Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2007, 22:22   #101
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
De repressie verdoemen en de collaboratie goedpraten is trouwens ook iets dat samengaat. Trouwens, de repressie was hier minder erg dan in Nederland. Doch daar mocht het zeker wel...
Ik moest drie keer lezen voordat ik kon geloven wat hier staat.

1. U kent mijn mening over collaboratie niet, dus ik zou maar twee keer nadenken voordat ik zoiets zei.

2. De repressie in Belgie minder erg dan in Nederland? Hoort geschiedsvervalsing nu echt bij het standaardrepertoire van een belgicist?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 22:26   #102
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het valt echt op hoeveel paniekerige Walen hier de laatste tijd op dit forum aanspoelen.

Tja, wanneer ben je een Walekop hé?
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 22:28   #103
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
2. De repressie in Belgie minder erg dan in Nederland? Hoort geschiedsvervalsing nu echt bij het standaardrepertoire van een belgicist?
Ik geef toe dat ik mij kan vergissen doch je moet niet doen alsof er in Nederland natuurlijk geen repressie was Kaalscheren en executeren gebeurde daar ook.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 22:29   #104
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook genoeg flaminganten zien geen enkele heil in een "orangistische" structuur.
Mijn inziens zal dat nochtans de beste manier zijn om Brussel te behouden. Als Brussel bij Vlaanderen wil blijven , mits een een spijtige beloning, uitbreiding van Brussel, zal het gevaarlijk worden voor Vlaanderen. Want dan zitten we weer met het verfransing gevaar. Maar niet in een Groot-Nederland. Dan zal Brussel meer Nederlandse invloed kennen.

En eigenlijk vind ik het historisch gezien de juiste beslissing. Kijk eens naar Zeeuws-Vlaanderen , dat vraagt toch om weer samengevoegd te worden met West en Oost-Vlaanderen . Hetzelfde met nederlands Limburg en ons Limburg.

Nee, hoe meer men er over nadenkt hoe logischer het mij lijkt dat Vlaanderen gewoon bij Nederland hoort. Vlaanderen is om te beginnen West, Oost , Zeeuws en Frans-Vlaanderen. Brabant, Antwerpen en Limburg horen historisch gezien niet bij Vlaanderen.

Wat Brussel betreft ,dat hoort bij Vlaanderen, wat de franstaligen er ook mogen over denken. Het ligt immers in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 27 augustus 2007 om 22:35.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 22:35   #105
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Mijn inziens zal dat nochtans de beste manier zijn om Brussel te behouden. Als Brussel bij Vlaanderen wil blijven , mits een een spijtige beloning, uitbreiding van Brussel, zal het gevaarlijk worden voor Vlaanderen. Want dan zitten we weer met het verfransing gevaar. Maar niet in een Groot-Nederland. Dan zal Brussel meer Nederlandse invloed kennen.
En waarom zou datzelfde gevaar zich niet voordoen in een Groot Nederland? trouwens, waarom zou Brussel dan wel in een dergelijke Groot Nederlandse constructie willen stappen als Vlaanderen niet goed genoeg is?

Citaat:
Kijk eens naar Zeeuws-Vlaanderen , dat vraagt toch om weer samengevoegd te worden met West en Oost-Vlaanderen . Hetzelfde met nederlands Limburg en ons Limburg.
Wie vraagt dat de Zeeuwen? De Limburgers?
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 22:44   #106
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou datzelfde gevaar zich niet voordoen in een Groot Nederland? trouwens, waarom zou Brussel dan wel in een dergelijke Groot Nederlandse constructie willen stappen als Vlaanderen niet goed genoeg is?

Wie vraagt dat de Zeeuwen? De Limburgers?
Er hangt een prijskaartje aan om Brussel te behouden, dat is duidelijk. Maar dat kan Vlaanderen niet alleen aan. Een vergroot Brussel zou interessant zijn voor Europa, maar slecht voor ons. Maar niet in een Groot-nederlandse context. Brussel is financieel afhankelijk van dat Groot-Nederland dan. Er zal sowieso meer nederlandse invloed zijn dan in Brussel . Een Hollander gaat niet zo snel op zijn buik voor een franstalige.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 23:07   #107
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Ey, als we gaan lachen, gaan we argumenteren. So spill it.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 23:30   #108
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toe dat ik mij kan vergissen doch je moet niet doen alsof er in Nederland natuurlijk geen repressie was Kaalscheren en executeren gebeurde daar ook.
Ja, kaalscheren op Bijltjesdag door een gefrustreerde bevolking, niet door de overheid. Het eigen rechter spelen werd ook nadrukkelijk verboden en er werd 'bijzondere rechtspleging' ingesteld, juist om excessen te voorkomen. Vergelijk dit eens met de toestand in Belgie, vooral het aantal daadwerkelijk veroordeelden, hun behandeling, en de gratieverzoeken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzondere_rechtspleging
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 23:34   #109
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hawkeye Bekijk bericht
Als tweede taal dan het Engels in scholen...
In de aardrijkskundelessen meer toespitsen op Vlaamse en Nederlandse geografie en topografie...
Want wat ze nu in scholen geven over onze streken is bedroevend.

