Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2007, 10:38   #101
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helder denken en redeneren is er duidelijk bij u niet bij. Wat heeft het bestaan van taalgrenzen nu te maken met de beïnvloeding van talen? Niets.

Meer mogelijkheden in Frankrijk? Daarom dat er zoveel Fransen in West-Vlaanderen komen werken, zeker?! Er gaan bijna 20.000 Belgen in Nederland werken; ongeveer 11.000 trekken naar Duitsland. Slechts 5.000 Belgen werken in Franrijk, terwijl er zomaar eventjes 25.000 Fransen in België werken. 't Plaatje is wel heel duidelijk!
Ik wil enkel aantonen dat talen constant veranderen, wij spreken ook niet meer het oud vlaams en zo meer. talen worden beinvloed door mekander.
dus wat precies wil je beschermen met een taalgrens dan?
Laat de talen toch zijn beloop gaan en hoe meer talen je kent is toch beter voor jezelf omdat het geeft je meer mogelijkheden. dus stel nog in het slechtste geval dat vlamingen verplicht frans moeten leren en walen geen nederlands, wie heeft er dan profijt mee? toch de vlaming die 2 talen kan spreken en verstaan.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 10:45   #102
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Besef je dat je op die manier jezelf en je partij belachelijk maakt en de indruk creëert bitter weinig inzicht te hebben in communautaire politiek?

Misschien denk je met zulke opmerkingen grappig te zijn, maar vergeet niet dat je hier post met het logo van een politieke partij en dat je met zulke uitspraken zeer weinig sympathie voor je partij zal winnen.
Wat weerhoud 'ons' om 2 taligheid in te voeren in heel het land? Dat de Franstaligen er nooit mee zullen akkoord gaan natuurlijk.

ten eerste wil ik heel belangrijk duidelijk maken.

Ik ben enkel momenteel enkel een voorstander voor de partij CAP, Ik ben GEEN LID dus CAP is NIET mijn partij.
Ik heb mijn eigen mening dus ik spreek hier niet in CAP haar naam laat dat even duidelijk zijn ondanks een avatar van CAP.

En wat is er erg aan dat vlamingen 2 talig moeten zijn en de fransen het nederland vertikken te leren?
Het gaat voor u om het principe, ok daar ben ik mee akkoord en u heb het recht er tegen te zijn maar 2 taligheid bied toch meer voordelen voor vlaamse jongeren en het maakt mij geen reet uit of walen dan te lui of te stom zijn om nederlands te leren. dat is het enige wat ik duidelijk wil maken plus het feit dat ik vind dat er ander belangrijkere zaken zijn in de samenleving en politiek om in op te jagen.
Oud 3 juni 2007, 10:46   #103
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Je begrijpt het echt niet hé? Zie je nu echt niet in dat er een verschil is tussen de taal van je buren te leren enerzijds of je die taal te laten opdringen door een agressieve taalpolitiek anderzijds?
De moed om mensen als Slegie dat nog bij te brengen heb ik al lang opgegeven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 10:49   #104
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je begrijpt het echt niet hé? Zie je nu echt niet in dat er een verschil is tussen de taal van je buren te leren enerzijds of je die taal te laten opdringen door een agressieve taalpolitiek anderzijds?
ik kan geen letter frans bij manier van spreke en ja ik wou dat het me vroeger verplicht was geweest om het fatsoenlijk te leren van school uit.
2 taligheid bied veel meer mogelijkheden en vlaamse jongeren die het frans ook beheersen vergroten hun kansen op de arbeids markt dus ik vind het in ons voordeel 2 taligheid of het nu opgedrongen word of niet.
Oud 3 juni 2007, 10:51   #105
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De moed om mensen als Slegie dat nog bij te brengen heb ik al lang opgegeven.

