Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2007, 20:06   #101
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Wie pas echt afgescheept is, is Aboutaleb. Iedereen verwachtte een ministerspost, ook Aboutaleb zelf, maar hij wordt 'slechts' staatssecretaris van Sociale Zaken.
Dat zou nog wel eens de beste keus kunnen blijken te zijn; ik meen te hebben begrepen dat hij een fel bestrijder is van verspillingen en fraude.
Oud 13 februari 2007, 20:07   #102
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja?? Ik moet eigenlijk zeggen dat ik van geen enkele partij ooit het standpunt over de evolutietheorie heb gehoord. Voor zover ik weet is dat niet echt een issue, darwinisme is hier algemeen aanvaard.
De huidige minister van Onderwijs, Maria van der Hoeven, hangt de intelligent design-theorie aan. Bij de ChristenUnie is men, net als bij de SGP, in brede kring overtuigd van het letterlijke woord van de Bijbel (aarde is pas een paar duizend jaar oud) of ook van intelligent design.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 20:08   #103
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Ik denk, ik post dit ook maar even:

Openheid en vrijheid onder druk

De groep, de kerk en de overheid gaan de komende vier jaar terrein terug winnen op het individu. Het regeerakkoord ademt een sfeer van betutteling, wat het door D66 bepleite verbindende individualisme verstikt. De inperking van vrijheden van mensen in dit regeerakkoord staat haaks op de idealen van D66.
Toch treedt D66 de nieuwe coalitie open tegemoet en zal het enkele voorstellen van harte steunen. Het aanpakken van de probleemwijken in de grote steden en de inzet voor het klimaat heeft onze sympathie. De investeringen in onderwijs zijn fors, maar desondanks te laag om lerarentekort aan te pakken en de kwaliteit te verbeteren. Op den duur komt hierdoor de zelfontplooiing die het onderwijs zou moeten stimuleren onder druk te staan.

Vrijheden

Het meest wringend zijn de plannen op het terrein waar de overheid volgens D66 geen rol hoort te spelen. Voor D66 staat zorgvuldigheid voorop bij beladen zaken als euthanasie en abortus. We hebben er lang over gedaan om abortus op een zorgvuldige wijze in de wet te verankeren. Nederland is hier een voorbeeld voor de rest van de wereld. Een streng katholiek land als Portugal kopieert de Nederlandse wetgeving op dit moment vanwege de goede resultaten. De coalitie wil dat vrouwen die enkele dagen overtijd zijn en geen kind willen, straks verplicht enkele dagen nadenken over de mogelijkheid om hun zwangerschap te voldragen en hun kind te laten adopteren. PvdA, CDA en CU mengen zich daarmee opnieuw in een beslissing die hoort te liggen bij de vrouw.
Ook wordt het winkelen op zondag aan banden gelegd. Deze maatregel is op zichzelf geen ondergang van onze vrije en open samenleving. Maar de mogelijkheid van het openstellen van winkels op zondag past goed bij de emancipatie van vrouwen op de werkvloer in de jaren ’90. En bovendien, wat is er op tegen als mensen louter voor hun plezier in hun vrije tijd willen winkelen? Het gaat D66 te ver dat deze partijen vanuit een geloofsopvatting andere mensen in hun vrijheden beperken. Wat D66 betreft is de keuze aan de mensen zelf en zouden PvdA, CDA en CU zich hier niet in moeten mengen.

Economie

Nederland heeft een economisch beleid nodig dat kansen creëert voor mensen die nu buitenspel staan. PvdA, CDA en CU verlagen de lasten minder dan er door autonome ontwikkelingen bijkomt. En voorzover de coalitie de lasten wel verlicht, verdeelt ze de koek, zonder dat ze de arbeidsparticipatie verhoogt. Dit past in het beeld van een kabinet dat de economische groei bij voorbaat incasseert, maar hierin niet investeert. Want het heruitvinden van de Melkertbaan – in maar liefst vijf verschillende vormen – is een schijnoplossing. Hoe sympathiek ook, gesubsidieerde arbeid helpt uiteindelijk niet tegen werkloosheidsproblemen. Bij de eerste economische tegenwind zullen deze banen verdwijnen en zullen de mensen met een Melkertbaan opnieuw zijn aangewezen op de overheid.
Hiernaast rekent de coalitie zich rijker dan bij de afgelopen kabinetten gebruikelijk was. Dat is vragen om problemen. De oplossing van de vergrijzing schuiven PvdA, CDA en CU vooruit. De AOW-maatregel is zo moeilijk uitvoerbaar dat de coalitie deze pas in 2011 wil invoeren. Ondanks de belastingverhoging voor AOW-ers komt de betaalbaarheid van AOW op de langere termijn onder druk.
Wanneer het even tegenzit, zal de coalitie ad hoc moeten bezuinigen. Dat kan er al snel toe leiden dat voor de weg van de minste weerstand wordt gekozen en de lasten worden verzwaard. En hogere lasten betekenen simpelweg hogere werkloosheid. Zwakkeren op de arbeidsmarkt betalen hiervoor in eerste instantie de rekening, maar uiteindelijk is het slecht voor de werkgelegenheid van iedereen. Jongeren, vrouwen, en etnische Nederlanders worden de dupe: voor deze groepen blijft de poort tot de arbeidsmarkt gesloten. Zo zal het economisch beleid van de nieuwe coalitie mensen afhankelijker maken van de overheid en hen beperken in hun zelfstandigheid.

