Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2007, 15:18   #101
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Worden deze gallicismen ook aangepakt in de strijd tegen de verfransing?
Nee, omdat dit in de oorspronkelijke Vlaanders, het graafschap, een oorsprong heeft sinds de dieren nog spraken (middeleeuwen).
Oud 13 juni 2007, 15:19   #102
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Nee, dat is een feit. Zowel Franstaligen als Nederlanders kijken ons met de nek aan, ons Vlaams is blijkbaar een niveau lager in de goddelijke orde.
Nee hoor, om het op z'n Twents te zeggen: doar is niks mis met. Alleen is het geen Nederlands.

Als er al iets is om op neer te kijken, dan hooguit op het onvermogen van mensen om Nederlands en dialect uit elkaar te houden. Dialect spreken is prima, maar je moet dialect niet voor Nederlands gaan verkopen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 15:19   #103
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neen, dat heb je mis. Dialect wordt in Nederland door sommigen als een niveau lager gezien. Wat voor dialect dan ook.
En als je ook niets anders kunt hebben ze eigenlijk wel een punt.
Maar waarom zou Nederland bepalen wat de standaardtaal is?
Oud 13 juni 2007, 15:19   #104
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had de indruk dat de streeks rond Breda zeer goed geleek op onze dialecten. Daar verstaan de mensen mij alleszins perfect.
Dat is ook zo. Geschreven dialect is altijd moeilijker te volgen.

Citaat:
Je hebt gelijk, embrasseren is blijkbaar in courante vorm omhelzen, even gekeken in het Idioticon.
8/10 dan maar?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 15:20   #105
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
fabrezen. heb het gehoord van iemand uit (mijn buurgemeente) oudenburg en het betekent bakkebaarden.
Welja, bij ons noemen ze dat fabriezen.
Oud 13 juni 2007, 15:20   #106
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Maar waarom zou Nederland bepalen wat de standaardtaal is?
Zie het antwoord van Dimitri.
Oud 13 juni 2007, 15:22   #107
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nee, omdat dit in de oorspronkelijke Vlaanders, het graafschap, een oorsprong heeft sinds de dieren nog spraken (middeleeuwen).
Spraken de dieren in de middeleeuwen nog?

Toen is waarschijnlijk ook de verfransing van de bovenlaag begonnen. Die is in de 20e eeuw wel aangepakt: op een uitstervende minderheid na is de Vlaamse elite nu Nederlandstalig. Waarom de verfransing van de volkstaal niet?
Oud 13 juni 2007, 15:22   #108
Praetorian

Standaard

Citaat:
Nee hoor, om het op z'n Twents te zeggen: doar is niks mis met. Alleen is het geen Nederlands.

Als er al iets is om op neer te kijken, dan hooguit op het onvermogen van mensen om Nederlands en dialect uit elkaar te houden. Dialect spreken is prima, maar je moet dialect niet voor Nederlands gaan verkopen.
Vlaanderen zal wel autonoom bepalen wat de standaard is, ik geloof niet in een consensus tussen Vlaanderen en nederland, historisch zijn wij in het nadeel.
Oud 13 juni 2007, 15:23   #109
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welja, bij ons noemen ze dat fabriezen.
'bij ons' is rond aalst, gok ik?
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 15:24   #110
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zal wel autonoom bepalen wat de standaard is, ik geloof niet in een consensus tussen Vlaanderen en nederland, historisch zijn wij in het nadeel.
Vlaanderen is heel actief in de Nederlandse Taal Unie. Vlaanderen bepaalt dus al mee wat de standaard is.
Oud 13 juni 2007, 15:25   #111
Praetorian

Standaard

Citaat:
Spraken de dieren in de middeleeuwen nog?

Toen is waarschijnlijk ook de verfransing van de bovenlaag begonnen. Die is in de 20e eeuw wel aangepakt: op een uitstervende minderheid na is de Vlaamse elite nu Nederlandstalig. Waarom de verfransing van de volkstaal niet?
Het is maar in de 19de eeuw dat er een verfransingspolitiek in Vlaanderen werd gevoerd, en dat de kleinburgerij zich begon te spiegelen aan weggedeemsterde Francofone burgerij. En dat zorgde opnieuw voor een taalbeweging bij andere kleinburgers die zich niet wilde neerleggen bij deze evolutie. Dat was binnen het kader van taalimperialisme, je kan duidelijk het verschil merken in onze taal tussen die twee periodes.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 13 juni 2007 om 15:26.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 15:25   #112
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
'bij ons' is rond aalst, gok ik?
Vlaamse Ardennen, nog iets westelijker.
Oud 13 juni 2007, 15:27   #113
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Vlaanderen is heel actief in de Nederlandse Taal Unie. Vlaanderen bepaalt dus al mee wat de standaard is.
En ik merk woorden op in die consensus die totaal 'volksvreemd' zijn aan de Vlaamse taalgeschiedenis, ik heb een bloedhekel aan Nederlandse anglofielen.
Oud 13 juni 2007, 15:27   #114
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft Vlaanderen een gelijk gewicht in de Nederlandse Taalunie, de organisatie die de standaardtaal vaststelt. Het is zelfs zo dat men in Vlaanderen sterker vasthoudt aan de regels van de Taalunie dan in Nederland!