er valt niks bij te brengen, u hebt uw mening en uw principes en dat is uw recht maar ik heb de mijne dus hang niet de arrogante persoon uit door te doen alsof je me iets moet bijleren
Oud 3 juni 2007, 10:52   #106
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Ik wil enkel aantonen dat talen constant veranderen, wij spreken ook niet meer het oud vlaams en zo meer. talen worden beinvloed door mekander.
Laat de talen toch zijn beloop gaan en hoe meer talen je kent is toch beter voor jezelf omdat het geeft je meer mogelijkheden.
Voor CAP , ligt de taalgrens dus niet vast. Genoteerd.
Citaat:
dus stel nog in het slechtste geval dat vlamingen verplicht frans moeten leren en walen geen nederlands, wie heeft er dan profijt mee? toch de vlaming die 2 talen kan spreken en verstaan.
Wat een belachelijke redenering.
Voor een Vlaming zou dan het niet kennen vh Frans niet een voordeel , maar wel een nadeel zijn , vermits het dat omgekeerd voor een Franstalige niet is: de Vlaming komt hem wel tegemoet in diens taalonkundigheid.
Eigenaardige opvattingen over gelijkheid die het CAP hanteert.
Oud 3 juni 2007, 12:09   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat de talen toch zijn beloop gaan en hoe meer talen je kent is toch beter voor jezelf omdat het geeft je meer mogelijkheden. dus stel nog in het slechtste geval dat vlamingen verplicht frans moeten leren en walen geen nederlands, wie heeft er dan profijt mee? toch de vlaming die 2 talen kan spreken en verstaan.
Een discussie heeft weinig zin als u nog niet eens het verschil begrijpt tussen enerzijds de wettelijke vastlegging van de taalgrens met de daaraan verbonden wettelijke gevolgen en anderzijds de evolutie van een taal. Ik heb me ook nergens uitgesproken tegen taalonderricht, iets wat ook al verwart met de twee eerder vermelde zaken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 12:11   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik kan geen letter frans bij manier van spreke en ja ik wou dat het me vroeger verplicht was geweest om het fatsoenlijk te leren van school uit.
2 taligheid bied veel meer mogelijkheden en vlaamse jongeren die het frans ook beheersen vergroten hun kansen op de arbeids markt dus ik vind het in ons voordeel 2 taligheid of het nu opgedrongen word of niet.
U blijft tweetaligheid (d.i. een sociologische gegevenheid) verwarren met het kennen van één of meerdere vreemde talen naast de moedertaal.
Oud 3 juni 2007, 12:17   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat iedere fransman die in vlaanderen komt wonen weigert om nederlands te leren. dus we mogen niet alle franstaligen over 1 kam scheren. Er zullen ongetwijfeld franstaligen zijn die een zulke grote arrogantie hebben en weigeren om nederlands te spreken maar zo heb je ook vlamingen en ga zo maar door.
maar het is een feit dat we in een 2 talig land wonen en we moeten dus samenleven met mekander. mar waarom zoveel ophef voor 1 franstalige poster in een vlaamse gemeente? Er zijn andere zaken waar ge u meer in kunt opjagen denk ik dan.
Blijkbaar bent u echt wel blind voor de werkelijkheid. Laat ik u even helpen:

a. In de Vlaamse Rand van Brussel vestigen zich vele Franstaligen, zowel in de gemeenten met een gewoon als met een buitengewoon taalregime (met faciliteiten). In die Vlaamse gemeenten stelt men vast dat Franstaligen overwegend geen Nederlands leren en zelfs voortdurend de uitbreiding van de faciliteiten zoeken. Meer zelfs, ze organiseren zich in organisaties en partijen om hun gelijk te halen.
b. In de taalgrensgemeenten van Henegouwen vestigen zich heel veel Vlamingen. Deze mensen passen zich aan, vragen geen faciliteiten of een uitbreiding ervan en geen enkele gemeente (zelfs daar waar er tamelijk veel Vlamingen zijn zoals in Elzele) bestaan er Vlaamse partijen.

't Verschil is iets te frappant om het niet te zien...
Oud 3 juni 2007, 12:21   #110
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
er valt niks bij te brengen, u hebt uw mening en uw principes en dat is uw recht maar ik heb de mijne dus hang niet de arrogante persoon uit door te doen alsof je me iets moet bijleren
Ik zal je eens een geheimpje vertellen over partijpolitiek. Partijpolitiek houdt in dat je stemmen haalt voor verkozenen te halen. Stemmen komen van kiezers. En je weet het of je weet het niet, het is niet dat 30% van de Vlamingen communistische ideëen erop nahoudt. Je moet dus mensen overtuigen van je gelijk en dat doe je niet door "argumenten" als "U hebt uw mening, maar ik heb de mijne" te gebruiken.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 12:22   #111
Ambiorix

Standaard

Citaat:
das zever.
een diploma aan hogeschool of unief, dat bepaalt zekerheid op werk. En zelfs dat is relatief.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 12:40   #112
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
De flaminganten zouden tenminste blij mogen zijn dat zij zo niet stemmen op de PS of het FDF maar op een twéétalige partij als CAP
We moeten nu niet kinderachtig doen: CAP is in Meise duidelijk in de fout gegaan, en ik hoop dat we de volwassenheid hebben om dat toe te geven. Franstalige affiches ophangen in Meise, zoiets is gewoon volstrekt on-aan-vaard-baar.

