Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2006, 19:40   #101
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Naïef? Het zijn de grondvestingen van het liberalisme! Dus u zegt dat het liberalisme (wat uiteindelijk niet meer is dan wat aynerand zei over "het individu primeert op de groep") naïef is?
Het is het enige systeem dat economisch correct is! Het is het enige systeem dat blijkt te werken op lange termijn. Moesten wij het syteem van de vrije markt nooit hebben gedaan hier in België dan zaten wij momenteel nog altijd op het niveau van een afrikaans ontwikkelingsland!
Waarom vormen de liberalen dan een partij als ze zo voor het individu zijn. En dit is de zoveelste die mijn berichten niet goed leest! Ik zeg niet dat ik individuen slecht vindt maar dat we groepen partijen en landen moeten afschaffen vind ik belachelijk en dat vind ik naief!!!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 20 december 2006 om 19:40.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 09:19   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet, als ze niet eens de taal geleerd hebben, wat is dan precies hun droom?
Vooreerst is niet iedereen in staat een taal vlot en goed te leren. Daarnaast zijn er een aantal mensen in Frans-Vlaanderen die wel een Vlaams identiteitsbesef hebben, maar dat niet noodzakelijk koppelen aan de taal. Dat komt omdat bijna alle Frans-Vlamingen sterk benadrukken dat ze naast Vlaming OOK Fransman zijn. Ook, en vooral trouwens, bij de Vlaamstaligen. Jaren geleden was ik op een boerderij waar de familie nog Vlaamstalig was. De vrouw zei me: "Wild're zyn Vlaoming'n maor euk Fr�*�*nschmansch. Ghid're zyn euk Vlaoming'n maor Belziekenaors." Dat is een scheiding die ze daar heel duidelijk maken. Daarom ook dat ze op geen enkele manier streven naar het losscheuren van dat gebied om weer bij Belgisch-Vlaanderen te komen. Daar denkt niemand aan (tenzij een paar zonderlingen).

Ik heb ook vastgesteld dat het identiteitsbesef soms hand over hand toeneemt met het verliezen van het Vlaams. Bottu, de gangmaker van heel wat culturele initiatieven in de IJzerhoek, spreekt maar een paar woordjes Vlaams. Hij voelt zich echter door en door Vlaming en probeert door allerlei initiatieven de Vlaamse cultuur en identiteitsbesef te redden. Hoe vreemd het voor ons ook moge klinken: de taal wordt daarbij niet als het belangrijkste gezien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 10:15   #103
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik deze elementen even op een rij zit, dan bestaat het Franse "Volk" (sic) ook niet: geen welbepaalde godsdienst, een veelheid aan Franse en niet-Franse dialecten, politiek is er van alles en nog wat. Absoluut geen lijn. Kortom, uw redenering mondt uit in het niet-bestaan van de Fransen.

Alweer dringt zich het loodzware besluit op dat u wartaal uitslaat.

Ook de larie over "Vlaamse taal" is alweer onzin. Ook de Oostenrijkse of Zwitserse taal bestaat. Toch bestaan deze naties. Moldavisch bestaat al evenmin, maar is gewoon Roemeens. Dus bestaan de Moldaviërs volgens u niet.
Precies.
Cursus Internationaal Recht voor studentjes, vraag: welke zijn de voorwaarden om een 'staat' te hebben in internationaalrechtelijke betekenis?
Antwoord: een grondgebied, een bevolking, en een gezag dat erkend wordt op internationaal vlak. Dus zuiver formele voorwaarden.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 10:18   #104
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voo de taal wordt daarbij niet als het belangrijkste gezien.
Dat varieert van persoon tot persoon...Nu eens taal dan eens...GELD!
Oeps hoe durf ik dit zeggen...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 10:20   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat varieert van persoon tot persoon...Nu eens taal dan eens...GELD!
Oeps hoe durf ik dit zeggen...
Is dat zo? Kunt u dat een beetje onderbouwen?
Oud 21 december 2006, 10:29   #106
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook vastgesteld dat het identiteitsbesef soms hand over hand toeneemt met het verliezen van het Vlaams. Bottu, de gangmaker van heel wat culturele initiatieven in de IJzerhoek, spreekt maar een paar woordjes Vlaams. Hij voelt zich echter door en door Vlaming en probeert door allerlei initiatieven de Vlaamse cultuur en identiteitsbesef te redden. Hoe vreemd het voor ons ook moge klinken: de taal wordt daarbij niet als het belangrijkste gezien.
Zo vreemd is dat niet , als je denkt aan Schotland en Ierland, die zo goed als hun taal verloren hebben; mss zijn er nog andere gelijkaardige gevallen.
Wat vreemd is , is dat wij, Vlamingen dat vreemd vinden.
Mss de ervaring dat verfranste Vlamingen aan de taalgrens en in Brussel en in Wallonië automatisch , onbetwistbaar tot de andere cultuurgemeenschap gaan behoren?

