Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2007, 12:21   #101
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het leven is geven en nemen Pietje,

Ik werk niet gratis, maar af en toe werk ik wel eens gratis ja, af en toe neem ik ook eens gratis verlof, wij zijn volwassen mensen onder mekaar en we regelen dat onder mekaar, daar hebben vakbonden, cao`s of ministeries hun niet mee te moeien.
Kijk, ik weet niet waar of in welk bedrijf jij werkt maar hetgeen jij hierboven vertelt ("geven en nemen" en "we regelen dat onder mekaar"), is hooguit mogelijk in kleine familiale bedrijven.
Als een groot bedrijf prikklokken (zijn geïnstalleerd in zogoed als alle middelgrote en grote bedrijven) installeert om zijn personeel tot op de minuut te controleren is het ook niet meer dan logisch dat het personeel hetzelfde verwacht van de baas.
Als in zo'n geval een personeelslid een halfuur te laat komt, moet hij/zij dat halfuur inhalen of verliest hij/zij een halfuur loon (hetgeen perfect legaal is ,hoor). Wel, als de baas dan vraagt om een uurtje over te werken, is het niet meer dan logisch dat daar eveneens iets tegenover staat.

Ter info : bij Flightcare staan dus zo'n prikklokken.

Laatst gewijzigd door Pietje : 27 juni 2007 om 12:22.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:23   #102
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Kijk, ik weet niet waar of in welk bedrijf jij werkt maar hetgeen jij hierboven vertelt ("geven en nemen" en "we regelen dat onder mekaar"), is hooguit mogelijk in kleine familiale bedrijven.
Zever; ik zit in een redelijk grote multinational, en ik doe hetzelfde...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:25   #103
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zever; ik zit in een redelijk grote multinational, en ik doe hetzelfde...
Zever, in elke multinational staan prikklokken. Bij mij moet je met zo'n zever niet afkomen.
Oud 27 juni 2007, 12:27   #104
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een groot bedrijf prikklokken (zijn geïnstalleerd in zogoed als alle middelgrote en grote bedrijven) installeert om zijn personeel tot op de minuut te controleren is het ook niet meer dan logisch dat het personeel hetzelfde verwacht van de baas.
Als in zo'n geval een personeelslid een halfuur te laat komt, moet hij/zij dat halfuur inhalen of verliest hij/zij een halfuur loon (hetgeen perfect legaal is ,hoor). Wel, als de baas dan vraagt om een uurtje over te werken, is het niet meer dan logisch dat daar eveneens iets tegenover staat.

Ter info : bij Flightcare staan dus zo'n prikklokken.
Bij prikklokken is het duidelijk zoals je zegt, de prikklok liegt niet , en als ge dan teveel gewerkt hebt moet dat gecompenseerd worden, maar er kan misschien wel afgesproken worden hoe er gecompenseerd wordt, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:28   #105
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Breek me de bek niet open over delegees...

?????????????
... *Breek* ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:30   #106
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zever, in elke multinational staan prikklokken. Bij mij moet je met zo'n zever niet afkomen.
En jij weet plots beter dan ikzelf wat ik doe en wat ik niet doe? Op basis waarvan? 't Is niet mijn fout dat de realiteit niet in je enge wereldbeeld past...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:35   #107
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij prikklokken is het duidelijk zoals je zegt, de prikklok liegt niet , en als ge dan teveel gewerkt hebt moet dat gecompenseerd worden, maar er kan misschien wel afgesproken worden hoe er gecompenseerd wordt, ...
Juist, ja. Remember de staking van de brandweer op de luchthaven een paar weken geleden : sommigen hebben daar door de vijfhonderd overuren (die ze dus geklopt hadden) die ze maar niet gecompenseerd krijgen.
T'is simpel : als een bedrijf personeelsleden overuren laat kloppen die ze niet binnen een redelijke termijn kan laten recupereren heeft dat bedrijf te weinig personeel voor de te leveren prestaties. En dan moet zo'n bedrijf de nodige maatregelen nemen ipv altijd maar het bestaande personeel er te laten voor opdraaien.