Europa en het buitenland

PvdA, CDA en CU zien Nederland als een in zichzelf gekeerd land, bang voor globalisering, bang voor Europa. Het regeerakkoord schiet hier dan ook tekort. Meer geld voor vredesmissies en ontwikkelingshulp is mooi, maar niet toereikend. Een eigen visie ontbreekt. De vraag waar het met Europa en de Grondwet naar toe moet, wordt op het bord van de Raad van State gelegd. Het ontbreekt PvdA, CDA en CU blijkbaar aan ambitie om weer voorop te lopen in Europa. D66 betreurt dit en vindt dat alle Nederlanders zelf mogen beslissen welke kant het opgaat met Europa. Niet een benoemde raad, maar alle Nederlanders zelf zouden hier aan het woord moeten zijn.
De klimaatverandering, de globalisering vragen om een open houding tegenover de buitenwereld. D66 vindt dat de politiek nu leiderschap moet tonen en een visie moet geven op de toekomst van Europa. Wat D66 betreft komt er één Europees asielbeleid, zodat de race om het strengste asielbeleid in Europa stopt. Wat D66 betreft komt er één Europees milieubeleid, zodat we klimaatverandering kunnen tegengaan. En wat D66 betreft komt er één Europees buitenlands beleid, zodat Europa een tegenwicht kan bieden aan de regering Bush op het wereldtoneel.
D66 verwacht van de coalitie dat zij snel met voorstellen komt om de impasse rond de Europese grondwet te doorbreken, zodat de open en internationale houding van Nederland behouden blijft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 20:08   #104
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
(Onderwijs); dat kan dan alleen slaan op het niveau van omstreeks 1950.
Ik weet niet hoor, ik denk dat je best een groot aantal positieve aspecten kan vinden aan de hervormingen van het onderwijs sinds de jaren '50. Ik heb in ieder geen heimwee naar die tijd. Maar het kan niet ontkend worden dat het Nederlandse onderwijs er niet in slaagt om de leerlingen voldoende kennis bij te brengen.
Oud 13 februari 2007, 20:10   #105
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De huidige minister van Onderwijs, Maria van der Hoeven, hangt de intelligent design-theorie aan. Bij de ChristenUnie is men, net als bij de SGP, in brede kring overtuigd van het letterlijke woord van de Bijbel (aarde is pas een paar duizend jaar oud) of ook van intelligent design.
Plasterk is de man die het begrip "ietsisme " heeft gelanceerd, heb ik net gelezen.
Oud 13 februari 2007, 20:10   #106
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Dat zou nog wel eens de beste keus kunnen blijken te zijn; ik meen te hebben begrepen dat hij een fel bestrijder is van verspillingen en fraude.
Kennelijk had de PvdA Aboutaleb als minister op Sociale Zaken in gedachte, maar is het de PvdA bij de verdeling van de posten niet gelukt om die ministerpost binnen te slepen.
Oud 13 februari 2007, 20:17   #107
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk, ik post dit ook maar even:
In veel opzichten is dit kabinet het tegenovergestelde van Paars, de lievelingscombinatie van D66. Onder Paars waren het SGP, RPF en GPV die het meest kritisch waren (SGP-Statenlid van Gelderland Nelis Zondag destijds: "de werken van dit paarse kabinet zijn de werken van de satan"), dus het ligt voor de hand dat nu D66 het meest te klagen heeft.
Oud 13 februari 2007, 20:19   #108
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In veel opzichten is dit kabinet het tegenovergestelde van Paars, de lievelingscombinatie van D66. Onder Paars waren het SGP, RPF en GPV die het meest kritisch waren (SGP-Statenlid van Gelderland Nelis Zondag destijds: "de werken van dit paarse kabinet zijn de werken van de satan"), dus het ligt voor de hand dat nu D66 het meest te klagen heeft.
Groenlinks heeft als linksere en progressievere partij nóg meer te klagen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 00:28   #109
Jack Bauer
Schepen