Laatst gewijzigd door stab : 21 december 2006 om 10:31.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 10:43   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zo vreemd is dat niet , als je denkt aan Schotland en Ierland, die zo goed als hun taal verloren hebben; mss zijn er nog andere gelijkaardige gevallen.
Wat vreemd is , is dat wij, Vlamingen dat vreemd vinden.
Dat laatste kan ik niet onderschrijven, hoor. Voor de Grieken als Hongaren is het taalcriterium HET belangrijkste kenmerk van hun identiteit. Zo voelen zij dat aan.
Oud 21 december 2006, 10:47   #108
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laatste kan ik niet onderschrijven, hoor. Voor de Grieken als Hongaren is het taalcriterium HET belangrijkste kenmerk van hun identiteit. Zo voelen zij dat aan.
Grieken en Hongaren hebben ooit een politiek of cultureel imperium gekend, Schotten en Ieren waren het slachtoffer van een imperium. Misschien maakt dat het verschil.
Oud 21 december 2006, 10:49   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Grieken en Hongaren hebben ooit een politiek of cultureel imperium gekend, Schotten en Ieren waren het slachtoffer van een imperium. Misschien maakt dat het verschil.
Dat kan inderdaad zo zijn (alhoewel de Grieken toch vele honderden jaar onderdrukt werden door de Ottomanen). Ik wil hieruit slechts besluiten dat er dus meerdere elementen zijn die een geheel uitmaken in het identitair besef en dat de klemtoon kan verschuiven naar gelang het volk.

In die zin kan het zijn dat we ons identiteitsbesef bijstellen en ook Franstalige Vlamingen als een integrerend deel van ons volk zullen beschouwen. Nu is dat evenwel niet zo.
Oud 21 december 2006, 10:49   #110
largo_w

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Kunt u dat een beetje onderbouwen?
£

Als u stilletjes aan niet begint te snappen dat het separatistisch idee hier in vlaanderen vooral steunt op een onderbouw van "geld" (eigen portemonnee eerst) dan vind ik dat heel spijtig voor u! Ik zeg niet dat iedere recht geaarde vlaams-nationaal zo gaat denken maar doe toch maar minstens de helft!
Oud 21 december 2006, 10:51   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
£

Als u stilletjes aan niet begint te snappen dat het separatistisch idee hier in vlaanderen vooral steunt op een onderbouw van "geld" (eigen portemonnee eerst) dan vind ik dat heel spijtig voor u! Ik zeg niet dat iedere recht geaarde vlaams-nationaal zo gaat denken maar doe toch maar minstens de helft!
Dat eerste is helemaal niet zo. De versnelling en de steeds luidere roep wordt mede gedragen door het economisch aspect, maar is zeker niet de motor of het belangrijkste dat tot Vlaams identitair besef doet komen. Hier zit u dus flink fout.
Oud 21 december 2006, 11:09   #112
largo_w

Standaard

Citaat:
Dat eerste is helemaal niet zo. De versnelling en de steeds luidere roep wordt mede gedragen door het economisch aspect, maar is zeker niet de motor of het belangrijkste dat tot Vlaams identitair besef doet komen. Hier zit u dus flink fout.
We hebben nu dezelfde discussie op twee draden... Nu beiden gaan eindigen op hetzelfde resultaat...

Je kan mensen altijd met één iets motiveren en dat gebeurd dan ook en daarop steunt WEL het separatistische idee (want het steunt juist op die "massa")...
Oud 21 december 2006, 11:10   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan mensen altijd met één iets motiveren en dat gebeurd dan ook en daarop steunt WEL het separatistische idee (want het steunt juist op die "massa")...
Separatisme en identiteitsbesef zijn twee totaal andere zaken. U gooit ze niet alleen door elkaar, maar steunt ook op nietszeggende veronderstellingen.
Oud 21 december 2006, 11:38   #114
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En weeral geen enkele omschrijving van de "Vlaamse identiteit"...
Je bent daar doodsbenauwd voor hé schat?

Ik vraag me af wie hier de dronkenmanspraat uitslaat: ze zien vliegen is meestal het gevolg van grote hoeveelheden alcohol... Of is het Vlaamsche Wiet ?
Zonder dat je bepaalt en duidelijk daarenboven, wat die identiteit der VLamen is valt heel je betoog aan gruzelementen...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:40   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

Ik vraag me af wie hier de dronkenmanspraat uitslaat: ze zien vliegen is meestal het gevolg van grote hoeveelheden alcohol... Of is het Vlaamsche Wiet ?
Zonder dat je bepaalt en duidelijk daarenboven, wat die identiteit der VLamen is valt heel je betoog aan gruzelementen...
Uw vraag werd beantwoord met een passend opmerking. Immers, u heeft het voortdurend over andere dingen dan ik in deze discussie.

Daarenboven stel ik vast dat u geen enkel element dat ik naar voorbracht, weet te weerleggen.

U slaat inderdaad echt dronkenmanspraat uit. Eigenlijk nog erger, daar dronken mensen soms wel eens tot een discussie kunnen komen. U niet. U daast maar door.
Oud 21 december 2006, 11:42   #116
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet voor moeilijk te doen eh, maar wat is dan die Belgische identiteit? Behalve een paspoort papierke, wat is dat, Belg zijn?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:43   #117
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Niet voor moeilijk te doen eh, maar wat is dan die Belgische identiteit? Behalve een paspoort papierke, wat is dat, Belg zijn?
Je geboorterecht?
Oud 21 december 2006, 11:44   #118
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je geboorterecht?
Belastingen betalen tot ge sterft dus
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 11:46   #119
largo_w

Standaard

Citaat:

Citaat:
Over heel de wereld vinden we identitair besef dat samengaat met een aantal vaststelbare factoren (taal, godsdienst, gewoonten, besef...).
pick one or two ale gewoon dedie nemen die in u kraam passen he...
Oud 21 december 2006, 11:47   #120
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De vlaamse identiteit is eenvoudig weg het evidente besef dat ik als vlaming met mijn volle goesting samen met de andere vlamingen in het mooie vlaanderen woon en dat we samen de belangen van dat vlaanderen en de vlamingen moeten behartigen.

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 21 december 2006 om 11:50.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be