Laatst gewijzigd door Pietje : 27 juni 2007 om 12:35.
Oud 27 juni 2007, 12:35   #108
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En jij weet plots beter dan ikzelf wat ik doe en wat ik niet doe? Op basis waarvan? 't Is niet mijn fout dat de realiteit niet in je enge wereldbeeld past...
Man je kletst uit je nek, en dat weet je best.
Oud 27 juni 2007, 12:39   #109
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ik heb in heel wat bedrijven gewerkt , rondgelopen als consultant etc...

en op plaatsen waar arbeiders werkten stonden inderdaad prikklokken, ook in sommige chemische bedrijven , maar dat was meer om de aanwezigheid te registeren, ... ( bij de bediendes toch... )

Bij een grote multinational in Brussel stonden ze echter niet, bij een groot telecom bedrijf ook al niet bij een ander dan weer wel, ... maar in beide werd wel aanwezigheid geregistreerd (veiligheid)

Natuurlijk is er ook nog eens een mentaliteitsverschil, ik heb in Japanse , Amerikaanse bedrijven geweest, overheidsinstellingen en productiebedrijven, ... telecom sector, IT sector etc,...

En da kunde allemaal nie met mekaar vergelijken want dat is verschillend alleen al in de mentaliteit van de mensen die daar werken en de manier waarop ze werken. Ik kan u zeggen op een van de bedrijven waar ik gewerkt heb stonden we die onozelaars van delegees gewoon uit te lachen, met hun gezever,... al die die daar gingen zagen en klagen kregen niks.

ik moest maar 30 minutekes met mijnen baas klappen en ik had al wat ik moest hebben, training , geen probleem,... grotere auto. , geen probleem ... maar er waren een paar magische woorden, ... alstublieft en dat kan mijn werk helpen , of ik heb met de klant gesproken en die, ...
Oud 27 juni 2007, 12:41   #110
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, ja. Remember de staking van de brandweer op de luchthaven een paar weken geleden : sommigen hebben daar door de vijfhonderd overuren (die ze dus geklopt hadden) die ze maar niet gecompenseerd krijgen.
T'is simpel : als een bedrijf personeelsleden overuren laat kloppen die ze niet binnen een redelijke termijn kan laten recupereren heeft dat bedrijf te weinig personeel voor de te leveren prestaties. En dan moet zo'n bedrijf de nodige maatregelen nemen ipv altijd maar het bestaande personeel er te laten voor opdraaien.
Dat is juist, dat zeg ik ook als ik zie dat het verkeerd dreigt te lopen, wij moeten hier ook wachtshiften doen, wel we hebben da geregeld, ... extra cash , ... maar als dat niet meer werkt moet er inderdaad extra personeel komen, maar daar moete geen luchthaven voor platleggen, .. ge kunt de media bespelen, ge kunt kloot den baas acties houden enz...

met een beetje inventiviteit moet dat wel lukken.
Oud 27 juni 2007, 12:41   #111
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht

?????????????
... *Breek* ...
breek me de mond niet open; (informeel) breek me de bek niet open:
-dwing me niet om te spreken, om te vertellen wat ik weet (want dan verberg ik niets)
-irriteer me niet, want anders zal ik daar eens een boekje over opendoen

Bron: Groot Woordenboek der Nederlandse Taal
Zonder dank

Laatst gewijzigd door Libro : 27 juni 2007 om 12:43.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:44   #112
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
breek me de mond niet open; (informeel) breek me de bek niet open:
-dwing me niet om te spreken, om te vertellen wat ik weet (want dan verberg ik niets)
-irriteer me niet, want anders zal ik daar eens een boekje over opendoen

Bron: Groot Woordenboek der Nederlandse Taal
Zonder dank
Da weet ik ook allemaal , ik was enkel nieuwsgierig naar de reden ????
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 12:45   #113
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist, dat zeg ik ook als ik zie dat het verkeerd dreigt te lopen, wij moeten hier ook wachtshiften doen, wel we hebben da geregeld, ... extra cash , ... maar als dat niet meer werkt moet er inderdaad extra personeel komen, maar daar moete geen luchthaven voor platleggen, .. ge kunt de media bespelen, ge kunt kloot den baas acties houden enz...

