![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht | |||
Ja,houden zo |
![]() ![]() ![]() |
34 | 33,01% |
Nee,het moet verdwijnen |
![]() ![]() ![]() |
69 | 66,99% |
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: een opkomstplicht is geen garantie voor een hogere opkomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
|
![]() Kan je dat eens verduidelijken aan de hand van een voorbeeld? In welk land met stemplicht ligt de opkomst systematisch lager dan in welk land zonder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als er geen opkomstplicht is, zijn het gewoon deze groepen die het meeste mensen op de been kunnen krijgen die stemmen zullen halen. Democratie is geen pensenkermis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het argument van groen! (pro stemrecht, btw) kan ook tellen. Je ziet - zelfs in de VS - waar veel minderheidsgroeperingen zijn die niet stemmen dat bepaalde kandidaten zich toespitsen op die minderheden om te gaan stemmen om zo succes te garanderen. In stemplicht heb je dat veel minder, vermits iedereen toch moet gaan stemmen. Maar goed. Vergelijken met de vs is ridicuul. Dat systeem is fundamenteel anders (en fundamenteler ondemocratischer) dan het onz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Malta en Oostenrijk ligt de opkomst hoger dan in België.
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Des te sneller de stemplicht verdwijnt, des te beter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind het vooral een symbolische discussie.
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het minste dat je dan kunt doen, is dat verantwoorden. Citaat:
Citaat:
In affirming that a man may not be taxed unless he has directly or indirectly given his consent, it affirms that he may refuse to be so taxed; and to refuse to be taxed, is to cut all connection with the state. Perhaps it will be said that this consent is not a specific, but a general one, and that the citizen is understood to have assented to every thing his representative may do, when he voted for him. But suppose he did not vote for him; and on the contrary did all in his power to get elected some one holding opposite views — what them? The reply will probably be that, by taking part in such an election, he tacitly agreed to abide by the decision of the majority. And how if he did not vote at all? Why then he cannot justly complain of any tax, seeing that he made no protest against its imposition. So, curiously enough, it seems that he gave his consent in whatever way he acted — whether he said yes, whether he said no, or whether he remained neuter! A rather awkward doctrine this. Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 17 juni 2007 om 21:23. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat dat helemaal niet klopt. Het zullen eerder de mensen zijn die alleen maar gaan stemmen omdat het moet die thuisblijven, niet de mensen met een overtuigde mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Ten tweede, de regel is heel duidelijk dat in landen met de stemplicht de opkomst altijd véél en véél hoger ligt. Dat is ook de logica zelve. Ik vind dat trouwens totaal irrelevant voor de discussie. Voor mij is de kernvraag: is democratisch burgerschap een actief gegeven dat plichten inhoudt? Of moeten we het begrijpen als een consumptiegegeven en de democratie modelleren naar de vrije markt: ge koopt wanneer ge goesting hebt, en er zijn aanbieders die voor uw niche zullen aanbieden, maar niks is verplicht, en niemand draagt verantwoordelijkheid. Ik vind democratie te belangrijk om ze als een lullig consumentistisch ding te zien. Want dat is waar het natuurlijk echt om gaat: de vermarkting van de democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik wil best toegeven dat de situatie in de VS sterk afwijkt van die in Europa. Zoals ik hiervoor al zei, was de opkomstplicht in NL in 1917 ook nog gerechtvaardigd, omdat anders de arbeiders door hun bazen gewoon niet in de gelegenheid zouden zijn gesteld om te gaan stemmen. In sociaal opzicht (emancipatie, sociale gelijkheid) loopt de VS nog ver achter bij Europa, in zekere zin is de situatie te vergelijken met die in NL destijds. Nederland heeft de opkomstplicht afgeschaft in 1970, toen deze niet meer nodig was. De emancipatie van de arbeiders was grotendeels voltooid en de jeugd van toen was mondig en verstandig genoeg om zelf te bepalen of ze wilde gaan stemmen. Door de snelle afbrokkeling van de zuilen begonnen bovendien protestpartijen op te komen. Lag de opkomst voordien steevast rond de 95%, bij de eerste verkiezingen na afschaffing kwam slechts 79% stemmen. Veel mensen maakten toen van de gelegenheid gebruik om niet te gaan stemmen. Bij volgende verkiezingen in de jaren 70 en 80 lag de opkomst gemiddeld rond de 85%, om pas in de jaren 90 weer onder de 80% te komen, met als dieptepunt 73% in 1998, het jaar waarin bij voorbaat vaststond dat paars zou verder regeren. Sinds Fortuyn ligt de opkomst weer rond de 80%. Ik denk dat dat een heel redelijk percentage is. Bij andere verkiezingen ligt de opkomst veel lager, voor de Europese verkiezingen komt bijv. maar 40% opdagen. Dat heeft uiteraard niets met sociale achterstand te maken, maar gewoon met desinteresse. Het geeft aan dat de Nederlandse bevolking weinig betrokken is bij de EU en dus moet men voorzichtig zijn met bevoegdheden afdragen aan die EU. Het mandaat voor het Europees Parlement steunt immers maar half zo groot als het mandaat voor de Tweede Kamer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Trouwens, voor een partij als de VLD die voortdurend hamert op de plichten van de zwakken, en voor een partij als de CVP die voortdurend hamert op de plichten van de burgers in 't algemeen en de waarden van de maatschappij, vind ik het straf dat zij -- wanneer het om zoiets fundamenteels gaat als de democratie -- plots tégen een plicht zijn die juist verzekert dat de democratie ook democratisch is.
