Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Vindt u dat iedereen op het werk de taal moet kunnen spreken die hij/zij wil?
ja tuurlijk 19 21,59%
neen, zeker niet 69 78,41%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 15:46   #101
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D.Nibelung Bekijk bericht
"Best company to work for"

http://www.youtube.com/watch?v=IzRiTMlPlXk

Wel uitermate ongeschikt voor degenen die niet in het Engels (=voertaal) willen communiceren, jammer.
En dan te denken dat dat bedrijf ooit een vacature geplaatst heeft waarbij ze mensen zochten die vloeiend Belgisch praten
Oud 19 april 2007, 15:47   #102
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
En als je daar nu in Turkije een Vlaamse collega hebt en ze verbieden jullie onderling tijdens de pauze Nederlands te praten, vind je dat dan nog geoorloofd?
Iemand die in Turkije woont en werkt moet zich maar aanpassen aan het land . Collega of niet , turks praten !!!
Kan je dat niet aan , dan moet je daar niet zijn . simpel
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 15:47   #103
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Best company to work for"

http://www.youtube.com/watch?v=IzRiTMlPlXk

Wel uitermate ongeschikt voor degenen die niet in het Engels (=voertaal) willen communiceren, jammer.
Gezien de visie van het bedrijf ben ik er van overtuigd dat zij niet zo'n idiote regels zouden hanteren. Zij zouden snappen dat die contraproductief werken en het spreken van Engels op andere manieren bevorderen. Meer zelfs: het is onder meer dankzij het ontbreken van zo'n idiote regelneverij dat de werknemers er zo graag werken!

Laatst gewijzigd door Edina : 19 april 2007 om 15:51.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 15:55   #104
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
toch wel, als ze weigeren (want daar gaat het over) om Nederlands te spreken dan zetten ze zich dus appart, maw je creëert apartheid.
Jij suggereert zonder enige aanwijzing dat ze weigeren Nederlands te praten. Misschien kunnen ze gewoon vragen om er op te letten Nederlands te praten als er anderen bij zijn zonder die idiote dreiging van ontslag.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 april 2007 om 15:56.
Oud 19 april 2007, 16:01   #105
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Stel je even voor: je bent onder vrienden en iemand in het gezelschap heeft een buitenlandse vriend bij die geen Nederlands kent. Je doet dus je best om - ik zeg maar wat - Engels te praten zodat die vriend ook de gesprekken kan volgen. Maar voor je het goed en wel beseft zal je in de loop van het gesprek wel weer eens op Nederlands overschakelen zonder dat dit te maken heeft met een gebrek aan respect. Zo'n zaken gebeuren nu eenmaal automatisch. Dat is echt niet iets om kwaad opzet achter te zien!
Oud 19 april 2007, 16:11   #106
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Gezien de visie van het bedrijf ben ik er van overtuigd dat zij niet zo'n idiote regels zouden hanteren. Zij zouden snappen dat die contraproductief werken en het spreken van Engels op andere manieren bevorderen. Meer zelfs: het is onder meer dankzij het ontbreken van zo'n idiote regelneverij dat de werknemers er zo graag werken!
Het gaat erom dat "regelneverij" daar gewoon niet nodig is. Er is een afspraak dat engels de omgangstaal is. De werknemers hebben een zodanige sociale samenhang dat die regel onbesproken vaststaat, laat staan dat er koppigheid tegen bestaat.
Het zou gewoon onbeschoft zijn en leiden tot kleine culturele eilandjes die op zich contraproductief werken.
Ik ga akkoord dat tevéél regels ook contraproductief en demotiverend werken, maar bij volharding en voortdurende afzetting dmv taalgebruik kan ik me enigzins aansluiten bij deze aanpak. Of dacht u dat regeltjes uit het niets verschijnen?
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 16:12   #107
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij suggereert zonder enige aanwijzing dat ze weigeren Nederlands te praten. Misschien kunnen ze gewoon vragen om er op te letten Nederlands te praten als er anderen bij zijn zonder die idiote dreiging van ontslag.
Edina,

Ik begrijp niet dat jij er iets op tegen kan hebben dat mens aan mensen vraagt om zich aan te passen naar de regels en normen van een bedrijf of maatschappij.

En zoals iedereen weet, help vriendelijk vragen om zich aan bepaalde regels te houden bij sommige mensen gewoon niet. Sommige mensen vinden zelfs dat de snelheidsbeperkigen binnen steden vriendelijk moeten gevraagd worden en niet mogen beboet worden indien men zich niet aan die regel houd.

