Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2007, 21:25   #101
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Er is in principe geen verschil tussen de vrijheid van vereniging en de vrijheid om je wel of niet bij een staat aan te sluiten. In een verenging geef je ook een stuk vrijheid op als je je erbij aansluit, maar je kan er ook uitstappen als het er je niet meer aanstaat. Bij een staat kan een individu dit niet.
Larie.

Je kan elke nationaliteit krijgen. Op voorwaarden. Voor sommige zijn de voorwaarden wat strenger dan voor anderen. Belgie bvb heeft een flutnationaliteit.
Je kan ook je nationaliteit OPGEVEN, maar dan moet je wel een andere nationaliteit hebben. Statenlozen creëren mag niet meer door internationale overeenkomsten (binnen de VN dacht ik).
Dat een antionaliteit een beetje moeilijker ligt dan een of andere snorrenclub, is toch logisch. Het brengt dan ook een groter pakket aan voor en/of nadelen mee...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 21:36   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Mij valt op dat Doomy op alle slakken zout probeert te strooien, maar om dit ene bericht als hete brij probeert te vermijden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stel, stel, stel... Blijkbaar ontbreekt bij u de moed en de wil om dat ook eens te doen. Zoals ik u vroeger al meerdere malen voor de voeten gooide: u steekt hier allerlei theorietjes af, maar blijkbaar bent u doodsbang om uw verzinsels ook in de praktijk uit te voeren. Als u het echt zo menens was, had u al lang de stap gezet. Daarom besluit, net als vroeger, dat u hier slechts aan "Wortspielerei" doet.

Zo niet, zet de eerste stap. En wacht af wat de overheid doet. Ongetwijfeld haalt u er de krantenkoppen mee en ook de verschillende journaals. Dus, zou ik zeggen, doen, jongen! Toon eens dat u het "parole, parole, parole" weet te overstijgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 21:40   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat gemeentebesturen de "Vlaamse" regelgeving als een grotere last ervaren dan de "Belgische"? Verzinnen die gemeentelijke administraties dan al die nieuwe "Vlaamse" formulieren die ze moeten invullen voor de minste scheet die ze laten? (bijvoorbeeld bouw- en milieuvergunningen).
Waar haalt u dat vandaan? De Vlaamse overheid is in vergelijking met de Belgische veel doeltreffender en is in haar administratie ook in grote mate veel gestroomlijnder en vereenvoudigd in vergelijking met de federale (of unitaire). Ikzelf als onderwijzer kan getuigen dat het oude unitaire ministerie van onderwijs een bastion was van logge en bijna onwerkbare administratie, terwijl de werking van het Vlaamse ministerie van onderwijs werkelijk schitterend is. Alleen al de opvolging van de dossiers is er enorm sterk op vooruit gegaan.
Oud 7 september 2007, 21:43   #104
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mij valt op dat Doomy op alle slakken zout probeert te strooien, maar om dit ene bericht als hete brij probeert te vermijden:
Ach, hij valt wel stil, want hij werkt zich op alle vlakken dieper en dieper in de problemen

