Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2006, 10:25   #101
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ja, Zeno. Dat is teveel gevraagd.

Ik stel voor dat we nu stoppen met dat steeds maar zeer redelijk uit te leggen. Ze weten dat allemaal maar ze horen het ons graag keer op keer uitleggen, zo blijven we steeds vragende partij en kunnen ze hun air van verlichte kosmopoliet ophouden. Gedaan ermee, graag.
Je hebt gelijk.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:26   #102
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Franstaligen weigeren nederlands te leren, en zo verzuren de de relaties. Onze schuld is het niet, het enige wat wij vragen is onze taal te respecteren.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:30   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Nee, wat ik bedoel is dat het Vlaams-Nationalise een zeer negatief aspect voor de Franstaligen geeft. Hoe zou u zin willen geven aan Franstaligen om het Nederlands te leren terwijl ze acties van TAK of NSV, Ijzerbedevaart of Ijzerwake beelden, enz........zien? Op de Franstalige kant is het Vlaams-Nationalisme beschouwd als een blinde haat tegenover alles wat Franstalig is, we hebben het indruk dat die soort Vlamingen van ons niet houden enkel en alleen omdat we Franstalig zijn.
Mooie omkering van de feiten hé. Vele Franstaligen weigerden (en weigeren soms nog) Nederlands te spreken, keken héél hautain naar de Vlamingen. Het laatste rapport over meertaligheid onder Walen bevestigt dat trouwens.
Daarom dat er zo negatief over Franstaligen gedaan wordt, niet door haat, maar als reactie op de haat van Franstaligen.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:32   #104
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe is eigenlijk uw contact met de Franstaligen?
Ofwel leest u erg selectief ofwel bent u boosaardig. In elk geval, als u gewild had, had u dat al lang kunnen weten.

Zie ondermeer http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=34
Oud 23 juni 2006, 10:33   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zijn voor een monoculturele samenleving. De slogan "Waar de Vlamingen thuis zijn" is er het bewijs van. Ze willen een Vlaanderen zonder Franstaligen, zonder anderstaligen. Kortom, waar enkel en alleen "pure Vlamingen" wonen.
néén. Franstaligen willen zich niet aanpassen, meer zelf, ze weigeren Nederlands te leren alhoewel ze in Vlaanderen leven. Ergo, ze willen Vlaanderen ééntalig Frans maken. Multiculturele samenleving zou net betekenen dat die Franstaligen op z'n minst de moeite doen om Nederlands te leren. En kom nu nie zeggen dat Vlamingen geen Frans willen spreken. Praktisch alle Vlamingen in de rand spreken Frans. zij willen duidelijk wel een multiculturele samenleving. maar dat vraagt wel het respect van de 2 kanten.
Oud 23 juni 2006, 10:37   #106
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CDenV-NVA-DNA
Vanzelfsprekend Vlaams: Dialoog in respect voor elkaar.

Een zomerse burenbabbel, een contact met de leraar van je kind, een formulier ophalen op het gemeentehuis, vrienden maken,... in elke groep van onze gemeenschap. Dit alles is zoveel gemakkelijker als iedereen eenzelfde taal als basis gebruikt.
Meertaligheid is een belangrijke troef in het leven, voor Vlamingen en voor de anderen. Toch geldt daarenboven dat de taal spreken van de streek waar je woont getuigt van respect voor die lokale gemeenschap.
Een multiculturele samenleving kan maar echt slagen met respect voor elkaar én respect voor de taal van de streek.
Wij willen een gemeente waarin iedereen, van Franstalige bewoner tot migrant uit verre werelddelen, kansen krijgt en neemt om onze taal te leren kennen en te spreken.
Van wie zich in onze gemeenschap wil thuisvoelen, verwachten we dat ze dit respect opbrengen, als vanzelfsprekend.
Door alle contacten met de overheid ééntalig Nederlands te houden, is het voor iedereen gemakkelijker dit respect te beleven.
Eenzelfde taal spreken helpt ons elkaar te verstaan en dialoog is een belangrijke bouwsteen van een samenleving.
Het bedelend, naar erkenning snakkende, zichzelf verontschuldigende toontje is degoutant tot en met.
Als men geen Nederlands kent of wil spreken, dient met gewoon op te rotten, verdomme.

