en daar ben ik persoonlijk tegen. Heb je links daarvan of zo? Want dat ga ik voorleggen.
Nee, sorry.
Dat van Latem heb ik gehoord van iemand die er woont. Nochtans zelf een liberaal, maar VLD+ (het Latemse kartel van VLD met SP.a) gaat hem toch wat ver.

Dat stukje geprivatiseerde weg in Erpe-Mere ben ik tegengekomen tijdens één van mijn nachtelijke wandelingen.

Dat je vindt dat zo'n zaken niet kunnen, kan ik best geloven. Maar als je een liberale wetgeving opstelt, kan je er ook niets aan doen.
Oud 27 juni 2006, 19:54   #118
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, sorry.
Dat van Latem heb ik gehoord van iemand die er woont. Nochtans zelf een liberaal, maar VLD+ (het Latemse kartel van VLD met SP.a) gaat hem toch wat ver.

Dat stukje geprivatiseerde weg in Erpe-Mere ben ik tegengekomen tijdens één van mijn nachtelijke wandelingen.

Dat je vindt dat zo'n zaken niet kunnen, kan ik best geloven. Maar als je een liberale wetgeving opstelt, kan je er ook niets aan doen.
Toch wel. Wegen kunnen perfect geprivatiseerd worden, maar toegang moet gewaarborgd zijn (gebeurt met secundaire wegen in delen van de VSA). Dat ding van Latem ga ik melden.
Oud 27 juni 2006, 20:08   #119
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel. Wegen kunnen perfect geprivatiseerd worden, maar toegang moet gewaarborgd zijn (gebeurt met secundaire wegen in delen van de VSA). Dat ding van Latem ga ik melden.
Dan is dat waarschijnlijk de overheid die tegen een bepaald bedrijf zegt: "jij mag hier een weg aanleggen, die zelf onderhouden, en zelf tol heffen; zolang je je aan een aantal regels houdt". Maar daarbij blijft de overheid nog altijd de belangrijkste speler. Dat lijkt me een soort van outsourcing.
Wanneer een privé-bedrijf zelf een lap grond koopt en er een weg op aanlegt, kan de overheid daar geen eisen aan stellen. Dan kan het dus ook stellen dat enkel de bewoners van die wijk er mogen gebruik van maken.
Oud 27 juni 2006, 20:16   #120
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is dat waarschijnlijk de overheid die tegen een bepaald bedrijf zegt: "jij mag hier een weg aanleggen, die zelf onderhouden, en zelf tol heffen; zolang je je aan een aantal regels houdt". Maar daarbij blijft de overheid nog altijd de belangrijkste speler. Dat lijkt me een soort van outsourcing.
Wanneer een privé-bedrijf zelf een lap grond koopt en er een weg op aanlegt, kan de overheid daar geen eisen aan stellen. Dan kan het dus ook stellen dat enkel de bewoners van die wijk er mogen gebruik van maken.
Neen, het is een democratische burgervergadering die bepaalt een weg aan te leggen. Het kan zijn dat ofwel die weg in handen blijft van die burgervergadering, indien zij dat wensen, of er inderdaad een forfaitair bedrag gevraagd wordt, of eender wat. Dat moeten zij zelf uitklaren. In het geval van je tweede voorbeeld zit je niet met een openbare weg, dus ik zie het probleem niet. Ik heb ook een oprit waar mensen beter niet opkomen (echt niet, aan alle supporters van FC Ranst: parkeer die wagen NIET meer voor m'n voordeur of er gaat weer wat leuks gebeuren ).

Overigens ben ik van mening dat woongemeenschappen door populaire stemming zichzelf mogen omvormen tot een dictatuur, en op die manier mensen niet meer doorlaten.

Laatst gewijzigd door lombas : 27 juni 2006 om 20:17.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be