Jou simpatie en bepampering voor de allochtone is dus gewoon onbegrijpelijk. Dit bedrijf heeft meer dan 70% allochtone werknemers en van meer dan 10 verschillende nationaliteiten. Het is dus niet meer dan normaal dat dit bedrijf nu steld dat men nog slechts 1 taal gebruik binnen de bedrijfsmuren.
Het bedrijf bepaald enkel welke taal je moet spreken tijdens de uren dat je op het bedrijf bent, welke taal jij in je bed wil spreken kan dit bedrijf echt niet schelen hoor.

zolang je de veiligheid en werksfeer maar niet verpest door de taal die jij in je bed gebruikt op te dringen aan je collega's

De regel dat wie driemaal een andere taal dan het nederlands gebruikt tussen collega's buiten vliegt is dus helemaal niet overdreven, maar zelfs heel normaal.
Ga anders zelf maar eens in de bouw kijken, daar gebeuren nu terug veel meer ongelukken, juist omdat de arbeiders er elkaar niet meer begrijpen en men er met het taalprobleem van Babylon aan het werken is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 16:19   #108
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel je even voor: je bent onder vrienden en iemand in het gezelschap heeft een buitenlandse vriend bij die geen Nederlands kent. Je doet dus je best om - ik zeg maar wat - Engels te praten zodat die vriend ook de gesprekken kan volgen. Maar voor je het goed en wel beseft zal je in de loop van het gesprek wel weer eens op Nederlands overschakelen zonder dat dit te maken heeft met een gebrek aan respect. Zo'n zaken gebeuren nu eenmaal automatisch. Dat is echt niet iets om kwaad opzet achter te zien!
dat is JUIST de hele kloterij in Vlaanderen, men wil steeds maar dat de Vlaming zich aanpast naar een ander.
Maar niemand doet de moeite om zich naar die idiote Vlaming aan te passen, want die Vlaming zal zich wel aanpassen en anders zal het op zeker ogenblik wel opkrassen.

Wie respect heeft zorgd dat hij de taal van zijn gastheer kent en past zich aan naar zijn gastheer zijn normen en niet omgekeerd.

Als ik in het buitenland ga werken, moet ik ook zorgen dat ik de taal van het land waar ik ga werken spreek en kan ik ook niet eisen dat men daar mijn taal spreekt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 16:28   #109
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat erom dat "regelneverij" daar gewoon niet nodig is. Er is een afspraak dat engels de omgangstaal is. De werknemers hebben een zodanige sociale samenhang dat die regel onbesproken vaststaat, laat staan dat er koppigheid tegen bestaat.
Het zou gewoon onbeschoft zijn en leiden tot kleine culturele eilandjes die op zich contraproductief werken.
Ik ga akkoord dat tevéél regels ook contraproductief en demotiverend werken, maar bij volharding en voortdurende afzetting dmv taalgebruik kan ik me enigzins aansluiten bij deze aanpak. Of dacht u dat regeltjes uit het niets verschijnen?
Dat die regeltjes uit het niets verschijnen niet nee, maar wel dat er waarschijnlijk nog niet aan gedacht is, laat staan geprobeerd werd om te proberen eventuele problemen op een andere manier op te lossen.

Trouwens: ik ben er van overtuigd dat er ook bij Google wel eens een andere taal zal gesproken worden hoor...

Laatst gewijzigd door Edina : 19 april 2007 om 16:35.
Oud 19 april 2007, 16:30   #110
Marlboro
Banneling

Standaard

Goeie zaak.
Dat men hun identiteit willen afnemen is dikke onzin natuurlijk maarja,ze moeten toch iets verzinnen natuurlijk.

Ik vind dat juist een goeie zaak want het is nogal plezant als je niet verstaat wat een ander zegt + ze ook zonder je het al dan niet beseft ze over je bezig zitten en je zitten uitmaken ofzo.
Ik vind het niet meer dan normaal dat als er iemand anders bijzit ze sowieso in het nederlands spreken,punt.

Bij ons op het werk in de nacht zitten er zeer veel allochtonen en de meerderheid spreekt zelfs niet eens nederlands.Ze vroegen overlaatst iets aan iemand die ik ken en die zegt ook;ik kon ze niet verstaan,ze vroegen mij iets maarja,ze verstaan en spreken geen nederlands.
Is dan maar weggegaan en heeft foert gezegd.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 16:34   #111
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Edina,

Ik begrijp niet dat jij er iets op tegen kan hebben dat mens aan mensen vraagt om zich aan te passen naar de regels en normen van een bedrijf of maatschappij.

En zoals iedereen weet, help vriendelijk vragen om zich aan bepaalde regels te houden bij sommige mensen gewoon niet. Sommige mensen vinden zelfs dat de snelheidsbeperkigen binnen steden vriendelijk moeten gevraagd worden en niet mogen beboet worden indien men zich niet aan die regel houd.

Jou simpatie en bepampering voor de allochtone is dus gewoon onbegrijpelijk. Dit bedrijf heeft meer dan 70% allochtone werknemers en van meer dan 10 verschillende nationaliteiten. Het is dus niet meer dan normaal dat dit bedrijf nu steld dat men nog slechts 1 taal gebruik binnen de bedrijfsmuren.
Het bedrijf bepaald enkel welke taal je moet spreken tijdens de uren dat je op het bedrijf bent, welke taal jij in je bed wil spreken kan dit bedrijf echt niet schelen hoor.

zolang je de veiligheid en werksfeer maar niet verpest door de taal die jij in je bed gebruikt op te dringen aan je collega's