.
Oud 7 september 2007, 21:43   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou ik moeten verhuizen? Hebt gij soms mijn land bewerkt en mijn huis onderhouden? Ge zijt voor mij trouwens een vreemdeling van buiten de Westhoek. Wat hebt gij hier dan te vertellen?
Me dunkt dat u hier redeneert als een burgermannetje dat niet verder kijkt dan zijn kerktoren...
Oud 7 september 2007, 21:44   #106
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar haalt u dat vandaan? De Vlaamse overheid is in vergelijking met de Belgische veel doeltreffender en is in haar administratie ook in grote mate veel gestroomlijnder en vereenvoudigd in vergelijking met de federale (of unitaire). Ikzelf als onderwijzer kan getuigen dat het oude unitaire ministerie van onderwijs een bastion was van logge en bijna onwerkbare administratie, terwijl de werking van het Vlaamse ministerie van onderwijs werkelijk schitterend is. Alleen al de opvolging van de dossiers is er enorm sterk op vooruit gegaan.
Hoe komt het dan dat zoveel van je kollega's en schooldirekteuren klagen over de toegenomen burokratizering?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 21:48   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat jij zelf braaf je belastingen en taksen betaalt aan de door jou zo gehate "Belgische" staat. Anders zat ge al in de bak. Mag ik daar dan uit besluiten dat jouw pleidooien over een onafhankelijk "Vlaanderen" dan ook maar fake zijn?
U antwoordt niet op de vraag. Inderdaad, ik betaal belastingen aan de Belgische staat (die ik trouwens niet haat, zoals u eens te meer valselijk en verkeerdelijk aanneemt - haatgevoelens zijn me over het algemeen trouwens vreemd). Niet omdat ik zo hoog oploopt met die staat, maar wel omdat dit het algemeen belang dient. D.i. bijdraagt tot een aantal diensten waarvan wij als burgers kunnen van genieten.

Voor het overige blijft u dus met een onbeantwoorde vraag: zet uw woorden eens om in daden en kijk wat er gebeurt. Of bent u bang voor de consequenties van uw eigen stellingen? Indien dat zo is, herleidt alles wat u hier steeds beweert tot loutere "Wortspielerei".
Oud 7 september 2007, 21:56   #108
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Me dunkt dat u hier redeneert als een burgermannetje dat niet verder kijkt dan zijn kerktoren...
Is dit dan soms erger dan een "Vlaamse" of "Belgische" kerktorenmentaliteit?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 7 september 2007, 21:57   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat zoveel van je kollega's en schooldirekteuren klagen over de toegenomen burokratizering?
Omdat de schoolsituatie ook heel anders is en onze maatschappij niet meer zo eenvoudig is als weleer. Indertijd volstond het om een leerboek te hebben en gewoon les te geven. Nu komen er steeds meer zaken bij, omdat ook alles waarmee de kinderen geconfronteerd worden veel complexer is dan voorheen. Ook is de toetsing groter geworden: leraren moeten dan ook einddoelen op papier zetten die meetbaar en controleerbaar zijn. Op zich is dat zeker een goede zaak, zelfs al vraagt het meer werk.

Juist omdat de Vlaamse overheid heel betrokken is, moet dit allemaal gebeuren.
Oud 7 september 2007, 21:59   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit dan soms erger dan een "Vlaamse" of "Belgische" kerktorenmentaliteit?
Ik denk dat u het summum bent van alles samen.
Oud 7 september 2007, 22:02   #111
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat de schoolsituatie ook heel anders is en onze maatschappij niet meer zo eenvoudig is als weleer. Indertijd volstond het om een leerboek te hebben en gewoon les te geven. Nu komen er steeds meer zaken bij, omdat ook alles waarmee de kinderen geconfronteerd worden veel complexer is dan voorheen. Ook is de toetsing groter geworden: leraren moeten dan ook einddoelen op papier zetten die meetbaar en controleerbaar zijn. Op zich is dat zeker een goede zaak, zelfs al vraagt het meer werk.

Jouw kollega's klagen nochtans dat dit ten koste gaat van de eigenlijke edukatie en zijn daar helemaal niet zo blij mee. Ze zouden zich liever wat meer met onderwijstaken en minder met administratieve taken bezighouden.

westhoek.jpg
Oud 7 september 2007, 22:16   #112
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Daarom ook dat ons onderwijs nog steeds tot de beste behoort...

.
Oud 7 september 2007, 22:22   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw kollega's klagen nochtans dat dit ten koste gaat van de eigenlijke edukatie en zijn daar helemaal niet zo blij mee. Ze zouden zich liever wat meer met onderwijstaken en minder met administratieve taken bezighouden.
Dit is niet zo. Om de eenvoudige reden dat je die administratieve poespas niet tijdens je lessen doet, maar ervoor (liefst in het begin van het jaar, eenmalig).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be