Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Mogen homofielen bloed doneren?
Nee 33 63,46%
Ja 19 36,54%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2004, 18:53   #101
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje19
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf

Alleen als ze zich blootstellen aan risicogedrag, anders niet.
Volgens mij doen ze dat omdat ze denken die zal toch geen kinderen kunnen krijgen van mij lololololol

Bart.L
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:54   #102
Groentje19
Burger

Groentje19's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Volgens mij doen ze dat omdat ze denken die zal toch geen kinderen kunnen krijgen van mij lololololol

Bart.L
Bij hetro's zijn ze veel voorzichtiger omdat als je met een vrouw vrijt dan hopen de meeste toch dat er geen kindje van komt en bij de homo's moeten ze daar geen schrik voor hebben hé snappie
lololololol

Bart.L
Groentje19 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:58   #103
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bij hetro's zijn ze veel voorzichtiger omdat als je met een vrouw vrijt dan hopen de meeste toch dat er geen kindje van komt en bij de homo's moeten ze daar geen schrik voor hebben hé snappie
lololololol

Bart.L
Wat heeft dat met deze discussie te maken?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 16 februari 2004, 18:58   #104
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina

Hier geef ik je volledig gelijk. Maar hoe ga je elk individu met zijn eigen situatie appart bekijken? Dit valt gewoon niet te organiseren en is praktisch gewoon onuitvoerbaar.
Hoezo? Hoe denk je dat het Rode Kruis dat nu doet?
Ze sluiten mensen die behoren tot een risicogroep op voorhand uit zonder dat ze daarbij verder onderzoek doen naar de situatie van de persoon in kwestie. Volgens jou zou men iedereen afzonderlijk nog eens moeten screenen ook al behoren ze tot een risicogroep, dit zou toch een enorme meerkost met zich meebrengen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:59   #105
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een homo die bloed wil gaan geven is volgens mij verstandig genoeg om te weten dat hij niet langer bloed mag geven als hij zich blootstelt aan risicogedrag, net zoals dat ook voor een hetero geldt. Een homo die ten minste 6 maanden geen seksuele contacten had, en wiens bloed na controle gezond blijkt, moet in staat zijn bloed te geven, net zoals een gezonde hetero die in een onbewaakt moment eens een scheve schaats reed, moet uitgesloten worden.

Met andere woorden: de "veiligheid" is niet gediend met de uitsluiting van een volledige groep, maar wel met de uitsluiting van individuen die risicogedrag vertonen, of die nu homo of hetero zijn.
Hé Raf, bij welke blz. van de discussie ga je dit keer stoppen? Kwestie van herhaling te voorkomen.

Kern van de zaak is nog steeds dat je niet 100% zeker kunt weten wie zich wel en wie zich niet aan risicogedrag blootstelt, en dus kun je ook niet selecteren op risicogedrag, wat jij zo graag wilt. Het Rode Kruis is door de onmogelijkheid van 100%-controles genoodzaakt te werken met risicogroepen. Homo's zijn een van die groepen, naast drugsverslaafden. Die worden dus uitgesloten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 19:00   #106
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hoezo? Hoe denk je dat het Rode Kruis dat nu doet?
Ze sluiten mensen die behoren tot een risicogroep op voorhand uit zonder dat ze daarbij verder onderzoek doen naar de situatie van de persoon in kwestie. Volgens jou zou men iedereen afzonderlijk nog eens moeten screenen ook al behoren ze tot een risicogroep, dit zou toch een enorme meerkost met zich meebrengen.
Waarom zouden ze iemand moeten "screenen"?

Citaat:
Oud 16 februari 2004, 19:05   #107
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zit er dan een draadje bij je los of niet?!
Nee. In België bestaat er geen kenteken of officieel document dat de sexuele geaardheid van een individu bewijst. Het pleiten voor strengere controles is minder utopisch dan alle homofielen bloeddonatie te verbieden.

Citaat:
Het risico dat mensen besmet raken door een bloedtransfusie is belangrijker.
En het weigeren van gezond bloed is zonde.
Oud 16 februari 2004, 19:06   #108
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Om te kunnen weten of die persoon een verhoogde kans heeft op besmet bloed. Daar je niet kan weten of iemand besmet bloed heeft door middel van tests moet je hem wel screenen om te onderzoeken of die persoon bv. met meerdere personen seksueel contact heeft gehad en dus een verhoogd risico vormt. Uiteindelijk komen we dan weer op de huidige situatie uit waar men met risicogroepen werkt.
Oud 16 februari 2004, 19:13   #109
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Om te kunnen weten of die persoon een verhoogde kans heeft op besmet bloed. Daar je niet kan weten of iemand besmet bloed heeft door middel van tests moet je hem wel screenen om te onderzoeken of die persoon bv. met meerdere personen seksueel contact heeft gehad en dus een verhoogd risico vormt. Uiteindelijk komen we dan weer op de huidige situatie uit waar men met risicogroepen werkt.
Worden alle heteroseksuele bloeddonoren op die manier gescreend? Ik dacht dat die gewoon een "verklaring op eer" moesten afleggen?

Citaat:
Oud 16 februari 2004, 19:14   #110
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Citaat:
Zit er dan een draadje bij je los of niet?!
Nee. In België bestaat er geen kenteken of officieel document dat de sexuele geaardheid van een individu bewijst. Het pleiten voor strengere controles is minder utopisch dan alle homofielen bloeddonatie te verbieden.
Wat nee? Jij vindt het wel normaal dat iemand bewust liegt over zijn seksuele geaardheid om maar bloed te mógen geven? Ik in ieder geval niet.

