Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2007, 20:52   #101
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Zo te zien zijn LED/lampen voor 230 V met E27/fitting al leverbaar; ik wacht nog even af tot ze voor een redelijke prijs in de supermarkt liggen, want zo'n noviteit start gewoonlijk te duur.
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...+lamp&where=nl

Edit: hier vraagt er één 34.- euri voor het equivalent van een 25W-gloeilamp; verbruik 4,4 Watt.
http://www.ledlampwinkel.nl/nl/dept_109.html

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 maart 2007 om 20:58.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 20:57   #102
skaldis
Banneling

Standaard

Wat ik me nu wel afvraag eigenlijk, dien je overal zowel een spaarlamp als een gloeilamp te hebben ? Hoelang dient een spaarlamp te branden voor ze profijt opleverd want als je slechts een minuutje ofzo in een kamer nodig hebt ben je beter af met een gloeilamp.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 20:59   #103
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Wat ik me nu wel afvraag eigenlijk, dien je overal zowel een spaarlamp als een gloeilamp te hebben ? Hoelang dient een spaarlamp te branden voor ze profijt opleverd want als je slechts een minuutje ofzo in een kamer nodig hebt ben je beter af met een gloeilamp.
De LED-lamp zal dat oplossen.
Oud 13 maart 2007, 21:06   #104
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De LED-lamp zal dat oplossen.
Kan je die vervangen of moet je de hele boel wegsmijten als bij die hoofdlampen ?
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:16   #105
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Kan je die vervangen of moet je de hele boel wegsmijten als bij die hoofdlampen ?
(LED-lamp)
Wordt gewoon in modellen geleverd zoals andere verwisselbare lampen; ik gaf al links in een eerder bericht, er staan ook plaatjes bij.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 maart 2007 om 21:17.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:50   #106
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(LED-lamp)
Wordt gewoon in modellen geleverd zoals andere verwisselbare lampen; ik gaf al links in een eerder bericht, er staan ook plaatjes bij.
Maar waarom led's als vervanging van gloeilampen. Het lichtrendement van spaarlampen is even hoog, en de kostprijs een stuk lager.
Of zijn er zeer recent nieuwe ontwikkelingen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:51   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar waarom led's als vervanging van gloeilampen. Het lichtrendement van spaarlampen is even hoog, en de kostprijs een stuk lager.
Op dit ogenblik zijn LED's mijn inziens alleen nuttig op plaatsen waar een spaarlamp niet rendeert, d.i. plaatsen waar er maar sporadisch licht is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:56   #108
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik las: 50.000 branduren (TL-achtigen, de beste: 8.000) en ik wist al: LEDS hebben geen noemenswaardige opwarm-tijd en schakel-slijtage, dus geen bezwaar om kort te laten branden.

Dit lijkt me technisch dus duidelijk beter, alleen zijn ze nog veel te duur maar zo begonnen indertijd de spaarlampen ook.
Oud 13 maart 2007, 22:40   #109
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las: 50.000 branduren (TL-achtigen, de beste: 8.000) en ik wist al: LEDS hebben geen noemenswaardige opwarm-tijd en schakel-slijtage, dus geen bezwaar om kort te laten branden.

Dit lijkt me technisch dus duidelijk beter, alleen zijn ze nog veel te duur maar zo begonnen indertijd de spaarlampen ook.
Maar zolang ze niet goedkoper worden, zie ik ze toch niet als concurent, voor huishoudelijk gebruik, van gloeilampen. Wel, zoals Jan hierboven als stelde, voor specifieke toepassingen, waar ze voordeel kunnen halen van hun eigenschappen (lange levensduur, korte opwarmtijd...), zoals daar zijn kontrole/bedieningspanelen...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 23:12   #110
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Maar zolang ze niet goedkoper worden, zie ik ze toch niet als concurent, voor huishoudelijk gebruik, van gloeilampen. Wel, zoals Jan hierboven als stelde, voor specifieke toepassingen, waar ze voordeel kunnen halen van hun eigenschappen (lange levensduur, korte opwarmtijd...), zoals daar zijn kontrole/bedieningspanelen...
Die dingen gaan het gewoon worden en die prijzen zakken wel.
Oud 14 maart 2007, 09:23   #111
araneus
Gouverneur

Standaard

Bestaan er al LED-equivalenten voor de kleine halogeenlampjes. Ik bedoel dan de kleine 12V systemen met een plat lampje en twee pinnetjes. Ik heb er zo ééntje van 20 W bij mijn computer staan. Een LED-equivalent van om en bij de 5 W zou hier voldoende zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 09:30   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Bestaan er al LED-equivalenten voor de kleine halogeenlampjes. Ik bedoel dan de kleine 12V systemen met een plat lampje en twee pinnetjes. Ik heb er zo ééntje van 20 W bij mijn computer staan. Een LED-equivalent van om en bij de 5 W zou hier voldoende zijn.
Jazeker.

http://www.niikuled.com/Spotlamps.htm
Oud 26 augustus 2007, 16:49   #113
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Ik heb deze zomer geinvesteerd in spaarlampen.
Voor indirecte verlichting heb ik LED- lampjes in verschillende kleuren gekozen (verbruik 2 Watt per stuk).
Voor de directe verlichting (spotjes) heb ik gekozen de klasieke spaarlamp in spotvorm. Daar deze niet dimbaar zijn, heb ik gekozen voor spotjes van 7 en spotjes van 11 Watt. Ik moet zeggen, een verbluffend resultaat, mooi warm licht (kan je kiezen in verschillende schakeringen).

Nadeel vind ik wel dat de modules van de afstandsbediening de spaarlampen niet aankunnen en ik deze met een hulprelais moet schakelen.