Ik zie eerlijk gezegd echt het nut er niet van in om ieder een eigen standaardtaal te gaan uitvinden. Er zijn maar drie landen in de wereld waar Nederlands een officiële taal is, waarom zouden we daar dan nog in gaan opsplitsen?
Oud 13 juni 2007, 15:30   #115
Praetorian

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft Vlaanderen een gelijk gewicht in de Nederlandse Taalunie, de organisatie die de standaardtaal vaststelt. Het is zelfs zo dat men in Vlaanderen sterker vasthoudt aan de regels van de Taalunie dan in Nederland!

Ik zie eerlijk gezegd echt het nut er niet van in om ieder een eigen standaardtaal te gaan uitvinden. Er zijn maar drie landen in de wereld waar Nederlands een officiële taal is, waarom zouden we daar dan nog in gaan opsplitsen?
Dat weet ik, en dat is nog veel te weinig. Onze dialecten moeten een actievere ondersteuning krijgen door de overheid, bij ons wordt het Vlaams allicht verengelst verkavelings-Vlaams.

Misschien omdat we cultureel, staatkundig, etc. niet zoveel meer gemeen hebben, en dat toch al enkele eeuwen?
Oud 13 juni 2007, 15:31   #116
Dimitri

Standaard

Citaat:
En ik merk woorden op in die consensus die totaal 'volksvreemd' zijn aan de Vlaamse taalgeschiedenis, ik heb een bloedhekel aan Nederlandse anglofielen.
...om vervolgens zelf allerlei gallicismen te gebruiken. Niet erg consequent als je het mij vraagt. Zeker niet gezien men in Vlaanderen altijd strijdt tegen verfransing.

Maar van mij mag er strenger opgetreden worden tegen verfransing én verengelsing hoor.
Oud 13 juni 2007, 15:36   #117
Praetorian

Standaard

Citaat:
...om vervolgens zelf allerlei gallicismen te gebruiken. Niet erg consequent als je het mij vraagt. Zeker niet gezien men in Vlaanderen altijd strijdt tegen verfransing.

Maar van mij mag er strenger opgetreden worden tegen verfransing én verengelsing hoor.
Niet alle gallicismen zijn slecht, vele gallicismen hebben geen verband met de recente pogingen van het Franse taalimperialisme. Het is alsof een Duitser niet het woordje "chance" mag gebruiken.
Oud 13 juni 2007, 15:37   #118
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, en dat is nog veel te weinig. Onze dialecten moeten een actievere ondersteuning krijgen door de overheid, bij ons wordt het Vlaams allicht verengelst verkavelings-Vlaams.

Misschien omdat we cultureel, staatkundig, etc. niet zoveel meer gemeen hebben, en dat toch al enkele eeuwen?
Op dat punt heb je dan toch meer gemeen met het Nederlandse beleid, waar bepaalde dialectgroepen (Nedersaksisch en Limburgs) wel erkend en ondersteund worden. Ook niet-erkende dialecten, zoals het Zeeuws, worden door de provinciale overheid ondersteund.

In Vlaanderen zal men dat niet zo snel doen, omdat de positie van het Nederlands nog te kwetsbaar is.
Oud 13 juni 2007, 15:39   #119
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, juist omgekeerd. Men concludeert op basis van een steekproef en die wordt uitvergroot. Mijn getuigenis is er om te stellen dat de veralgemening niet opgaat.
Dat wil gelijk bijtreden.
Het enige Nederlands/Vlaams dat wij hebben is via BVN op satelliet en daar lopen Vlaamse en Nederlandse programma's door elkaar.
Wij beseffen het verschil haast niet meer, want wij schakelen vlot over van Vlaams naar Nederlands en terug.... zoals wij ook vlot schakelen tussen ons eigen dialect en het Engels.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 15:42   #120
Dimitri

Standaard

Citaat:
Niet alle gallicismen zijn slecht, vele gallicismen hebben geen verband met de recente pogingen van het Franse taalimperialisme. Het is alsof een Duitser niet het woordje "chance" mag gebruiken.
Het aantal Franse woorden in het Duits is vrij beperkt hoor. Het Nederlandse kans is trouwens ook afgeleid van chance.

Kijk, of je bent principieel tegen beïnvloeding van een andere taal, of je bent er niet tegen. Ik vind het een beetje vergezocht om het ene Frans niet te veroordelen en het andere wel, omdat de verfransing zogezegd in een andere periode of onder andere omstandigheden heeft plaatsgevonden. Frans blijft Frans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be