Die strengere controles zijn niet haalbaar, dat is nu wel vaak genoeg geschreven.
Citaat:
Citaat:
Het risico dat mensen besmet raken door een bloedtransfusie is belangrijker.
En het weigeren van gezond bloed is zonde.
Jammer maar het is niet anders. Overlijdensgevallen door besmet bloed voorkomen is belangrijker dan weigering van gezond bloed voorkomen.
Oud 16 februari 2004, 19:33   #111
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die strengere controles zijn niet haalbaar, dat is nu wel vaak genoeg geschreven.
Zoals ik het al zei: het is realistischer om naar betere controles te streven, dan alle homofielen de bloeddonatie te verbieden.

Citaat:
Jammer maar het is niet anders. Overlijdensgevallen door besmet bloed voorkomen is belangrijker dan weigering van gezond bloed voorkomen.
En overlijdensgevallen met gezond bloed voorkomen, is dat dan niet belangrijk misschien?
Oud 16 februari 2004, 19:35   #112
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het probleem is niet alleen dat de kostprijs te hoog is, het probleem is vooral dat het onmogelijk is om een garantie te geven voor veilig bloed.
En die garantie is er evenmin voor het bloed van hetero's.
indien je wilt weten of je aids hebt of niet doen ze dit toch ook door bloed te testen, wat is het verschil dan voor een donor en een normaal persoon?
trouwens de resultaten van een aidstest duren echt geen 6 maanden hoor, ga het maar eens doen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 19:41   #113
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Zoals ik het al zei: het is realistischer om naar betere controles te streven, dan alle homofielen de bloeddonatie te verbieden.
Nooit gedacht dat wij het nog eens eens zouden zijn met elkaar!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 19:44   #114
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Er wordt uiteraard constant naar betere controles gestreefd maar dat neemt niet weg dat er vandaag de dag nog geen controles zijn die 100%uitsluitsel kunnen geven. Tot op het moment dat die controles er niet zijn vind ik het niet verantwoord om risicogroepen toe te laten bloed te geven.
Oud 16 februari 2004, 19:48   #115
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Citaat:

En die garantie is er evenmin voor het bloed van hetero's.
indien je wilt weten of je aids hebt of niet doen ze dit toch ook door bloed te testen, wat is het verschil dan voor een donor en een normaal persoon?
trouwens de resultaten van een aidstest duren echt geen 6 maanden hoor, ga het maar eens doen.
Een aidstest duurt uiteraard geen 6 maanden. Met die 6 maanden wordt bedoeld dat men er niet zeker kan van zijn dat men niet besmet is geraakt in de periode van 6 maanden voor de test tot nu. M.a.w; een aidstest kan niet zeggen of iemand recent besmet is geraakt of niet.
Oud 16 februari 2004, 19:56   #116
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zijn er dan aanwijzingen dat dat niet gebeurt? Zou het Rode Kruis graag gezond bloed weigeren denk je?
Citaat:
En overlijdensgevallen met gezond bloed voorkomen, is dat dan niet belangrijk misschien?
Inderdaad, daarom bestaan er bloedbanken. Maar die moeten dan wel betrouwbaar zijn. Vandaar de strenge selectiecriteria voor donoren.
Oud 16 februari 2004, 19:57   #117
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Is het al de tweede keer?
Oud 16 februari 2004, 19:57   #118
Woutertje
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katteke
Onnodig risico?
Wanneer gaan die mensen een gelijk behandeld worden aan al de rest?
kan gewoonweg niet... als bloeddonor mag je geen risicogedrag vertonen op sexueel gebied en leg je een verklaring af op erewoord

homogedrag is zwaar risicodragend gedrag

Wannéér gaan jullie xenofobe eikels nu eens leren dat iemands sexueel gedrag niet afhankelijk is van ze'n voorkeur voor een verschillend of zelfde geslacht. Een strenge controle zowel voor holebi's als hetero's moet volstaan welke mensen geweerd moeten worden of niet. Maar iemand uitsluiten omwille van ze'n sexuele geaardheid is onaanvaardbaar.
Woutertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 19:58   #119
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill

Een aidstest duurt uiteraard geen 6 maanden. Met die 6 maanden wordt bedoeld dat men er niet zeker kan van zijn dat men niet besmet is geraakt in de periode van 6 maanden voor de test tot nu. M.a.w; een aidstest kan niet zeggen of iemand recent besmet is geraakt of niet.
ik snap jou effe niet.
Indien ik vandaag een aidstest ga laten doen dan weet men na een dikke week dat ik tot op de dag van het geven van het bloed om getest te worden dat ik aids had of niet, maar kan dit niet bij het geven van bloed als donor? Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben hoop ik want indien je dit wel bedoelt dan is er toch ergens iets mis. 8)
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 20:00   #120
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn er dan aanwijzingen dat dat niet gebeurt?
Als ze niet kunnen garanderen dat ze 100 % gezond bloed toedienen?

Citaat:
Inderdaad, daarom bestaan er bloedbanken. Maar die moeten dan wel betrouwbaar zijn. Vandaar de strenge selectiecriteria voor donoren.
Betrouwbaar zijn ze niet. Want dan zouden ze na toepassing van die "selectiecriteria" zeker zijn dat ze alleen gezond bloed hebben.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be