![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat "ding" dat nu de Burg ontsiert, kan moeilijk gezien worden als "gebruiksbouwwerk". Dient het een bepaald doel zoals Bachs kunst? Of zoals de middeleeuwse kunst? Neen, het staat daar maar te staan. Het is de voortbreng van de gedachte "l'art pour l'art", zonder zich evenwel nog te bekommeren om de gedachte waar nu nog de "art" eigenlijk zit. Kunst is in onze tijd veel te vaak synoniem gaan worden met "uitzonderlijke gedachten". Kunst dient niets meer, zelfs niet de streling van het oog of het hart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Trouwens, áls ik je redenering zou volgen, valt er me nog iets op. Je zegt dat de werken van Bach een doel hadden: Ze moesten dienen in de mis. Dan heeft het werk van deze Ito toch ook een doel ? Het moet op De Burg staan... Maar aan jou dezelfde vraag als aan de andere kunst-censuurders: Wie bepaalt er wat kunst is, en welke stromingen mogen dan wel nog ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bach wou inderdaad gebruiksmuziek maken, maar hij streefde ernaar ook heel kunstzinnig te werk te gaan. Hij zocht niet naar schokkende effecten die mensen bevreemden, maar ging op in het toenmalig kunstideaal. Hij maakte deel uit van een bepaalde stroming, daar waar de moderne "kunstenaar" juist het schokkende en sterk individuele zoekt. Moderne kunst is dan meestal alleen ook maar te begrijpen door een boek met uitleg erbij te nemen. Moderne "kunst" is in veel gevallen gewoon nietszeggend. Er spreekt niets uit, het is geen uiting van een op zichzelf staande waarde. Doel? Er staan om te staan? Dat is dat kunstwerk bijzonder povertjes. Dan kan men evengoed een hoop stenen ergens neerpoten. Die liggen er dan ook om te liggen. Zonder enige meerwaarde of bijkomende boodschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
is zeggen dat het geen bestaansrecht heeft. Dat is hetzelfde als censuur. Dus dan blijft mijn vraag: Wie bepaalt er wat er wel kunst is, en welke stromingen mogen nog blijven bestaan ? Citaat:
Ten tweede zocht hij helemaal niet naar het "toenmalige kunstideaal", aangezien hij outside the box wou werken. Hij haatte het toenmalige stramien zelfs hartstochtelijk. Net als Mozart, Beethoven en Verdi, die allemaal in reactie tegen de bestaande cultuur hun beste werk schreven. Sommige stukken waren gewoon verboden. Men mocht ze niet opvoeren omdat het publiek uitzinnig werd. Pure rock 'n roll! Het feit dat hij deel uitmaakte van een bepaalde stroming, zegt alleen maar dat er meer mensen waren met dezelfde opvattingen over muziek, in die tijd. Dat komt vooral omdat er gereageerd werd op de vórige stroming. Zo werkt dat. En ten derde, en dit is misschien wel het belangrijkste, heeft dit alles helemaal niks te maken met het feit of Bachs werken Kunst waren of niet. Ze bepalen of ze populair waren, veel beluisterd, mooi, intelligent opgebouwd, welke noten er gebruikt werden, welke instrumenten er gebruikt werden, maar niet of het Kunst is. Dat staat daar toch compleet los van ? De Kunst was er al, hoe het publiek zich ook voelde bij het horen van het werk. Er verandert wezenlijk niks aan het werk, dus hoe kan het plots Kunst worden als er mensen zijn die het graag horen, en niet meer als er niemand naar luistert ? Even een kleine zijsprong: Ik bedacht me net iets: Een muziekstuk kan zelfs Kunst zijn zonder dat het ooit door één man is beluisterd. Een schilderij kan al Kunst zijn voor er ook maar één iemand ooit iets ervan zag. Denk ik... Citaat:
Laatst gewijzigd door Ozymandias : 8 maart 2007 om 09:20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
By the way... ik pretendeer NOOIT om met autoriteit over kunst te spreken; ik heb m'n smaak en m'n opinie (net zoals jij de jouwe hebt) en kan enkel pogen om die onder woorden te brengen. [wat niet altijd even goed lukt, toegegeven...] ps. ben ook een fervent Jazz-liefhebber. Oscar Peterson vooral.
![]() |
![]() |
#107 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik vind u dat u de enige bent met een stevig onderbouwde opinie over het begrip 'kunst'. U koppelt 'kunst' tenminste niet noodzakelijk aan politiek en dat verheugd me. Het begin om 'kunst' te beoordelen is volgens mij objectiviteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als die negatief zijn wandel ik gewoon door. Zo simpel is het. Dat doe ik met de werken van Pollock. De ziel ervan gaat aan mij voorbij. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo zitten er hier nochtans een paar, heb ik de indruk...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De kunst wordt gecreeërd door de kunstenaar. Zelfs die heeft er niks mee te maken, zelfs die kan niet bepalen of iets kunst is of niet. Ik schreef bijna 'wordt', maar dat kan natuurlijk niet. Vandaar dat ik schreef dat een schilderij zelfs Kunst kan zijn, zonder dat iemand het ooit gezien heeft. Misschien wel zonder dat het ooit geschilderd is, maar dan drijven we het wel heel erg ver door. Daarom is Kunst met als doel maatschappij-kritisch te zijn, dan ook geen kunst. Kunst laat zich niet dwingen tot een doel. Als het een doel heeft, van mensen te raken en zo de wereld te veranderen, is het al geen Kunst meer. Dan is het tijdsgebonden, en Kunst is niet tijdsgebonden. En zéker niet politiek-gebonden. Lao Tzu zegt wel een groot voorstander te zijn van de loskoppeling tussen Kunst en Politiek, maar zelf maakt hij de grootste koppeling van allemaal. En de mensen die willen bepalen wat Kunst is, en wat moet verdwijnen: Zo is Lao Tzu er ook eentje, heb ik hier wel gelezen. En nog anderen ook. Ik wil niet weer over politiek beginnen, maar het lijkt me meer uit de rechtse hoek te komen. Dit geheel terzijde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gij en die mannen in witte jassen achter u?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Leugentje om bestwil zeker...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toen Bertje Heuvinck nog z'n klarinetterende zelf was (helaas véél te vroeg uitgebrand), bracht ik héél veel tijd door in de Jazz-kelder in Dendermonde (Honky Tonk). Met de Jeggpap New Orleans Jazzband hebben we in die mooie dagen (enfin nachten ![]() Na Bert's dood kreeg de New Orleans voor mij een stukje tristesse over zich dat ik nooit meer heb kunnen afschudden. Maar appreciëren... d�*t vast en zeker !
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 8 maart 2007 om 16:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En Lao Tzu: Geen leugentje. Jij zegt dat het ding moet afgebroken worden door de politiek. De politiek maakte een foute keuze door het kunstwerk daar te zetten. Volgens jou moet de politiek dus bepalen of iets Kunst is, en dus ergens mag staan, of niet. En dat is toch wel een stevige koppeling, nietwaar ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Neen. De politiek mag niet bepalen wat kunst is maar wel waar het eventuele 'kunst'werk mag staan. Twee verschillende dingen.
|
![]() |
![]() |