Laatst gewijzigd door stab : 23 juni 2006 om 10:39.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:38   #107
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ofwel leest u erg selectief ofwel bent u boosaardig. In elk geval, als u gewild had, had u dat al lang kunnen weten.

Zie ondermeer http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=34
Je antwoordt niet op de vraag.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 10:38   #108
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
néén. Franstaligen willen zich niet aanpassen, meer zelf, ze weigeren Nederlands te leren alhoewel ze in Vlaanderen leven. Ergo, ze willen Vlaanderen ééntalig Frans maken. Multiculturele samenleving zou net betekenen dat die Franstaligen op z'n minst de moeite doen om Nederlands te leren. En kom nu nie zeggen dat Vlamingen geen Frans willen spreken. Praktisch alle Vlamingen in de rand spreken Frans. zij willen duidelijk wel een multiculturele samenleving. maar dat vraagt wel het respect van de 2 kanten.
Bewijs? Bron?
Oud 23 juni 2006, 10:42   #109
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bewijs? Bron?
? als ze zich niet willen aanpassen, wat willen ze dan wel? als ze constant in het Frans spreken tegen Nederlandstaligen, wat willen ze dan wel? als ze soms na 40 jaar leven in Vlaanderen nog geen woord Nederlands spreken, wat willen ze dan wel?

pas op, bij de jongere generatie verbetert het, me dunkt. maar toch blijven veel Franstaligen halsstarig weigeren om het Nederlands te gebruiken. Imperialisme noemen ze dat.
Oud 23 juni 2006, 10:42   #110
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je antwoordt niet op de vraag.
Ben even gaan sprokkelen in postings van gisteren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle
Ik kan er van meespreken, ik kom er beroepsmatig steeds meer tegen en ze vallen mij meer en meer mee.
Citaat:
een monolitisch blok zijn ze niet. Deze week heb ik nog met een Waal uit Doornik een paar uurtjes integraal in het Nederlands doorgebracht.
Citaat:
Als het er op aankomt, zal ik ze mijn mening geven. Ik verzeker je dat ze dan wél luisteren, precies omdat ze je kennen als een rustige, gemoedelijke compagnon.
Oud 23 juni 2006, 10:51   #111
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
? als ze zich niet willen aanpassen, wat willen ze dan wel? als ze constant in het Frans spreken tegen Nederlandstaligen, wat willen ze dan wel? als ze soms na 40 jaar leven in Vlaanderen nog geen woord Nederlands spreken, wat willen ze dan wel?

pas op, bij de jongere generatie verbetert het, me dunkt. maar toch blijven veel Franstaligen halsstarig weigeren om het Nederlands te gebruiken. Imperialisme noemen ze dat.
Ok, ze passen zich niet aan maar zeggen dat ze Vlaanderen eentalig Frans willen maken is belachelijk. Ik denk dat wat er vooral gebeurt, is het feit dat Franstaligen onder Franstaligen blijven en dat Vlamingen onder Vlamingen blijven; en dus dat er bijna geen contacten meer zijn tussen de twee gemeenschappen. Het woord "haat" zou ik niet gebruiken maar meer "onverschilligheid" tegenover de andere gemeenschap (dat geldt zowel voor de Franstaligen tegenover de Vlamingen dan voor de Vlamingen tegenover de Franstaligen). Bon, ja, het ik ook een indruk dat ik heb. Misschien vergis ik mij; ik woon niet in de Rand.
Oud 23 juni 2006, 10:56   #112
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VLD: 14 zetels
CD&V: 8 zetels
UF: 4 zetels
VU: 2 zetels
Groen: 2 zetels
VB: 2 zetels
onafhankelijken: 1 zetel
Vraagje aan cd&v-nva-dna?
Met wie willen jullie straks een coalitie vormen?
platteau met zijn vld kliek
Vlaams Belang
Anderen?
Oud 23 juni 2006, 11:08   #113
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok, ze passen zich niet aan maar zeggen dat ze Vlaanderen eentalig Frans willen maken is belachelijk. Ik denk dat wat er vooral gebeurt, is het feit dat Franstaligen onder Franstaligen blijven en dat Vlamingen onder Vlamingen blijven; en dus dat er bijna geen contacten meer zijn tussen de twee gemeenschappen. Het woord "haat" zou ik niet gebruiken maar meer "onverschilligheid" tegenover de andere gemeenschap (dat geldt zowel voor de Franstaligen tegenover de Vlamingen dan voor de Vlamingen tegenover de Franstaligen). Bon, ja, het ik ook een indruk dat ik heb. Misschien vergis ik mij; ik woon niet in de Rand.
hoe verklaar jij trouwens het feit dat sinds de EU vele Europeanen naar hier gekomen zijn en die meestal na een tijdje de taal overnemen waar ze wonen, of het nu in Vlaanderen is of in Wallonië. Maar dat de Franstaligen in de rand nog altijd weigeren om Nederlands te leren?