Standaard

Staatssecretarissen:

CDA

Staatssecretarissen:
- Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: Ank Bijleveld
- Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Marja van Bijsterveldt
- Financiën: Jan Kees de Jager
- Defensie: Cees van der Knaap

PvdA

Staatssecretarissen:
- Buitenlandse Zaken (Europese Zaken): Frans Timmermans
- Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Ahmed Aboutaleb
- Justitie: Nebahat Albayrak
- Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Jet Bussemaker
- Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Sharon Dijksma
- Economische Zaken: Frank Heemskerk

ChristenUnie

Staatssecretaris:
- Verkeer en Waterstaat: Benne van Popta
Oud 14 februari 2007, 12:54   #110
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Ahmed Aboutaleb (PVDA)

Sociale Zaken zal weer goede zaken doen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 12:55   #111
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Ahmed Aboutaleb (PVDA)

Sociale Zaken zal weer goede zaken doen...
Aboutaleb staat er juist om bekend dat hij een harde aanpakker van fraude is.
Oud 14 februari 2007, 13:44   #112
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Aboutaleb staat er juist om bekend dat hij een harde aanpakker van fraude is.
Ja, daar was men, als ik mij goed herinner, bij PvdA af en toe zelf van geschrokken.
Het Fortuynisme werkt echt zowel links als rechts door, steeds meer politici die niet meer pc-lullen en niet meer van zaken wegkijken.
Oud 14 februari 2007, 15:55   #113
Dimitri

Standaard

Nu ook alle staatssecretarissen bekend zijn, is dit het volledige lijstje:

Algemene zaken
minister: mr. dr. J.P. (Jan Peter) Balkenende - CDA

Buitenlandse Zaken
minister: drs. M.J.M. (Maxime) Verhagen - CDA
staatssecretaris: drs. F.C.G.M. (Frans) Timmermans - PvdA

- Ontwikkelingssamenwerking
minister: drs. A.G. (Bert) Koenders - PvdA

Justitie
minister: dr. E.M.H. (Ernst) Hirsch Ballin - CDA
staatssecretaris: mr. N. (Nebahat) Albayrak - PvdA

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
minister: dr. G. (Guusje) ter Horst - PvdA
staatssecretaris: drs. A.Th.B. (Ank) Bijleveld-Schouten - CDA

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
minister: prof. dr. R.H.A. (Ronald) Plasterk - PvdA
staatssecretaris: S.A.M. (Sharon) Dijksma - PvdA
staatssecretaris: J.M. (Marja) van Bijsterveldt-Vliegenthart - CDA

Financiën
minister: drs. W.J. (Wouter) Bos - PvdA
staatssecretaris: drs. mr. J.C. (Jan Kees) de Jager - CDA

Defensie:
minister: E. (Eimert) van Middelkoop - ChristenUnie
staatssecretaris: C. (Cees) van der Knaap - CDA

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
minister: prof. dr. J.M. (Jacqueline) Cramer - PvdA

- Integratie en Wijkverbetering
minister: drs. C.P. (Ella) Vogelaar - PvdA

Verkeer en Waterstaat
minister: ir. C.M.P.S. (Camiel) Eurlings - CDA
staatssecretaris: J.C. (Tineke) Huizinga-Heringa - ChristenUnie

Economische Zaken
minister: M.J.A. (Maria) van der Hoeven - CDA
staatssecretaris: drs. F. (Frank) Heemskerk - PvdA

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
minister: G. (Gerda) Verburg - CDA

Sociale Zaken en Werkgelegenheid
minister: mr. J.P.H. (Piet Hein) Donner - CDA
staatssecretaris: ing. A. (Ahmed) Aboutaleb - PvdA

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
minister: dr. A. (Ab) Klink - CDA
staatssecretaris: dr. M. (Jet) Bussemaker - PvdA

- Jeugd en Gezin
minister: mr. A. (André) Rouvoet - ChristenUnie
Oud 16 februari 2007, 00:15   #114
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Als ik dat zo allemaal zie, krijg ik de indruk dat er veel meer allochtonen in de politiek zitten in Nederland. Bij ons bleeft dat eerder een linkse aangelegenheid.
Ook vind men in Nederland blijkbaar vreemdelingenstemrecht een doodnormale zaak.
Oud 16 februari 2007, 00:19   #115
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Als ik dat zo allemaal zie, krijg ik de indruk dat er veel meer allochtonen in de politiek zitten in Nederland. Bij ons bleeft dat eerder een linkse aangelegenheid.
Ook vind men in Nederland blijkbaar vreemdelingenstemrecht een doodnormale zaak.
Tja, er is ook geen referendum over geweest.