En als de POLEN zijn gesmolten wonen we met zijn allen IN DUITSLAND...
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 07:49   #110
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wij Belgen zijn altijd goed geweest in moeilijke constructies, Vlamingen kunnen dat ook.

BTW Je kan ook flamingant zijn zonder separatist te zijn. Ik ben voor zeer verregaande(re) federalisering doch separatisme is (momenteel) voor mij nog een brug te ver.
Laat de bellemannekes maar roepen... er is nog geen splitsing...

Trouwens zeer raar hoe sommige per se vanonder de rok van belgie willen, om zo snel mogelijk onder een ander land zijn rok te gaan schuilen, zoals nederland, frankrijk, en wat heb ik nog allemaal de revue zien passeren...
Maw. vlamingen kunnen WEL samenleven, maar nu eens NET niet met de walen... Ze willen in eerlijkheid samenleven met nederlanders of fransen, maar god forbid dat vlaming zijn arm gebruikt om eerlijkheid te bekomen in de situatie waar ze nu zitten... tout court, met iedereen, desnoods met saddam moesten ze hem kunnen terugtoveren, maar niet met een waal...

haat? hier? in vlaanderen? alle gij...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 07:53   #111
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Ze willen in eerlijkheid samenleven met nederlanders of fransen, maar god forbid dat vlaming zijn arm gebruikt om eerlijkheid te bekomen in de situatie waar ze nu zitten...
Zeg Zyp, wat hebt gij al gedaan (of zelfs geschreven) om bij te dragen tot het gebruik van de "Vlaamse arm" met het oog op een eerlijker Belgische machtsverhouding?

Zijn het niet precies mensen als gij die beginnen te kaïeten telkens als ergens een Vlaming zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 07:57   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maw. vlamingen kunnen WEL samenleven, maar nu eens NET niet met de walen...
Walen willen natuurlijk wél met alle geweld 'samenleven' met de Vlamingen.

Alléz, onder hun voorwaarden toch en voor 12 miljard per jaar.
Oud 28 augustus 2007, 08:31   #113
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Zeg Zyp, wat hebt gij al gedaan (of zelfs geschreven) om bij te dragen tot het gebruik van de "Vlaamse arm" met het oog op een eerlijker Belgische machtsverhouding?

Zijn het niet precies mensen als gij die beginnen te kaïeten telkens als ergens een Vlaming zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt?
tiens, de oneerlijkheid staat in een bericht hierboven dat dat al !12! jaar aan de gang is... Dus al !12! jaar staat ieder politieker erop te kijken, en snel snel uit de weg... Die problemen staan er trouwens al wel wat langer...

Ge komt hier hoge ogen gooien met het hoofd boven het maaiveld te steken, terwijl er dus al die jaren niets anders is gedaan dan wegkruipen voor de problemen...

En u komt met halve pogingen om een stem te stillen door op de man te spelen, en u stelt zich dan mss de vraag hoe het zover is kunnen komen... door op de man te spelen ook bij communotaire problemen, en niet op de bal...
Oud 28 augustus 2007, 08:33   #114
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
tiens, de oneerlijkheid staat in een bericht hierboven dat dat al !12! jaar aan de gang is... Dus al !12! jaar staat ieder politieker erop te kijken, en snel snel uit de weg... Die problemen staan er trouwens al wel wat langer...

Ge komt hier hoge ogen gooien met het hoofd boven het maaiveld te steken, terwijl er dus al die jaren niets anders is gedaan dan wegkruipen voor de problemen...

En u komt met halve pogingen om een stem te stillen door op de man te spelen, en u stelt zich dan mss de vraag hoe het zover is kunnen komen... door op de man te spelen ook bij communotaire problemen, en niet op de bal...
Sorry, maar het bovenstaande is onbegrijpelijk.

Waarom antwoordt ge niet op mijn vraag:

Citaat:
Oud 28 augustus 2007, 08:33   #115
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Walen willen natuurlijk wél met alle geweld 'samenleven' met de Vlamingen.

Alléz, onder hun voorwaarden toch en voor 12 miljard per jaar.
Ooooh, het 'we tellen niet mee' discour... er is een sterke arm die het land klaarblijkelijk naar eigen zeggen KAN gedongen splitsen... Maar niemand stelt zich de vraag waarom diezelfde sterke arm niet kon gebruikt worden in heden en verleden om eerlijkheid desnoods af te dwingen.
Oud 28 augustus 2007, 08:35   #116
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Sorry, maar het bovenstaande is onbegrijpelijk.