hoe verklaar jij het feit dat de meeste Vlamingen wel Frans spreken maar de meeste Franstaligen geen Nederlands spreken?
Oud 23 juni 2006, 11:31   #114
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
.
De reden dat u er niet mee te maken heeft gehad is ongetwijfeld dat u in het veilige Antwerpen woont, ver weg van de verfransingsdreiging van de rand.
Ik woon wel in Antwerpen maar dat wil niet zeggen dat ik niet in andere steden kom. Mijn visie is en blijft dezelfde: Nederlandstaligen passen zich aan in Franstalige gebieden dus is het niet meer dan normaal dat Franstaligen zich aanpassen in Nederlandstalige gebieden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 11:36   #115
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
hoe verklaar jij het feit dat de meeste Vlamingen wel Frans spreken maar de meeste Franstaligen geen Nederlands spreken?
Het antwoord is even eenvoudig als onoirbaar: taalracisme.
Oud 23 juni 2006, 11:44   #116
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Dit "de Franstaligen in de rand anno 2006 moeten Nederlands praten" is eigenlijk hetzelde dan het "de Vlamingen 1830 moeten Frans praten". Exactly the same.

"Maar dat de Franstaligen in de rand nog altijd weigeren om Nederlands te leren?"

Wie zijn "de Franstaligen". Ken je die al? Doen ze het al?

Zeker zijn er franstalige idioten in de rand maar je veralgemeent dan weer mooi, van de NVa geleerd? Dan zijn de "Franstaligen" in de rand, in Brussel en in Wallonie plots weer "een volk". Maar als het over "let's splits Belgie" gaat zijn de "Franstaligen" daar plots geen onderdeel meer van het eene, franstalige subvolk, dat is dan naamelijk simpler om te splitsen voor het doorsnee flaminganten brain.

Jullie moeten Nederlands nog meer antrekkelig maken, maar een taal opdringen brengd altijd problemen. Zie 1830.

Ik denk dat van de de EU- en Navo- en al die ander buitenlander daar in en om Brussel nog geen 5% Nederlands spreekt.
Hoe is dat?

Laatst gewijzigd door restons courtois : 23 juni 2006 om 11:46.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2006, 11:49   #117
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Dit "de Franstaligen in de rand anno 2006 moeten Nederlands praten" is eigenlijk hetzelde dan het "de Vlamingen 1830 moeten Frans praten". Exactly the same.

"Maar dat de Franstaligen in de rand nog altijd weigeren om Nederlands te leren?"

Wie zijn "de Franstaligen". Ken je die al? Doen ze het al?

Zeker zijn er franstalige idioten in de rand maar je veralgemeent dan weer mooi, van de NVa geleerd? Dan zijn de "Franstaligen" in de rand, in Brussel en in Wallonie plots weer "een volk". Maar als het over "let's splits Belgie" gaan zijn de "Franstaligen" daar weer geen onderdeel van het eene, franstalige subvolk, dat is dan namelijk simpler om te splitsen voor het doorsnee flaminganten brain.

Jullie moeten Nederlands nog meer antrekkelig maken, maar een taal opdringen brengd altijd problemen. Zie 1830.

Ik denk dat van de de EU- en Navo- en al die ander buitenlander daar in en om Brussel nog geen 5% Nederlands spreekt.
Hoe is dat?
je verwart nu efkes toch wat hoor. België anno 1830 wou Frans opleggen aan Vlamingen die in Vlaanderen woonden en Nederlandstalig waren. Nu legt men in de rand niet aan de Franstaligen op om Nederlands te spreken, neen ze vragen om alle correspondentie in Vlaanderen in het Nederlands te doen en om een minimum van respect te tonen voor de Nederlandse taal. Niemand eist van de Franstaligen om thuis Nederlands te spreken hé.

de grootste hoop van buitenlanders hebben WEL respect voor de Nederlandse taal en zullen dan ook zo snel mogelijk Nederlands spreken als het kan. Ga naar de winkel, een Franstalige zal in het Frans zijn bestelling doen, een ander anderstalige zal Nederlands proberen te spreken.
Uiteraard mag men dit niet veralgemenen, er zijn wel Franstaligen die hun best doen, maar partijen als het FDF verpesten het ook voor hun.
Oud 23 juni 2006, 11:50   #118
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Onzin. 1830 had de bedoeling de Nederlandse cultuur met wortel en tak uit te roeien.

Citaat:
Les premiers principes d'une bonne administration sont basés sur l'emploi exclusif d'une seule langue et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions, civiles et militaires, soient confiées �* des Wallons et des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraint d'apprendre le français et l'on détruira ainsi peu �* peu l'élément germanique en Belgique.

Charles Rogier, 1832
Iedereen verplichten Frans te spreken: dat willen de Franstaligen in de Rand nog steeds. Net zoals in 1830. Nous leurs avont volé la Flandre!
Oud 23 juni 2006, 11:53   #119
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions, civiles et militaires, soient confiées �* des Wallons et des Luxembourgeois;

Laatst gewijzigd door stab : 23 juni 2006 om 11:54.
Oud 23 juni 2006, 11:54   #120
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je verwart nu efkes toch wat hoor. België anno 1830 wou Frans opleggen aan Vlamingen die in Vlaanderen woonden en Nederlandstalig waren. Nu legt men in de rand niet aan de Franstaligen op om Nederlands te spreken, neen ze vragen om alle correspondentie in Vlaanderen in het Nederlands te doen en om een minimum van respect te tonen voor de Nederlandse taal. Niemand eist van de Franstaligen om thuis Nederlands te spreken hé.

de grootste hoop van buitenlanders hebben WEL respect voor de Nederlandse taal en zullen dan ook zo snel mogelijk Nederlands spreken als het kan. Ga naar de winkel, een Franstalige zal in het Frans zijn bestelling doen, een ander anderstalige zal Nederlands proberen te spreken.
Uiteraard mag men dit niet veralgemenen, er zijn wel Franstaligen die hun best doen, maar partijen als het FDF verpesten het ook voor hun.
Neen, 'Vlaanderen anno 2006 will Nederlands opleggen aan Franstalige die in Brussel en die agglomeratie wonen en Franstalig zijn.

"neen ze vragen om alle correspondentie in Vlaanderen in het Nederlands te doen en om een minimum van respect te tonen voor de Nederlandse taal. Niemand eist van de Franstaligen om thuis Nederlands te spreken hé."

Ze vragen niet om alle correspondentie in Vlaanderen in Frans te krijgen maar in Brussel en de agglomeratie, waar Franstalige al langer 'thuis zijn dan 'AN-talige'.

FDF is zoals NVa: pesten pesten pesten,.
Dat er van de FDF niets moois komt is logisch, zijn ja ook zo ne zeveraars.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 23 juni 2006 om 11:56.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be