![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
33 | 51,56% |
Neen, maar ze moeten wel minder bevoegdheden krijgen |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,69% |
Neen, de huidige situatie is goed |
![]() ![]() ![]() |
14 | 21,88% |
Neen, ze moeten meer bevoegdheden krijgen |
![]() ![]() ![]() |
13 | 20,31% |
Ik weet het niet/geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,56% |
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DannyS : 13 september 2007 om 19:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Van de Limburg blijven ze af... Wie sjoan os Limburg is, dét wets toch niemans.. Limburg, Limburg allein.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() He, bestaat er echt een Limburgse pelikaan of gaat het om een carnavalsdier Lim-Bo-Kaan (Chinees nieuwjaar)?
![]() ![]()
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 september 2007 om 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() Men moet Limburger zijn om dit te begrijpen. En anders doet men er beter aan erover te zwijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Ben dus al 37 jaar in de Limburg, verknocht aan dees provincie. Heb een Limburgeringscursus gehad. ![]() Vermits ik met een NL vrouwke getrouwd ben, ons kinderen hier geboren en getogen zijn, dochter met een NL-Limburger getrouwd is en zoon weer met eentje uit B-Limburg. In ons gezin zijn de 2 Limburgen weer één, beetje prototype ervan. ![]() En ik mijn Gentse aard niet verloochend heb, zou ik niet meer terug gaan om er te wonen. Hoewel ik makkelijk dialecten overneem, is het met Limburgs heeeeeeel moeilijk en me niet helemaal gelukt, kinderen ( zingen) helemaal op los. Dat horen ze direc van anderen bv op vacantie: ge komt van Limburg zekers? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het groene knopje is de Google Web Directory. Zoals je ziet heeft het niveau Vlaanderen geen onderwerpen. Want van oech is 't keninkrijk en de krach en de gelèkzaligheid in alle ièwigheid. Laatst gewijzigd door DannyS : 13 september 2007 om 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Er bestaat geen "Limburgs", wel een rijtje dialecten waarvan sommige wel iets op elkaar lijken. Kerkraads beslaat een tamelijke kring van gemeenten, wordt door heel weinig "anderen" verstaan en zeker niet door mij (Oud-Rotterdammer, hierheen verhuisd in 1980 "met het werk"). Oud-Sittards is zeldzaam geworden; sterk door Duits beïnvloed maar voor mij (oud-Rotterdammer) voor minstens 70% wel te volgen. Het tot over Sittard opgerukt Geleens wordt op iedere denkbare geluidssterkte meer gemompeld dan gesproken en hooguit 30% krijg ik daar maar van mee; met Amstenraads zomin als Swalmens kom ik boven 10%. Maastrichts is nogal apart; wordt vaak wel goed gearticuleerd gesproken maar bevat veel typische eigen woorden plus woorden van Duitse maar ook veel van Franse herkomst. Venloos bleek voor mij meestal verrassend goed verstaanbaar, evenals de eigenlijk niet-Limburgse dialecten van Stein en Urmond en nog enige oorspronkelijke schippers-dorpen; zowaar ook kan ik meestal het Susterens verstaan dat zelfs hier als een "zwaar" dialect geldt maar doorgaans scherp gearticuleerd wordt gesproken. Er zijn er te veel om op te noemen en vast ook nog wel enige die ik nooit heb gehoord.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 september 2007 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Paxte nix, Criste nix. Variant, ook: Este nix Pax, Criste auc Nix. ![]()
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 13 september 2007 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Daar kunt ge alles vinden over de eigenheid van het limburgs en waarom het uitzonderlijk is vergeleken bij ander dialecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Staatssecretaris
|
![]() Heel goed, voor ne niet-Limburger. Profficiat! Pak er eine van mich. En ni alles pakke hein, Holleiner.
Laatst gewijzigd door DannyS : 13 september 2007 om 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
|
![]() Zet er het woord "wiki" bij want daarop leven veel insiders zich uit.
![]() |
#116 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() Hangt van het onderwerp af; taal/dialect wordt grotendeels door de juiste fanaten bedreven en minstens 50% van de Nederlandse Limburgers is apetrots op Van Veldeke en de "democratisch bereikte" Status Minderheid.
![]() |
#118 |
Staatssecretaris
|
![]() Mmmmjjja, maar Alexandra Coolen heeft nogal wat titels in de filologie en linguistiek. Als ik dan iemand zich Alex zie noemen, weet ik het ook ff niet meer. Het hele net trouwens, leuk, maar daarom noch niet waar!
Laatst gewijzigd door DannyS : 13 september 2007 om 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Staatssecretaris
|
![]() Trouwens waarom zegt Van Veldeke dat het Limburgs woordisolerend (woord isolerend?) is, en schrijft gij "nix" zoals sex. Is dat geen Engels? Dergelijke fouten worden vooral door Hollanders gemaakt, dacht ik. Is zo'n X niet buitengewoon onhandig?
Laatst gewijzigd door DannyS : 14 september 2007 om 00:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Ik copiëerde alleen maar LETTERLIJK wat ik gezien heb; de studentikoze x-vormen maken dus kennelijk ook/zelfs deel uit van Limburgse humor.