Waarom antwoordt ge niet op mijn vraag:
Dat is zeer duidelijk dat u het bovenstaande niet begrijpt, want u blijft hopen op een opening om toch maar de argumenten aan de kant te kunnen schuiven door de stem die ze draagt, en niet door de boodschap die ze bevat...

beetje doorzichtig...

Hoe komt het dat de vlaamse kracht genoeg is om te splitsen, en niet om eerlijkheid te bekomen, DAT zijn vragen waar men zich mee moet bezighouden, niet hoeveel boekskes ik kan schrijven...

Laatst gewijzigd door Zyp : 28 augustus 2007 om 08:37.
Oud 28 augustus 2007, 08:38   #117
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is zeer duidelijk dat u het bovenstaande niet begrijpt, want u blijft hopen op een opening om toch maar de argumenten aan de kant te kunnen schuiven door de stem die ze draagt, en niet door de boodschap die ze bevat...

beetje doorzichtig...
Nee hoor, ik ben zoals je weet ook voorstander van het gebruiken van de "Vlaamse arm" om België om te bouwen naar Vlaamse inzichten. Maar ik voel me nogal alleen. Noch flaminganten noch belgicisten steunen me. Daarom vroeg ik me af hoe gij uw strijd voert voor een gebruik van de "Vlaamse arm".
Oud 28 augustus 2007, 08:40   #118
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nee hoor, ik ben zoals je weet ook voorstander van het gebruiken van de "Vlaamse arm" om België om te bouwen naar Vlaamse inzichten. Maar ik voel me nogal alleen. Noch flaminganten noch belgicisten steunen me. Daarom vroeg ik me af hoe gij uw strijd voert voor een gebruik van de "Vlaamse arm".
Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg niet dat vlaanderen of vlamingen aan de voeten moeten vallen of zoals anderen zeggen moeten blijven liggen van wallonie of de walen... Maar ik begrijp niet hoe de vlaamse kracht nu ineens zoveel macht en kracht heeft om een splitsing naar eigen zeggen zelfs OP te leggen, maar men al die jaren die kracht en macht NIET gebruikte om hun zo fel bevochten eerlijkheid WEL te bekomen... Hoeveel jaar staat nu iedereen er naar te kijken?

En ondertussen heeft iedere politicus, vlaming en waal, de MAN gespeeld, niet de bal... men stampte graag mekander uit de weg, maar niet de problemen die tussen hen stonden...

Laatst gewijzigd door Zyp : 28 augustus 2007 om 08:48.
Oud 28 augustus 2007, 08:55   #119
Zyp
Parlementslid

Standaard

En wat is er van gekomen? niet veel goed voor 'the common man'.. vlaanderen apart, met belgie, uiteindelijk zal er geen mana uit de hemel komen vallen... Maar de politieke klasse, man man, geen enkele tak uit de economie of bedrijfsleven heeft zulk boost gehad de voorbije decennia, de werkzekerheid van de politieke klasse, was nog nooit zo groot... Dat is dan ook zowat het enige dat ik effectief heb zien voortkomen uit het discour van 'we zullen zorgen dat iedereen zijn goestingske kan doen' dat decennia geleden werd ingezet...

Laatst gewijzigd door Zyp : 28 augustus 2007 om 08:59.
Oud 28 augustus 2007, 09:09   #120
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, kaalscheren op Bijltjesdag door een gefrustreerde bevolking, niet door de overheid. Het eigen rechter spelen werd ook nadrukkelijk verboden en er werd 'bijzondere rechtspleging' ingesteld, juist om excessen te voorkomen. Vergelijk dit eens met de toestand in Belgie, vooral het aantal daadwerkelijk veroordeelden, hun behandeling, en de gratieverzoeken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzondere_rechtspleging
Gewoon om te vermelden: Ik heb de indruk dat nogal wat inzenders helemaal niets kennen van de vele 'belgische' repressies. De Vlamingen hebben een repressie gekend in de periode 183O toen alle inboedel van orangisten kort en klein geslagen werd. Nadien zijn er repressies geweest in 1918 en 1945. Zie ondermeer Repressie - (De neutraliteit van dit artikel wordt betwist)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Repress...Belgi%C3%AB%29
De gemeenschappelijke factor bij al die repressies was de bestraffing van personen die het Belgische model als nadelig zagen voor de ontwikkeling van de Vlamingen en hun cultuur. natuurlijk waren er ook profiteurs... maar die hadden geen bezetting nodig.. die vindt men nu ook in het 'bevrijde' belgië.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be