Je hebt 100% gelijk: de eerste slachtoffers zijn de tienduizenden arbeiders wiens zuurverdiende betaalde vakantie wordt verkloot.
Oud 27 juni 2007, 12:46   #114
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Da weet ik ook allemaal , ik was enkel nieuwsgierig naar de reden ????
Sorry
Ken zo'n delegee die verschillende dagen in de week vakbondsverlof neemt en ervoor zorgt dat haar protégés dat ook kunnen, ook al doen die geen bal voor de vakbond
Oud 27 juni 2007, 12:46   #115
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ik heb in heel wat bedrijven gewerkt , rondgelopen als consultant etc...

en op plaatsen waar arbeiders werkten stonden inderdaad prikklokken, ook in sommige chemische bedrijven , maar dat was meer om de aanwezigheid te registeren, ... ( bij de bediendes toch... )

Bij een grote multinational in Brussel stonden ze echter niet, bij een groot telecom bedrijf ook al niet bij een ander dan weer wel, ... maar in beide werd wel aanwezigheid geregistreerd (veiligheid)

Natuurlijk is er ook nog eens een mentaliteitsverschil, ik heb in Japanse , Amerikaanse bedrijven geweest, overheidsinstellingen en productiebedrijven, ... telecom sector, IT sector etc,...

En da kunde allemaal nie met mekaar vergelijken want dat is verschillend alleen al in de mentaliteit van de mensen die daar werken en de manier waarop ze werken. Ik kan u zeggen op een van de bedrijven waar ik gewerkt heb stonden we die onozelaars van delegees gewoon uit te lachen, met hun gezever,... al die die daar gingen zagen en klagen kregen niks.

ik moest maar 30 minutekes met mijnen baas klappen en ik had al wat ik moest hebben, training , geen probleem,... grotere auto. , geen probleem ... maar er waren een paar magische woorden, ... alstublieft en dat kan mijn werk helpen , of ik heb met de klant gesproken en die, ...
Japanse en Amerikaanse mentaliteit. Don't talk me about it.
In de VS ben je ahw "getrouwd" met het bedrijf waar je werkt. Daar moet ALLES wijken (zelfs vrouw en kinderen) voor "the job to be done".
T'is niet voor niets dat in de VS (en Japan) werknemers (en dan vooral de lagere) speelballen zijn in handen van de bazen.
Dat soort mentaliteit is hier in West Europa, wat mij betreft, dus niet welkom.
Oud 27 juni 2007, 12:49   #116
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als na jaren de problemen aangekaart te hebben, er geen schot in de zaak komt, blijft er niks anders meer over.
Oud 27 juni 2007, 13:00   #117
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig, ik werk voor een bedrijf waar 140 000 man werkt. Ik heb nog nooit een prikklok gezien. Ik werk niet gratis. Ik word elke maand mooi betaald. Dat ik daar de ene maand 300 uur moet voor werk en de andere maand maar 100, wel dat heet flexibiliteit mijn beste.

Laatst gewijzigd door fox : 27 juni 2007 om 13:01.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 13:06   #118
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Grappig, ik werk voor een bedrijf waar 140 000 man werkt. Ik heb nog nooit een prikklok gezien. Ik werk niet gratis. Ik word elke maand mooi betaald. Dat ik daar de ene maand 300 uur moet voor werk en de andere maand maar 100, wel dat heet flexibiliteit mijn beste.
Dat jij je voor bepaalde prestaties niet laat vergoeden is jouw zaak.
En ik ken in België geen enkel bedrijf dat 140.000 personeelsleden telt.
Oud 27 juni 2007, 13:10   #119
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
God zal het u lonen in een volgend leven. Ik leef liever mijn leven in dit tijdsbestek, en ik ga het zeker niet verpesten door onbetaald te werken voor 1 of andere klootzak van een baas. =)
Oud 27 juni 2007, 13:20   #120
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Het wordt hoogtijd dat de 'passagiers' ook vakbonden gaan ioprichten...

Plus eventueel knokploegen... om hun belangen te gaan verdedigen tijdens luchthaven-, trein- en busstakingen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be