Al bij al toch een hele investering als je het mij vraagt. Ik hoop dan ook dat deze lampjes werkelijk zoveel uren meegaan als dat ze beloven.
Oud 26 augustus 2007, 17:32   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Voor indirecte verlichting heb ik LED- lampjes in verschillende kleuren gekozen (verbruik 2 Watt per stuk).
Voor de directe verlichting (spotjes) heb ik gekozen de klasieke spaarlamp in spotvorm. Daar deze niet dimbaar zijn, heb ik gekozen voor spotjes van 7 en spotjes van 11 Watt. Ik moet zeggen, een verbluffend resultaat, mooi warm licht (kan je kiezen in verschillende schakeringen).

Nadeel vind ik wel dat de modules van de afstandsbediening de spaarlampen niet aankunnen en ik deze met een hulprelais moet schakelen.

Al bij al toch een hele investering als je het mij vraagt. Ik hoop dan ook dat deze lampjes werkelijk zoveel uren meegaan als dat ze beloven.
Ondertussen hebben wij al enige tijd de "omschakeling" achter de rug. Alle gloeilampen werden vervangen - op één na, in de kelder waar we zelden of niet komen door spaarlampen - en in de leeslampjes kwamen er ledlampen. Ook een bestaande TL-lamp die maar weinig brandde, werd ingeruild voor LED's. De spaarlampen doen het uitstekend. Jammer genoeg is er al één LED-lamp gesneuveld na veel minder branduren dan de verpakking belooft. Binnenkort contacteer ik de firma waar ik de lampjes kocht. Eens kijken hoe die reageren.
Oud 26 augustus 2007, 19:00   #115
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

Naast bullshit over politieke en sociale problemen gaan blokkertjes nu de thermodynamicat te lijf: verwarm u met uw gloeilampen.
De wereld gaat echt naar de knoppen!
ofte: Groen rechts heeft het licht doen stralen !
Fere wie heeft je van die dwangbuis verlost ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 19:13   #116
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondertussen hebben wij al enige tijd de "omschakeling" achter de rug. Alle gloeilampen werden vervangen - op één na, in de kelder waar we zelden of niet komen door spaarlampen - en in de leeslampjes kwamen er ledlampen. Ook een bestaande TL-lamp die maar weinig brandde, werd ingeruild voor LED's. De spaarlampen doen het uitstekend. Jammer genoeg is er al één LED-lamp gesneuveld na veel minder branduren dan de verpakking belooft. Binnenkort contacteer ik de firma waar ik de lampjes kocht. Eens kijken hoe die reageren.

Prachtig!
Oud 26 augustus 2007, 19:34   #117
Dekes
Vreemdeling

Standaard

Het is grappig dat onze politici zoveel moeite spenderen voor de promotie van spaarlampen en zuinig omspringen met energie terwijl vlaanderen het meest verlichte land is ter wereld op gebied van openbare verlichting (straten, pleinen)
Dekes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 19:45   #118
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekes Bekijk bericht
Het is grappig dat onze politici zoveel moeite spenderen voor de promotie van spaarlampen en zuinig omspringen met energie terwijl vlaanderen het meest verlichte land is ter wereld op gebied van openbare verlichting (straten, pleinen)
We moeten ons immense stroomoverschot toch ergens kwijtraken he
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:51   #119
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten met z'n allen energie besparen.

Voorstanders van spaarlampen argumenteren louter op het verbruik ervan.

Tegestanders argumenteren op de volgende wijze:

Een gloeilamp geeft ook warmte af, door deze warmte moet de CV minder warmte produceren.

Een spaarlamp kost teveel, je bent een jaar verder eer je misschien iets aan het verdienen bent.

Spaarlampen zijn niet gemaakt voor kortstondig gebruik (leeftijd gaat drastisch omlaag en geeft in het begin te weinig licht).

De kleur van het licht is te akelig wit (alhoewel dit al verbeterd is)

Spaarlampen kan je niet dimmen.

De contacten van de schakelaars branden veel sneller in (bij meerdere spaarlampen gelijktijdig).

De vorm van de spaarlamp is niet je dat, hier is reeds aan gewerkt maar toch zit je met een grotere lamp.

Wat met de lamp als ze stuk is? Welke materialen zijn er in verwerkt? Wat is het effect op het milieu?

enz....
Ik heb alleen maar jouw bericht gelezen, daarom val ik misschien in herhaling. Een belangrijk nadeel van een spaarlamp is dat verbruiker kwistiger wordt met alles te verlichten en ook minder vlug een lamp dooft.

Spaarlampen kan je niet dimmen, dat is juist, maar je weet toch een gedimde gloeilamp volgens de meter niet minder verbruikt (raar, maar waar)?

Al mijn lampen zijn spaarlampen.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:51   #120
Dekes
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
We moeten ons immense stroomoverschot toch ergens kwijtraken he
Ik vind het eigenlijk jammer dat vele politici zich willen profileren als groene ministers terwijl hun achterliggende beweegreden geld, macht en populariteit zijn en dat hun integriteit wat betreft het milieu quasi onbestaande is.

Neem nu de CO2 hype. De toyota prius is een auto die bijzonder weinig uitstoot maar de productie en recyclage zijn veel zwaarder voor het milieu en ik denk niet dat er mensen zijn die 40-50 jaar met dezelfde prius zullen rijden. Kris Peeters wil wel oudere autos uit roulatie nemen om de CO2 naar beneden te krijgen. Voor elke auto die vervangen wordt moet echter een nieuwe auto geproduceerd worden. Op panorama vorige zondag zag ik dat Ford 22 ton grondstof verbruikt om een auto van 1.3 ton te bouwen.
Dekes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be