Wilders voert gerichte actie.
Oud 18 februari 2007, 14:29   #116
Dimitri

Standaard

Citaat:
Vreemdelingenstemrecht is in de jaren tachtig al ingevoerd, zonder veel ophef.

Er zijn inderdaad redelijk wat allochtonen actief in de politiek, maar dat komt misschien doordat er meer goed geïntegreerde allochtonen zijn. Surinamers bijvoorbeeld en mensen van Indische afkomst zijn traditioneel goed vertegenwoordigd omdat ze allemaal perfect Nederlands spreken en dus geen last hebben van taalhindernissen. Maar tegenwoordig zijn er ook redelijk wat Antillianen, Turken en Marokkanen actief.
Oud 18 februari 2007, 14:41   #117
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Jeezes wat heb ik dat bericht verkloot, voor de goede orde :
Citaat:
Als ik dat zo allemaal zie, krijg ik de indruk dat er veel meer allochtonen in de politiek zitten in Nederland. Bij ons blijft dat eerder een linkse aangelegenheid.
Ook vindt men in Nederland blijkbaar vreemdelingenstemrecht een doodnormale zaak.

Citaat:

Er zijn inderdaad redelijk wat allochtonen actief in de politiek, maar dat komt misschien doordat er meer goed geïntegreerde allochtonen zijn. Surinamers bijvoorbeeld en mensen van Indische afkomst zijn traditioneel goed vertegenwoordigd omdat ze allemaal perfect Nederlands spreken en dus geen last hebben van taalhindernissen. Maar tegenwoordig zijn er ook redelijk wat Antillianen, Turken en Marokkanen actief.
Ook op de televisie zie ik veel meer allochtonen, als gasten in praatprogramma's, als presentator zelf, als acteurs in reeksen (zoals Vuurzee , nu op Een ). Bij ons is dat allemaal veel minder, en meestal druipt het er een beetje af dat het opzettelijk is (zo organiseerden ze vorig jaar in de tabel van Mendeljev een Marokkanen versus Turken aflevering).
Wat is het toch? Gaat Vlaanderen zoveel slechter om met vreemdelingen? Of juist te laks ( te weinig eisen stellen wat betreft taal?)
Oud 18 februari 2007, 14:46   #118
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Jeezes wat heb ik dat bericht verkloot, voor de goede orde :

Ook op de televisie zie ik veel meer allochtonen, als gasten in praatprogramma's, als presentator zelf, als acteurs in reeksen (zoals Vuurzee , nu op Een ). Bij ons is dat allemaal veel minder, en meestal druipt het er een beetje af dat het opzettelijk is (zo organiseerden ze vorig jaar in de tabel van Mendeljev een Marokkanen versus Turken aflevering).
Wat is het toch? Gaat Vlaanderen zoveel slechter om met vreemdelingen? Of juist te laks ( te weinig eisen stellen wat betreft taal?)
Het gaat niet helemaal precies hetzelfde in Vlaanderen en in Nederland maar ik zou niet durven zeggen beter of slechter in de onderlinge vergelijking.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 18 februari 2007 om 14:47.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 15:02   #119
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ook was het tekenend dat de verplichte Turk in de eerste Flikken-reeksen een Nederlander was.

Tja, ik denk dat men in Nederland al wat vroeger, eigenlijk meteen na WOII al, met allochtonen is geconfronteerd en er dus ook veel goed Nederlands sprekende allochtonen bij zijn, waarbij de integratie daarom wat soepeler verloopt dan in Vlaanderen, waar de Turken en Marokkanen echt pas de eerste en eigenlijk nog steeds de enige grote groepen zijn.

Dat wil niet zeggen dat alle allochtonen in NL perfect geïntegreerd zijn, verre van, maar de mogelijkheden om je als allochtoon te ontwikkelen zijn blijkbaar beter of in ieder geval eerder benut in NL.
Oud 18 februari 2007, 15:04   #120
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met die allochtonen in regering opzich geen punt, maar het punt is dat er MOSLIMS bij zitten. Das het probleem, niet het geintegreerde allochtoon zijn. Das ook het punt van Geert Wilders.
Het heeft met ideologie, vijandig aan ons waardenstelsel, te maken.
En daar heb ik iets tegen en wijs het af.
Moslims in overheidsfuncties behoort tot de veroveringstactiek van hun, of da nu hier Belgie is of elders.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be