De regel dat wie driemaal een andere taal dan het nederlands gebruikt tussen collega's buiten vliegt is dus helemaal niet overdreven, maar zelfs heel normaal.
Ga anders zelf maar eens in de bouw kijken, daar gebeuren nu terug veel meer ongelukken, juist omdat de arbeiders er elkaar niet meer begrijpen en men er met het taalprobleem van Babylon aan het werken is.
Je haalt allerlei zaken door elkaar. Ten eerste is het perfect normaal te eisen dat werknemers Nederlands kennen. Daarover gaat het dus niet. Ten tweede is het ook perfect normaal om te eisen dat mbt tot het werk Nederlands wordt gesproken. Daarover gaat het dus ook niet. En die zaken sluiten al volkomen uit dat er dus ongelukken gebeuren omdat men elkaar niet zou verstaan. Waar ik een probleem mee heb, is dat je mensen met dreiging van ontslag gaat verbieden om nog privégesprekken in een andere taal te voeren. Dat is ronduit belachelijk. En al helemaal niet gevaarlijk. Waardoor je vergelijking met snelheidsbeperkingen ook totaal van de pot gerukt is.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 april 2007 om 16:36.
Oud 19 april 2007, 16:41   #112
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
dat is JUIST de hele kloterij in Vlaanderen, men wil steeds maar dat de Vlaming zich aanpast naar een ander.
Maar niemand doet de moeite om zich naar die idiote Vlaming aan te passen, want die Vlaming zal zich wel aanpassen en anders zal het op zeker ogenblik wel opkrassen.

Wie respect heeft zorgd dat hij de taal van zijn gastheer kent en past zich aan naar zijn gastheer zijn normen en niet omgekeerd.

Als ik in het buitenland ga werken, moet ik ook zorgen dat ik de taal van het land waar ik ga werken spreek en kan ik ook niet eisen dat men daar mijn taal spreekt.
Zeg Jantje, het gaat hier niet over eisen dat wij andere talen moeten spreken, maar om verbieden dat zij die van hen nog mogen spreken. Een belangrijk verschil! Ik ben er van overtuigd dat zelfs jij wanneer je in het buitenland zou werken en daar ook Vlaamse collega's zou hebben wel eens een woordje Nederlands zou praten.

Mijn voorbeeldje ging trouwens over iemand die hier op bezoek is. Ik verwacht echt niet dat die onze taal spreken hoor. Alsof jij wanneer je in het buitenland bent steeds de taal kent van het land waar je verblijft
Oud 19 april 2007, 17:13   #113
Winterhamer
Banneling

Standaard

Ik word zelf misselijk als ik die buitenlandse talen moet aanhoren

vind ze niet zo mooi
Winterhamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 17:19   #114
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

En wat te doen met ne West-vlaomink die in Genk werkt?
Haja, die gaan ze ondertitelelen,stom van mij!
Oud 19 april 2007, 17:34   #115
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
En wat te doen met ne West-vlaomink die in Genk werkt?
Haja, die gaan ze ondertitelelen,stom van mij!
Oud 19 april 2007, 17:35   #116
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Er valt me net iets binnen...
Dat ze het praten in de refter verbieden, dan is het probleem opgelost. Een refter dient om te eten en eten doe je met je mond dicht. Voil�*!
Goh, wat ben ik toch een echte problemsolver!
Oud 19 april 2007, 17:51   #117
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Tiens en ik die dacht dat al die allochtonen aan den dop zaten. Nu blijkt dat ze gewoon de meerderheid van de werknemers vormen. Waar zitten die werklustige Vlamingen eigenlijk?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 17:52   #118
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als een baas het recht heeft om de voertaal van zijn werknemers op te leggen tijdens de middagpauze, mag die voertaal dan ook turks zijn?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 18:03   #119
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Als een baas het recht heeft om de voertaal van zijn werknemers op te leggen tijdens de middagpauze, mag die voertaal dan ook turks zijn?
In Turkijë, uiteraard!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 18:06   #120
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je haalt allerlei zaken door elkaar. Ten eerste is het perfect normaal te eisen dat werknemers Nederlands kennen. Daarover gaat het dus niet. Ten tweede is het ook perfect normaal om te eisen dat mbt tot het werk Nederlands wordt gesproken. Daarover gaat het dus ook niet. En die zaken sluiten al volkomen uit dat er dus ongelukken gebeuren omdat men elkaar niet zou verstaan. Waar ik een probleem mee heb, is dat je mensen met dreiging van ontslag gaat verbieden om nog privégesprekken in een andere taal te voeren. Dat is ronduit belachelijk. En al helemaal niet gevaarlijk. Waardoor je vergelijking met snelheidsbeperkingen ook totaal van de pot gerukt is.
Je hebt weer niet goed gelezen:

Citaat:
Vermote zegt ook geen probleem te hebben met het feit dat vier Turken tijdens de pauze Turks onder mekaar praten, maar stelt dat het Nederlands verplicht is zodra ze gezelschap krijgen van iemand van een andere origine.
Het gaat hem dus zuiver over het uitsluiten van andere personen als de Turken hun onderonsje willen houden. Dat mag niet meer!
blijkbaar ging het dan toch niet automatisch dat men er via de ondernemingsraad én spelregels én ontslagdreiging een "GEWOONTE" van moet maken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be