We weten immers allemaal dat wanneer de stemplicht wordt afgeschaft de partijen die het voor de zwakkeren opnemen (de SP, PS, groenen) systematisch zullen verliezen. Dat blijkt uit alle simulaties. Dit debat is dus zeer partijpolitiek gekleurd. Maar ik vind het goed dat het gevoerd wordt. Want het dwingt mensen de Rede te gebruiken, en wanneer ze die aanwenden, dan zien ze de grote waarde van de stemplicht. Ik ben tegen de politieke uitverkoop van de democratie; ik ben tegen de vermarkting van de democratie. Omdat ik namelijk een democraat ben, en geen kruidenier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Non-stemmen kunnen altijd gecounterd worden door een juiste politieke campagne (die de burgers bereikt, en die hun interesse voor het politieke gebeuren opwekt. Citaat:
Citaat:
In principe lijkt de afschaffing van stemplicht zeker geen slechte zaak. Het brengt wel gevolgen mee, en die verschillen van land tot land (met elk dan nog heel uiteenlopende regeringssystemen). Vraag is nu welke gevolgen dit zou hebben in België, en of dat die de moeite waard zijn. Ik denk dat men wel wat parallellen kan trekken tussen de welvaart/opleiding in een land, en de mate van opkomst (kijk maar eens naar de VS, of al derdewereldslanden met opkomsten onder de 30%), dus ik neem aan dat dat eigenlijk wel redelijk goed zou zitten... Hm. Interessante discussie. Citaat:
Laatst gewijzigd door Jef Bosweg : 17 juni 2007 om 21:56. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Begin er dan niet over. Je gaf een opmerking, ik repliceerde. In Malta en Oostenrijk ligt de opkomst systematisch hoger. Betrekkelijk wat andere landen zonder stemplicht cirkelen ook gemiddeld rond het Belgische 91% (Italië, de Scandinavische landen, Nieuw-Zeeland).
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
- Malta is het land met na Australië de hoogste opkomsten ter wereld. Toch heeft het land geen opkomstplicht. Bij de laatste twee parlementsverkiezingen kwam maarliefst 95,4% resp. 96,2% van de kiesgerechtigden stemmen. - IJsland, Denemarken en Zweden halen alledrie telkens opkomsten boven de 80%. Bij de laatste verkiezingen was de opkomst in IJsland 83,6%, in Denemarken 84,5% en in Zweden 82,0%. Geen van deze landen kent opkomstplicht. In Nederland was de opkomst bij de laatste verkiezingen 80,4%. - In het overzicht staan zes landen met een actief vervolgde opkomstplicht: België, Luxemburg, Liechtenstein, Griekenland, Cyprus en Turkije. Ook in het Zwitsere kanton Schaffhausen bestaat opkomstplicht. De opkomst in deze landen bij de laatste verkiezingen was resp. 91,2% (België), 91,7% (Lux.), 86,5% (Liecht.), 76,5% (Griekenland), 89,0% (Cyprus) en 78,9% (Turkije). In het kanton Schaffhausen was de opkomst bij de laatste kantonale verkiezingen slechts 60,2%. - Conclusie: de opkomst in Malta, IJsland, Denemarken, Zweden en Nederland lag ondanks gebrek aan opkomstplicht hoger dan in Griekenland en Turkije mèt opkomstplicht. Het aantal landen dat boven de opkomst van Schaffhausen uitkomt, is nog veel groter. - Opkomstplicht is dus geen garantie voor de hoogste opkomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
|
![]() Citaat:
Trouwens, ik heb afgelopen zondag moeten bijzitten in het kiesbureau en bij ons is iedereen komen stemmen, de afwezigen hadden allen een geldig ziekenbriefje. Dus zo erg is het nog niet met absenteïsme.
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |