![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik niet.
Ik wil wel vrijheid van meningsuiting, en ik wil er ook iets voor doen, maar ik MOET voor 'volksvertegenwoordigers' stemmen die tot in den treure bewezen hebben dat ze enkel hun partij vertegenwoordigen. Het wordt mij echter onmogelijk gemaakt mijn mening kenbaar te maken via een BROV. Loop dus naar de hel met jullie 'democratie', jullie 'vrijheid van meningssuiting' en jullie opkomstdwang!!! Reken maar dat IK ze zal gebruiken!
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 augustus 2006 om 18:13. |
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu goed, om mijn persoonlijke visie daarover te geven: Het gaat hier om een uitspraak van Benno Barnard en niet van Ludo Dierickx. Ik ben het niet eens met de visie van Philip Roth en dus ook niet met de visie van Barnard daarover. Ik vind het nogal redelijk beschamend dat we medemensen moeten gaan klasseren in een rangorde onder de apen. Ieder heeft recht op z'n eigen visie en daarom ben je zeker nog niet minderwaardig. Zelf ben ik geen voorstander van een eng nationalisme "ons volk", "ons land", "onze cultuur". Er is niets mis met een gevoel van solidariteit, met een wij-gevoel maar dat gevoel mag geen anderen uitsluiten (zo zie ik het alleszins). Niemand heeft het recht om anderen als minderwaardig of slecht te beschouwen. Zo kan je je bv. afvragen waar Hitler het recht vandaan haalde om Joden als zondebokken naar voren te schuiven. Nu, die uitspraken van Barnard hebben m.i. plaatsgevonden in persoonlijke naam, en niet in naam van B Plus. Dat heb je dus met vrije meningsuiting: je krijgt dingen te horen waarbij je je afvraagt "hoe bestaat het in godsnaam"? Conclusie: ik onderschrijf zo'n uitspraken dus zeker niet. Ook B Plus zal nooit zo'n standpunt innemen.
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Moeten staat op stal.
|
|
|
|
#105 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De opkomstdwang is anders een zuivere vorm van 'moeten'.
|
|
|
#106 | |||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als reactie hierop past misschien een (veelzeggende)uitspraak van een andere, vurige belgicist uit Londen:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Zoals ze in de VS zouden zeggen: love it or leave it! |
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het is de particratie van een hoop particraten die de democratie aan hun laars lappen.
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
We zitten met een representatieve democratie (wel ja, democratie, toch een aanverwante ervan...). Dan moet het hele volk vertegenwoordigd worden, ook de VTM-kijker die het verschil niet kent tussen een regering en een parlement. In het parlement zitten de vertegenwoordigers van het volk, van het hele volk, en niet enkel van de geïnteresseerde toplaag. Wanneer je de opkomstplicht afschaft, zit je tweemaal met een democratisch probleem: ten eerste wordt het land niet door het volk zelf geregeerd, maar door zijn vertegenwoordigers, en ten tweede zijn die vertegenwoordigers nog niet eens vertegenwoordigers van het hele volk. Voer eerst de basisdemocratie in. Dan kan je die opkomstplicht afschaffen. |
|
|
|
|
|
|
#112 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Wat bedoel jij met 'basisdemocratie'? Hoe dan ook, de burger kan juist niets invoeren waar zijn ' vertegenwoordigers' nadeel voor zichzelf in zien. Ook niet de opkomstdwang afschaffen. Toch niet zolang de partijen die de macht in handen hebben er enig voordeel uit denken te kunnen halen. Hoelang denk je dat de opkomstdwang nog zou bestaan mochten de huidige machthebbers er zeker van zijn dat de VB-stemmers als eersten zouden afhaken? Opkomstdwang uit democratische overwegingen is dus om je dood te lachen. Wie kiest om niet naar de stembus te trekken maakt trouwnes ook een keuze. Hij mandateert de kiezers die wel gaan om de keuze voor hem te maken. Laatst gewijzigd door Knuppel : 31 augustus 2006 om 09:15. |
||
|
|
|
|
|
#113 |
|
|
U ontwijkt de kwestie door mythes te verzinnen over complotten. Iedereen weet dat dit niet waar is, maar u camoufleert er uw gebrekkig leiderschap van de BUB mee.
Nu, het ligt deels buiten jullie wil om hoor. Afgezien van het uitsterven van het belgicisme, hebben nieuwe partijen weinig kans op doorbreken. Dat zegt o.a. politoloog Carl Devos, en die is volgens Patriot een heel slimme meneer... Dat ondervindt ook Vivant, die ondanks veel poen van Duchatelet toch ook niet aan de bak komt. Maar afgezien daarvan maakt u er een boeltje van en u weigert daar verantwoording voor af te leggen en dus komt u af met fabeltjes die enkel s*llen als Bruno en Bob geloven. Daarom verlaten ze uw partij of splitsen er andere vanaf. U ontwijkt heel die kwestie. Maar door dat gedrag bent u wel mijn favoriete kandidaat om de BUB te leiden. Doe zo voort! (eigenlijk zou ik ze dat niet mogen zeggen)
|
|
|
#114 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Basisdemocratie volgens Wikipedia
Basisdemocratie is in min of meerdere mate ingevoerd in Cuba, waar de echte macht ligt bij de wijkcomités. Ik ga niet zeggen dat Cuba het summum van democratie is (het heeft zeker zijn mankementen), maar er zitten in dat politiek systeem wel elementen die te overwegen waard zijn. Zo is een parlementair verplicht om steeds verantwoording te gaan afleggen aan zijn basis (de wijkcomités), en kan te midden van zijn termijn ontslaan worden en vervangen. Ook in Venezuela voert men stilaan basisdemocratie in. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk naar België: ze voeren geen echt federalisme in, maar een hutsepot van unitarisme, federalisme en een scheutje confederalisme. Als je representatieve democratie invoert, dan hoort daar opkomstplicht bij. De volksvertegenwoordigers dienen immers ook de niet-geïnteresseerden te vertegenwoordigen. Wél vind ik, dat de blanco-stemmen ook een zetelwaarde moeten krijgen. Op die manier zijn de blanco-stemmers eveneens vertegenwoordigd in het parlement, met lege stoelen. Als je echte inspraak van de bevolking wil, dan moet je naar basisdemocratie overgaan. |
|||
|
|
|
|
|
#115 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#116 |
|
Minister-President
|
Och ik wacht ook al een tijdje op enkele vragen die ik gesteld heb die tot op heden nog altijd onbeantwoord zijn...
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
|
Ga in de rij staan, bartje. Je bent nummer 705476
|
|
|
#118 |
|
Minister-President
|
Allé geduldig wachten dan maar zeker op al die vragen waar Hans pertinent weigert een antwoord op te geven.
|
|
|
|