Maar die sogans van "FDF = CAP" slaan ook op niks. CAP is een beweging van nog geen jaar oud, die nog geen duidelijke structuur heeft kunnen uitbouwen. Wij hebben nog niet de middelen om overal gemeentelijke CAP-kernen uit te bouwen. De meeste affiches in Brussel-Halle-Vilvoorde worden opgehangen door de CAP-afdeleing van Brussel (Liedekerke hebben wij met de Aalsterse afdeling voor onze rekening genomen). Die Brusselse afdeling is uiteraard tweetalig. Eigenlijk zouden er CAP-kernen moeten opgericht worden in Halle en Vilvoorde, die dan een ééntalige campagne voeren in het ééntalige Halle-Vilvoorde.
Want Franstalige affiches ophangen in Meise getuigt gewoon van een gebrek aan respect vor de Vlamingen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 12:46   #113
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Heeft er iemand eigenlijk zwaardere argumenten dan 'omdat het onaavaardbaar is' als argument waarom dit niet zou mogen?
Lijkt me iets voor flaminganten onderling, maar ik, toch niet helemaal achterlijk, kan hier dus niet aan uit hé.

Laatst gewijzigd door Starkan : 3 juni 2007 om 12:48.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 12:47   #114
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik wist niet dat het FDF tweetalig was.
FDF, MR, PS, ... zijn allemaal tweetalig. Een collega is Vlaming maar woont over de taalgrens (in de buurt van Edingen) en krijgt van MR, PS, ... Nederlandstalige reclame ... waarin duidelijk wordt vermeld dat ze (mijn collega) zichzelf geen illusies moeten maken en dat ze beter vóór hen dan tegen hen kunnen zijn ... in de BH van V enkel Franstalige reclame is dus pure provocatie!
Oud 3 juni 2007, 12:49   #115
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als de franstalige zo'n uitbreiding willen, so what, wat weerhoud ons om hetzelfde te doen in franstalige gebieden en laten we anders direct in heel het land 2 taligheid invoeren dan is heel die kwestie direct van de baan.
ik zou het in ieder geval helemaal niet erg vinden, jij wel en waarom?
Misschien omdat ik anti-imperialist ben...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 3 juni 2007, 12:50   #116
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Heeft er iemand eigenlijk zwaardere argumenten dan 'omdat het onaavaardbaar is' als argument waarom dit niet zou mogen?
Lijkt me iets voor flaminganten onderling, maar ik, toch niet helemaal achterlijk, kan hier dus niet aan uit hé.
Als Franstalige bourgeoisie de grond in Halle-Vilvoorde opkopen, en de plaatselijke bevolking verjagen door hoge grondprijzen, dan is dat geen communautair probleem. Dit is een sociaal probleem.
Oud 3 juni 2007, 12:51   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Niet mogen? Eigenlijk draait de discussie daar niet rond. Wel rond het feit dat CAP blijkbaar geen besef heeft van de werkelijkheid. In de Vlaamse Rand hangt men Franstalige affiches op, terwijl die Franstaligen die daar wonen over het algemeen heel vermogende mensen zijn. Denkt de CAP nu echt dat ze op die manier en in die vijver stemmen zullen rapen? Jullie staan toch wel echt heel ver van de werkelijkheid... (nu ja, hoe kan het ook anders).
Oud 3 juni 2007, 12:52   #118
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
probeer toch eens samen te leven mensen.
Ik leef samen met mensen die mij respecteren. Wanneer bepaalde mensen pertinent WEIGEREN om de Nederlandse taal te leren in Vlaanderen, dan getuigt dat van een schromelijk gebrek aan respect.
Oud 3 juni 2007, 12:58   #119
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als Franstalige bourgeoisie de grond in Halle-Vilvoorde opkopen, en de plaatselijke bevolking verjagen door hoge grondprijzen, dan is dat geen communautair probleem. Dit is een sociaal probleem.
Bedoel je 'Omdat alle franstaligen bourgois zijn' mag er niets in het openbaar de Franse taal bevatten?'. Ik vind dat een vreemde redenering er zijn namelijk ook franstaligen die géén bourgois zijn. Bon, gesteld dat 'alle franstaligen' bourgois zijn, wat een vrij discriminerende houding zou zijn, hoe pak je dan nederlandstalige bourgois aan? Door in het Esperanto te gaan plakken?

Maw, verre van een bevredigend antwoord.

Komaan beste Jaani, doe je best aub, wil eigenlijk echt eens weten wat er net in jullie, flaminganten/Vlaams Nationalisten omgaat, als jullie volledig over de rooie gaan omwille van een franstalig pamflet...

Laatst gewijzigd door Starkan : 3 juni 2007 om 13:00.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 12:59   #120
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat iedere fransman die in vlaanderen komt wonen weigert om nederlands te leren.
Awel. Als ze dan toch allemaal zo vlot Nederlands leren, zoals jij beweert, wat is dan het probleem met een Nederlandstalige campagne in Vlaanderen? Ze spreken volgens u dan toch Nederlands?

Of moeten wij vanuit CAP een extra inspanning doen, voor die elitaire zakken die zich te goed voelen voor de taal van de Vlamingen te leren?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be